Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sossarna och oppositionen kommer definitivt inte få några röster av mig!

Featured Replies

Publicerat

Mja PMT.

Vi kan säga så här. Tänk dig att du och jag sitter mitt emot varandra och ser varandra i ögonen. Vi tar fram en flaska Bowmore 12 Years och ställer den mitt i mellan oss.(kanske tar en smutt också?)

Hur väl vi än försöker att beskriva vad vi ser framför oss, så kommer ingen av oss att kunna beskriva flaskan så att det stämmer med vad den andre av oss ser. Helt enkelt för trotts att vi tittar på samma flaska så ser vi den från olika håll. Du kanske ser framsidesetiketten jag baksidsan. Även om vi kan vara helt överens om stordelen av vad vi ser, så kommer det att finnas skillnader och vi kommer att dra helt olika slutsatser av det vi ser.

Vad vi klart vet är att:

Alliansen lovade att gör livet besvärligt för arbetslösa och sjuka. Check. Det gjorde dom.

(Jag gillar inte folk som sparkar på dom som ligger. Inte ens för att hitta de fåtal som spelar och döljer sig bland de arbetslösa och sjuka.)

Alliansen lovade att öka klyftorna. Check. Det fixade dom. Dels sänkte dom skatten för dom som redan har ok inkomster. Medan dom som knappt har tillräckligt för att överleva, fick behålla sin skattenivå. Dels flyttade dom bidrag från de människor som har det dåligt ställt och gav sedan ut olika subventioner/bidrag till de som redan har. Då bla till olika företagare osv.

Jag har svårt att se någon som helst samhällsnytta med att ta från fattiga och ge till rika. None what so ever!

Argument om att det ska öka incitamenten för den som är lam, att vilja kunna gå igen ska öka. Det är bara crap. Dom vill nog kunna gå ändå, men kan inte.

(Sen har det blivit lättare/vanligare att ta in arbetskraft från andra länder i syfte att dumpa löner på den svenska arbetsmarknaden.)

Edit: Sänkta skatter har även lett oss till försämrat socialt skyddsnät. Människor är till sin natur mer rädda att förlora det dom har, än att kasta sig ut och ta risker i syfte att göra stora pengar.

Ska vi få fler att vilja ta riskerna med att starta eget, byta bransch, då måste vi ha ett stabilt skyddsnät som kan fånga upp alla de som misslyckas i sin chansning. Får vi 100 att chansa, då kanske 10 lyckas. De övriga rasar genom skyddsnäten och krachar på botten. Med bra skyddsnät då kanske 1000 är villiga att ta risken, då kanske fler självbärande ideer också får vingar. Schematiskt så kanske 400 lyckas. Och då är ju hela samhället vinnare. Så att montera bort skyddsnäten ökar inte incitamenten till att kasta sig ut i det okända. Det är ett viktigare incitament, än att om man lyckas så kan man göra riktigt grova pengar. 

Alliansen lovade att fler skulle inkluderas i samhället, bla med hjälp av ovanstående piskor och morötter. Det har dom inte infriat. Resultatet är att fler personer står utanför samhället idag än när alliansen tillträdde. Tanken att fler skulle få arbete som går att försörja sig själv på, var faktiskt ett av få löften som jag faktiskt gillade. Men dom levererade inte trotts att dom faktiskt har fått 8 år på sig att fixa den saken.

Detta är bara 3 av de större anledningarna till att jag inte vill se dom vid makten igen. En besvikelse är också hur jakt och rovdjursfrågor har hanterats. Hur flata dom varit, när bevararorganisationerna bjudit motstånd.

Sen finns det frågor som jag tycker dom hanterat ok, även om det ibland varit väl så sent. Men de "goda" gärningarna uppväger inte de stora samhällsförändringarna som jag fått se.

Jag är helt med på att skatter i sig inte är ett självändamål. Men behövs det skatter för att smulorna från honnörsbordet ska leta sig ner till pöbeln, då måste vi ha skatter.(Annat är det om deltagarna kring honnörsbordet på någon form av egen frivillighet lämnar ifrån sig smulor till pöbeln, då minskar även behovet av skatter.)

Jag säger också att det skall finnas löneskillnader. Men det finns ingen anledning till att dom ska vara så stora. Du kan skriva hur många och långa uppsatser som helst om det. Det räcker med att titta på USA. Visst folket gör inte uppror mot staten(dels pga de anledningar som du själv angett) men inom befolkningen är det strid på kniven. Hade gigantisk lönespridning varit svaret på allt, så hade det inte funnits gängkrig, stor andel kriminalitet och sådan rädsla bland övre medelklassen(och finare) så att dom är tvungna att fortifiera sig.

USA har redan genomgått den förändring till tjänstesamhälle som du förordar. 1980 arbetade över 80% av amerikanarna i tillverkningsindustrin. Största arbetsgivaren var GM. Nu jobbar 80% inom tjänstesektorn. K-mart är den största arbetsgivaren. Jag har svårt att idag påstå att amerikanska ekonomin är välmående. Jag kan definitivt även konstatera att medelamerikanen har fått se sin levnadsstandard sjunka rätt kraftigt i omställningen från tillverkning och till tjänstesamhället. Visst det översta samhällsskiktet har fått större tillgångar, men varken massorna eller staten är särskilt välmående.....

