Publicerat Juli 13, 201411 yr Författare Och man behöver ju inte vara ett geni för att veta vems fel det är.. Nej, det behöver man inte vara.
Publicerat Juli 14, 201411 yr Det tilldelas alltid mer älg än vad som är avskjutningsmålet, tilldelningen är ett verktyg. Således så skjuts det aldrig 100% av tilldelningen.
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Författare Älgtilldelningen för Norrbotten finns i dagens Norrbottens-Kuriren 2/8-14 men den är låst så det går inte att lägga ut en länk på den. Det är bara prenumeranter som kan läsa den direkt på nätet om man har ett lösenord. I grannlagsmötet så beslutades det om en avskjutning på 8+8 för vårat vvo men lst har höjt den till 11+11.
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Har ni framfört minskningen till ÄFG då? Sedan är det ju ingenting som säger att man måste skjuta hela sin tilldelning
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Har ni framfört minskningen till ÄFG då? Sedan är det ju ingenting som säger att man måste skjuta hela sin tilldelning Jagar du på "bolagsskog" mister du jakträtten om du under några/något år inte lyckas skjuta av tilldelningen.... Vissa bolag har en mjukare variant, du får betala typ 2000-3000 i fällavgift/älg i förskott innan jakten, på hela tilldelningen. Andra bolag tar in rapport om avskjutningen efter första veckan. Är den inte bra nog, så säljer dom en vecka till högstbjudande ( Så om ordinarie lag har en tanke bakom sin avskjutning så skjuts den sönder då) Kontentan blir att det skjuts allt som kommer framför pipan.
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Jagar du på "bolagsskog" mister du jakträtten om du under några/något år inte lyckas skjuta av tilldelningen.... Vissa bolag har en mjukare variant, du får betala typ 2000-3000 i fällavgift/älg i förskott innan jakten, på hela tilldelningen. Andra bolag tar in rapport om avskjutningen efter första veckan. Är den inte bra nog, så säljer dom en vecka till högstbjudande ( Så om ordinarie lag har en tanke bakom sin avskjutning så skjuts den sönder då) Kontentan blir att det skjuts allt som kommer framför pipan. Tragiskt...
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Författare Har ni framfört minskningen till ÄFG då? Sedan är det ju ingenting som säger att man måste skjuta hela sin tilldelning Jepp!
Publicerat Augusti 2, 201411 yr http://www.algdata.se/Sv/statistik/Pages/statistik.aspx Välj Antal fällda älgar -> Länsstyrelsen i Norrbottens län -> ÄFO och tryck sedan visa statistik. Då får man upp tilldelningen för det ÄFO man väljer.
Publicerat Augusti 2, 201411 yr En förståndig människa sa en gång till mig- man inventerar älgar som lever efter jakten,och inte de som ligger i frysboxen- det är kört för dem.
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Författare Jag kan inte beteckningen på vårat omr. Varför har dom tagit bort namnen på omr.???
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Jag kan inte beteckningen på vårat omr. Varför har dom tagit bort namnen på omr.??? På med glajjorna nu så ser du 25-06-04-104-A Bondersbyns Viltvårdsområdesförening - 5089ha 11 vuxna 11 kalvar Man var visst tvungen att välja Antal fällda älgar med avskjutningsmål för att se tilldelningen
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Författare På med glajjorna nu så ser du25-06-04-104-A Bondersbyns Viltvårdsområdesförening - 5089ha 11 vuxna 11 kalvarMan var visst tvungen att välja Antal fällda älgar med avskjutningsmål för att se tilldelningen Ja visst är det vårat omr. men varför finns inte namnet med el. är det bara för att försvåra det för huliganer?
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Det står ju där? Bonderbyns Viltvårdsområde. Eller har ni flera delar i VVO:t?
Publicerat Augusti 3, 201411 yr Författare Det står ju där? Bonderbyns Viltvårdsområde. Eller har ni flera delar i VVO:t? Är jag blind?
Publicerat Augusti 3, 201411 yr Om du inte väljer jaktområde så ser du namnen. Välj bara ÄFO 5 och stryck sedan visa statistik.
Publicerat Augusti 3, 201411 yr Författare Om du inte väljer jaktområde så ser du namnen. Välj bara ÄFO 5 och stryck sedan visa statistik. Ok!
Publicerat Augusti 6, 201411 yr Tragiskt... Nu går SCA ut med att man skall skjuta älgen/älgarna även om man fått ståndskall utanför det egna jaktområdet.(Men att SCA äger marken på båda jaktområdena) http://www.sca.com/sv/skog/JaktFiske/Allmanna-jaktregler/Standskall-pa-annat-jaktomrade/ På ett sätt är det bra.... Som hundkarl har det hänt mer än en gång det stått på "fel" mark, särskilt sugen blir man om det är första ståndet för tex en unghund osv. Men jag törs gissa på att detta inte är bra långsiktigt för att hålla en jaktbar älgstam i framtiden.
