Publicerat April 22, 200620 yr Nej inte än :'( :'( :'( :'( :'( Har en kompis här som äger en som för dagen var grym. Tror inte en kråka, oavsett höjd, klarade sig som flög inom 150 meter från uven! Korpen torskade rätt hårt med och vi fick tom gråtrut att anfalla uppe på torra land. Det ser man i stort sett bara i skärgården annars.. Vart 22 kråkor förövrigt. Hade kunnat skjuta en ruskig massa kajor med men de är svåra att bli av med. Nästa gång ska jag sätta mej så jag kan använda 22-an mer på kajor, de var väldigt sugna på att landa runt uven och skälla på den sittandes. Mvh!
Publicerat April 23, 200620 yr Författare Var ute med Hallen idag. Dåligt drag. Hallen sköt tre och jag bommade tre... :- Lite kul att vi fick skotten på film. Sen testade vi träffbilder, mycket roande.
Publicerat April 23, 200620 yr Har en kompis här som äger en som för dagen var grym. Tror inte en kråka, oavsett höjd, klarade sig som flög inom 150 meter från uven! Korpen torskade rätt hårt med och vi fick tom gråtrut att anfalla uppe på torra land. Det ser man i stort sett bara i skärgården annars.. Vart 22 kråkor förövrigt. Tusan...man blir lite avundsjuk på er.
Publicerat April 26, 200620 yr Troligen så drar vi ut igen i morgon bitti ;D Blir en sån här seg dag med jobb till 02 i natt och därefter raka spåret till sophögen.. Ska försöka rigga så vi lurar in truten lite bättre denna gång.. Mvh!
Publicerat April 27, 200620 yr Jaha ja.. känsligt ställe detta. Denna gång var det inte alls lika mycket fart. Sist såg vi säkert ngt hundratal skrattmåsar, imorse såg vi kanske 15.. Hade riggat en skrattmås i uven men nja.. drog inte så där j-la bra. Öht jävligt lugnt. Sköt straxt över 10 tillslut och var hemma före 9 på morgonen. Nu blir det pyssel hemma ett tag så jag vet inte när jag tar mej ut nästa gång. Två kul hundjobb, labbetiken snodde en vingad kråka och vorsteh tiken spårade upp en vingad kaja som kutade som en bestatt undan jaktmonstret Ella ;D ;D ;D Mvh!
Publicerat Maj 4, 200619 yr Jag satte upp uven igen igår morse, det var ont om kråka men både mås och trut var som tokiga i den. Trots att det är tidigt för oss här uppe då det gäller vitfåge,l så var jag ändå nöjd med resultatet. 3st kråka, 7st trut, 10st mås på 2timmars jakt.
Publicerat Maj 4, 200619 yr Kul Hallen! Vad är det för mås? Jag fick nyckel till tipp nr 2 igår så vi ska testa den i morgon. Ska iväg på en jaktledarutbildning över helgen och tänkte inleda den med ett race på tippen som ligger nästgårds från skjutbanan. Tror inte det är något hysteriskt drag där men har inte varit där på typ ett år så det kan vara värt att testa.. Mvh!