Och nej, jag vill inte har sovjetisk planekonomi. Inte ens i närheten.

Lite för att använda mig av den retorik jag kan läsa in hos dig, alliansen har inte levererat något värde av det jag vill se. Levererar dom inte så får dom finna sig i att åka ut!

• Svar 150
  • Visningar 10,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Eftersom jag är en tänkande människa o klarar av det själv. Så alliansen är ej tänkbart. Finns större frågor än jakten för min del. Typ människan. Ja, jag tänker på de som har svårt, handikappade o

• Kias Husse
    Kias Husse

Det alliansen har gjort mot sjuka och arbetslösa är ung samma sak som om dom förbjöd jaktvapen för att sätta stopp för tjuvjägare. Visst stoppades några bidragsfuskare, men allt för många "goda" männ

• SÅ jag funderar på att rösta på henne, hon verkar ofarlig!

Publicerat

Alliansen har i det perspektivet inte åstakommit ett skvatt - för de försöker knappast göra annat än de är valda till, svensken vet vad hen vill ha i valbåset.

Nja, inte åstadkommit ett skvatt är väl att ta i. Men de inser att man måste skynda långsamt, för att ha en chans att bli omvald. Det kan inte vara alldeles lätt att vara grekisk politiker heller... Säger man sanningen finns det inte en chans att man får sitta kvar. Bättre att säga vad folk vill höra, ur den synvinkeln. Sossarna vågar ju inte ta i de här frågorna alls, fast många av dem måste inse att förändringar måste ske. Därför tror jag inte att de kommer att "återställa" särskilt mycket om de får tillbaka makten... ;)

När du talar om att alliansen inte åstadkommit ett skvatt kan det ju låta som att det kvittar om man röstar på dem eller sossarna, men det tror jag inte att du menar. Men visst, ur ett internationellt perspektiv ligger sossarna och moderaterna väldigt nära varandra på den politiska skalan...

Publicerat

Ursäkta men det här måste vara den mest urspårade tråden både från start och inläggsmässigt. Läser långa inlägg utan spår av jaktligt innehåll.

Ja, det var så diskussionen startade, med just kontaterandet än att det finns långt viktigare frågor än varg och jakt! ;)
Publicerat

Det förespråkades att eftersträva deflation i några inlägg (70, 75 & 83 tror jag).

Den som tror att det är lösningen får jättegärna motivera hur!

Deflation är lika skadligt som hög inflation, om inte värre - varför Riksbanken har ett övergripande mål om att upprätthålla ett stabilt penningvärde.

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/Inflationsmalet/

MVH
Alias

Publicerat

Märkligt att Riksbanken kan skita i inflationsmålet år efter år och att styrelsen ändå får sitta kvar... Det var väl inte så viktigt då... Att balansera nära gränsen till deflation är riktigt riskabelt som sagt. Bättre med en hyggligt låg inflation, men med tillräcklig marginal så man inte råkar hamna i deflation och utlöser en ny finanskris bara av den anledningen.

Publicerat

Så då kvittar det om vi röstar på sossarna eller moderaterna?

Vilka av dessa har då bästa vargpolitiken?

Publicerat

Alliansen, sossarna och SS vill ha runt 200 vargar. V 450-700 och Mp hittade jag ingen uppgift men fler än 270 i alla fall.

Publicerat

ss=sd?

varför kan jag bara skriva med en linje under?

Publicerat

ss=sd?

varför kan jag bara skriva med en linje under?

Jag menade SD måste ha varit ett lite väl intelligent rättstavningsprogram eller så slant jag när jag skrev... Blev ju rätt kul dock. :)
Publicerat
Mja PMT.

Vi kan säga så här. Tänk dig att du och jag sitter mitt emot varandra och ser varandra i ögonen. Vi tar fram en flaska Bowmore 12 Years och ställer den mitt i mellan oss.(kanske tar en smutt också?)

Det vore väl synd att bara titta på god dricka......

Hur väl vi än försöker att beskriva vad vi ser framför oss, så kommer ingen av oss att kunna beskriva flaskan så att det stämmer med vad den andre av oss ser. Helt enkelt för trotts att vi tittar på samma flaska så ser vi den från olika håll. Du kanske ser framsidesetiketten jag baksidsan. Även om vi kan vara helt överens om stordelen av vad vi ser, så kommer det att finnas skillnader och vi kommer att dra helt olika slutsatser av det vi ser.

Absolut så - det kallas debatt.

Vad vi klart vet är att:

Alliansen lovade att gör livet besvärligt för arbetslösa och sjuka. Check. Det gjorde dom.

(Jag gillar inte folk som sparkar på dom som ligger. Inte ens för att hitta de fåtal som spelar och döljer sig bland de arbetslösa och sjuka.)

Nej, man lovade att röja upp i överutnyttjandet. Det är en annan sak. Det gjorde dom lite grann men det finns kvar massor, vilka de som verkligen behöver får sota för.....

