Publicerat Augusti 18, 201411 yr Jag hade två nya jägare med ut på morgonen och den ena av dem hade Diana med sig och fick skjuta sin första Råbock på sin första jakt . Att det blev en riktigt fin 6taggare gjorde ju inte saken sämre. För egen del så blev det urtagnings session med flåjobb istället för morgonpass men det var det värt. Jag sköt en premiärbock på kvällen istället, dock inte i närheten så fin som morgonbocken, denna hade 4 taggar som pekade i en båge framåt och den var dessutom på retur.(avskjutningsbock.).
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Detta är en populär post. lyckades plocka denna herre strax efter åtta igårkväll, var verkligen i sista minuten, sekunden innan jag sköt upptäckte geten vid hans sida mig. skotthåll dryga 70 meter, flyktsträcka 3 meter. kulan tog med sig hjärtat och tyvärr lite väl mycket av bogarna... Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Detta är en populär post. Klockan ringde 04:00 i lördags efter 2h nervös kvalitetssömn. Det var dags för både min och jaktkompisens första bockpremiär! 04:30 började vi gå ut mot passet, klev upp ur ett dike i högt gräs och där en 70m bort står en get och bock och tittar på oss för att några sekunder senare springa iväg. #&%! vi inser att vi stått där med bössorna i handen som två fågelholkar. Resten av morgenen på passet var stendöd. På väg tillbaka till stugan ser vi dock något svartvitt prassla i skogsbrynet, en grävling! Kollar i kikaren och ser två grävlingar, vi lägger oss ner, tar sikte på varsin 1,2..Bang Bang! Två stela grävlingar och en rolig histora att berätta för ungarna På kvällen satte vi oss på samma pass igen på varsin sida om en kulle vid en gräsvall. Vid 20:15 börjar kompisen frenetiskt klicka på radion, smyger över till hans sida och där i dikeskanten sticker två horn upp, efter vad som känns som en evighet kliver en liten fjolårsbock upp och visar bredsidan, Bam! Bocken blev kvar och vi hämtade valpen för att träna ett första dödssök! Ut igen på söndag för att smyga i skogen, stötte en bock och get som sprang iväg alldeles för snabbt. På kvällen smög jag i skogskanten och kom nära inpå ett rådjur som betade, upp med bössan, inga horn! Typiskt. Tyvärr ingen bock för min del men en lärorik helg man sent kommer glömma, blir ett nytt försök nån kväll nästa vecka.
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Grattis bockskyttar o kul med litet trevlig jaktskildring ihop m foton.
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Det var en tråd igång för ett tag sen där det diskuterades var man skulle sätta kulan. Antingen i det stora spjälstaketet eller i hals/huvud. Jag har Danska gäster här och i går tog en av dom det till en ny nivå. Varför inte skjuta på bägge ställen med ett skott!! Först går kulan genom bröstkorgen för att sedan gå genom skallen. I skottögonblicket böjer bocken huvudet ner mot bakbenet och har skallen precis där kulan kommer farande. kulhålet är strax under örat.