Publicerat Maj 6, 200619 yr Att man överlevde gårdagen är rätt makalöst.. Upp 03 efter att ha jobbat till midnatt dvs typ 3 timmars sömn. Körde till tippen, inte hört att det skulle vara speciellt mycket fågel men chansar, skulle ju ändå dit på utbildningen. Väl där så funderar jag lite över vilket träd som skall bestigad och riggas med uv och medan jag funderar på det så trillar det in kråkor! Då vart det stressigt men efter div stresspul så sitter uven där. På två timmar skjuter jag 20 fågel, 15 kråkor och 5 gråtrut, sen börjar anläggningen vakna så jag bryter. Medan jag rekar nytt ställe för nästa raid så inser jag att det är hur mycket fågel som helst och trutarna är ruskigt låga och fina trots det fina vädret. De är alltså tveklöst vana vid att käka här i lugn o ro Hittar ett nytt ställe, uven hamnar bra men jävligt svårt att gömma sig. Kör därefter till jaktledarutbildningen och den hade nog varit spännande om man inte stigit upp 03.. Efter utbildningen kör vi o träffar ngr kompisar som är nere på bockjakt. Efter lite surr där så drar vi vidare till en mark för egen bockjakt. Ser dock lite för mycket grisspår så jag ruttnar på bock och sätter mej vid en foderautomat. Precis när vi ska bryta, kompisen är på väg med bil för att plocka upp mej, tassar nassarna ut framför mej! På telefonen och skicka sms.."GRIS!!!!" greppa kikaren för att se om det är skjutbart. Japp, fjolingar säkert ungkarlsliga. Greppa pangen, vrida på lyset i siktet, hitta lämplig nasse..SMOCK! ... eftersök > Bra skottplats mycket blod två skolade hundar får kollektivt hjärnsläpp. Slutar med handspårning och 60 m senare (20m fågelvägen) hittas den stendöda nassen. Ta ur, släpa till bilen, en timme hem. Vända isängen och iväg för de praktiska momenten i jaktledarutbildningen. Mula på igen denna gång på grisplansch (skitkul!). Hem och bära in ett halvt ton hundfoder och därefter dö i fotöljen framför datorn. Läggdags nu, ska köra 03.15 i morgon tillbaka till samma tipp! Tur att man är ledig på måndag! Mvh!
Publicerat Maj 6, 200619 yr Jorå tokrutten tidvis :- Dock, finner faktiskt en glädje i att ta med andra som inte är lika less som jag. I detta nu är HerrBerg på väg hit för att övernatta på soffan. Ytterligare en snubbe anländer i morogn 03.15 sen bär det iväg. Det som suger med det är att jag är less på att gå hemma och vara trött och seg. Vill vara glad och pigg och delaktig hemma men tja det är lite svårt tidvis pga detta och det känns taskigt mot familjen. Fast åandra sidan, är man toksugen och vädret är guld och man är hemma så är man inte på speciellt strålande humör då heller.. ;D Äsch! Helt enkelt beroende av att se kråka efter kråka komma singlande in över uven för att sedan snurra och dö. Beroendet har tveklöst tilltagit efter att jag fått uppleva jakt med uppstoppad uv.. Mvh!
Publicerat Maj 7, 200619 yr "Äsch! Helt enkelt beroende av att se kråka efter kråka komma singlande in över uven för att sedan snurra och dö. Beroendet har tveklöst tilltagit efter att jag fått uppleva jakt med uppstoppad uv.." Olika beroenden brukar leda till missbruk ;D ;D Skillnaden på hemlagad o uppstoppad uv är markant om jag förstår dig rätt , eller ??? MVH Calle
Publicerat Maj 7, 200619 yr Skillnaden är enorm! Möjligen att den uv som jag har möjlighet att jaga med är groteskt elak och beryktad inom kråkstammen, därom vet jag intet, men något är det. Vart 19 kappor till i morse, 2 trut samt ngr kajor och detta TROTS U_S_E_L_T skytte från alla närvarande inkl moi. Nya stället som jag iordningställde sist fungerade klockrent, måste helt tveklöst bygga en fast koja på platsen då tillgången på kråka nu är patetisk jämfört med högsäsong! Uvens ägare bor här nere tillfälligt då han har jobb här, jag hoppas innerligt att jag antingen får tag i en egen uv alt att han kärar ned sig stenhårt i någon lokal dame så han och uven blir kvar... Nästan så jag funderar på att sammanföra han o dottern ;D ;D ;D Hade jag haft möjlighet att sitta där vi var idag när jag var där sist ensam så hade jag nog med lätthet skjutit upp emot 30 kappor själv. Nu vart det en sämre plats och 15 nere i stället vilket jag var helt nöjd med iofs. Nu ska Rikard sova så in i h-te tills det är dags att köra till Arlanda och hämta hustrun :-* Mvh!