Det gör inte jag heller men med tanke på att mycket mycket få personer som väl känner fuskarna inte ville sätta dit dem kom det att drabba alla. Olyckligt i allra högsta grad, men det är inte mitt eller ditt fel. Det är de ryggradslösas fel

Alliansen lovade att öka klyftorna. Check. Det fixade dom. Dels sänkte dom skatten för dom som redan har ok inkomster. Medan dom som knappt har tillräckligt för att överleva, fick behålla sin skattenivå.

Rätt och fel.... Man lovade att arbete måste löna sig. Då kan man inte straffbeskatta arbete hårdare än icke arbete vilket man gjorde tidigare, det är inte så att man gjorde skattetrycket mer ojämlikt utan mer jämlikt - det var ju hela iden! Skattetrycket fördelas nu jämnare än innan, och det tycker du är orättvist?

Ett av de effektivaste tillväxtmotorerna är platt skatt - billigt, lätt administrerat, tillväxtskapande så det ryker om det. Men det saknar fördelningspolitiska effekter som det så vackert heter. Då är det bättre att alla får det sämre men lika illa. Då känns det så illa........

Därtill blir det mer skatt om du tar 40% av 50 000 än 50% av 30 000:-. I från statens perspektiv är faktiskt en bra affär om sänkta skatter om det gjorde att folk arbetar mer. Själv har jag valt att bli egenföretagare, uteslutande för att jag tycker det är meningslöst att försöka tjäna pengar som skatterna ser ut. I dag. Jag tar hellre lägre lön och mindre arbetstid, då kan jag göra saker jag annars måste betala dyrt för gratis åt mig själv. En ren förlustaffär för staten..... Det hade varit en mycket bättre affär om jag lyfte 45 000 kr/månaden och tvingades köpa in det jag inte hinner med. Men nu dödar skattetrycket min vilja att göra det, och det är inte bara min - vi är massor som gör så redan. Och vi blir bara fler och fler. Vad vinner staten på det?

Eller hade du tänkt dig att fördela min fritid jämlikt?

Dels flyttade dom bidrag från de människor som har det dåligt ställt och gav sedan ut olika subventioner/bidrag till de som redan har. Då bla till olika företagare osv.

Jag har svårt att se någon som helst samhällsnytta med att ta från fattiga och ge till rika. None what so ever!

Om jobb är lösningen så är det ju bättre att arbetsgivaren får pengarna än bidragstagaren får dem utan någon som helst motprestation. Det ska helt enkelt inte vara bekvämt att gå på bidrag så länge vi saknar arbetsmoralen. Det gör ont och kommer att fortsätta att göra ont tills vi lärt oss.

Vi är världens friskaste folk medicinskt sett, men har en av världens högsta sjukfrånvaro....... Det säger allt.

Jag ser inget som helst nytta med att alla får det sämre heller...... Att förbjuda andra att tjäna pengar för att de inte kan fördelas "rättvist" är liksom en enkel biljett till en lägre levnadsstandard för alla.

Iden med att satsa på sånt som har högre förädlingsvärde är ju att sådan verksamhet kan betala högre löner. Då får även låglöneyrkena högre lön, men avståndet till höglönejobben ökar. Du tycker det är för jävligt, jag ser att den som har det sämst får det bättre.

Argument om att det ska öka incitamenten för den som är lam, att vilja kunna gå igen ska öka. Det är bara crap. Dom vill nog kunna gå ändå, men kan inte.

(Sen har det blivit lättare/vanligare att ta in arbetskraft från andra länder i syfte att dumpa löner på den svenska arbetsmarknaden.)

Inte de lama, för de kan inte gå. Men alla som ser den lame och frågar sig varför ska jag gå till jobbet när den lame får samma pengar? Så länge vi lever kvar i tron att skatter alltid drabbar andra mer än mig och det alltid är synd om mig så kommer vi att ha syltlökar som helt enkelt omöjliggör generella lösningar.... Det fanns en tid få arbetarrörelsen hade både arbetsmoral och ett bildningsideal, i dag har man ett dumhetsideal och en arbetsovilja. Det funkar inte.

Ska vi ha ett generellt välfärdssystem måste vi ha en arbetsmoral, annars sviktar betalningsviljan av de som är nettobetalare.

Som jag skrev: vi har en ihoptryckt löneskala. Då blir det så här..... Vore det inte bättre om vi gav upp det och såg till att den verksamheten gjordes av de som gör den billigast? Electrolux gjorde en undersökning hur mycket man var beredd att betala för en svensktillverkad dammsugare vs. en tillverkad i polen. Det visade sig att man var inte beredd att betala en enda krona mer för den svenska dammsugaren. När sedan Electrolux flyttade ut tillverkningen till polen så blev det ett jävla liv. Om man inte ens själv vill betala för den svenska lösningen kommer garanterat ingen annan att göra det heller. För det finns ingen gratis lunch (citat Milton Friedman), någon måste stå för den.

Lägger vi kostnaden på kapitalet som koncept drar kapitalet utomlands. Lägger vi kostnaderna på de som tjänar mer jobbar de mindre eller flyttar utomlands. Lägger vi kostnaderna där kostnaderna är blir de synliga...... Men det tycker du är orättvist. Jag måste nog anta att du kan trolla......

Edit: Sänkta skatter har även lett oss till försämrat socialt skyddsnät. Människor är till sin natur mer rädda att förlora det dom har, än att kasta sig ut och ta risker i syfte att göra stora pengar.