Publicerat Augusti 6, 201411 yr Nu går SCA ut med att man skall skjuta älgen/älgarna även om man fått ståndskall utanför det egna jaktområdet.(Men att SCA äger marken på båda jaktområdena) http://www.sca.com/sv/skog/JaktFiske/Allmanna-jaktregler/Standskall-pa-annat-jaktomrade/ På ett sätt är det bra.... Som hundkarl har det hänt mer än en gång det stått på "fel" mark, särskilt sugen blir man om det är första ståndet för tex en unghund osv. Men jag törs gissa på att detta inte är bra långsiktigt för att hålla en jaktbar älgstam i framtiden. Så har vi haft på (sca) marken där vi jagar i 2år nu. Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk
Publicerat Augusti 6, 201411 yr I grunden är det väl bra med lokal samverkan. Nog finns den typen av överenskommelse mellan fler hundförare/jaktlag där man har ett bra samarbete. Sen kommer det helt säkert att dyka upp exempel där det missbrukas men så är det ju tyvärr nästan med allt. Så länge vi inte har en avskjutningen som står i proportion till älgstammen samt väger in kvalitetsmål så ser det dystert ut för älgstammen och vår långsiktiga jakt.
Publicerat Augusti 6, 201411 yr I grunden är det väl bra med lokal samverkan. Nog finns den typen av överenskommelse mellan fler hundförare/jaktlag där man har ett bra samarbete. Sen kommer det helt säkert att dyka upp exempel där det missbrukas men så är det ju tyvärr nästan med allt. Så länge vi inte har en avskjutningen som står i proportion till älgstammen samt väger in kvalitetsmål så ser det dystert ut för älgstammen och vår långsiktiga jakt. Som sagt, jag ser fördelar i upplägget. Det har hänt jag har kontaktat jaktgrannar när jag har stånd några 10-tals meter in på fel mark. Eller följt hundförare djup in på markerna för att koppla, eller låta koppla(Om nu inte jaktlaget där hunden skäller har tilldelning kvar att skjuta). Andra gånger kanske grannhund står och skäller tex en bofast ko som laget sparar iom att det är en säker källa till kalv året där på och drar in tjur till brunsten. Då kanske det inte uppskattas att det man sparat under några år, skjuts av en granne som "klampar" in. Men visst finns det fördelar med att ha ett jaktligt samarbete över jaktlagsgränser. Sett till den allmänna inställningen SCA har till älgen så ser jag det inte så väldigt positivt att dom fortsätter att "elda på" för att alla älgar du ser ska skjutas. Tex om grannlaget skjutit fullt, din hund tar upp älg någon/några km in på grannens jaktområde, och du går sedan in och skjuter. (Kanske just för att den egna marken inte har några älgar.) Då blir det i praktiken så att du skjuter älgar som inte ens finns i vinterstam i det område du jagar. Så njae, är skeptiskt till styrningen, ser hellre att man löser sådana situationer från gång till gång mellan berörda jaktlag.
Publicerat Augusti 6, 201411 yr Som sagt, jag ser fördelar i upplägget. Det har hänt jag har kontaktat jaktgrannar när jag har stånd några 10-tals meter in på fel mark. Eller följt hundförare djup in på markerna för att koppla, eller låta koppla(Om nu inte jaktlaget där hunden skäller har tilldelning kvar att skjuta). Andra gånger kanske grannhund står och skäller tex en bofast ko som laget sparar iom att det är en säker källa till kalv året där på och drar in tjur till brunsten. Då kanske det inte uppskattas att det man sparat under några år, skjuts av en granne som "klampar" in. Men visst finns det fördelar med att ha ett jaktligt samarbete över jaktlagsgränser. Sett till den allmänna inställningen SCA har till älgen så ser jag det inte så väldigt positivt att dom fortsätter att "elda på" för att alla älgar du ser ska skjutas. Tex om grannlaget skjutit fullt, din hund tar upp älg någon/några km in på grannens jaktområde, och du går sedan in och skjuter. (Kanske just för att den egna marken inte har några älgar.) Då blir det i praktiken så att du skjuter älgar som inte ens finns i vinterstam i det område du jagar. Så njae, är skeptiskt till styrningen, ser hellre att man löser sådana situationer från gång till gång mellan berörda jaktlag.Ja, bolagen eldar på, men som jag sagt förut så är det jägarna som kröker fingret och fäller älgen Där jag jagar är det avlyssningsjakt, så där är det ingen risk att något lag har skjutit sin tilldelning före grannlaget i äsot. Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk
Publicerat Augusti 6, 201411 yr En förståndig människa sa en gång till mig- man inventerar älgar som lever efter jakten,och inte de som ligger i frysboxen- det är kört för dem. En mycket intelligent ståndpunkt, det borde vara den styrande faktorn för all jakt.
Publicerat Augusti 6, 201411 yr Länge leve älgen och älgjakten. Kanske fel tråd men man blir bara ledsen när man ser hur utveckling av älgförvaltningen i Sverige! Bolagen har i princip fått till en fri tilldelning. Kostnaderna för administration har skjutit i höjden för jägarna. Den nya älgförvaltningen har inte vad jag kan se medfört att kvaliten på älgstammen på något avgörande sätt förbättrats. Som det ser ut idag kan jag inte förstå varför man inte inför allmän jakttid på älg och tar bort administrationen. Då får man den älgstam som man lokalt förtjänar till i vart fall lägre pris. Bolagen lär ju bli nöjda i vart fall Det finns dock en positiv sak och det är att den nya älgförvaltningen har skapat en massa administrationkostnader och arbetstillfällen
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Är orolig just nu då Älgstammen minskat kraftigt på våra jaktmarker. Förra hösten såg ag ingen Älg och då jagade hele sepjakten och några helger o oktober. Har tyvär inte sett någon älg när jag varit ute i skogen. Känns inte bra detta.