Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sossarna och oppositionen kommer definitivt inte få några röster av mig!

Featured Replies

Publicerat

Vill du ha en utmaning kan du försöka göra diminutiv-form av Pontus på ryska istället, det har flera ryssar försökt och misslyckats med! :D

Förvånar mig inte, har man 43 kasus eller vad de nu har hade jag med gått vilse .......

/T

• Svar 150
  • Visningar 10,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Eftersom jag är en tänkande människa o klarar av det själv. Så alliansen är ej tänkbart. Finns större frågor än jakten för min del. Typ människan. Ja, jag tänker på de som har svårt, handikappade o

• Kias Husse
    Kias Husse

Det alliansen har gjort mot sjuka och arbetslösa är ung samma sak som om dom förbjöd jaktvapen för att sätta stopp för tjuvjägare. Visst stoppades några bidragsfuskare, men allt för många "goda" männ

• SÅ jag funderar på att rösta på henne, hon verkar ofarlig!

Publicerat

Ryskan har sex kasus om jag minns rätt (min ryska är rostigare än ishavsflottan i Murmansk! :))

Men finskan har en jädra massa! ;)

Publicerat

Fula djur ska skjutas och ätas upp. Vackra kan man sitta och titta på ;-)

...............

Nä, fula djur skjuter man för att man måste. Då är det roligare att skjuta vidlsvin än älgar för det händer ju något i alla fall.

..............

Fö är jag dig en ursäkt skyldig. Har ansett dig som otroligt cynisk, kall och människofientlig. Och bara vill säga emot, för att du kan.

Men efter fördjupningen så inser jag att du inte bara hänvisar till ytliga floskler som de flesta med åsikter nöjer sig med.

Men efter fördjupningen så inser jag att du inte bara hänvisar till ytliga floskler som de flesta med åsikter nöjer sig med.

Jag säger emot för att jag kan, däremot har jag faktiskt tänkt igenom det här långt mer än en gång...... Jag är inte en speciellt renlärig liberal, däremot har jag ett öppet sinne och utgår inte från att det blir som det politiska systemet, dogmen, ideologin etc säger att det ska bli.

Så du behöver inte be om ursäkt - man kan respektera andras åsikter utan att dela dem. Jag har den största respekt för dina åsikter, så jag tackar för en trevlig debatt. Fast dina historiska analyser är väl tunna....

Läs förslagsvis "Vapen, vete och virus" för att förstå varför den europeiska kulturen blev dominerande från 2000 fkr till 2000 ekr. Och gärna "The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order" för att förstå varför den inte är det längre...... Och varför de nationella krigen i europa egentligen bara varit en kort parantes i ett helt annat flöde. Något av AJP Taylor om 1900-talets historia är inte fel det heller, han lite marxistiska drag men det är brilliant i alla fall..... Liksom Tuchmans "Guns of August"....

Därmed inte sagt att de har alla svaren, men de ger en bilder av andra perspektiv än de man tror finns.

.........

Analysen och insikten att det finns åtskilla små parametrar som styr helheten delar vi. Dock drar vi lite olika slutsatser om vad vi ser.

Tackar för debatten, jag hoppas att vi kunnat roa fler än vad vi har förargat, på vägen.

Har vi förargat någon så är det deras problem och inte vårt......

Lev väl så ses vi neg neråt vägen igen en annan dag.

/T

Publicerat

Ryskan har sex kasus om jag minns rätt (min ryska är rostigare än ishavsflottan i Murmansk! :))

Men finskan har en jädra massa! ;)

Men din flyter om än rostig...... Min är lika långt nere på botten som den tyska högsjöflottan varit sedan 1918.......

/T

Publicerat

Men din flyter om än rostig...... Min är lika långt nere på botten som den tyska högsjöflottan varit sedan 1918.......

/T

Nej, den slutade tyvärr flyta för många år sedan... :( Det ordförråd jag har kvar har jag ingen användning för och jag har glömt 90% av vardagsvokabulären och grammatiken. Men jag svär rätt bra fortfarande! :D
Publicerat

Fast dina historiska analyser är väl tunna....