Publicerat Maj 8, 200619 yr Efter tre timmars sömn var jag också ute på lördagmorgon, 2 timmars jakt sedan är det inte mycket fågel i rörelse. Dock vet jag inte hur det ser ut efter kl. 09.00 men jag tycker det är lite kråka i farten nu, kanske de har börjat att lägga sig på ägg? Det blev i alla fall 9 kråkor, 3 trutar och 9st mås.
Publicerat Maj 20, 200619 yr Nytt ryck idag.. klockrent väder men inte så mycket fågel. Dock lite rörelse hela tiden så trots att vi inte sett så mycket så sköt vi faktiskt riktigt mycket. Golvade ca 90 fågel, hade lite över 50 med hem till frysen och tvingades slänga en ruskig massa kaja och korp på tippen som är ointressant som apportvilt.. eller ointressant är fel, hade helt enkelt inte plats för mer fågel i frysen så jag kunde bara ta hem kråkor och trut vilket är det som efterfrågas mest. Surrade med Ripjägaren här när jag kom hem, fanskapet lyckades inspirera mej för ytterligare en morgon.. Ska jobba 14-23 i morgon och det lär INTE bli kul.. Mvh!
Publicerat Maj 22, 200619 yr Fy fan säger jag bara.. Sov 2 timmar efter tippenracet i lördags på dagen. Kunde inte sova lördag kväll så när det var dags att stiga upp söndag morgon lite för 2 på morgonen så hade jag aldrig somnat. Iväg till Tippen, plockade upp Steinbock på vägen, och innan vi kom fram så fick vi SMS från Ripjägarn.. "hela komposthögen rör på sig, tar en fika i väntan på er." Väl där så visst, där fanns gott om gnagare.. Ripjägaren ställde novisen utanför med typ 75 plugg och så gick vi in och öste på där inne. När vi sköt så drog råttorna ut till han på utsidan och tidvis så var det tämligen tätt mellan smällarna även om jag nog tycker han kan öka omladdningstakten något ;D Han stod där ute med ett fånigt flin när vi kom ut och där låg en hög gnagare och jordhögen de skulle till var *duktigt* piskad av hagel ;D ;D Ripjägarn räknade ut att vi brände över 200 plugg där på någon knapp halvtimme.. Upp på tippen och riggade, vädret såg ruskigt lovande ut i början men klarnade senare :-[ och blev rätt segt, en del skrattmås men inte så mycket trut..som vi lyckades lura in över tippen iaf. Vart totalt 90 tillslut tror jag. Sen kom det vidriga.. hem, fryste fågeln från morgonen innan som legat på tork i garaget och därefter iväg till jobbet. Började 14 och slutade 23.. Vid tre tillfällen slockade jag medan jag talade med någon i telefon, hörde frågan och så gick det ngn sekund varpå jag gav svaret men då hade jag glömt frågan så jag fattade inte vilken fråga jag svarade på! Kändes vidrigt.. Hade dock lite flyt, ngr bra kollegor började vid 17-tiden och därefter hocky tror jag så jag klarade kvällen. Dock, aldrig mer jakt innan jobb utan sömn före, aldrig! Det är inget kul, blir bara knas. Bättre att skippa det och köra och jaga då man är utsövd och sugen, blir roligare för alla inblandade. Ripjägaren och Steinbock fick springa som stollar och hämta fågel medan jag stod där och bara tittade på mest, helt slut. Iofs sköt de, ffa Ripjägaren, bra mycket mer fågel än jag men nja vidrigt var det. Mvh!
Publicerat Juni 19, 200619 yr Tog Quaden och åkte till vår lilla tipp här utanför byn, måste kolla läget tänkte jag.. Tanken var att fälla råttor mest.. och det gick ju bra ;D Vart bara ngt tio-tal men kul var det iaf! Roligast var dock att se upp emot ett 50-tal kråkor o lite korp och många av dem var ungar från årets häckning.. Det gör ju att man kan beskatta dem här nästa helg eller något.. Var på vippen att jag mulade en vildkisse med men hade fel plugg i då kissen visade sig.. Sen hade jag vridit upp Zeissen 34 knäpp för att kunna träffa rätt på de 3-10 meter som man sköt råttorna på, dvs inte läge att pluppa kisse med annan plugg på längre håll.. Mvh!
