Publicerat Juli 4, 200619 yr jepp, samma berg. Jag hade tänkt fara dit till helgen och reka lite...traska runt och lära känna området litegrand... jag jobbar hela lördagen men på söndag är jag ledig och kan guida dig i några timmar ifall du vill.. skall själv ut för att kolla hur det ser ut på ett par platser..
Publicerat Juli 4, 200619 yr jag jobbar hela lördagen men på söndag är jag ledig och kan guida dig i några timmar ifall du vill.. skall själv ut för att kolla hur det ser ut på ett par platser.. Låter toppen!!....jag kan ringa till dig söndag förmiddag. /Fredde
Publicerat Juli 4, 200619 yr Hej, är ny på detta forum men har följt era inlägg med stort nöje rätt länge. Nu till en fråga,vilken kråkpipa anser ni är bäst? Har prövat både hubertus samt faulks men med magert resultat. Kan för mitt liv inte få dom att låta rätt,hubertus låter som en and och faulks låter som .....nåt gällt skrån. Tacksam för hjälp. Jag håller på lohman och gibson, dock kan man inte blåsa bara rakt in i en pipa då låter alla förjävligt.
Publicerat Juli 9, 200619 yr Har nu varit dit å rekat lite...lite smått chokad över antalet fåglar i luften (kanske vanligt kring en tipp :)...men iaf, Söndagen den 16/7 pyser jag å Martin (AKA Bomm) dit för att försöka panga ner lite kråk/mås fågel ...om nu inte Martin var tvungen att jobba :-...men det löser sig ...längtar som F*N /Fredde
Publicerat Juli 9, 200619 yr Vi kommer åxå att vara på plats den 16 skillnaden är att vi får även skjuta vitfågel då ;D Hur som helst vi kommer att vara på området åt höger sett framifrån, givetvis får ni jaga var ni önskar men om ni inte är på berget så tipsar jag om vänstra sidan av tippen då kommer skott från bägge hållen och fågeln kommer då att skrämmas mellan oss kanske? Försök dock att inte vara på den högra sidan för där kommer vi att vara dolda i rekorderliga gömslen och kommer ni då gåendes eller utan att vara i gömslen så kommer ni att skrämma fågeln för oss, det är kloka individer och har de sett en människa så undviker dem det stället sen resten av dagen och det är ju inge skojj om vi nu har grävt ner oss. Jag vet inte vilken tid vi kommer dit men det blir tidigt, före kråkorna.
Publicerat Juli 9, 200619 yr Vi kommer åxå att vara på plats den 16 skillnaden är att vi får även skjuta vitfågel då ;DHur som helst vi kommer att vara på området åt höger sett framifrån, givetvis får ni jaga var ni önskar men om ni inte är på berget så tipsar jag om vänstra sidan av tippen då kommer skott från bägge hållen och fågeln kommer då att skrämmas mellan oss kanske? Försök dock att inte vara på den högra sidan för där kommer vi att vara dolda i rekorderliga gömslen och kommer ni då gåendes eller utan att vara i gömslen så kommer ni att skrämma fågeln för oss, det är kloka individer och har de sett en människa så undviker dem det stället sen resten av dagen och det är ju inge skojj om vi nu har grävt ner oss. Jag vet inte vilken tid vi kommer dit men det blir tidigt, före kråkorna. Får väll se vem som hinner dit först ;) :-* kommer ni att vara I Vägverkets område (visst fick ni va där?)...dvs innaför staketet...eller i skogskanten utanför staketet? Vi kommer att befinna oss där det finns fågel....villket ter sig ganska självklart iofs :...troligtvis så nära "området" som är tillåtet eftersom det var mest fågel där...vid berget cirkulerade bara ett gäng korpar idag, så jag tror inte att det är nått att satsa på :-...men vi (jag) får höra vad Martin säger...han har ju bättre koll på stället än vad jag har... Vänsta sidan?...där vid kraftledningen?...hmmm...mest korp där med :- ps. var parkerar ni era bilar??...tänkte att det vore bra om vi vet det, så att vi ser om ni är där.
Publicerat Juli 9, 200619 yr Btw: idag var Mås/trut, Kaja och korp kraftigt överrepresenterade...brukar det alltid vara så?... Var vänder man sig om man vill söka skyddsjakt?...man vill ju gärna ge korparna en match också 8)...åsså börja panga måsen/å truten lite tidigare....
Publicerat Juli 9, 200619 yr Sköt straxt över 10 igår och runt 150 idag på stortippen.. Segt som fan, svårt skytte om man inte får stå hyfsat vettigt. Sen skyggade trutarna för sophögarna som vi stod i så vi sumpade massor med fågel. Mvh!