/T

Tunna mest för jag inte känner jag har tid utveckla allt för att komma en en bipoäng....

Dock finns det säkert massor mer att läsa in sig på.

Publicerat

Det förespråkades att eftersträva deflation i några inlägg (70, 75 & 83 tror jag).

Den som tror att det är lösningen får jättegärna motivera hur!

Deflation är lika skadligt som hög inflation, om inte värre - varför Riksbanken har ett övergripande mål om att upprätthålla ett stabilt penningvärde.

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/Inflationsmalet/

MVH

Alias

Det var nog jag. :smile:

Visst kan jag motivera varför jag anser det. Ska försöka hålla det så kortfattat och koncist som möjligt.

Först ett par enkla definitioner så att vi har samma utgångsläge...

Inflation = ökade priser = minskat värde på pengar.

Deflation = minskade priser = ökat värde på pengar.

Inflation är jättebra, iaf ett tag, om man väljer att leva över sina tillgångar och lånar pengar att leva på (vilket görs av både individer och stater). Då äts ju skulden upp av inflationen och vi behöver i princip betala tillbaka mindre än vi lånade. Allt bra så långt.

Men vad händer när man istället för att betala tillbaka sina ursprungsskulder istället väljer att låna nya pengar? Det gick ju så bra sist så det borde fungera lika bra igen...eller?

I Sverige har ju lyxfällan blivit ett populärt program som visar på hur det går för individer till slut om man väljer att leva över sina tillgångar. Ganska smärtsamt...

Dock har ju de flesta stater ett trumfkort...de kan påverka inflationen, i.e. trycka mer pengar... så de slipper hamna i lyxfällan. Men det fungerar ju inte heller i all evighet, det finns det gott om exempel på, i.e. hyperinflation där pengarna i princip blir värdelösa. Stabilt ja, bra..mm..tveksamt.

Men vi har ju inte hyperinflation...än. Inflationskurvan är progressiv, dvs. platt i början men stiger rejält mot slutet så frågan är inte om utan när det drabbar ett samhälle som satsar på inflation. Därför ser jag inflation som ett dödsdömt system i längden. Till skillnad från PMT som ser det som olja i växellådan ser jag det som en baksmälletablett som tillfälligt lindrar ett skadligt beteende men som knappast är en långsiktig lösning om man fortsätter supa ner sig. Istället för att se deflation som grus i växellådan ser jag det mer som kroppen som säger ifrån när jag ägnar mig åt destruktiva beteenden. Visst gör det ont och kan skapa illamående när jag dabbar mig, men i det långa loppet leder det nog till betydligt bättre hälsa och välmående.

Om vi sen tittar på deflation så är det vanligaste argumentet jag sett mot det att deflation skulle stoppa alla konsumtion och investeringar, och därmed tillväxten, nästan över en natt då det är mer lönsamt att hålla i pengarna. Det låter kanske rimligt, men om vi tittar lite på verkligheten för att avgöra tillförlitligheten i det påståendet så finns det gott om exempel som faktiskt pekar på motsatsen.

För det första är de flesta av oss inte självförsörjande så vi skulle fortfarande behöva konsumera för vårt dagliga behov. Dessutom kan vi titta på de konsumentprodukter som haft en exponentiell tillväxt, IT-produkter (mobiltelefoner, surfplattor, datorer TV etc) Med de höga priserna som var när grejerna uppfanns så var efterfrågan tämligen begränsad, men när priserna sjönk (i.e. deflation) ökade efterfrågan markant. Dessutom har det blivit billigare (igen, deflation) att producera komponenter vilket gjort att utvecklingen gått framåt med hästlängder, dvs. vi får mer och bättre produkter för våra pengar.

Vad  hade hänt om det istället hade varit inflation inom det området och priserna på datorer hade stigit i jämförelse med de första (snordyra) datorerna? Hade vi haft högre eller lägre efterfrågan? Hade vi haft fler nystartade IT-företag om det hade blivit dyrare att producera t.ex. komponenter än när datorerna kom? Jag tror iaf. inte att vi hade haft denna diskussion över nätet om så hade varit fallet...

