Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sossarna och oppositionen kommer definitivt inte få några röster av mig!

Featured Replies

• Svar 150
  • Visningar 10,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Eftersom jag är en tänkande människa o klarar av det själv. Så alliansen är ej tänkbart. Finns större frågor än jakten för min del. Typ människan. Ja, jag tänker på de som har svårt, handikappade o

• Kias Husse
    Kias Husse

Det alliansen har gjort mot sjuka och arbetslösa är ung samma sak som om dom förbjöd jaktvapen för att sätta stopp för tjuvjägare. Visst stoppades några bidragsfuskare, men allt för många "goda" männ

• SÅ jag funderar på att rösta på henne, hon verkar ofarlig!

Publicerat

Som sagt S-V eller MP är fullständigt utesluter,C,FP och KD är inget alternativ heller.

Vilket gör det hela ganska enkelt för mig :wink:

/Mike

Publicerat

Svarat vet jag inte om jag vill kalla det. Han säger ju t.ex. inget om vad de VILL utan bara att regeringen gör fel....

Jo men det är så V svarar på frågor de kör alltid med hur fel andra partier har, men kommer sällan med något eget. Nu är ju inte jakt något femenistiskt då är det inte intresant i deras synvinkel. Sen vill ju V allti vara så PK att dom spricker.

Publicerat

Jo men det är så V svarar på frågor de kör alltid med hur fel andra partier har, men kommer sällan med något eget. Nu är ju inte jakt något femenistiskt då är det inte intresant i deras synvinkel. Sen vill ju V allti vara så PK att dom spricker.

Ja tyvärr är det lite så. Det finns en stor avdelning "flum-pack" i V, dess bättre är det inte en falang som Jonas Sjöstedt tillhör.

Publicerat

Bra skrivet Kias Husse!

Publicerat

.....

Tyvärr är de flesta av oss blinda och stendumma. Trots att vi tydligt kan se att de som står högre upp i samhällsstegen, ökar sina tillgångar mer än vad vi själva får. Dvs klyftorna ökar. Så länge det finns folk som har det sämre än "jag" så forsätter vi att se oss som vinnare, trots att vi halkar längre och längre efter de som står "högre".

Jo, sedan 1950 har vi successivt och ytterst konsekvent sjunkit jämfört med andra jämförbara länder... Till inte så liten del för att vi är totalt fixerade av att fördela i stället för att skapa det vi vill fördela. Det viktiga är inte skillnaderna, det viktiga är var lägstanivån går. Sedan om någon blir snuskigt rik - så länge denne skattar och inte drar till Monaco så är det massor med pesetas till samhället.

Men gillar man tanken att ingen får skilja sig från mängden och vill ha ett grått trist samhälle där alla är exakt lika och behandlas exakt lika för att skillnader är vår stora skräck må rösta på oppositionen. Jag vill se människor få utvecklas, ta ansvar och utvecklas till vad de vill då är det inte navelskådande jämlikhetsförtyck som jag röstar för. Sedan må var och en göra sitt val.

Det torde bli regeringsskifte den här gången, det är väl dags efter två perioder. Det kan jag ta, bara ÅsaNisse-marxisterna ryker ut ur riksdagen, då blir det skumpa!

Dessa frågor står för mig betydligt högre i värde när jag ska rösta. Vargfrågan kan man ändå driva oavsett vem som sitter vid makten.

Vargfrågan är liksom inte en partipolitisk fråga överhuvudtaget......

T

Publicerat

Jag har för första gången svårt att bestämma mig om var min röst kommer att gå. Den stora anledningen är för att det känns som om det bara finns 2 partier att rösta på iom blockpolitiken. Vad man än väljer så kommer något parti som jag absolut inte vill ha med få ett inflytande som är alldeles för stort.

Publicerat

Kias husse!

Vad ska säga..

Att jag går upp till mitt jobb 5 dagar i veckan för dra ihop pengar till mig och min familj är något som jag gör utan att ifrågasätta det.

Att jag betalar skatt som till viss del går till sjuka eller inte arbetsföra människor är ok!

Vem som helst kan hamna där och behöva den hjälpen och då bör den finnas, vilket den gör ,den har blivit "onödigt" hårt hållen.

