Publicerat Augusti 7, 201411 yr Författare Är orolig just nu då Älgstammen minskat kraftigt på våra jaktmarker. Förra hösten såg ag ingen Älg och då jagade hele sepjakten och några helger o oktober. Har tyvär inte sett någon älg när jag varit ute i skogen. Känns inte bra detta. Det är inte bara hos dig som det ser ut så Peter. Älgstammen är sönderskjuten på många håll i norr.
Publicerat Augusti 7, 201411 yr JA tyvär så är Älgstammen sönderskjuten, fel djur skjuts, skogsbolagen med skogstyrelsen påhejande kräver att älgstammen ska vara på en mininivå.
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Kanske fel tråd men man blir bara ledsen när man ser hur utveckling av älgförvaltningen i Sverige! Bolagen har i princip fått till en fri tilldelning. Kostnaderna för administration har skjutit i höjden för jägarna. Den nya älgförvaltningen har inte vad jag kan se medfört att kvaliten på älgstammen på något avgörande sätt förbättrats. Som det ser ut idag kan jag inte förstå varför man inte inför allmän jakttid på älg och tar bort administrationen. Då får man den älgstam som man lokalt förtjänar till i vart fall lägre pris. Bolagen lär ju bli nöjda i vart fall Det finns dock en positiv sak och det är att den nya älgförvaltningen har skapat en massa administrationkostnader och arbetstillfällen "Man saknar inte kon förrän båset är tomt". Skogsbolagen verkar ha sett det som bästa(?) lösning. Den svenska älgen har varit en symbol för Sverige i många år. Älgjakten och dess förvaltning har varit lika helig som graalen är själv. Det är skrämmande att se utvecklingen på ett djur som en gång i tiden beskrevs med vördnad och tacksamhet, både för vad den gav i naturupplevelse och i absolut bästa konsumtion för både folk och fä att stoppa i mun, till den nästan pariaklassade varelse den är i dag. Det vekar inte spela någon roll hur älgen beter sig eller gör så klassas det som fel i dagens Sverige......
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Författare JA tyvär så är Älgstammen sönderskjuten, fel djur skjuts, skogsbolagen med skogstyrelsen påhejande kräver att älgstammen ska vara på en mininivå. ...och lst går skogsbolagen till mötes.
Publicerat Augusti 7, 201411 yr I Västerbottens sydöstra äfo blev det lite av ett trendbrott i år då lst ställde sig bakom jägarrepresentanternas förslag, vilket innebär ca 650 älgar färre än fjol. Men då har vi på vissa håll en rent bedrövlig älgstamm. Däremot är det ingen vidare förtroendeingivande förvaltningsmodellen när ett jaktlag på 2 år går från 10 till 3 vuxna, måste gå att balansera stammen med mindre justeringar än så.
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Förra säsongen hade vi tilldelning 2-3, då dom stora djuren var skjutna så bestämde sig jaktledaren för att spara på kalvarna. Sedan fick han ett samtal av ledningen på licensområdet att dom efter ett möte hade bestämt att det var fritt för övriga att skjuta våra kalvar på deras mark, vilket dom kunde glömma. Men väldigt oroande dock!
Publicerat Augusti 10, 201411 yr Författare Ikväll har vi haft årsmöte inom vårat vvo.= vårat jaktlag. Inga större beslut fattades mer än att vi kommer att ha brunstuppehåll i 2 v under älgjakten så att dom får en chans att para sig. Sedan går vi emot LST beslut (11+11) o stannar kvar vid den avskjutningen som hade bestämts innan vid grannlagaträff. 8+7 var det.
Publicerat Augusti 11, 201411 yr I fredags då jag var uppe i tärnafjällen så såg jag en ko med kalv som studerade mig och hunden.
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Författare Här är det så klent med älg så till och med SCA klagar på älgbrist. Skogsbolagen brukar ju alltid gnälla om att det är för mycket älg o att vi ska öka avskjutningen.
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Här är det så klent med älg så till och med SCA klagar på älgbrist. Då är det verkligen illa ställt med stammen! mvh/Urban
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Oj vad man längtar nu! För någon vecka sedan kändes älgjakten långt borta när det var så jävla varmt.