Sen kan vi även titta på hur det såg ut när USA växte till en verklig supermakt. Det rådde deflation, dvs. saker blev billigare, vilket gjorde att fler och fler hade råd att investera i verksamheter vilket skapade fler arbetstillfällen och fler nystartade företag och därmed ökad ekonomisk tillväxt (trots att de tydligen hade en av de högsta lönenivåerna). Idag gör USA tvärtom och vad har hänt? De har en sämre ekonomi än Grekland, högre arbetslöshet och större klassskillnader än någonsin.

Hur ser det då ut i Kina som varit den nya tillväxtens mecka. De har (hade?) låga priser vilket ledde till ökad efterfrågan och ökade investeringar. Nu har priserna stigit så nu letar sig investerare/producenter till andra områden med än billigare priser.

Vi kan bara titta på oss själva. Många butiker ökar sin omsättning under reaperioderna, inte minskar, och det är ju nästan alltid rusch till julrean och bokrean!

Med tanke på allt detta så ger jag inte mycket för argumentet att deflation/minskade priser skulle leda till minskad efterfrågan. Däremot skulle vi kanske inte köpa en massa skit som vi inte behöver då det faktistk hade lönat sig att spara...

Men visst har du rätt med att deflation idag skulle leda till ekonomiska kriser (och det skulle ju vara medvetet gjort, vilket nog inte är så populärt i politiska kretsar). Det tenderar att bli så när man dabbar sig och lever över sina tillgångar. Däremot kommer smällen med fortsatt inflation bli betydligt värre när den bubblan smäller, för ingen inbillar sig väl att det hade blivit bättre för de som är med i lyxfällan om man sagt åt dem att fortsätt som de gjort!? "Du har gjort fel, men fortsätter du bara göra fel tillräckligt länge så blir det rätt"!?!? Nja, kalla mig skeptisk...

Artificiell Inflation är i min värld bara ett annat exempel på hur vi människor tror att vi kan manipulera saker till att bli bättre än vad de är, precis som kommunister och dylika med sin fördelningpolitik. Det låter bra och snällt, men det skiter sig alltid i praktiken och blir kontraproduktivt!

Kör vi vidare med inflationsmantrat kanske vi slipper uppleva smällen (även om jag inte tror det) men våra barn eller barnbarn kommer definitivt inte undgå att missa konskekvenserna av vårt nuvarande ekonomiska agerande..och jag är övertygad om att ju längre vi väntar med att slopa denna tilltro till inflation desto värre kommer smällen bli, men jag förstår absolut varför politiker och riksbanken gärna argumenterar för motsatsen...

Det var lite av mina tankar om det..Hoppas det gick att förstå.

Publicerat

Jo, ingen gillar väl inflation egentligen. Det är ju en sorts tvångsskatt. Amerikaner gillar inte att man höjer skatten, så man trycker istället pengar för brinnande livet, så har man ändå råd att spendera. Amerikanerna får i slutänden betala notan, men man slipper höja skatten... Jag har inget emot nollinflation eller deflation i teorin, men rent praktiskt förväntar sig marknaden viss inflation. I den sköra situation som nu råder när västvärldens ekonomier precis börjar återhämta sig och man håller nollränta för att stimulera efterfrågan så mycket det bara går vore deflation förödande. Det är sannolikt inte värt det att låta växellådan skära ihop fullständigt och skaffa en ny. Det är inte heller politiskt möjligt. Så en lagom liten inflation är nog ur ett pragmatiskt perspektiv ändå det klokaste.

Publicerat

Det var nog jag. :smile:

.............

Det var lite av mina tankar om det..Hoppas det gick att förstå.

Jag tror du missförstod min metafor lite, eller kanske gansk amycket. Jag skulle nog hävda att vi är ganska samsynta.....

