Publicerat Februari 5, 201412 yr Grattis till er som får skjuta! Här går det trögt. Lite aktivitet på åtlarna som mest troligt beror på mycket sork i skogen. //
Publicerat Februari 5, 201412 yr I morse 04:55 fick jag skjuta en fin räv hanne på 6,8 kg. DSC_0298.jpg Grattis! vart i dalarna jagar du?
Publicerat Februari 5, 201412 yr I morse 04:55 fick jag skjuta en fin räv hanne på 6,8 kg. DSC_0298.jpg Grattis till räven!!
Publicerat Februari 7, 201412 yr Detta är en populär post. Var ute idag och fixade lite med Wallemans nya rävkoja.. Jävla seriöst bygge, isolerat och hela kittet Fixat spärrar så det går att stänga plexiglasfönstren när man inte sitter där samt hänga upp dem då man är där, lagt ut en del kladd på åtlen och fixat med grenkontakter och prylar till värmen samt ..gårdsbelysningen. Blev bra som fan, planerar att spendera söndagnatten där. Bra trafik på åteln som det såg ut med.. Kan bli trevligt!
Publicerat Februari 7, 201412 yr Detta är en populär post. Hip det åter som att det kan bli en spännande söndagnatt Själv hade jag två rävar på åteln i natt å båda blev kvar där Två hannar som vägde lika mycket 5,4kg den första kom kl 01:05 den andra 40 minuter senare. Det kom blöt snö å bild kvaliten vart dålig
Publicerat Februari 7, 201412 yr Hip det åter som att det kan bli en spännande söndagnatt Själv hade jag två rävar på åteln i natt å båda blev kvar där Två hannar som vägde lika mycket 5,4kg den första kom kl 01:05 den andra 40 minuter senare. DSC_0305.jpg Det kom blöt snö å bild kvaliten vart dålig Snyggt!!!Bra jobbat och grattis!!
Publicerat Februari 7, 201412 yr Hur tycker ni att vinden spelar in när ni sitter vid en åtel? Jag har vakat 2 kvällar nu i fel vind med noll resultat som följd. Borde veta bättre men man inbillar ju sig att alla regler har undantag. Jag satt ovanför en svinladugård förut och där gjorde det inget om vinden låg ut över dyngplattan. Men på de ställen jag sitter nu är djurfria (förutom 10 höns) och där tror jag att fel vind gör räven osäker. Nu verkar snön tyvärr smälta bort så det ser mörkt ut både på åtlarna och vad gäller förhoppningen om att få skjuta någon räv framöver...
Publicerat Februari 7, 201412 yr Grattis till dubbeln Nobbe! mickel! Själv har jag testat med fel vind några ggr och aldrig lyckats.Jag har en annan åtel för den sortens vind numera istället.
Publicerat Februari 7, 201412 yr Hur tycker ni att vinden spelar in när ni sitter vid en åtel? Jag har vakat 2 kvällar nu i fel vind med noll resultat som följd. Borde veta bättre men man inbillar ju sig att alla regler har undantag. Jag satt ovanför en svinladugård förut och där gjorde det inget om vinden låg ut över dyngplattan. Men på de ställen jag sitter nu är djurfria (förutom 10 höns) och där tror jag att fel vind gör räven osäker. Nu verkar snön tyvärr smälta bort så det ser mörkt ut både på åtlarna och vad gäller förhoppningen om att få skjuta någon räv framöver... Fel vind är nog aldrig bra när man sitter på en åtel. Särskilt om det inte brukar vara människor i närheten i vanliga fall. Ovanför svinen så försvann/ doldes nog din vitring, + att det var lite naturligt med viss människodoft. Det är mycket att tänka på vid placering av åtel & vakplats/ koja. Det blir inte alltid rätt från början.
Publicerat Februari 7, 201412 yr Författare Blandat regn och snö ikväll. Vet inte om det är så stor idé att sätta sig? Någon som skjutit i ruskväder?