Publicerat Augusti 22, 201411 yr Detta är en populär post. nu är det bara 4 arbets dar kvar för mig, sen har jag 8veckor jakt semester!!!
Publicerat Augusti 26, 201411 yr Detta är en populär post. Nu är det bara en vecka kvar tills älgjakten, så då passar det bra att lägga upp älgjakt 2. Hoppas ni gillar jaktklippet och skitjakt på er alla.https://www.youtube.com/watch?v=A3oaL8WmgOE&list=UUzvRBfgFDVMUilOiieaBBDw
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Detta är en populär post. Ja nu är man allt taggad! I går gjordes sista vapenvården, insmörjning av kängorna, batteriladdning samt packat alla kläder = bara att sätta sig i bilen och åka. På fredag em bär det av norrut mot Bispgården med en stopp i Hällefors för att titta på/träffa en jämthundsvalp jag tingat. Detta är ju inte alls som att vänta på julafton som barn... :/
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Författare Nu är det bara en vecka kvar tills älgjakten, så då passar det bra att lägga upp älgjakt 2. Hoppas ni gillar jaktklippet och skitjakt på er alla. https://www.youtube.com/watch?v=A3oaL8WmgOE&list=UUzvRBfgFDVMUilOiieaBBDw Fina filmer som vanligt!
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Författare Ja nu är man allt taggad! I går gjordes sista vapenvården, insmörjning av kängorna, batteriladdning samt packat alla kläder = bara att sätta sig i bilen och åka. På fredag em bär det av norrut mot Bispgården med en stopp i Hällefors för att titta på/träffa en jämthundsvalp jag tingat. Detta är ju inte alls som att vänta på julafton som barn... :/ Jag/Vi får vänta snällt till lördag nästa vecka innan vi går ut.
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Ja nu är man allt taggad! I går gjordes sista vapenvården, insmörjning av kängorna, batteriladdning samt packat alla kläder = bara att sätta sig i bilen och åka. På fredag em bär det av norrut mot Bispgården med en stopp i Hällefors för att titta på/träffa en jämthundsvalp jag tingat. Detta är ju inte alls som att vänta på julafton som barn... :/ Härligt! Vart runt bispgården jagar du? Var själv med som gäst i mjösjön för två år sedan. mvh/Urban
Publicerat Augusti 28, 201411 yr Härligt! Vart runt bispgården jagar du? Var själv med som gäst i mjösjön för två år sedan. mvh/Urban Det är första gången jag åker upp dit och jagar, så jag vet tyvärr inte vad området heter än. Det är på andra sifan älven i förhållande till byn.
Publicerat Augusti 28, 201411 yr Då är det nog i närheten. Vi åkte över älven vid tailändska paviljongen och ca 2km från älven. mvh/Urban
Publicerat Augusti 28, 201411 yr Det är första gången jag åker upp dit och jagar, så jag vet tyvärr inte vad området heter än. Det är på andra sifan älven i förhållande till byn.Jaha, på den så kallade "toksidan" Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk
Publicerat Augusti 29, 201411 yr För första gången sen högstadietiden (vilket börjar vara ett tag sen) så kommer jag i år sannolikt inte att vara ute i skogen första måndagen i september . Främst pga den låga tilldelning så bestämde vi oss att börja först på lördag, vilket i sig är vettigt, men lite konstigt kommer det ändå att kännas på måndag. Tur jag även fått en inbjudan till lite gästjakt redan på torsdag, kanske dämpar den värsta jaktlusten. Är det nån som behöver en extra hundförare tidigare under veckan är det bara ny hör av er!
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Detta är en populär post. hur kommer det sig att man får höra en massa jävla gnäll av folk att "hur fan man kan ta 8 v semester för att jaga" att alla alla jagar 1 v!? enligt mig så är det upp till var och en om man tar 4v solsemester och steker fläsket eller om man tar ut all på hösten för att jaga. hösten tar ju slut så fort,vips så är vinter här. ps! skulle haft 11v men var ju tvungen att ta "chefen" på resa på våren.
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Imorgon bitti kl04.30 så börjas det igen. Hoppas på bättre med Älg iår. Fått veta hur vi ska jaga vilka djur det gäller osv.