Publicerat Juli 10, 200619 yr Vet inte riktig än var vi kommer att befinna oss, troligen på den högra sidan. Vad jag menar är att om 5 personer öppnar eld samtidigt/rör sig inom ett mindre område så kommer fågeln att störas så pass att vi alla får en dålig jakt oavsett om det var mycket fågel där i början. Vi 3 som ska dit kommer att spria ut oss :-) vänstra sidan så menar jag inte efter kraftledningen, det går ner en väg där sen kan man gå upp på ett litet berg. mellan berget och tippenvägen sträckar det in rejält med kråka. alltså man går upp på lillberget sen går man tillbaka ner en bit efter berget. Svårt att förklara men är man väl där brukar man se all fågel som kommer över en ;D Då det gäller skyddsjakt så ska du prata med ordförande i VVO men jag tror inte det är någon ide. När kommunen beviljade oss skyddsjakten så sa de att det räckte med 3 personer, vilket vi är idag :- vårt tillstånd sträcker sig över 3 år tror jag Hur som helst kommunen kan alltid ändra på sig, ju fler som får skjuta fågel dessto bättre är det ju. Rätta vägen är dock att gå genom ordförande i VVO, men du bör kanske varit medlem i VVO en säsong innan. Vi får se vad som händer på mötet, vi ska ombilda en viltvårdsgrupp, så du kan ju hojta till att du vill vara med i gruppen till en början. Allt löser sig, det tar bara lite tid, jag förstår hur du känner, jag kände likadant men haver förtröstan det finns massor att utforska runt denna tipp ;D Vi parkerar utanför VV eller inne på VV området
Publicerat Juli 10, 200619 yr Dp.. Är fåglarna verkligen så skygga?? Dels så är det sommar dvs massor med vegetation som man kan gömma sig i. När vi hänger upp uven nu så bryr vi oss inte om skydd öht utan det är bara att kliva in i vilken buske som helst med bra kläder och mask för ansiktet så funkar det. Sen skjuter ni väl på fågel som flyger in mot tippen? Skulle ni mot förmodan få en fågel att skygga så kommer det hela tiden nya som inte har en susning om vad som händer? Finns fördelar med att banka på dem på flera platser.. Har det landat kråkor i en dunge där de inte får smaka bly så kommer sedan de flesta nya fåglarna att landa i samma dunge. Kan man få skott på dem på alla platser där de gillar att sitta så får man på så sätt bättre spridning på dem. Man får kanske skjuta färre fåglar per bössa men det totala antalet skjutna fåglar blir större. Ni borde iaf få en häftig morgon! I en anläggning där vi tidigare snittade på runt 40 sköt vi en bra bit över 70 nyligen. Då hade fåglarna fått vara ifred någon månad eller så vilket gjort att det öste in rejält med fågel!! Mvh!
Publicerat Juli 10, 200619 yr Javisst skyggar de. Vi tar dem delvis på sträck, men sen tar vi dem då de flyger fram och tillbaka mellan tippen/träden/fälten mm. Men de e klart om fredde å martin är där före fåglarna kommer och de gömmer sig i skydd så fåglarna inte ser dem, då spelar det ju mindre roll. Vad vi märkt är att om vi sitter i bra skydd och låter tiden gå så fågeln blir trygg så räcker det med en oförsiktig rörelse så kan de vara kört en stund framåt. i början jagade vi ofta utan skydd, fick en del fågel på så sätt med men det blev ofta höga skott, nu med bra skydd så blir det bättre lägen och betydligt mer skotttillfällen. Men det kan ibland vara frusterande att sitta i ett skydd när man ser fågeln 100 meter bort, inte lättdå att avstå från att hoppa ut gömslet och börja knata mot fågeln men det är ett stort misstag om man gör så. Vad vi har märkt är att om fågeln redan kommit in på tippen och de ser oss komma å promenera eller om vi är dåligt i skydd så är det betydligt svårare sen att komma till skott. Flera gånger har fågeln helt dragit för att inte komma tillbaka mer den dagen. :-
Publicerat Juli 10, 200619 yr Javisst skyggar de. Vi tar dem delvis på sträck, men sen tar vi dem då de flyger fram och tillbaka mellan tippen/träden/fälten mm. Men de e klart om fredde å martin är där före fåglarna kommer och de gömmer sig i skydd så fåglarna inte ser dem, då spelar det ju mindre roll.Vad vi märkt är att om vi sitter i bra skydd och låter tiden gå så fågeln blir trygg så räcker det med en oförsiktig rörelse så kan de vara kört en stund framåt. i början jagade vi ofta utan skydd, fick en del fågel på så sätt med men det blev ofta höga skott, nu med bra skydd så blir det bättre lägen och betydligt mer skotttillfällen. Men det kan ibland vara frusterande att sitta i ett skydd när man ser fågeln 100 meter bort, inte lättdå att avstå från