Ska vi få fler att vilja ta riskerna med att starta eget, byta bransch, då måste vi ha ett stabilt skyddsnät som kan fånga upp alla de som misslyckas i sin chansning. Får vi 100 att chansa, då kanske 10 lyckas. De övriga rasar genom skyddsnäten och krachar på botten.

Ahhhhh, där kom den äntligen. Mina privata hatobjekt - trygghetsnarkomanerna!

Om jag inte vågar är det för jävligt att andra gör det, de flesta misslyckas hoppas jag. Så slipper jag bli påmind om hur det kanske hade kunnat vara.....

En treåring som "kan fälf", han kan ALLT. Tror han.... Men någonstans på vägen uppfostrades tre-åringen till att inte kunna, till att inte våga, till att inte våga avvika från mängden. Det är vad vi svenskar fruktar mest av allt - att andra avviker från vår norm. Tänk om dom gör något bra - då får vi inte reda på det. Tänk om de lyckas - fy fan vad orättvist! VARFÖR kan de inte bara vara som VI? Så det känns tryggt och bra igen....... Vi är fler - nu jävlar TVINGAR vi dem att bli som oss. Så de inte ska tro att de kan sticka upp hur som helst......

Jag tror på att alla människor kan och vill ta ansvar, jag tror på att alla människor ska få ta ansvar. Inte tvingas till kollektiv träldom och bisarr jämlikhet.

Om alliansen satt skräck i trygghetsnarkomanerna så ser jag det som en mycket storfördel. Det hade variten ännu större fördel om vi kunde sparka bort dem från atbetsmarknadslagstiftningen och bli av med turordningsregler och idealet om livstidsanställning.

Med bra skyddsnät då kanske 1000 är villiga att ta risken, då kanske fler självbärande ideer också får vingar. Schematiskt så kanske 400 lyckas. Och /då är ju hela samhället vinnare. Så att montera bort skyddsnäten ökar inte incitamenten till att kasta sig ut i det okända. Det är ett viktigare incitament, än att om man lyckas så kan man göra riktigt grova pengar. 

Alliansen lovade att fler skulle inkluderas i samhället, bla med hjälp av ovanstående piskor och morötter. Det har dom inte infriat. Resultatet är att fler personer står utanför samhället idag än när alliansen tillträdde. Tanken att fler skulle få arbete som går att försörja sig själv på, var faktiskt ett av få löften som jag faktiskt gillade. Men dom levererade inte trotts att dom faktiskt har fått 8 år på sig att fixa den saken.

Detta är bara 3 av de större anledningarna till att jag inte vill se dom vid makten igen.

Med tanke på hur du bestraffas om du startar ett företag sett till tex din akassa så har du tokfel i ditt resonemang ovan. Då är det betydligt bättre att strunta i företaget gå kvar på din akassa sett till din privata ekonomi. Systemet premierar anställda nått helt hysteriskt.... Jag vet av viss erfarenhet.

Det skulle jag nog säga att de gjort. Kanske inte lokalt i din närhet - men tittar du på de som aldrig fått komma in (stora invandrargrupper) så har de idag större möjligheter att ta sig in i samhället, även om de inte släpps ända in så är de mindre ute i kylan idag än för 8 år sedan.

Socialdemokratin och framförallt LO har hela tiden tyckt att det är arbetsgivarnas sak att ge dem jobb - men bara inte den heliga löneligan förändras. Kruxet är att de enda som kan släppa in dem är du och jag. Genom att ge upp lite, lite, lite av våra förmåner.

Just där får jag inte inte ihop vänsterns syn - absolut en stor invandring, men de får inte rubba arbetsmarknaden. På vanliga marknader händer det saker med pris och kostnader om man ändrar utbudet, men inte på arbetsmarknaden. Alltså är det inte en arbetsmarknad - det är ett svenskt monopol för svenskar. Friska svenskar..... Friska svenskar som är med i facket. Men inte för mohammed - han pratar så konstigt och äter skum mat... Den dumme fan är inte som vi, han ska inte få sno mitt jobb i alla fall.....

Du lär bli bönhörd - i alla fall en mandatperiod. Men duska nog inte räkna med stora återställare till fornstora dar..... De ekonomiska lagarna gäller även för en vänsterregering, det blir symboliska justeringar i marginalen sett på det stora hela för det harinte varit något stort systemskifte. Svensken vet vad svensken vill ha, och det får han med vid valen.

Alliansen är trött, de har regerat i två mandatperioder. Det kan behövas lite nytt blod, och en liten justering i partisetupen ( C ska ut ur riksdagen de har inget att tillföra politiskt sett utöver att titta i backspegeln och leka blindbock med varandra). Skulle nu S göra en vänstersväng så blir det som med löntagarfonderna och pajasen Juholt - en störtdykning i opionen, då löser det ut sig själv till nästa val.

Kortsiktigt så är det liksom business as usuall......