Hade pengarna inte kastats på fel personer under allt för många mandatperioder så hade det inte behövts så drastiska åtgärder som nu skett, blir det ett maktskifte så kommer det ske vissa ändringar men eftersom grovjobbet redan är gjort av Alliansen så slipper nästa partiledare ta skiten däremot blir lättnaden knappast tillbaka till ruta ett igen, jag tror alla kunde se att den svängen skulle bli fel.

Så vid ett maktskifte kommer regeringen rida på andras smutsgöra.

Det är tydligt att det ses med oblida ögon på mycket som skett i Regeringens försök att skicka ut folket i arbete, att företagare får pengar för att anställa någon som kanske inte har någon erfarenhet eller har stämplat för länge är inte fel i mina ögon, om de inte får ett jobb i förlängningen så har de fått vanan att gå till ett och jobbar förhoppningsvis vidare med att skaffa ett nytt istället för att vänta på att någon ska kasta ett på dem.

Vad sedan gäller de människor som startar företag och satsar hårt både i timmar och ekonomiskt på det eller föralldel har fått det av sina föräldrar som en gång gjort samma uppoffring så ser jag upp till de flesta (i synnerhet de som behandlar sina anställda med respekt) varför ska de inte få tjäna pengar när de viger sitt liv till att göra sitt jobb och på samma gång skaffar arbetsmöjligheter till oss andra som helst "bara" arbetar 5 dagar i veckan 7-16 med en ostörd semester!!!

Publicerat

Kias husse!

Vad ska säga..

Att jag går upp till mitt jobb 5 dagar i veckan för dra ihop pengar till mig och min familj är något som jag gör utan att ifrågasätta det.

Att jag betalar skatt som till viss del går till sjuka eller inte arbetsföra människor är ok!

Vem som helst kan hamna där och behöva den hjälpen och då bör den finnas, vilket den gör ,den har blivit "onödigt" hårt hållen.

Hade pengarna inte kastats på fel personer under allt för många mandatperioder så hade det inte behövts så drastiska åtgärder som nu skett, blir det ett maktskifte så kommer det ske vissa ändringar men eftersom grovjobbet redan är gjort av Alliansen så slipper nästa partiledare ta skiten däremot blir lättnaden knappast tillbaka till ruta ett igen, jag tror alla kunde se att den svängen skulle bli fel.

Så vid ett maktskifte kommer regeringen rida på andras smutsgöra.

Det är tydligt att det ses med oblida ögon på mycket som skett i Regeringens försök att skicka ut folket i arbete, att företagare får pengar för att anställa någon som kanske inte har någon erfarenhet eller har stämplat för länge är inte fel i mina ögon, om de inte får ett jobb i förlängningen så har de fått vanan att gå till ett och jobbar förhoppningsvis vidare med att skaffa ett nytt istället för att vänta på att någon ska kasta ett på dem.

Vad sedan gäller de människor som startar företag och satsar hårt både i timmar och ekonomiskt på det eller föralldel har fått det av sina föräldrar som en gång gjort samma uppoffring så ser jag upp till de flesta (i synnerhet de som behandlar sina anställda med respekt) varför ska de inte få tjäna pengar när de viger sitt liv till att göra sitt jobb och på samma gång skaffar arbetsmöjligheter till oss andra som helst "bara" arbetar 5 dagar i veckan 7-16 med en ostörd semester!!!

Jopp, det spelar ingen roll vilken eller vilket typ av system som du skapar, så kommer det alltid att finnas folk som hittar vägar att utnyttja det.

Men jag ser det som ett sort fel att bestraffa alla, istället för att straffa de som gjort fel!

Som sagt, det alliansen gjort för sjuka som arbetat 10, 20 ,30, 40 år åt en arbgivare och drabbats av arbrelaterad sjukdom och betalat skatt till försäkringssystemet. Men samtidigt utpekas som fuskare och blir utförsäkrad trots att dom betalat skatt och avgifter till försäkringssystemet. Svårt att se det som något annat än ett hån!

Vi har ett problem i landet med tjuvjakt dels på rovdjur men del även på tex klövvilt. Är det då rätt att återkalla alla licenser för att komma åt de som missbrukar systemet? Eller är det mer rätt att försöka hitta fuskarna?

Alliansen har konsekvent bestraffat alla som är svaga, utan urskiljning. Heder för det var exakt det dom gick till val på. Majoriteten av oss svenskar ville att sjuka ska bli vräkta och arbetslösa bli tvingade att arbeta gratis. Vi fick det vi önskade när vi röstade fram alliansen.