att hoppa ut gömslet och börja knata mot fågeln men det är ett stort misstag om man gör så. Vad vi har märkt är att om fågeln redan kommit in på tippen och de ser oss komma å promenera eller om vi är dåligt i skydd så är det betydligt svårare sen att komma till skott. Flera gånger har fågeln helt dragit för att inte komma tillbaka mer den dagen. :- Märkligt så olika det kan vara.. Jag tycker det är en ständig ström in med ny fågel hela tiden och visar man sig för någon så är den möjligen borta, inte på något sätt säkert då fåglarna är vana vid aktivitet i och omkring anläggningen. Däremot tror jag att får vi in en flock, rätt vanligt nu, med kråkor på uven så lär de överlevande fåglarna vara borta från tippen den dagen. Fågel i närheten verkar inte bry sig.. kanske beroende på att anläggningen har gasolkanoner igång under dagtid. Såg tex igår trut på väg in, de hade kanske ett hundratal meter kvar att flyga innan vi sköt på dem. Då brassade Ripjägarn på ngn trut som kutade som han inte orkade springa ikapp och tror du trutarna på inflygning skyggade? Icke! De såg Ripjägarn och hörde tveklöst skottet.. och ngn halvminut senare sköt jag och en kompis på dessa trutar. Sett ngn bild, står inte ni i en ganska ung tallskog och skjuter? Fågeln måste då vara rätt över er mer eller mindre för att få se er, speciellt nu när det inte finns ngn snö, så hur kan de se er? Dessutom så är det väl nu i hög utsträckning ungfågel vi skjuter och de verkar ha noll koll på vad som är farligt.. Har fågeln landat en bit bort så får de oftast sitta, sällan värt besväret att ge sig på och försöka smyga på dem. Det brukar inte handla om många minuter innan man får skottillfälle på ny fågel varpå de som landat drar all världens väg. I morgon ska jag iväg och skjuta kaja på en gård. Ägarna ringde precis och bad om hjälp, de var fullständigt invaderade av dessa fåglar. Lär bli cylinderborrad bössa, 400 trapskott och mycke vätska som gäller.. Tidigare så har vi skjutit runt 40 kajor på detta ställe, tror vi ska kunna skjuta tresiffrigt i morgon om allt funkar! Mvh!
Publicerat Juli 10, 200619 yr Truten är tveklöst inte lika skygg som svartfågeln, visst skräms de, men skjuter man bara ner en så kommer de andra nyfiken efter och så länge man kan plocka ner dem så fortsätter de att komma, får man inte ner en fågel ja då breder trutarna ut sina vingar och cirklar uppåt på uppåtvindarna och snart är de hundratals meter upp, när de gör så tar det länge innan de kommer inom skotthåll igen. Vi har sumpat massor med jakter då vi gjort fel :-[
Publicerat Juli 10, 200619 yr Men de e klart om fredde å martin är där före fåglarna kommer och de gömmer sig i skydd så fåglarna inte ser dem, då spelar det ju mindre roll. vi hade tänkt va där "före fan" som det kallas på pitemål ;D...vilken tid börjar fåglarna att komma in till tippen?...vore ju lite jävligt om man inte var på plats i god tid innan dom kommer, så man hinner gömma sig ordentligt. vänstra sidan så menar jag inte efter kraftledningen, det går ner en väg där sen kan man gå upp på ett litet berg. mellan berget och tippenvägen sträckar det in rejält med kråka. alltså man går upp på lillberget sen går man tillbaka ner en bit efter berget. Svårt att förklara men är man väl där brukar man se all fågel som kommer över en ;D Menar du kullen där det står en gammal kojja och en jäkla massa tomhylsor runt omkring?? Vi får se vad som händer på mötet, vi ska ombilda en viltvårdsgrupp, så du kan ju hojta till att du vill vara med i gruppen till en början. Det ska jag göra
Publicerat Juli 10, 200619 yr jepp där kojjan står men man går sen tillbaka mot vägen typ 100 meter fast efter berget inte ner efter stigen som går upp Där kommer alla öjeby/stads/kust kråkor in, tveklöst bäst med kråka där. Alla kråkor som kommer efter vägen/fälten kommer över det berget (nedanför) Däremot brukar det inte flyga så bra direkt över berget där den gamla kråkkojjan står (med reservation för fel) vette fasen vilken tid fågeln kommer, det beror på vädret skulle tro att det är fågel dygnet runt men ni bör vara på plats runt 4 kanske. är det soligt brukar truten komma sent som fan men om de blåser, regnar så kommer truten tidigt med. Truten som kommer från älven över kraftledningen/råbersspåret kommer tidigare än trutarna som kommer över vv som kommer från kusten. Jag tror jag kommer att vara på plats runt 3-4 tiden och börja bygga gömsle. Jag vet inte hur mycket kråka du eller martin har jagat