/T

Publicerat

Jo, ingen gillar väl inflation egentligen. Det är ju en sorts tvångsskatt. Amerikaner gillar inte att man höjer skatten, så man trycker istället pengar för brinnande livet, så har man ändå råd att spendera. Amerikanerna får i slutänden betala notan, men man slipper höja skatten... Jag har inget emot nollinflation eller deflation i teorin, men rent praktiskt förväntar sig marknaden viss inflation. I den sköra situation som nu råder när västvärldens ekonomier precis börjar återhämta sig och man håller nollränta för att stimulera efterfrågan så mycket det bara går vore deflation förödande. Det är sannolikt inte värt det att låta växellådan skära ihop fullständigt och skaffa en ny. Det är inte heller politiskt möjligt. Så en lagom liten inflation är nog ur ett pragmatiskt perspektiv ändå det klokaste.

Det är för att marknaden lever över sina tillgångar som de förväntar sig (är beroende av) inflation för att överleva kortsiktigt. I det långa loppet är de körda oavsett och fortsatt inflation kommer inte hjälpa till, det kommer göra saken värre genom att göra luftslottet större...om än att det skjuter upp smällen lite. Jag förespråkar inte heller att vi vänder 180 grader då jag inbillar mig att vi faktiskt kan manipulera oss ur denna situation hyffsat genom att släppa ur luften lite i taget istället för att sticka hål på luftslottet.

Men att stoppa huvudet i sanden och köra på samma spår kommer bara leda till än värre konsekvenser, men vi människor är ju iof inte så olika strutsar i det sammanhanget. Ser jag det inte så finns det nog inte...

Publicerat

Jo, men nu är det inte så att vi har ENDAST inflation i ekonomin. Eller ENDST deflation. Däremot har politiker fått för sig att inflation är ett verktyg de kan styra verkligeheten med. Men de har fått ett verktyg de inte är kapabla att hantera....... Hur ofta har man inte hört LO gnälla på att det är för hög arbetslöshet och fär låg inflation? När det är en ickefungerande arbetsmarknad och lönebildning som är det egentliga problemet.

Att byta från ett inflationsmål till ett deflationsmål natten mellan den 17e och den 18e mars i år skulle blir en total och absolut katastrof och vi hade senast den 25 mars varit på stenåldern......

Men i informationssamhället kanske inte de regler industrialismen satt upp gäller - inflation är lite av industrins systemgullunge, de gillar den. Inflation under jordbrukssamhället var liksom inte alls samma sak.

Så sett med lite olika perspektiv - ja, nej och nja......

/T

Publicerat

Jag tror du missförstod min metafor lite, eller kanske gansk amycket. Jag skulle nog hävda att vi är ganska samsynta.....

/T

Det är mycket möjligt. Upplever också att vi har ganska lika syn på detta.

Kan vara att vi utgick från olika perspektiv i våra exempel...

Publicerat

Jupp, svårt att argumentera när jag tror vi är rätt överens! :D

Men då måste man också ge riksbanken ett nytt uppdrag. Just nu har de till uppgift att hålla inflationen kring 2%. Då är det vad marknaden ska kunna räkna med, inte att riksbanken på eget bevåg balanserar omkring på gränsen till deflation...

Publicerat

Jupp, svårt att argumentera när jag tror vi är rätt överens! :D

Men då måste man också ge riksbanken ett nytt uppdrag. Just nu har de till uppgift att hålla inflationen kring 2%. Då är det vad marknaden ska kunna räkna med, inte att riksbanken på eget bevåg balanserar omkring på gränsen till deflation...

Riksbanken bör varken ha ett inflations- eller deflationsmål. Som PMT skriver, det är ett verktyg vi inte kan hantera (som dessutom är kontraproduktivt). Däremot är deflation ett resultat av en fungerande marknad där hänsyn tas både till grundläggande naturlagar och vår manipulativa förmåga inom dessa.

Deflation är enbart dåligt för de som är hårt skuldsatta och som behöver hållas vid liv på artificell väg. Tyvärr gäller det de flesta av oss i den västerländska världen vilket ju är lite bekymmersamt. Däremot är alternativet än värre och av två onda ting väljer jag personligen helst det minst onda...Tyvärr kan jag inte se att vi har något alternativ till att undvika en ekonomisk katastrof, aka stenåldern, vi har bara att välja mellan att ta en hård smäll nu eller en ännu hårdare smäll senare.