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Detta är en populär post. Fick tillslut äran efter att ha varit ute morgon och kväll samt några gånger mitt på dagen sedan premiären.Har sen någon dag gett upp att locka då jag inte fått någon respons, därför valde jag idag att smyga på några täckter och kolla läget.Påväg ut till passet såg jag get med kid, funderade på att stanna och kolla om bocken var i närheten då det är kända djur för mig, men lät bli.Väl framme fick jag smyga över ett övervuxet hygge för att ta mig till täckterna, hade innan åkt förbi och spanat av ifrån bilen om några djur var ute men såg inget.Direkt när jag kommer ut från hygget står get med kid och glor på mig på 15 meters håll, backade ned i diket och väntade en stund. Fortsatte min smygning när jag inte såg djuren längre, hann inte mer än ut på täckterna så såg jag djur, get och kid, säkert samma som jag stötte på de var ungefär 400 meter bort och gick sakta bortåt och betade lite (lite väl lugna för att ha blivit stötta?..) Tänkte att jag smyger efter dem och kollar efter ett bra pass, ifall någon bock bestämmer sig att ansluta. Efter sisådär 100 meter smygande är det något som inte stämmer, djuren har stannat nu på fortfarande dryga 400 meters håll, de har alltså förflyttat sig i samma hastighet som mig. Spanar igen och ser då kiddet studsa runt som en tok, men nu runt en bock, för nog fan har han något på skallen, geten står då ett 20 tal meter ifrån. Nu böjar pulsen komma, tankarna snurrar i skallen, är det min första bock som står där framme? Kollar runt och bestämmer mig hur jag ska gå, djuren står på några täckter mellan skogen och en ganska stor "skogs udde" så jag tog och följde några diken för att tillslut komma till andra sidan av "skogs udden". Nu började det bli spännande på riktigt, skulle djuren stå kvar eller hade de fått kalla fötter från allt prassel och stuckit in i skogen? Smyger sakta den sista biten runt udden, hinner svära en gång då jag var säker att djuren stuckit men då dyker bocken upp! Hållet är nog dryga 100 meter, tack å lov hade jag benstödet med mig, hade ställt in dessa på bra längd för knästående lite tidigare, väntade på att bocken böjde ned huvudet och betade för att då göra sista förflyttningen. Sätter mig i ordning, bocken fint i sikte, inget bakom, get och kid står 15 meter bakom arslet på bocken. Hårkorset går som en studsboll några djupa andetag sen tänker jag bara NU!, visslar till bocken kollar upp och skottet går. FAN kändes högt var min första tanke, såg bara hur bocken klappade ihop, i med nytt skott i loppet och beredd ifall han skulle resa sig. Geten går fram och kollar vad som hänt, stirrar lite på bocken för att sedan sticka in i skogen. Springer då fram och är beredd ifall han studsar upp, men icke, stendöd. Nosler BST 120 gr i 6,5x55 gjorde det den skulle, såhär i efterhand kanske det känns som en lite väl blöt kula, lungmos men även slagit sönder en bit av ryggen, ganska elakt utgångshål.Det va historien om min livs första bock, har tidigare dagar denna säsong inte sett ett djur på mina pass (förutom någon orre och duvor då..) Förra säsongen blev jag lurad av en liten sexa.Inte kollat tänderna nå vidare, men han hade bra många ärr i ansiktet, även på andra ställen, udda 4a (3 taggar). Gammal mördarbock tro? Förhoppningsvis ett stort revir som jag lösgjort åt några yngre bockar nu! Finns potential då vi har några getter med dubbel killing, nu ska jag låta bockarna vara och försöka få mig någon räv och grävling!
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Detta är en populär post. Fina bockar och berättelser ovan! Mer kortfattat kan jag säga att jag tog andra bocken igår morse, fast denna gång i sörmland. 05.15 efter ca 10 minuters buttolo lock dök denne upp genom dimma och gräs. Jag valde att själv sitta i gräset då jag trodde starkt på passet därifrån, vinden låg perfekt och bocken skulle komma från det håll jag tänkt vilket han gjorde. Fick syn på honom när han va på 30-50m ifrån mig men det höga gräset gjorde att jag bara såg hornen röra sig i gräset. Oerhört spännande att locka fram honom. På 10 meters håll fick jag till slut läge och sköt i halsen. Han slog ihop på platsen. Nu blir det rävlocksjakt och kronkalvs vak framöver.
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Grattis bockskyttar o kul med litet trevlig jaktskildringar ihop m foton.