men tänk ungefär såhär att kråkan är en människa med tubkikare, värmekamera, radar. kan du dölja dig för en sådan människa ja då sernte kråkan dig heller, men råkar du röra bösspipan i gömslet så kan de va kört. ;D Aaaaah ja glömde, du sa att ni bara såg lite korp på berget och efter kraftledningen, jag tror inte det är så konstigt, vilken tid såg ni dem? Mitt på dan nästan?? Testa och kika efter kraftledningen och på berget vid 4 tiden på morgonen eller tidigare så lär ni få en överaskning ;D på berget som har den gamla kråkgömslet kan man stå och spana ut efter kraftledningen då ser man alla tusetals trutar som kommer från älven in mot tippen. På bredviksberget så finns det efter vägen upp när den svänger höger en liten ficka rakt fram, går mn in där så kommer man ut på en stooor stenhälla och där sträckar det med massor med trut och kråkor. Viktigt är även att man inte står på samma ställe varje gång man jagar för det lär sig fågeln tillsut, vi har testat och fått erfara :- detta med inflygningen mot tippen varifrån de kommer hänger väldigt mycket på vindförhållanden vilket man lär sig eftersom.
Publicerat Juli 10, 200619 yr Aaaaah ja glömde, du sa att ni bara såg lite korp på berget och efter kraftledningen, jag tror inte det är så konstigt, vilken tid såg ni dem? Mitt på dan nästan??Testa och kika efter kraftledningen och på berget vid 4 tiden på morgonen eller tidigare så lär ni få en överaskning ;D på berget som har den gamla kråkgömslet kan man stå och spana ut efter kraftledningen då ser man alla tusetals trutar som kommer från älven in mot tippen. På bredviksberget så finns det efter vägen upp när den svänger höger en liten ficka rakt fram, går mn in där så kommer man ut på en stooor stenhälla och där sträckar det med massor med trut och kråkor. Om vi säger såhär...JAG har aldrig i mitt liv skådat så många korpar på samma plats samtidigt som i söndags ...ganska mäktiga fåglar ...klockan var kring 14:00...såg korp über alles ;D...å inte var dom rädda för oss , inte heller alla kajjor och måsar/trutar...dom var lätt inom hagelhåll när vi kom knallandes i skogen utanför staketet Jag tror jag kommer att vara på plats runt 3-4 tiden och börja bygga gömsle. Jag vet inte hur mycket kråka du eller martin har jagat men tänk ungefär såhär att kråkan är en människa med tubkikare, värmekamera, radar. kan du dölja dig för en sådan människa ja då sernte kråkan dig heller, men råkar du röra bösspipan i gömslet så kan de va kört. ;D Personligen har jag jagat kråka 2ggr...så jag har inte så värst mycket erfarenhet...men jag kommer att ta med mig två camonät iaf...fast jag är lite av en minimalist när det gäller jakt...så lite grejjor som möjligt att ha med .... hoppas iaf på att få skjuta ner åtminstone en kråka en fråga till....får även vi (jag å martin) skjuta vitfågel?...eller måste vi vänta tills den 1/8?....kråka,kaja och skata är ju grönt f.o.m 16/7...tänkte om det är några speciella regler runt tippen...att ni får det är ju självklart i.o.m att ni har skyddsjakt....men får vi? /Fredde
Publicerat Juli 10, 200619 yr Vad jag vet så är det vi 3 som har tillstånd från kommunen och VVO vilket innebär att ni inte kan skjuta vitfågel innan 1/8 ej heller korp. Nu vet jag att lagen om skyddsjakt är ganska flummig och det kan hända att man kan bedriva skyddsjakt enligt eget beslut men jag vet inte om jag kan rekommenderar det :- Sen då det gäller vitfågel så är det havstrut, gråtrut och fiskmås det gäller. Skrattmås, silltrut, dvärgmås och 3 tåig mås är INTE lovliga att panga på, så läs på ordentligt i fågelboken då det med all sannolikhet skulle innebära polisanmälan, uteslutning från vvo och ett helsicke med fågeltittarna om fel art dimper i backen, Någonting som också är av yttersta vikt är att ni plockar upp alla tomhylsor och tar med er fågeln därifrån alternativt gräver ner dem ordentligt (djuuuup annars stinker det), det springer en hel del folk där och det är inte alla som gillar en hög med ruttnande kadaver : Hoppas du testar med uv med, skulle vara intressant at få en rapport, skulle du få till det som Hippen så skulle du banne mig få skjuta. mitt emot vv finns ett kalhygge, längs ner på det kalhygget så finns det en smal trädgräns och där flyger det uta hel.... så Uv där kan funka kanon om de funkar alls på öjebykråkorna ;D för övrigt så räcker inte 2 nät, ja kanske om man inte rör sig alls och har handskar samt nät för ansikte, jag rekommenderar grön presenning sen nät utanpå.