Dock är det inget jag ställer upp för.

Mp, V och sossarna har inte den politiken som jag vill ha. Men jag vet att det alliansen står för är människofientilg politik där var och en är sin lyckassmed och de som inte lyckas får skylla sig själva....... Det är definitivt något jag inte ställer upp på.

Jag tar hellre mina chanser att tex MP eller V får inflytande över triviala saker som rovdjursförvaltning osv  i nästa val.....

Politiskt är jag nog mest en vilde, det finns väldigt mycket bra idéer bland alla partier, där jag i sak fråga kan instämma.

Men att på nära håll få se vad alliansens politik gör för riktigt sjuka och arbetslösa, så inser jag rätt snabbt att det är inget för mig.

Lägger man där till att klyftorna ökar. Jag får se "högre stående" dra ifrån samtidigt som jag får titta längre ner på de som står under mig. Så inser iaf jag att detta är inte vägen för ett stabilt samhälle.

(Edit: visst jag vill få det bättre och mer pengar att spendera. Men jag vill inte ha dessa pengar på bekostnad av att de som har det sämre, får mindre för att jag ska få mer....)

Med instabilitet har ju historien visat mer än en gång att vissa generationer blir stora förlorare, med svält och misär. Jag ser hellre ett samhälle där vi alla har en godtagbar levnadsstandard där det även går att vinna på att vara företagsam/arbetsam istället för att glida med. Ju solidare grund vi bygger, dessto bättre bättre blir vi rustade för framtiden.

Det vi med säkerhet vet från historien är att om tillgångarna samlas i toppen av samhällsbyggnaden samtidigt som en stor del av massan tappar i levnadsstandard. Då händer det omvälvande saker........ Alla högre samhällen som samlat för mycket i toppen har kollapsat om inte i en revolution, så med en större ofred.

Krigs och instabilitetsförespråkare kan fortsätta att rösta på alliansen som har till sitt primära syfte att öka klyftor och skapa instabilitet i samhället. Eller söka andra vägar och trygghet. Dock tycker jag det är en jävla skit att C gått och placerat sig till höger om M. Det forna C som en gång fanns kunde samarbeta med S så att MP inte ens behöver tas hänsyn till. Kanske att KD skulle kunna bli ett nytt mitten parti och ingå i en lite mer human regering i framtiden. Nu har vi S som är beroende av en ytterlighet som MP. Alliansen måste förlita sig på det höger extrema SD. Två partier som jag själv önskar inte skulle kunna ha någon makt öh om mer etablerade skötte sitt. Nu kommer nästa val till för stor del handla om, om vi vill ha MP eller SD som sitter i kuliserna och drar i trådarna.

Publicerat

Men pmt. Att förmögenhetsskatten rök gjorde ju nada nytta, ingen kom hem från Monaco i alla fall och jättarna nolltaxerar. Men det sjuka i världen idag är hur stor finanssektorn blivit. Stater lånar idag pengar av privata företag för att ha råd att finansiera välfärd, infrastruktur och försvar. När folks liv och pensioner står på spel i "förväntans bubblan" (börsen) och finansvärlden slipper ta konsekvenserna av dess handlande och spekulationer är det galet. När det går bra så går det bra för då drar det med allt uppåt, även de som har det sämt. Men när det krashar så märks det inte ens i toppen men blir förödande i botten. 5% av befolkningen är rikare än någonsin men samtidigt kan vi inte laga vägarna, inte se till att tågen går i tid (bla eftersom banunderhållet har avskaffats), vi kan inte betala drägliga lärar och sjuksysterlöner, försvarsmakten... tja vilken försvarsmakt???. Avregleringarna ledde till sämre service och dyrare priser enligt en rapport (apotek och bilbesiktningen) känns i nuläget som landsting, kommun och skola måste vända på kronorna för att 5% skall få bygga ännu högre berg av pengar. Att sänka skater leder ju bara till att vinstmarginalerna räknas om. Det ger en kortsiktig effekt men sen blir det status quo och du måste sänka skatten igen för att jobb ska skapas... Måtte Europa och detta land få förståndet tillbaka och stoppa detta experiment med att låta marknaden sköta allt, önskningar från en socialliberal.  