Publicerat Februari 7, 201412 yr Detta är en populär post. Det var på nollan å blötsnö igår när jag sköt dubblén. Det är bara att prova om man är sugen, hemma i soffan blir det ingen räv skjuten iaf
Publicerat Februari 8, 201412 yr Författare Det var på nollan å blötsnö igår när jag sköt dubblén. Det är bara att prova om man är sugen, hemma i soffan blir det ingen räv skjuten iaf Det har du rätt i men det är riktigt sköbt i soffan
Publicerat Februari 8, 201412 yr Fel vind är nog aldrig bra när man sitter på en åtel. Särskilt om det inte brukar vara människor i närheten i vanliga fall. Ovanför svinen så försvann/ doldes nog din vitring, + att det var lite naturligt med viss människodoft. Det är mycket att tänka på vid placering av åtel & vakplats/ koja. Det blir inte alltid rätt från början. Ja alltså kojan är ju byggd ovanpå en gammal ladugård och där skjutriktningen endast kan vara åt ett håll. Jag har skjutit ett stort antal rävar där så det är ett hett tillhåll. Dock så spelar vinden in mera än vad man kan tro. Det rör sig människor på gårdsplanen dagligdags men när vittringen ligger kvar nattetid när räven kommer blir han nog osäker. Ladugårdar med djur är klart bästa stället att vaka på, förutom inne från boningshus då. Har skjutit gris på gårdsplaner ovanpå djurstallar och man kan ju nästan bete sig hur som helst och dom är kvar ändå.
Publicerat Februari 9, 201412 yr Detta är en populär post. Vid två i natt kom det en räv smygandes fram mot åteln å jag var inte sen med att skicka iväg en smäll Det var en räv tik på 5,6 kg som fick bita i snön.
Publicerat Februari 9, 201412 yr Vid två i natt kom det en räv smygandes fram mot åteln å jag var inte sen med att skicka iväg en smäll Det var en räv tik på 5,6 kg som fick bita i snön. DSC_03082.jpg Grattis till räven, hur många är du uppe i nu? verkar bli ett bra år för dig. Har du märkt om dom har börjat löpa ännu rävarna? Här går dom inte på åtlarna så mycket nu när dom löper. Vilka tider på dygnet braukar du sitta, brukar det bli morgonpass? mvh
Publicerat Februari 9, 201412 yr Vid två i natt kom det en räv smygandes fram mot åteln å jag var inte sen med att skicka iväg en smäll Det var en räv tik på 5,6 kg som fick bita i snön. DSC_03082.jpg Grattis! Du har det bra där uppe som har snö hela säsongen! Förra året hade vi snö och kallt under längre perioder och då gick vakjakten bra och nu i år med så mycket räv jag har här hade jag behövt en lika bra säsong igen för att hålla ned dem men det blir ingen mer snö här! Får vara glad om man kan ta någon när det blir bra med månljus
Publicerat Februari 9, 201412 yr Tack! Ja det gäller att ligga i medans man har lite medgång Ja visst gör det det!
Publicerat Februari 9, 201412 yr Grattis till räven, hur många är du uppe i nu? verkar bli ett bra år för dig. Har du märkt om dom har börjat löpa ännu rävarna? Här går dom inte på åtlarna så mycket nu när dom löper. Vilka tider på dygnet braukar du sitta, brukar det bli morgonpass? mvh Det var den nionde på åteln å 23 totalt. Nej dom har inte börjat löpa här riktigt än blir nog i slutet av månaden skulle jag tro. Brukar sätta mig vi tio tiden för det mesta, sen varierar jag morgon och kvälls pass
Publicerat Februari 9, 201412 yr Grattis! Du har det bra där uppe som har snö hela säsongen! Förra året hade vi snö och kallt under längre perioder och då gick vakjakten bra och nu i år med så mycket räv jag har här hade jag behövt en lika bra säsong igen för att hålla ned dem men det blir ingen mer snö här! Får vara glad om man kan ta någon när det blir bra med månljus Tack! Det är extra tråkigt när det inte kommer snö, när man vet att det är mycket räv. Får hoppas att det blir lite klara nätter runt den 14 när det är fullmåne. Så du får en chans att nypa ett par Synd att det inte är kallt så du kan dra ut ny kojan