På lite sikt kommer de just nu pågående devalveringarna i levnadsstandard att öka i hastighet, inte minska. Jag ser större bekymmer om 20 år än under de kommande 4. Men då är jag pensionär och behöver bry mig mindre, bara C åker ur riksdagen så kommer det inte att drabba mig. Men väl mina barn..... De kommer att gå på engelska skolan framöver, inte för att jag i sak vill det utan för att den svenska kommunala skolan helt enkelt inte fungerar som skola utan som förvarings och likriktningsinstrument med risig kunskapsförmedling dom andrahandsverksamhet. Därefter utgår jag från att de kommer att flytta utomlands. Mitt syfte med hela denna diskussion är egentligen bara att jag vill ge dem en chans att stanna i Sverige, att de inte ska behöva känna sig tvingade att flytta.....

En besvikelse är också hur jakt och rovdjursfrågor har hanterats. Hur flata dom varit, när bevararorganisationerna bjudit motstånd.

Sen finns det frågor som jag tycker dom hanterat ok, även om det ibland varit väl så sent. Men de "goda" gärningarna uppväger inte de stora samhällsförändringarna som jag fått se.

Det kommer inte att bli bättre framöver oavsett vilken taburett som sitter och fiser i stolarna. Rovdjurspolitiken styrs av lag och av internationella överenskommelser, inte av partipolitik. Därtill har den förda politiken stöd av en hyfsat stor majoritet, så det tåget har nog gått för länge länge sedan.... Tyvärr.

Du kommer att få se fler framöver..... Förändringstrycket minskar inte direkt, det ökar för varje dag kineserna växer ekonomiskt sett. Det kan ingen regering i sverige sätta något emot.

Jag är helt med på att skatter i sig inte är ett självändamål. Men behövs det skatter för att smulorna från honnörsbordet ska leta sig ner till pöbeln, då måste vi ha skatter.(Annat är det om deltagarna kring honnörsbordet på någon form av egen frivillighet lämnar ifrån sig smulor till pöbeln, då minskar även behovet av skatter.)

Jag säger också att det skall finnas löneskillnader. Men det finns ingen anledning till att dom ska vara så stora. Du kan skriva hur många och långa uppsatser som helst om det. Det räcker med att titta på USA. Visst folket gör inte uppror mot staten(dels pga de anledningar som du själv angett) men inom befolkningen är det strid på kniven. Hade gigantisk lönespridning varit svaret på allt, så hade det inte funnits gängkrig, stor andel kriminalitet och sådan rädsla bland övre medelklassen(och finare) så att dom är tvungna att fortifiera sig.

Jag har aldrig sagt attvi inte ska ha skatter - vi ska ha en offentligt finansierad utbildning, vård, rättsväsende etc. Därmed inte nödvändigtvis i offentlig drift. Men finansieringen ska stå under demokratisk kontroll och inte marknaden. För vi kan långsiktigt inte ha snudd på världens högsta skatter när vi inte får världens bästa sjukvård eller världens bästa skola för att vi drabbats av fördelningspolitiskt hybris. Vissa personer är mer värda på arbetsmatknaden - det kan vi aldrig göra något åt. Sedan om det är för att Zlatan är duktig på att spela fotboll eller för att Bill är en duktig programmerare ska inte spela ngn roll.

Då får vi börja prioritera - och sluta att hålla olönsam skit under armarna och unna oss förmåner vi inte vill betala för. För pengarna finns - menvi använder dem helt fel på helt fel människor.

Är du frisk och arbetsför ska du inte kunna få akassa på det viset man får det i dag som anställd.

Nu blandar du och ger igen..... De båda hänger inte ihop överhuvudtaget.

Löneskillnader är i sig inte konfliktskapande - det skapar däremot tillväxt så det vrålar om det. Så länge det finns en hiss i systemet så är det mikroskopiska sociala problem med inkomstskillnader. Kruxet med klassresor är ju enligt vänstern att alla inte kan göra en - därför är det bättre att ta bort skillnaderna.

Titta på de länder med höga tillväxttal trots en global lågkonjunktur av smått unika mått mätt ( vi ligger och snurrar runt den stora depressionen på 20-talet) som ändå har tillväxt. Jag har gått genom de mest utsatta slumområdena i Peking mitt i natten, det var noll risk att bli rånad. Jag skulle inte gå genom Rosengård ens mitt på dagen.......

USA har redan genomgått den förändring till tjänstesamhälle som du förordar. 1980 arbetade över 80% av amerikanarna i tillverkningsindustrin. Största arbetsgivaren var GM. Nu jobbar 80% inom tjänstesektorn. K-mart är den största arbetsgivaren. Jag har svårt att idag påstå att amerikanska ekonomin är välmående. Jag kan definitivt även konstatera att medelamerikanen har fått se sin levnadsstandard sjunka rätt kraftigt i omställningen från tillverkning och till tjänstesamhället. Visst det översta samhällsskiktet har fått större tillgångar, men varken massorna eller staten är särskilt välmående.....

Och nej, jag vill inte har sovjetisk planekonomi. Inte ens i närheten.

Lite för att använda mig av den retorik jag kan läsa in hos dig, alliansen har inte levererat något värde av det jag vill se. Levererar dom inte så får dom finna sig i att åka ut!

Den amerikanska ekonomin är på ruinens brant, inte av sin egen förskyllan utan av politiska skäl.

