Publicerat September 2, 201411 yr Författare Ett litet repotage om en av våra jägare i jaktlaget sen råkade jag hammna på bild oxå ni kan ju se om ni ser mig. http://norran.se/nyheter/magiska-mornar-257391 ...och du gjorde inget för att gömma dig. En del brukar ju fly fotografer så fort dom närmar sig en. Usch vad tråkigt med dödsskjutningen igår utanför Lycksele. Mina tankar går till dom närmaste anhöriga o jaktlagets medlemmar.
Publicerat September 2, 201411 yr ...och du gjorde inget för att gömma dig. En del brukar ju fly fotografer så fort dom närmar sig en. Usch vad tråkigt med dödsskjutningen igår utanför Lycksele. Mina tankar går till dom närmaste anhöriga o jaktlagets medlemmar. Nja satt så bra där hadde just grillat korv och solen värmde så skönt. Jo det var djupt tragiskt det som hände där.
Publicerat September 3, 201411 yr Författare Nja satt så bra där hadde just grillat korv och solen värmde så skönt. Jo det var djupt tragiskt det som hände där. Ibland kan det vara svårt att resa sig o flytta sig från solen om man väl har sjunkit ner o satt/lagt sig på backen. Ja visst var det det!
Publicerat September 3, 201411 yr Fick du den ?Jadå, men med kameran då endast kalv får skjutas på denna mark Han måste ha vetat det för han stannade i ungefär en timme och ockuperade saltstenen :/
Publicerat September 3, 201411 yr Ja visst är det skumt, men är dom lovlig då springs det som nå expresståg : (
Publicerat September 3, 201411 yr Ja visst är det skumt, men är dom lovlig då springs det som nå expresståg : ( Så är det, men nya tag ikväll!! Har tills på fredag på mig
Publicerat September 3, 201411 yr Ja på dom bara, Är på kurs idag men packar o åker till Sveg ikväll. Sen blir det jakt där resten av veckan
Publicerat September 3, 201411 yr Va falls lottar ni inte pass mellan såtarna o fm o em??? Det har vi gjort i Bondersbyn under alla år jag har jagat där o så även i fortsättningen. Det skulle ju bli väldigt trist att sitta i samma torn hela dagarna i enda. Vi gör så här att jaktledaren sätter ut passera i områderna där hundarna ska vara, sen får den som har ett eget torn i området första tjing på sitt torn, sen får vi byta med varandra men vi ska då medela jaktledaren detta så att han vet var alla sitter. Det är även viktigt då vet även hundförarna vem som sittar var, så att dom kan ropa nu kommer vi förbi ditt pass om en stund.
Publicerat September 3, 201411 yr Detta är en populär post. Vi lottar pass på morgonen och förmiddag. Förra stället jag jagade på hade man samma pass år ut o år in. Hände till o med att pass gick " i arv" från far till son. Bra mycket roligare o lotta iaf.
Publicerat September 3, 201411 yr Författare Vi lottar pass på morgonen och förmiddag. Förra stället jag jagade på hade man samma pass år ut o år in. Hände till o med att pass gick " i arv" från far till son. Bra mycket roligare o lotta iaf. Äntligen en normal älgjägare som är med i ett normalt jaktlag där dom lottar passen morgon o em. Har vi däremot ett eftersök o älgen har ändrat riktning så kan jaktledaren dirigera om hela laget o ropa ut nytt pass via jaktradion så då är det bara att bege sig dit.
Publicerat September 3, 201411 yr Äntligen en normal älgjägare som är med i ett normalt jaktlag där dom lottar passen morgon o em. Har vi däremot ett eftersök o älgen har ändrat riktning så kan jaktledaren dirigera om hela laget o ropa ut nytt pass via jaktradion så då är det bara att bege sig dit. Jag gillar vårat system med att jaktledaren sätter ut oss på pass. Det funkar bra hoss oss, och vi är normala Älgjägare i ett normalt jaktlag med vad allt detta innebär sådeså
Publicerat September 3, 201411 yr Författare Alla jaktlag har sina system tydligen med hur passarna ska vara placeras ut i såten.
Publicerat September 3, 201411 yr Alla jaktlag har sina system tydligen med hur passarna ska vara placeras ut i såten. Jo så är det, men jag skulle tycka det vore tråkigt om man ärvde sitt pass av någon annan och sitter på samma pass i år efter år. Man vill ju få se nya områden oxå. Ibland så sitter man i ett fint torn ibland blir det ett markpass. MEn det viktiga är ju att de olika systemen funkar för de jägare o jaktlag som har just ett visst sytem.