Publicerat

Att vara sin egen lyckas smed fick du att låta som något dåligt ??

Som jag skrev tidigare så är det de som skaffar arbetstillfällen.

Jag trivs inte heller med allt som Alliansen vill få fram men är ändå mycket närmare dem än S, V och MP , de 2 senare har tappat allt.

Att SD finns med och syns beror på att de har en skara anhängare som anser att de har rätt och i ett demokratiskt samhälle så ska även de få höras , hur inskränkt deras politik än må vara i dina och även mina ögon.

Munkavle är knappast demokratiskt.

Det är en smula skam att de andra partierna fryser ut dem av den anledningen att de vill vara PK, vill de ha deras röster så får de väl skärpa sig i sin egen politik istället!

Att de finns visar ju tydligt att den andra politiken inte är bra nog och att handlingskraften försvinner spårlöst så fort vattnet når till fotknölarna medan SD plaskar runt med näsan ovanför ytan och dy till knäna. 

Publicerat

Att vara sin egen lyckas smed fick du att låta som något dåligt ??

Nja kanske inte dåligt.... Lägger du tid på utb eller har känsla för affärer, visst ska du kunna skapa dig ett riktigt bra liv.

(Edit: För att tordas kasta dig ut i det okända och satsa, då behövs ett skyddsnät. Vi alla vet vad vi har, men få vet vad vi får om vi tar risker. Det betyder att vi måste se om de som misslyckas och inte bara hylla de som lyckas. Då får vi fler som är villiga att chansa.)

Men om vi tex ser på USA som alltid fått stå som exempel för den politik som bla alliansen försöker driva.

Så ser vi rätt snabbt att du inte kan lyckas med att skapa god lycka i USA om du inte redan på förhand fått förutsättningarna genom att dina föräldrar redan har skapat förmögenheten. Det är mycket färre i USA som kan skapa sig en förmögenhet än vad det är i vårt land, sett till "lycka/invånare".

Sen med riktigt bra liv..... Vad är det? 10X så fin bostad som de sämre bemedlade? 2x så många nya bilar? 2-3x så många fritidsboenden? 10x eller 100x så stor månadslön?

Säg som det är nu så tjänar underklassen(Sjuka/pensionärer/invandrare utan arbete osv) 3000-5000/mån.

Ungdomar/lägre form av arbetare(städare/hamburgervändare osv) 10000-15000

En "normal" arbetare tjänar 25000-30000

En lägre tjänsteman 35000-40000

Högre tjänsteman 50000-60000

Toppchefer och vd för medelstora företag 100000-1000000

Samhällselit 1000000-100000000

Riktiga värsting klippare +100000000

Är detta rimligt?

Särskilt när vi vet historiskt att ju större klyftorna är dessto större instabilitet i samhället byggs in..... Och att det krävs en inkomst på minst 20000-25000 för att tillgodose det som vi alla anser som ett minimum av standard? Bara hyrorna äter upp runt halva inkomsten för "normal" inkomst. Och då har inte de lägre samhällsklasserna något att ens äta för.....

Detta ger bara en grogrund för konflikt och instabilitet. Vill vi ha det, fine! Låt oss fortsätta på inslagen väg.

Vill vi ha stabilitet utan krig/revolution/stor kriminalitet. Då måste vi börja minska inkomstglappen mellan grupperna.

Publicerat

Hur anser du att det borde vara då Kia? Jag söker inte din personliga idealbild nu utan mer en realistisk nivå som kan funka i verkligheten och som godkänns av dig. Vi har ju alla lite absurda ideal inom vissa hjärtefrågor.

I det här fallet krävs enligt mig en balans mellan välfärd och det faktum att man alltid måste ha det sämre som "glidare" än som arbetsmyra, annars blir det väldigt få arbetsmyror som kan betala för sjuka och arbetslösa.

Publicerat

Mr marko jag vet mycket väl om att det finns viktigare saker än vargen och ja jag har en hjärna att tänka med! tack. Sen är jag inte så insatt i politik så att jag vet precis vilket parti som är det bästa att rösta på när det gäller dem "större frågorna" jag syftade endast på vargfrågan. Givetvis bryr jag mig om människor som har det svårt!fred nu

Inget agg alls mot dig, om du tog det så ber jag om ursäkt.