Publicerat Juli 10, 200619 yr Får väll se vem som hinner dit först ;) :-*kommer ni att vara I Vägverkets område (visst fick ni va där?)...dvs innaför staketet...eller i skogskanten utanför staketet? Beror på hur det flyger. Sträcket brukar VV vara bäst, men senare då all fågel sträckat in så är trädgränsen inte fel att locka ut dem med kråkpipa, kasttrutar. Så vi brukar jaga på VV sen då all fågel sträckat klart så går vi in efter trädgränsen. ibland bredviksberget å ibland är vi på vänstra sidan av tippen, man blandar om lite. Vi har skjutit ganska bra nere på försöksgården med på fälten.
Publicerat Juli 10, 200619 yr Personligen har jag jagat kråka 2ggr...så jag har inte så värst mycket erfarenhet...men jag kommer att ta med mig två camonät iaf...fast jag är lite av en minimalist när det gäller jakt...så lite grejjor som möjligt att ha med .... hoppas iaf på att få skjuta ner åtminstone en kråka en fråga till....får även vi (jag å martin) skjuta vitfågel?...eller måste vi vänta tills den 1/8?....kråka,kaja och skata är ju grönt f.o.m 16/7...tänkte om det är några speciella regler runt tippen...att ni får det är ju självklart i.o.m att ni har skyddsjakt....men får vi? //quote] Du lär nog få en och annan överasking, kan vara helt sjukt mycket fågel i dessa anläggningar! Vad har ni tänkt, skjuta på sträck på vägen in på tippen eller ska ni hänga upp en uv? Sen håller jag inte riktigt med Dp här.. nu på sommaren finns bra med skydd naturligt oftast så ta med ett nät, det torde räcka. Ser du att du tvingas flytta dej då inflygningen är på ett annat ställe så blir det bara mer att bära/riva.. Sträckfågel brukar sällan vara ngr problem att plocka ned, de kommer ju över trädtopparna så är de bara inom håll så är de torsk om du står i skog. Kan bli snabba och roliga skott! En fundering till er båda.. När vi skjuter så här mycke fågel på och runt tipparna så blir det ofelbart vingskjutna fåglar, hur får ni tag i dem? Egentligen borde ni plocka med ngn hundförare som kan apportera åt er.. Detta med skyddjakt lär ju Dp svara på men jag kan säga att du måste nog jaga på uppdrag av tippen för att få tillgång till skyddsjakten. Såvitt jag fattat så är det viltvårdsområdet som beviljat Dp skyddsjakt hur de nu kan göra det. Så surt att de är så knepiga på den här tippen, fågeltittarna härskar i eran hemmiljö tveklöst > Jag kan här hemma i min kommun i viss utsträcking själv definiera mina uppdrag. Hade kommun haft marken ni talar om så hade jag tveklöst kunnat stå där året runt och skjutit. Mvh!