Publicerat September 3, 201411 yr Författare Jo så är det, men jag skulle tycka det vore tråkigt om man ärvde sitt pass av någon annan och sitter på samma pass i år efter år. Man vill ju få se nya områden oxå. Ibland så sitter man i ett fint torn ibland blir det ett markpass. MEn det viktiga är ju att de olika systemen funkar för de jägare o jaktlag som har just ett visst sytem. Ja visst är det det! Vi får ju inte ärva något pass. Man kan bara dra samma genom lottdragningen om man ska jaga samma såt igen. Ja, det är det! En del är bra underhållna o en del halvt om halvt fallfärdiga. Det brukar dom få veta om jag hamnar i ett sådant. Jag trampade genom golvet i 2 st förra året i samma passlinje med samma ansvariga o jag frågade om han är snål när han inte underhåller tornet. Det är ingen säker jakt som bedrivs om man riskerar att trampa genom golvet i ett torn el. om ett av benen viker sig. Ja visst är det så!
Publicerat September 3, 201411 yr Vi har valt att i mesta möjlig mån slopa torn pga just rasrisken. Sen finns ju också en del folk som åker runt o sågar i benen o stegpinnarna på tornen. Annars är det så enkelt som möjligt , skylt med passnummer och en vedhög. Man sitter ju inte mer än 3-4 timmar per pass sen är det dags för samling o ny lottning.
Publicerat September 3, 201411 yr Vi har 1 område delat i 4 bitar. Så i varje område har man sitt/sina egna pass som man har 1 a ting på då man underhåller dom själv. Men sen är det fritt å sitta vart man vill så länge ingen annan sitter där. Så man kan ha sitt favorit pass eller byta om man vill. Väldigt fritt så att säga
Publicerat September 3, 201411 yr Författare Vi har valt att i mesta möjlig mån slopa torn pga just rasrisken. Sen finns ju också en del folk som åker runt o sågar i benen o stegpinnarna på tornen. Annars är det så enkelt som möjligt , skylt med passnummer och en vedhög. Man sitter ju inte mer än 3-4 timmar per pass sen är det dags för samling o ny lottning. Det har vi också gjort men då är det att bygga ett nytt om det står på en generalpass samt att röja upp skjutgator. Jag är inte direkt överviktig men väger ändå +100 o han som var ansvarig för tornen som jag trampade genom golven på väger ungefär 80-85 så det är en viss skillnad i antalet kg. Den linjen som ansvar för där står jag o sviktar på golvet för att det ska vara säkert o jag vickar o gungar det allt för att vara säker på att det håller. Vi är några som väger +100 o som inte är överviktiga. Sådana ligister har vi lite av här uppe som tur är. En gång har vi fått ett torn omkullvält under mina 24 år i jaktlaget här uppe.
Publicerat September 3, 201411 yr Det dær med att ha førbestæmda pass ser jag næstan inget positivt med. Det ænda jag kan komma på ær att man kan vara sæker på att passet ær røjt och eventuellt torn ær bra. Men hur kul ær det att ha samma pass år efter år? och hur gør ni med jaktgæster? Nær jag var i norrbotten o jagade førsta gången så fick vi som hundførare vælja hur vi ville gå. Nær vi sagt hur vi skulle gå så vart det huggsexa om de bæsta passen... Kvar stod kompisen o hade inte en aning om var han skulle stå... Nær han sa till om det så var det en som sa något i stil med " Du kan ta gammle Everts torn, han har inte vart med på flera år så dær ska nog ingen annan sitta" Nær han væl kom fram till detta torn så var det bara att konstatera att det dær tornet var totalt fallfærdigt och røjt senast nån gang på 90talet... Nej tacka vet ja att man hjælps åt att røja pass o bygga torn dær det behøvs och sedan lotta passen! Folk som har svårt att gå ska givetvis få ett pass næra en væg och slippa vara med i lottningen.
Publicerat September 3, 201411 yr Ok! Då kan man ju bygga dom hur lyxigt man vill. Väggar o skjutluckor också? Absolut! Finns alla modeller De flesta är klassiska torn dock
Publicerat September 3, 201411 yr Författare Absolut! Finns alla modeller De flesta är klassiska torn dock Ja, jag kan tro det! Ja, det är det här uppe om man åker efter vägarna men åker man upp mot Hedenäset från Björkfors, Kalix så har dom på ett ställe satt tak o väggar på alla torn.
Publicerat September 3, 201411 yr Ja, jag kan tro det! Ja, det är det här uppe om man åker efter vägarna men åker man upp mot Hedenäset från Björkfors, Kalix så har dom på ett ställe satt tak o väggar på alla torn. och det bör väl vara el indraget med spis och värme så man slipper frysa
Publicerat September 4, 201411 yr Författare och det bör väl vara el indraget med spis och värme så man slipper frysa Ja, givetvis!