Publicerat

Man får inte glömma att vi inte kommer att ha råd med någon välfärd om inte fler som står utanför arbetsmarknaden kommer i arbete. Det inser sossarna också och tackar alliansen för att de slapp ta tag i problemet själva. Stoppar man huvudet i sanden och fortsätter dela på en allt mindre kaka kommer vi fortsätta sjunka i alla internationella jämförelser, även vad gäller välfärden. Tror inte särskilt många av förändringarna alliansen genomfört kommer att gå tillbaka om sossarna skulle få makten. Möjligen mindre justeringar inom någon symbolisk fråga...

Publicerat

Mycket intressanta synpunkter.

Fråga :

Vilka får inte vara med i kategorin klippare?

Måste man vara man/kvinna?

Måste man vara helsvensk med svenskt utseende?

eller kan svaret vara att ALLA kan vara klippare, eller kanske inte sjuka.

så om över 70% har möjlighet att vara "klippare" varför är det bara 5% då?

Kan det vara så att dom hellre jobbar 9-17 fem dagar i veckan och blir skitsura om dom inte får sina fem veckors semester på just den tid dom vill och umgås med vänner o familj?

Alternativet är ju att jobba 12 tim 7 dagar i veckan för att ha en rimlig chans att bli klippare/toppchef mm!

Jag menar det är upp till var och en som är frisk att välja.

Det är ju dessutom dessa, högavlönade som driver på och ger andra jobb, dessutom betalar dom mycket mer skatt än dig och mig!

Jag har inte hört talas om en lågavlönad 9-17 jobbare som anställt andra och fått in dem i arbete!

Sen finns det givetvis en hel del toppchefer mm som absolut inte är värda sin lön, kanske inte ens borde få lön alls!

Men jag respekterar ditt tankesätt och tycker även att sjukavskrivningarna har varit alldeles galna!

Publicerat

Hur anser du att det borde vara då Kia? Jag söker inte din personliga idealbild nu utan mer en realistisk nivå som kan funka i verkligheten och som godkänns av dig. Vi har ju alla lite absurda ideal inom vissa hjärtefrågor.

I det här fallet krävs enligt mig en balans mellan välfärd och det faktum att man alltid måste ha det sämre som "glidare" än som arbetsmyra, annars blir det väldigt få arbetsmyror som kan betala för sjuka och arbetslösa.

Det måste alltid finnas skillnader. En morot för att vilja höja sig själv. Men det är absurt så som vi behandlar rätt många som slitit ut sig på arbete. Eller drabbats av olyckor osv. Det är inte rätt att dom ska behöva leva på allmosor, utan dom har rätt till ett liv. Inte bara tillräckligt för att inte tvärdö.

Sen för att komma tillrätta med ev fuskare. Så varför inte "ta pengar" från akassan och anställa folk som sjuk/arbetslöshets kontrollanter. Utgifterna för arbetslösa skulle på så sätt kunna gå till anställda istället. Det är ung samma pengar det rör sig om, men fler skulle må bättre av att ha en anställning istället för en osäker tillvaro som arbetslös. Då skulle systemet även hitta fuskare och vi inte behöver bestraffa en hel grupp pga några som missköter sig.

Sen är det minst lika vanligt med företagare som fuskar med moms och olika bidrag osv. Där behöver också stärka upp och hitta fuskarna. Det är miljarder/år som dräneras ur statskassan pga moms och bidragsfusk bland företagen. Även där kan vi inte bestraffa alla företagare, utan vi måste hitta de som verkligen fuskar. Det skulle inte bara ge mer pengar till välfärd, det skulle också ge bättre möjligheter att överleva som ärlig företagare.

Vidare så skulle vi behöva resonera oss fram till vad som är lägsta rimliga levnadsstandard. Vad det minsta som krävs för att vi ska kunna leva ett liv och inte bara med nöd hålla os vid liv. Låt säga att 12000:- efter skatt är en rimlig summa som räcker till att bo, äta och faktiskt kunna leva(om än enkelt). Sen fastslå att ingen ska behöva ha mindre inkomst än detta. För att hålla igen klyftorna så kanske vi skulle även här driva (som i nederländerna) att ingen inom en företag/organisation ska kunna få ut mer än tex 5-7 gånger mer än den som är sämst betald. Har svårt att se att någon blir lyckligare av att kunna ha 20x så fina bilar, bostad och 20 x så aktiv fritid. Än om du har 5x så bra/mycket som dina medmänniskor.