Rent krasst handlar det ju om vilka som ska ta smällen (för den kommer oundvikligen). Är det de som dragit på sig alla dessa skulder och orsakat denna katastrofala situation eller ska man skjuta över den till sina barn?! Jag menar, när jag är död så är det ju faktiskt inte mitt problem längre så varför inte köra på...eller?

Publicerat

Människan anpassar sig till rådande system/spelregler. Det är svårt att idag köpa hus utan att låna på banken. Ändrar man spelreglerna totalt sätter man majoriteten av befolkningen ordentligt i skiten, vilket inte är OK. Så man får nog som du säger försöka manipulera sig fram försiktigt. Man får nog sträva efter att hålla inflationen låg istället och göra vad man kan för en sundare ekonomi i övrigt, t ex budget i balans och betala tillbaka statsskulden.

Men som sagt, det är kanske dags att göra om riksbankens uppdrag och slopa inflationsmålet som ändå inte följs. Men utan inflation måste även staten hålla igen på utgifterna eftersom "smygbeskattningen" försvinner och det kommer inte att bli populärt.

Publicerat

Riksbanken bör varken ha ett inflations- eller deflationsmål. Som PMT skriver, det är ett verktyg vi inte kan hantera (som dessutom är kontraproduktivt). Däremot är deflation ett resultat av en fungerande marknad där hänsyn tas både till grundläggande naturlagar och vår manipulativa förmåga inom dessa.

Deflation är enbart dåligt för de som är hårt skuldsatta och som behöver hållas vid liv på artificell väg. Tyvärr gäller det de flesta av oss i den västerländska världen vilket ju är lite bekymmersamt. Däremot är alternativet än värre och av två onda ting väljer jag personligen helst det minst onda...Tyvärr kan jag inte se att vi har något alternativ till att undvika en ekonomisk katastrof, aka stenåldern, vi har bara att välja mellan att ta en hård smäll nu eller en ännu hårdare smäll senare.

Rent krasst handlar det ju om vilka som ska ta smällen (för den kommer oundvikligen). Är det de som dragit på sig alla dessa skulder och orsakat denna katastrofala situation eller ska man skjuta över den till sina barn?! Jag menar, när jag är död så är det ju faktiskt inte mitt problem längre så varför inte köra på...eller?

En stor reset av banksystemet är vad som skulle behövas. En såndära total kollaps, där inga backuper finnes..

Så utjämningen blir total. Inga elektroniska pengar kvar, utan bara verkligt värde återstår. Samhället får chansen att göra om och rätt igen. 

hehe.. ohhyes... det vore säkert jättefränt första veckan...

Publicerat

Människan anpassar sig till rådande system/spelregler. Det är svårt att idag köpa hus utan att låna på banken. Ändrar man spelreglerna totalt sätter man majoriteten av befolkningen ordentligt i skiten, vilket inte är OK. Så man får nog som du säger försöka manipulera sig fram försiktigt. Man får nog sträva efter att hålla inflationen låg istället och göra vad man kan för en sundare ekonomi i övrigt, t ex budget i balans och betala tillbaka statsskulden.

Men som sagt, det är kanske dags att göra om riksbankens uppdrag och slopa inflationsmålet som ändå inte följs. Men utan inflation måste även staten hålla igen på utgifterna eftersom "smygbeskattningen" försvinner och det kommer inte att bli populärt.

Visst är det så att det är svårt att betala ett boende kontant idag (även om det troligtvis hade varit lättare med deflation då pengarna hade varit värda mer). Problemet är när man tar för höga lån som man inte kan betala tillbaka. Förr amorterade vi av våra lån, idag räknar vi med att inflationen ska äta upp lånet och lånar mer istället.

Håller även med om att det kan ställa till problem om man drastiskt ändrar spelreglerna. Det är ju denna inflationsfokusering bevis på då det de facto måste ses som tämligen nya spelregler. Särskilt om man ändrar till regler som har direkt motsatt effekt till det som det är tänkt främja...och då svider det också att gå tillbaka till de gamla spelreglerna som fungerade innan och som bevisligen fortsätter att fungera.