Sedan är det i sig inget problem med att K-mart är den största arbetsgivaren. Frågan är i stället hur många K-Mart sysselsätter av arbetskraften. Stora industriföretag hör historien till liksom dinusarierna i de mer utvecklade länderna i väst.batt fler sysselsätts i mindre företag är ju bättre, då blir systemet mindre känsligt om GM konkade drabbar det alla. Om Steves Informatics konkar drabbar det 20 pers. Viss skillnad.

Amerikaners våldsamhet beror mao inte på deras ekonomiska system, liksom att världskrigen inte berodde på ekonomisk ojämlikhet. Deras våldsamheter beror mer på sociologiska orsaker, multikulturella samhällen har svårare att dra jämt och stryper man den sociala hissen så stiger trycket. Inte mot samhällskollaps och revolution utan mot subgrupperingar och skydd mot "de otäcka andra".

Sovjet vill inte jag heller se. Och det kommer vi bägge att slippa för den ekonomin bygger på industrialismens tankar, så det kan helt enkelt inte bli så. Men ett snarlikt system kan uppstå - kroniskt sjunkande levnadsstandard gentemot vår omvärld och på sikt en återgång till slutna nationella ekonomier. Då blir om inte annat SD glada, då slipper de se allt otäckt osvenskt som skrämmer dem från sans och vett.......

Absolut så. Sedan om du kommer att få det du vill se av en annan regering ser jag kanske inte som direkt sannolikt.......

Men det jag verkligen undrar är vad du vill ersätta industrin och den olönsamma produktionen med? Eller vi ska bara sitta och fördela allt färre och färre pengar jämlikt mellan oss?

T

Publicerat

Det förespråkades att eftersträva deflation i några inlägg (70, 75 & 83 tror jag).

Den som tror att det är lösningen får jättegärna motivera hur!

Deflation är lika skadligt som hög inflation, om inte värre - varför Riksbanken har ett övergripande mål om att upprätthålla ett stabilt penningvärde.

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/Inflationsmalet/

MVH

Alias

Njaeäu.... Riktigt så svartvitt vet jag inte om jag tycker det är.....

Inflation är som olja i en lite trög växellåda - den smörjer systemet och döljer en hel missar i konstruktionen och gör att växellådan fungerar hjälpligt.

Deflation är som att slå grus i samma växellåda - alla skavankerna kommer att leda till ett haveri tämligen omedelbart.

Men om du har en välkonstruerad växellåda som fungerar så är deflation inte skadligt i sig, då har den tom vissa fördelar.

Kruxet är att den optimala växellådan är politiskt sett omöjlig i Sverige......att vi liksom måste ha lite inflation är ju mest ett tecken på att vi inte vågar byta ut växellådan. Eller för att tala klartext - svenska väljare är helt enkelt för outbildade i ekonomisk teori för att inte säga direkt korkade för att våga ta till sig en sådan politik i praktiken.

T

Publicerat

Vid deflation som ser ut att kunna hålla i sig finns risken att både företag och privatpersoner slutar att konsumera/investera nästan över en natt, eftersom de kommer att få mer för pengarna om de bara håller i dem ett tag = grus i maskineriet med havererad växellåda till följd.

Upplys en som inte är alltför insatt i ekonomisk teori! Hur ser den växellåda ut som tål deflation..?

Publicerat

Vid deflation som ser ut att kunna hålla i sig finns risken att både företag och privatpersoner slutar att konsumera/investera nästan över en natt, eftersom de kommer att få mer för pengarna om de bara håller i dem ett tag = grus i maskineriet med havererad växellåda till följd.

Upplys en som inte är alltför insatt i ekonomisk teori! Hur ser den växellåda ut som tål deflation..?

Hur länge kan du hålla andan?

T

Publicerat

I tävlingen "tråden med de längsta inläggen" har vi nu korat en vinnare  :wink:

Publicerat

3min, men jag vill inte testa, jag har huvudvärk och bihåleinflammation... ;)

Jag tror du menar att till slut måste man ändå konsumera/investera (andas) och att ett friskt ekonomiskt system ska klara strypt efterfrågan (syretillförsel) ett tag utan att haverera?

Men det är ju inget svenskt problem, utan det är så den globala ekonomin fungerar. Går efterfrågan ner blir det panik och överreaktioner/negativa spiraler/grus i maskineriet/akut syrebrist med hjärtstopp. Både i USA och EU ger man för närvarande patienten 90-100% syrgas för att minska konsekvenserna av att patienten inte andas. Riksbanken i Sverige tycker rumsluft duger bra. Patienten hämtar sig nog fast han ser lite blå ut.

Publicerat

Kalleanka70,

Personligen är jag tacksam över att PMT har tillräckligt med fritid för att ägna sig åt folkbildning, folkretning, tankestimulerande verksamhet och underhållning. Men i rättvisans namn skulle jag vilja att han kommer hem till mig och arbetar lite i min trädgård och snickrar lite på mitt hus, så mycket som jag arbetar och betalar skatt! ;)

Jag har dock också planer på att gå ner i arbetstid och göra det mesta själv istället. Längre fram kanske jag säger upp mig och blir egenföretagare istället.

Publicerat

3min, men jag vill inte testa, jag har huvudvärk och bihåleinflammation... ;)

Jag tror du menar att till slut måste man ändå konsumera/investera (andas) och att ett friskt ekonomiskt system ska klara strypt efterfrågan (syretillförsel) ett tag utan att haverera?