Publicerat Juli 10, 200619 yr Du lär nog få en och annan överasking, kan vara helt sjukt mycket fågel i dessa anläggningar! Vad har ni tänkt, skjuta på sträck på vägen in på tippen eller ska ni hänga upp en uv?Sen håller jag inte riktigt med Dp här.. nu på sommaren finns bra med skydd naturligt oftast så ta med ett nät, det torde räcka. Ser du att du tvingas flytta dej då inflygningen är på ett annat ställe så blir det bara mer att bära/riva.. Sträckfågel brukar sällan vara ngr problem att plocka ned, de kommer ju över trädtopparna så är de bara inom håll så är de torsk om du står i skog. Kan bli snabba och roliga skott! En fundering till er båda.. När vi skjuter så här mycke fågel på och runt tipparna så blir det ofelbart vingskjutna fåglar, hur får ni tag i dem? Egentligen borde ni plocka med ngn hundförare som kan apportera åt er.. Detta med skyddjakt lär ju Dp svara på men jag kan säga att du måste nog jaga på uppdrag av tippen för att få tillgång till skyddsjakten. Såvitt jag fattat så är det viltvårdsområdet som beviljat Dp skyddsjakt hur de nu kan göra det. Så surt att de är så knepiga på den här tippen, fågeltittarna härskar i eran hemmiljö tveklöst > Jag kan här hemma i min kommun i viss utsträcking själv definiera mina uppdrag. Hade kommun haft marken ni talar om så hade jag tveklöst kunnat stå där året runt och skjutit. Mvh! Tja du...vet inte riktigt hur vi ska göra....tar nog med mig Uven, men om den hänger med ut "på fältet" eller stannar kvar i bilen är oklart än så länge :-... Som sagt, jag är lixom minimalist när det gäller grejjor att ha med sig ut på jakt...borde det inte räcka med full camoutrustning, ansiktsmask och handskar...åsså bara ställa sig under nån gran eller i ett buskage??...huvudsaken man står blick stilla...eller??....om man har uven uppe, borde inte kråkornas uppmärksamhet vara riktad främst mot den...såpass att dom inte ser en skytt som är ihopkrupen i nån buske eller under en gran? har själv en vovve...desvärre var hans 3 första sesonger (han är 4 år nu) totalsaboterade av skador :'(...först i fjol han fick börja att apportera och jaga...visst hannn han med några timmar jakt de tre första sesongerna innan skadorna uppkom...å då var han rent ut sagt jätte duktig...apporterade redan vid 6 mån utan problem...har tränat med "dummy" både i vatten och på land i år och det skötte han jättebra ...testade även med en nötskrika (skjuten i fjol) och det gick jätte bra....MEN, vet inte om jag törs ta med han ut redan nu på söndag...han blir nämligen lite "het på gröten" vid riktiga jaktsituationer och har då gott för att knallapportera :-, och det vill jag absolut inte...Han kommer definitivt att få följa med under hösten (när jag tränat honom mer), och har i skrivandets stund plockat fram en kråka från frysen som ska få tina upp till imorrn, för då vankas apport träning för att göra en lååång historia kort ...Hund finns, apporterar gör han, bra sök....Men vill inte underminera all träning genom att ta ut han i "skarpt läge" innan jag är 100% på att han inte knallapporterar!...och det vill f.ö inte hundens andra delägare (min pappa) att jag gör heller :...åsså har jag en 13 årig lillebror som är en utmärkt apportör ;D ;D Vad jag vet så är det vi 3 som har tillstånd från kommunen och VVO vilket innebär att ni inte kan skjuta vitfågel innan 1/8 ej heller korp.Nu vet jag att lagen om skyddsjakt är ganska flummig och det kan hända att man kan bedriva skyddsjakt enligt eget beslut men jag vet inte om jag kan rekommenderar det :- Sen då det gäller vitfågel så är det havstrut, gråtrut och fiskmås det gäller. Skrattmås, silltrut, dvärgmås och 3 tåig mås är INTE lovliga att panga på, så läs på ordentligt i fågelboken då det med all sannolikhet skulle innebära polisanmälan, uteslutning från vvo och ett helsicke med fågeltittarna om fel art dimper i backen, Någonting som också är av yttersta vikt är att ni plockar upp alla tomhylsor och tar med er fågeln därifrån alternativt gräver ner dem ordentligt (djuuuup annars stinker det), det springer en hel del folk där och det är inte alla som gillar en hög med ruttnande kadaver : Hoppas du testar med uv med, skulle vara intressant at få en rapport, skulle du få till det som Hippen så skulle du banne mig få skjuta. mitt emot vv finns ett kalhygge, längs ner på det kalhygget så finns det en smal trädgräns och där flyger det uta hel.... så