Visst är det så att även staten inte heller kan leva över sina tillgångar, men det gäller ju oavsett om vi har inflation eller deflation...och som du skriver så kommer det nog inte vara populärt...men populärt är ju inte en måttstock på vad som faktiskt är bra...om man inte är politiker!  :wink: 

Publicerat

En stor reset av banksystemet är vad som skulle behövas. En såndära total kollaps, där inga backuper finnes..

Så utjämningen blir total. Inga elektroniska pengar kvar, utan bara verkligt värde återstår. Samhället får chansen att göra om och rätt igen.

Mmmm.... Underbart... Krig, svält, upplopp, plundring mm mm. Nej, vi behåller nog inflationen så länge! :)
Publicerat

Det är ju ett sätt att se det på...

Men som sagt, det gäller att överväga de olika alternativ som står till buds. Min främsta poäng är väl att fel inte blir rätt bara för att man upprepar det tillräckligt länge. Kolla på  vilken pundare som helst som måste ta starkare doser för att få samma välbehagskänsla, tills en dag....

Ibland har man inte något val än att välja mellan två onda ting. Och som du säkert inte läste så förespråkar inte jag heller en 180-graders kovändning, utan förespråkar att vi inte ska fortsätta göra det som bevisligen inte fungerar, dvs. slopa denna artificiella inflation.

Och jag gör mig som sagt inga illusioner om att det skulle vara smärtfritt att göra detta, tvärtom. Men jag tycker inte heller man ska göra sig några illusioner om att den väg vi för tillfället vandrar på kommer vara mindre smärtsam. Lyfter man blicken lite så blir stupet ganska uppenbart...men ack som  jag hoppas att jag har fel!

Publicerat

Mmmm.... Underbart... Krig, svält, upplopp, plundring mm mm. Nej, vi behåller nog inflationen så länge! :)

Rent krasst, varför inte...det kommer troligtvis ändå att leda till samma sak, bara att vi med lite tur slipper uppleva det själva...och det ska ju inte underskattas! :thumbsup:

Publicerat

Nej, revolutioner leder alltid till instabilitet. Det går att vända de flesta skutor bara man har en plan och tålamod. Men jag tror ändå ingen vill se problemet, så inget kommer att hända.

Publicerat

Nej, revolutioner leder alltid till instabilitet. Det går att vända de flesta skutor bara man har en plan och tålamod. Men jag tror ändå ingen vill se problemet, så inget kommer att hända.

Fast problem försvinner väl inte bara för att man inte ser dem?? Det var väl ingen som velat ha de krig och ekonomiska kriser vi haft, men de skedde ju ändå.

Det lustiga är att den stora massan blir lika förvånade varje gång trots att det alltid funnits dem som varnat om dem med rätt stor träffsäkerhet...

Jag är faktiskt också så pass optimistikt lagd att även jag tror att man kan vända de flesta skutor med en bra plan och tålamod. Däremot tror jag inte man gör det genom att hålla samma kurs som tidigare...inte ens i avsaknad av en bra plan och tålamod. :wink:

Publicerat

något kommer att hända, frågan är var och när det börjar, och hur fort det kommer att gå..

Publicerat

Nej, problemet finns kvar, men blundar man kan man låtsas som att det inte finns och då kan man köra på som vanligt. Politiker som gör folk nervösa blir inte omvalda.

De flesta tänker inte längre än näsan räcker och om tanken ändå slår dem skulle de sannolikt få ångest och omedelbart förtränga den. Det är bara att acceptera.

Publicerat

Nej, problemet finns kvar, men blundar man kan man låtsas som att det inte finns och då kan man köra på som vanligt. Politiker som gör folk nervösa blir inte omvalda.

De flesta tänker inte längre än näsan räcker och om tanken ändå slår dem skulle de sannolikt få ångest och omedelbart förtränga den. Det är bara att acceptera.

något kommer att hända, frågan är var och när det börjar, och hur fort det kommer att gå..

Säger inte emot!. Dock tycker jag att man iaf. kan försöka göra saker bättre, framförallt genom att sluta göra uppenbara fel...