Under övergången lär patienten inte bara bli lite blå utan ilsket purpurröd i hela nyllet.....

Inflation är "smörjoljan" men der gröper ur pengars värde vilket leder till konsumtion medans värdet varar - dvs konsumtion bums och flykt mot fasta tillgångar som håller värdet relativt inflationen. Eller så får man ränta som ligger över inflationen.

Deflation leder till att pengarna ökar i värde, liksom en bra ränta. Det leder inte till på studskonsumtion och minskar risken för flykt - läs kapitalbindning i fasta tillgångar.

Det flyttar mao kapital automagiskt från de ekonomiska systemen till medborgarna. Vilket blir en fördelningssnurra på ett sätt som vi inte riktigt inser i dag.

Men som sagt, det blir till att hålla andan lite längre än 3 minuter om vi ska ställa om...... Men om vi envisas med att överkonsumera ändliga resurser så kan det mycket väl bli så att vi tvingas till en ekonomi som kör deflationen som styrmedel och olja och inte inflation. Å andra sidan är tjänster som regel väldigt mycket mer klimatneutrala och konsumerar tämligen lite ändliga resurser i jmf av konsumtion av prylar......

Men det är ju inget svenskt problem, utan det är så den globala ekonomin fungerar. Går efterfrågan ner blir det panik och överreaktioner/negativa spiraler/grus i maskineriet/akut syrebrist med hjärtstopp. Både i USA och EU ger man för närvarande patienten 90-100% syrgas för att minska konsekvenserna av att patienten inte andas. Riksbanken i Sverige tycker rumsluft duger bra. Patienten hämtar sig nog fast han ser lite blå ut.

Jag sa aldrig att det är enkelt..... Men vi står på tröskeln till nått annat, det är liksom inte stensäkert att dagens sanningar är lika sanna om 50 år. Det är en hel sanningar från 50-talet som inte har hållit för tidens tand de med. Och då har det i alla fall varit samma industrisamhälle hela tiden. Så jag är inte lika övertygad om inflationens salighet i framtiden som den anses vara i dag.

Men visst - vissa saker är eviga: älgar är fula, älgjakt stentråkigt och hagelgevär är mycket roligare än pissiga studsare som man ändå bara har som slaktmask till fula älgar...... Sånt är liksom eviga värden, det är bara ekonomer som inte fattar sånt. Men de jagar väl älg kan jag tänka.....

T

Publicerat

OK, då vet jag vad du menar. Men med dagens ekonomiska system skulle deflation kunna vara livsfarligt.

Tycker man älgjakt är stentråkigt har man egentligen bara problem med att stå ut med sig själv under några timmar! ;)

Själv behöver jag stentråkigheten mer än något annat i min nuvarande situation, eftersom jag i övrigt är överstimulerad både på jobbet och hemma. Man behöver ibland lite stentråkighet för återkomma till den man är och få lite distans till sig själv och sina tankar!

Publicerat

Kalleanka70,

Personligen är jag tacksam över att PMT har tillräckligt med fritid för att ägna sig åt folkbildning, folkretning, tankestimulerande verksamhet och underhållning.

Det heter infotainment.......

Om jag med slika drapor kan få andra att tänka lite själv, ifrågasätta sin världsbild och sina förutfattade meningar så är det ju exakt vad jag vill uppnå. Sedan förväntar jag mig inte att de ska komma till samma slutsatser som jag gjort - för tänker man själv går man inte på politiskt skitsnack och slipper bli lurad.

Men i rättvisans namn skulle jag vilja att han kommer hem till mig och arbetar lite i min trädgård och snickrar lite på mitt hus, så mycket som jag arbetar och betalar skatt! ;)

Det kan jag kanske göra, inte för att du jobbar och mycket och betalar skatt utan för jag i grund och botten är en vänlig själ som gärna hjälper mina medmänniskor. Men visst är tanken att jämlikt fördela andras fritid en lite rolig motsägelse?

Jag har dock också planer på att gå ner i arbetstid och göra det mesta själv istället. Längre fram kanske jag säger upp mig och blir egenföretagare istället.

Et tu, et tu Pongu.....

Fast vänta nu lite här, Pongu som egennamn? Feminint eller maskulint, kanske neutrum..... Och om SKA göra något måste de ju bli foturum simplex och då måste det ju bli mummel mutter hm mutter hm mummel mummel hm hm ...... Hur böjer man "Pongu"?

Om någon undrar så har dottern scharlaknsfeber och jag är gruvligt uttråkad av att vara hemma......

Nu har jag iofs inte kontrollerat herrns biologiska tillstånd kring "kön" men det borde bli: et tu Ponge! Som Cesare skulle ha sagt, dina prickar bleknar.... För jag antar att ditt nick syftar till en viss seriefilur och inte det afikanska språket pongu.

T

Publicerat

OK, då vet jag vad du menar. Men med dagens ekonomiska system skulle deflation kunna vara livsfarligt.

Njae, vi har det på ett sätt...... En given vara som typ en dator blir billigare och billigare varje år trots att de blir kraftfullare och kraftfullare. Datorers pris faller relativt tex klockfrekvensen mycket mycket fortare än vad inflationen motiverar.