Uv där kan funka kanon om de funkar alls på öjebykråkorna ;D för övrigt så räcker inte 2 nät, ja kanske om man inte rör sig alls och har handskar samt nät för ansikte, jag rekommenderar grön presenning sen nät utanpå. joo...skyddsjakt lagen är flummig...kommer endast att skjuta tillåtet vilt...säkrast så. Tomhylsorna plockar jag med mig (om det nu blir några :)...och all fågel som som skjuts kommer jag att ta reda på...apport vilt till mig, apport vilt till garnnen...kanske man kan sälja de övriga till hundklubbar? Hygget...du menar det som är mittemot grinden till VV:s anläggning?...om så är fallet, så hördes det kråkskrän därifrån i söndags /Fredde
Publicerat Juli 10, 200619 yr öjebyns vvo är ju lite knepigt ,bla, e de då det första som jag hört som har ett "räv reservat" joda ni hörde rätt,vet inte om de e bortplockat nu men det lät då så j--la dumt
Publicerat Juli 10, 200619 yr jepp ja menar hygget mitt emot fast längst ner på hygget går en smal trädgräns och bakom det ett fält, över fältet kommer de å sen in i trädgränsen. sjukt mycke kråka. Vi jagade där mkt förra året. En Uv där borde funka, men en uv för nära maten njaaa vi har testat men njaaa iof kanske vi gjorde nått fel? Jag vet inte hur det är med gömsle då man jagar med uv, jag håller inte med om att det räcker med cammokläder, mask osv och sen backa in i en gran. Visst om de kommer en fågel rätt på å du har bra sikt å kan vänta in den sittandes blixstilla så funkar det, men du kommer att sumpa massor med chanser, varför? Jo därför att du kommer å bli frusterad å börja röra på huvudet hit å dit för att se åt alla håll och då ser dom dig, sen kommer du att börja röra på dig om de kommer in en fågel snett eller bakom dig så du kan få skottläge på den, vilket resulterar i att fågeln kommer att kastvända. Ska man jaga kråka är det bästa att göra det ordentligt, är så jäkla trist att sumpa massa fågel bara för att man var bekväm. Vi höll på så halva första året och sumpade massor. Dock spelar det in var man jagar, har man låga lövträd som ger bra cammo och bra skjutfält så kand e faktiskt funka riktigt bra men inne i skogen? näää ja lovar. När vi började med gömsle och bulvaner/kråkpipe kombination så fick vi nästan in fågeln i gömslet, som hippen säger grymt sjukt kul ;D Man ska kanske inte ge alla tips hehe men testa nån gång med UV nere på fälten alla kråkor som flyger in på tippen via "lillberget" kommer över fälten i öjebyn, ja ska visa dig nån gång vars och hur de flyger in. det har tagit mig många dagar bara att sitta å titta hur de flyger de rackarna och de har ett visst mönster och tider som man lär sig efterhand, beroende på hur mycket man är ute. Vi har nog ca 50-100 dagar per år jagandes efter dessa individer om man även räknar med recognoseringtid. - fan man borde söka läkarhjälp nästan, nu när ja tänker efter I senhöstas, vintern var sen, inge snö, minns inte om de va sent oktober eller tidig november, måste ha varit november, upp steg vi då andra lade sig, iväg, pinnar, nät, presenningar, bulvaner, fika, ammo, bössor, jobba slita å ypp med allt. Där satt man mitt i mörkret huttrandes å väntande på ljuset. Ljuset kom, likaså några kråkor på sjukt hög höjd, kraxade lite åt våra bulvaner. Vips började de att snöa utta helvette. Bulvanerna blev vita i ett nafs, inte en fågel så långt ögat nådde. Vi turades om att springa ut å försöka få bulvanerna snöfria, vantarna blöta, sen hårda av is, av med dem, hälla upp kaffe (har ni hållit i en het kaffemugg när fingarna håller minusgrader?) hur som helst mitt i all snö, sikten typ 100 meter hör vi -kraaaaa båda slänger vi ut kaffet över axeln ..... tystnad tyyyystnad, vi tittar på varandra, kanske var det bulvanerna, jo man vet ju aldrig, ut igen , nu får jag skrapa av bulvanerna med händerna, motoriken helt borta, torts allt detta satt vi i typ 6 timmar och lyssnade om vi kunde höra samma kråka igen, vi måste nog ha blåst några hundra kubik luft genom våra kråkpipor med. Det mest sjuka är att vi gjorde om samma sak flera jaktdagar i rad. Har även tittat på väderprognoser, ska regna som fan, äh SMHI kan man ju inte lita på, jo tjena där satt vi i värsta monsunregnet som skulle göra Indier avundsjuka, jaja lika glada var vi för det, tror tillå med ja fick en kråka den gången ;D