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Detta är en populär post. Lite update. Sköts 4 bockar på vår mark 1450 ha. Här är bilder. Jag sköt den första med avbrutet horn.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Igår va det nära ja för nära... hade jag spottat så hade jag träffat han. Jaja nya tag på fredag Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Klockan ringde 04:00 i lördags efter 2h nervös kvalitetssömn. Det var dags för både min och jaktkompisens första bockpremiär! 04:30 började vi gå ut mot passet, klev upp ur ett dike i högt gräs och där en 70m bort står en get och bock och tittar på oss för att några sekunder senare springa iväg. #&%! vi inser att vi stått där med bössorna i handen som två fågelholkar. Nya tag igårkväll! Samma bock och get vi missade första dagen visade sig igen på samma ställe precis när vi tänkte ge upp, kompisen signalerade över radion att han såg dem en bra bit bort så jag lämnade passet och började smyga fram, hade stark motvind i ansiktet man vad hjälpte det, med ca 150m kvar såg jag två vita rövar studsa in i skogen. Nästa gång ryker han! Ny kikare måste jag investera i också, det var bra mörkt och mulet igår, såg bara grummel i min leupold scandinavian 3-9x50 de sista minutrarna
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Detta är en populär post. Tog en promenad och lockade av ett ganska stort område imorse utan nån kontakt. Verkar va dåligt med djur i storskogen. Nytt försök på samma mark men vid åkrarna. Napp på första platsen. En fin 6:a inlockad ca 400m från en vass men tvärnita på 120m när lockpipan ramla ur munnen. Försökte få in han lite till men han anade att något var fel. Nå korna in i nacken rakt framifrån. Önskad effekt.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Nu är det äntligen dags för mig att göra ett inlägg här. Jag har haft konstant skitväder utan uppehåll sedan premiären, mycket regn och kraftig blåst! Haft en bock hemmavid som jag har spanat in som håller till kring en stor åker, satt upp en jaktstege där och har vid två tillfällen varit nära att klippa honom men tiden gick ut och jag hade in honom på 20m efter det! Igår kväll var det kulingvindar och jag bestämde mig att sätta mig längre bort på åkern med skjutkäpp och sitta och försöka locka ut honom ur vassen vilket jag till sist gör. Och med ett nackskott så var den nya bössan invigd, kan konstatera att 270win i en lätt bössa sparkar mer än en 222:a som jag annars skjuter dem med Får se om man får skjutit någon till men nu är pressen borta och man kan ta det lite lugnare Brorsan fick skjutit en han med på en annan mark så han var också nöjd
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Tog en promenad och lockade av ett ganska stort område imorse utan nån kontakt. Verkar va dåligt med djur i storskogen. Nytt försök på samma mark men vid åkrarna. Napp på första platsen. En fin 6:a inlockad ca 400m från en vass men tvärnita på 120m när lockpipan ramla ur munnen. Försökte få in han lite till men han anade att något var fel. Nå korna in i nacken rakt framifrån. Önskad effekt. Fin! Nån form av medalj på den va? /Må
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Fin! Nån form av medalj på den va? /Må Tack! Osäkert om den räcker. Men skall nog bedöma den om vikten är bra efter kokning. 23 och 23,5cm långa och ganska grova.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Fin! Nån form av medalj på den va? /Må Jag tror att den kommer att nå brons utan problem, kanske t o m vara uppe och sniffa strax under silvret.Ser riktigt grov och fin ut måste jag säga. Mvh Joacim
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Detta är en populär post. Sambon fick skjuta denna 6a på lock. Den var inte helt övertygad men de räckte för att få in den. S
Publicerat Augusti 25, 201411 yr Detta är en populär post. Äntligen!! I morse släppte det. Har sett bock varje gång. Den här är en av de 4 större men det går större bockar på marken
Publicerat Augusti 25, 201411 yr Grattis David! Tack! Trodde det skulle bli som vanligt. Den kom ut på 250 meter och står där en kvart. Sen helt plötsligt borrat den trava rakt mot mig och stannar på 60 meters håll
Publicerat Augusti 25, 201411 yr Tack! Trodde det skulle bli som vanligt. Den kom ut på 250 meter och står där en kvart. Sen helt plötsligt borrat den trava rakt mot mig och stannar på 60 meters håll Ibland blir det inte som man har trott från första början.
Publicerat Augusti 25, 201411 yr Kanske blir en sväng ut i tornet ikväll, vinden ligger rätt. Funderar på att skita helt i att locka, är väl en gammal skogsbock så han har nog lärt sig knepen vid det här laget. Bara man kan hålla sig, blir lite långtråkigt att sitta på samma pass varje jävla kväll, måste hitta större mark..