Mångdubbelt med pengar och grejer ger faktiskt inte större lycka och välmående.

Om alla jordens tillgångar fördelades jämlikt hos världens alla människor, då skulle alla få ca 350 000:- Nu är det mindre än 10% av befolkningen som sitter på 90% av tillgångarna och resten svälter. Om de rikaste 10% nöjde sig med att äga 30% av tillgångarna, så skulle dom fortfarande ha mångdubbelt mer än majoriteten, men massorna skulle kunna leva drägligt. Detta minskar i sig risken för krig, oro och ren kriminalitet. Desperata människor gör desperata gärningar. Dom har ju inget att förlora.....

Sen hur vi ska fördela pengarna här.... Ja jag vet inte. Kanske att det skulle vara 60-70% i skatt på inkomster mellan 100 000-250 000/månad och 100% skatt på alla privata inkomster som överstiger 250 000/månad. (Det borde räcka med att ha pengar nog för att köpa en helt ny bil varje månad...)

Tjänar du 10000/månad så kanske du bara skulle behöva betala 10-15% i skatt. Tjänar du 50 000 så kanske tom 50% är rimligt. Du har ju då fortfarande mer än dubbel så mycket att spendera som den som tjänar lite. Och ha det mer än dubbelt så bra som grannen är eg inte fy skam. Svår att se att man skulle kunna tillskriva sig själv så mycket högre värde än medmänniskor som tom kan vara tvungen att slita dubbelt så hårt på sina arbeten för att kunna kvittera ut en bråkdel av samma inkomst som sig själv.

Vinster som genereras i bolag kanske ska beskattas med minst 50% av det som tas ut som ren vinst och stoppas i fickor. Samtidigt som de vinster som återinvesteras i företaget och genererar nya arbetstillfällen, blir skattebefriade. Pengar som fonderas för att företaget ska kunna värka ut en lågkonjuktur utan att gå under, kanske också ska vara helt skattebefriad.

Men gränser och % satser är öppna för diskussion och inget jag fastställt utan bara använt i schematiskt syfte.

Publicerat

Mycket intressanta synpunkter.

Fråga :

Vilka får inte vara med i kategorin klippare?

Måste man vara man/kvinna?

Måste man vara helsvensk med svenskt utseende?

eller kan svaret vara att ALLA kan vara klippare, eller kanske inte sjuka.

så om över 70% har möjlighet att vara "klippare" varför är det bara 5% då?

Kan det vara så att dom hellre jobbar 9-17 fem dagar i veckan och blir skitsura om dom inte får sina fem veckors semester på just den tid dom vill och umgås med vänner o familj?

Alternativet är ju att jobba 12 tim 7 dagar i veckan för att ha en rimlig chans att bli klippare/toppchef mm!

Jag menar det är upp till var och en som är frisk att välja.

Det är ju dessutom dessa, högavlönade som driver på och ger andra jobb, dessutom betalar dom mycket mer skatt än dig och mig!

Jag har inte hört talas om en lågavlönad 9-17 jobbare som anställt andra och fått in dem i arbete!

Sen finns det givetvis en hel del toppchefer mm som absolut inte är värda sin lön, kanske inte ens borde få lön alls!

Men jag respekterar ditt tankesätt och tycker även att sjukavskrivningarna har varit alldeles galna!

Alla har inte möjlighet att välja. Dom kanske saknar rätt framåtanda, inte lika villiga att chansa och ta risker. Kanske det helt enkelt saknas kunskap och intelligens. Eller helt enkelt saknar rätt kontakter för att kunna lyckas trots försök. Dock kanske dessa är några riktigt duktiga jävlar på att gräva hål/rensa avlopp eller annat. Dom är inte mindre värda för det, dom utför ju sånna jobb som de riskvilliga kanske inte skulle klara av att utföra. 

Publicerat

Mångdubbelt med pengar och grejer ger faktiskt inte större lycka och välmående.

Det kan du ju försöka inbilla någon annan :biggrin:

Jag har under många år haft ett tungt och slitsamt jobb för en riktigt dålig lön,så dålig att det varje månad var en strid på kniven för att få ekonomin att gå ihop och ofta gjorde den inte det vilket gjorde månaden efter ännu djävligare.

Mina 25 dagars semester hade jag ingen större glädje av då jag inte hade råd att göra något annat än att vara hemma....