Publicerat Juli 10, 200619 yr öjebyns vvo är ju lite knepigt ,bla, e de då det första som jag hört som har ett "räv reservat" joda ni hörde rätt,vet inte om de e bortplockat nu men det lät då så j--la dumt inte räv, helt fel, reservatet eller den jaktfria zonen gäller all småvilt, dels pga av att det är mkt bebyggelse och vägar i området, sen för att det utfodras rådjur, bedrivs jordbruk och att mycket folk rör sig inom det området (joggare, folk med hund, ryttare osv)
Publicerat Juli 10, 200619 yr jepp ja menar hygget mitt emot fast längst ner på hygget går en smal trädgräns och bakom det ett fält, över fältet kommer de å sen in i trädgränsen. sjukt mycke kråka vi jagade där mkt förra året. En Uv där borde funka, men en uv för nära maten njaaa vi har testat men njaaa iof kanske vi gjorde nått fel?Jag vet inte hur det är med gömsle då man jagar med uv, jag håller inte med om att det räcker med cammokläder, mask osv och sen backa in i en gran. Visst om de kommer en fågel rätt på å du har bra sikt å kan vänta in den sittandes blixstilla så funkar det, men du kommer att sumpa massor med chanser, varför? Jo därför att du kommer å bli frusterad å börja röra på huvudet hit å dit för att se åt alla håll och då ser dom dig, sen kommer du att börja röra på dig om de kommer in en fågel snett eller bakom dig så du kan få skottläge på den, vilket resulterar i att fågeln kommer att kastvända. Ska man jaga kråka är det bästa att göra det ordentligt, är så jäkla trist att sumpa massa fågel bara för att man var bekväm. Vi höll på så halva första året och sumpade massor. Dock spelar det in var man jagar, har man låga lövträd som ger bra cammo och bra skjutfält så kand e faktiskt funka riktigt bra men inne i skogen? näää ja lovar. När vi började med gömsle och bulvaner/kråkpipe kombination så fick vi nästan in fågeln i gömslet, som hippen säger grymt sjukt kul ;D Man ska kanske inte ge alla tips hehe men testa nån gång med UV nere på fälten alla kråkor som flyger in på tippen via "lillberget" kommer över fälten i öjebyn, ja ska visa dig nån gång vars och hur de flyger in. det har tagit mig många dagar bara att sitta å titta hur de flyger de rackarna och de har ett visst mönster och tider som man lär sig efterhand, beroende på hur mycket man är ute. Vi har nog ca 50-100 dagar per år jagandes efter dessa individer om man även räknar med recognoseringtid. - fan man borde söka läkarhjälp nästan, nu när ja tänker efter, i senhöstas vintern var sen, inge snö, minns inte om de va sent oktober eller tidig november, måste ha varit november, upp steg vi då andra lade sig, iväg, pinnar, nät, presenningar, bulvaner, fika, ammo, bössor, jobba slita å ypp med allt. Där satt man mitt i mörkret huttrandes å väntande på ljuset. Ljuset kom, likaså några kråkor på sjukt hög höjd, kraxade lite åt våra bulvaner. Vips började de att snöa utta helvette. Bulvanerna blev vita i ett nafs, inte en fågel så långt ögat nådde. Vi turades om att springa ut å försöka få bulvanerna snöfria, vantarna blöta, sen hårda av is, av med dem, hälla upp kaffe (har ni hållit i en het kaffemugg när fingarna håller minusgrader?) hur som helst mitt i all snö, sikten typ 100 meter hör vi -kraaaaa både slänger ut kaffet över axeln ..... tystnad tyyyystnad, vi tittar på varandra, kanske var det bulvanerna, jo man vet ju aldrig, ut igen , nu får jag skrapa av bulvanerna med händerna, motoriken helt borta, torts allt detta satt vi i typ 6 timmar och lyssnade om vi kunde höra samma kråka igen, vi måste nog ha blåst några hundra kubik luft genom våra kråkpipor med. Det mest sjuka är att vi gjorde om samma sak flera jaktdagar i rad. har även tittat på väderprognoser, ska regan som fan, äh SMHI kan man ju inte lita, jo tjena där satt vi i värsta monsunregnet som skulle göra indier avundsjuka, jaja lika glada var vi för det, tror tillå med ja fick en den gången ;D ;D ;D ;D ;D ;D Då vet jag vart du menar att jag borde testa med en Uv... Man kanske ändå tar med sig näten...När jag å Markus (Markus_piteå) var ut i våras på kråkjakt, byggde vi ett över-seriöst gömsle (se bild)...visst hjälpte det...kråkorna såg oss inte föräns det var för sent 8)
Publicerat Juli 10, 200619 yr Jepp ju mera dold desstå bättre, sen kan man ju lämna ett sådant gömsle å bygga fler så behöver man bara snygga till lite på morgonen det gömsle man ska använda. truten på tippen gör ofta stora cirklar runt tippen och ut ändå ner till fälten, är man inte dold då, ja då kommer de inte i närheten av en.