Datorn är alltså en vara som lider av deflation, men den köper vi i alla fall. Trots att vi vet att vi får mer minne och mer Hz för mindre pengar i morgon.ganska mycket industrialismen ger oss är just varor som blir billigare och billigare år för år även om vi räknar av inflationen. Det är egentligen därför inflationen blir olja i systemet

Tänk igen!

Tycker man älgjakt är stentråkigt har man egentligen bara problem med att stå ut med sig själv under några timmar! ;)

Jag har inga som helst problem med att stå ut med mig själv.... Man ska inte jaga fula djur, det är onaturligt.

T

Publicerat

He he, du är välkommen vid tillfälle, och det finns alltid en flaska Bowmore hemma! :)

Ska bara få till Monte Carlo-stuket på B25:an först! :D

Pongu (och några siffror som sannolikt symboliserar något mycket djupt!) var det namn datorn på Linköpings Universitet i sin stora visdom gav mig, en dag för 15 år sedan när jag skulle hämta ut min e-postadress. Så det syftar varken på pingviner, dalmatiner eller afrikanska språk! Efter visst underrättelsearbete misstänker jag att de tre första bokstäverna kan vara hämtade från förnamnet och de två sista från efternamnet, men det kan inte stämma, för Rune Karlsson fick en annan e-postadress. :)

Pontus är lättare att böja på latin!

Publicerat

.....

Pontus är lättare att böja på latin!

Ja, men det är inte lika kul att fundera på..... Det är lite för trivialt. Och det blir bättre med "Cesar skulle ha sagt att dina fäckar bleknar" även om Disney stavar det Pongo än LiTHs fantasilösa värld ( som inte är skvatt bättre på LTHs).

Tyckte jag fick till det lite där, så kommer du med sketen fakta och sabbar ett snyggt upplägg! Föff! Komma här och förolämpa den konstnärliga friheten, jäkla fasoner!

T

Ps

Det står en sån du letar efter på J&F by the way....

Ds

Publicerat

Jag har inga som helst problem med att stå ut med mig själv.... Man ska inte jaga fula djur, det är onaturligt.

T

Fula djur ska skjutas och ätas upp. Vackra kan man sitta och titta på ;-)

Fö är jag dig en ursäkt skyldig. Har ansett dig som otroligt cynisk, kall och människofientlig. Och bara vill säga emot, för att du kan.

Men efter fördjupningen så inser jag att du inte bara hänvisar till ytliga floskler som de flesta med åsikter nöjer sig med.

Analysen och insikten att det finns åtskilla små parametrar som styr helheten delar vi. Dock drar vi lite olika slutsatser om vad vi ser.

Tackar för debatten, jag hoppas att vi kunnat roa fler än vad vi har förargat, på vägen.

Publicerat

Datorn är alltså en vara som lider av deflation, men den köper vi i alla fall. Trots att vi vet att vi får mer minne och mer Hz för mindre pengar i morgon.ganska mycket industrialismen ger oss är just varor som blir billigare och billigare år för år även om vi räknar av inflationen. Det är egentligen därför inflationen blir olja i systemet

Fast datorn är lite av en udda företeelse... Och det har hänt mer än en gång att jag tänkt köpa en dator eller mobiltelefon, men så har jag börjar läsa på lite och insett att det kommer ny teknik bakom hörnet som sannolikt kommer att revolutionera branschen, vilket gjort att jag valt att vänta, för man vill ju inte ha den förra generationens teknik! Och jag får ju så mycket mer om jag bara väntar lite. Sen när den kommer så finns det något annat bakom hörnet osv! Och kommer jag verkligen att ha tid att utnyttja den här dyra prylen, eller ska jag skjuta på inköpet tills jag har tid, så den inte står och blir gammal utan att användas! ;)

Så även om behovet har tvingat mig att införskaffa ett fåtal datorer och mobiltelefoner genom åren, så har den snabba teknikutvecklingen ganska ofta snarast hämmat mina inköp. Men ska man ha det senaste får man ju byta ofta, vilket ju gynnar den koreanska fabriksarbetaren.

Andra varor blir också billigare och billigare genom, men frågan är om det är till det bättre? Man behöver nog inte skjuta på inköpet av hagelbössan tills Classic-bocken blir ännu billigare... ;)

Helt klart behöver den nuvarade ekonomin nog en aning smörjmedel snarare än grus, men en droppe symaskinsolja och inte Ballistol på sprayflaska... :D

Publicerat

Tyckte jag fick till det lite där, så kommer du med sketen fakta och sabbar ett snyggt upplägg! Föff! Komma här och förolämpa den konstnärliga friheten, jäkla fasoner!

Den konstnärliga friheten ger dig möjlighet att se den tristaste datorgenererade bokstavskombination ur Disney-tecknade dalmatiner-ögon ändå! :)

Vill du ha en utmaning kan du försöka göra diminutiv-form av Pontus på ryska istället, det har flera ryssar försökt och misslyckats med! :D

Ps

Det står en sån du letar efter på J&F by the way....

Ds

Åh tusan, får kanske titta på den vid tillfälle då! Tack! :)