Idag tjänar jag riktigt,riktigt bra,jobbar visserligen väldigt mycket men har inga som helst ekonomiska problem.

Att påstå att jag var lyckligare förr?  skitsnack.

/Mike

Publicerat

Jag hajjar inte varför man ska haka upp sig på att andra tjänar en jävla massa pengar? Ok Falkegren och c/o är väl kanske lite väl magstarkt med fallskärmar osv men om en normal vd tjänar en halv mille eller något i månaden bryr jag mej inte om. Det ligger utanför ens kontroll och att gnälla om det nyttjar inte till annat än trångsynthet och missundsamhet. Någon måste ju skapa arbetstillfällena och jag har inga problem med att de tjänar en jävla massa pengar. 

Huvudsaken jag har ett jobb som ger mej en lön som räcker till och det har jag.

Publicerat

Det kan du ju försöka inbilla någon annan :biggrin:

Jag har under många år haft ett tungt och slitsamt jobb för en riktigt dålig lön,så dålig att det varje månad var en strid på kniven för att få ekonomin att gå ihop och ofta gjorde den inte det vilket gjorde månaden efter ännu djävligare.

Mina 25 dagars semester hade jag ingen större glädje av då jag inte hade råd att göra något annat än att vara hemma....

Idag tjänar jag riktigt,riktigt bra,jobbar visserligen väldigt mycket men har inga som helst ekonomiska problem.

Att påstå att jag var lyckligare förr?  skitsnack.

/Mike

Naturligtvis är det så. Det var kanske inte riktigt så jag menade heller.

Om du har knappa resurser så att du mer eller mindre inte kan klara dig, då blir det en enorm lättnad och frihet om du får fördubblad inkomst.

Du kan börja fokusera på annat än att bara överleva.

Om du dubblar din inkomst som är rätt ok. Så är det fortfarande så att du känner mer glädje än tidigare. Iom att du kan börja prioritera din tid och kanske arbeta mindre och få mer fritid att göra sånt du verkligen tycker om att göra.

Om du sen dubblar den inkomsten, då börjar den ökade glädjen med att tjäna mycket mer att bli förhållandevis mindre jämfört med den glädje du kände när du fördubblade inkomsten första gången.

Det har gjort undersökningar i ämnet. Det finns en brytpunkt när glädjen inte ökar i takt med att inkomsten ökar. Du är inte 10x lyckligare än den som tjänar 25 000/mån om du tjänar 250 000/mån. Men du är förmodligen minst dubbelt så glad om du tjänar 25 000 jämfört med 12 500. Kanske är du också lite gladare om du tjänar 50 000 men kanske inte riktigt dubbelt så glad som när du hade 25 000.

Publicerat

Jag hajjar inte varför man ska haka upp sig på att andra tjänar en jävla massa pengar? Ok Falkegren och c/o är väl kanske lite väl magstarkt med fallskärmar osv men om en normal vd tjänar en halv mille eller något i månaden bryr jag mej inte om. Det ligger utanför ens kontroll och att gnälla om det nyttjar inte till annat än trångsynthet och missundsamhet. Någon måste ju skapa arbetstillfällena och jag har inga problem med att de tjänar en jävla massa pengar. 

Huvudsaken jag har ett jobb som ger mej en lön som räcker till och det har jag.

Jag har heller inget emot att folk som gör ett bra arbete tjänar bra med pengar.

Men om dom som tjänar mer än vad dom kan spendera, istället la pengar för att göra livet drägligt för dom som har minst och verkligen jobbar och sliter. Så ser jag det som ett bättre samhälle. 

En sjuksyrra/vårdbiträde som lyfter tungt, har mage att stå ut med variga, illa luktande sår. Jobbar obekväma arbetstider. Som skänker tröst och livsglädje till sjuka. Som kanske tack vare omvårdnaden från den slitande syrran, blir frisk och kan fungera i samhället igen. Ja jag tycker nog att den syrran borde belönas bättre. För att hon ska belönas bättre så måste vi hitta pengar någonstans. Jag ser då att dom som inte ens kan göra av med det dom tjänar skulle kunna hjälpa till så att dom som har lite och sliter, kan få mer och leva drägligt.

Som sagt, det finns inte ett samhälle i historien som inte totalt havererat när tillgångarna samlas längst upp.