Publicerat Juni 20, 200619 yr ...(pluppa och banka på dem)... Tänk nu på hur ni skriver, vi är ju bevakade...
Publicerat Juni 20, 200619 yr Hallen, tror du detta är accepterat av fågeltittarna? Råttorna kanske man kan våga sig på att mula lite försiktigt? ;D ;D Mvh!
Publicerat Juni 20, 200619 yr var försiktig hipshot man vet aldrig vad de där fågeltittarna kan ta sig för... http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,844943,00.html dock så tycker jag det är fel av kvällstidningarna att alltid sätta en "etikett" på folk, istället för att bara kalla dem för vad de är -psykiskt sjuka. dvs. äger man ett gymkort så är man en "kroppsbyggare" osv.
Publicerat Juni 20, 200619 yr :o ...jaha...de värkar ju inte vara att leka med de där fågeltittarna... :
Publicerat Juni 25, 200619 yr Tja! Provade lite försiktigt en sväng på den lilla lokala omlastningsstationen i morse.. Mest sugen på att på allvar få rikta nya automaten mot levande vilt och se vad som hände.. Började bra, två raka dubbléer korp och trut. Nästa åkte ned den med så där stod man och kände sig rätt nöjd med fin pangen ;D 8) Hur som, rätt lite fågel faktiskt men några kom lite nu och då. Korp och kråkungarna tveklöst ute, såg tom en ungtrut av årets modell annars sköt vi mest trut som höll på att bli utfärgade och vuxna. Vart straxt över 40 till slut men detta tack vare stor envishet. Comforten gick iaf som en klocka, vid flera tillfällen missförstod jag snubben som var med varpå jag drog på den knepigaste av typ två fåglar och erbjöd honom att skjuta den första.. jag gick alltid min fågel och den andra som var riktigt nära flög bort opåskjuten > Han satt förövrigt och filmade en hel del vilket var skoj! Mvh!
Publicerat Juli 1, 200619 yr Nytt race, samma ställe. 28 trut o lite kajor.. Comforten är så sjukt j-la bra, passar mej som en handske! Mvh!
Publicerat Juli 1, 200619 yr Nytt race, samma ställe. 28 trut o lite kajor..Comforten är så sjukt j-la bra, passar mej som en handske! Mvh! Skulel vilja se dig i full sving då hästsvansen tjorvar in sig i mekanismen samtidigt som du snabbt drar iväg 3 plugg ;D Å fan detta var ju inte pajkastningstråden, men jag kunde bara inte hålla mig. kul att du trivs med bössan må den dra ner mången fågel från himlen. *aaaaaaamen*
Publicerat Juli 1, 200619 yr Det lär den göra ;D fan man kanske skulle försöka hålla räkningen?? Icke, omöjligt... Dessvärre gubben så har kvinnan i mitt liv skändat mitt hår med saxen så nu har jag bara typ 2 dm kvar i bak :-[ Har en skön snutt film, synd att det är så jobbigt att redigera om klippen, där Hip lyfter Comforten och två snabba senare så dimper en kråka... Brukar fixa ngn slags j-la skurtofs i håret på jakt för att slippa få hår i munnen och vart det nu kan fastna. Filmade lite i morse men kameran ligger i bilen och där får den vara kvar.. Mvh!
Publicerat Juli 1, 200619 yr Nu ni !...var igår och skrev ett arrende-kontrakt på en annan mark har i Piteå (öjebyn närmare bestämt)...med tillhörande soptipp 8)...dock får man inte jaga på själva tippen...men utanför...man ska tydligen bli "invald" i detta VVO på deras årsmöte, men det skulle visst inte vara några problem...ska å snacka med kassören imorgon....f*n så glad jag är ....