Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2014

Featured Replies

• Svar 349
  • Visningar 31,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Idag kom min första skjutbara älg till passet, och jag tog chansen och fick skjuta min första älg! En pinntjur, ett skott med 6,5an, sprang 100m sen la den sig

• Smög mig på denna tjur som hade sällskap av ko och kviga. Min andra nedlagda älg [emoji2] Skickas från min iPhone via Tapatalk

• Sköt igår min första tjur. En grann herre på udda 14 taggar!   (Mer utförligt berättelse finns i min dagbok för den som vill läsa mer)

Posted Images

Publicerat

Vart tog bildeländet vägen :(

Publicerat

Vart tog bildeländet vägen :(

Den är där :P

Publicerat

22df61040ccf7df8066e1256c2343cc6.jpg

Typiskt älgpass

Så ska det se ut!! :thumbsup:

Publicerat

Jag ser bara nackdelar med fasta pass, fastän jag mest går med hund men pappa berättade för mej att för då det var en annan jaktledare så fick dom sitta på samma jäkla pass hela tiden och sen då pappa tog över jaktledarskapet så skulle han börja lotta pass först så de blev lite ombyte men de vart ju kaos direkt då dom flesta bara hittade till ''sina'' gamla pass på varje område...

Publicerat

Jag ser bara nackdelar med fasta pass, fastän jag mest går med hund men pappa berättade för mej att för då det var en annan jaktledare så fick dom sitta på samma jäkla pass hela tiden och sen då pappa tog över jaktledarskapet så skulle han börja lotta pass först så de blev lite ombyte men de vart ju kaos direkt då dom flesta bara hittade till ''sina'' gamla pass på varje område...

Jo en del behöver gummisnodd i kofångaren-bältet för att ta sig fram och tillbax.

Att folk inte hittar på skogen är en bra anledning till att ha just lottning.

Publicerat

Idag var det så trevligt förstår ni; hemifrån arbetsrummet hörde jag ett fint ståndskall på cirka en timme, följt av två skott. :)

Några hundra meter från mig bara. Mycket trevligt.

Publicerat

Idag var det så trevligt förstår ni; hemifrån arbetsrummet hörde jag ett fint ståndskall på cirka en timme, följt av två skott. :)

Några hundra meter från mig bara. Mycket trevligt.

Grannens mark??Det är ju i regel där de står :yes:  :biggrin:

Publicerat

Haha, det är precis bredvid villaområdet här. Jag jagar i grannkommunen.

Publicerat

Haha, det är precis bredvid villaområdet här. Jag jagar i grannkommunen.

Se där ja!! :biggrin:

Publicerat

Suck ingen älg idag heller. :(

En passare såg en Björn iaf

Publicerat

Imponerade av er som klarar av att sitta på pass.

Själv innan vi slog ihop allt hade vi kalv i tre dagar. Sitta och glo. Somnade omgående de två första dagarna och vaknade en bra stund senare.

Sista dagen var allt lovligt och 2 rävar fick bita i gräset. Och jag somnade inte.

S. 

Publicerat

Suck ingen älg idag heller. :(

En passare såg en Björn iaf

Stinker väl för mycket kaviar på ditt pass för älgarna ;)
Publicerat

Imponerade av er som klarar av att sitta på pass.

Själv innan vi slog ihop allt hade vi kalv i tre dagar. Sitta och glo. Somnade omgående de två första dagarna och vaknade en bra stund senare.

Sista dagen var allt lovligt och 2 rävar fick bita i gräset. Och jag somnade inte.

S.

Har passat 6 tillfällen denna vecka... skulle bli ett pass ikväll också men det satte bärplockargänget stopp för :P

Jag är alldeles mör i skallen, att marken var för liten för hund gjorde ju inte saken bättre....

Men man går ju mot ljusare tider :)

Publicerat

Har passat 6 tillfällen denna vecka... skulle bli ett pass ikväll också men det satte bärplockargänget stopp för :P

Jag är alldeles mör i skallen, att marken var för liten för hund gjorde ju inte saken bättre....

Men man går ju mot ljusare tider :)

Ett Nordkoreanskt straffläger är ingen match för dig det hör jag det, stabilt psyke.
Publicerat

Ett Nordkoreanskt straffläger är ingen match för dig det hör jag det, stabilt psyke.

Man tackar :P

Det var dock inte bara ris, fick ju besök av den här kapitaltjuren ;)

Hade kunnat bli min tredje älg sedan jag började förra hösten :D

post-15327-0-63548800-1409863839_thumb.j

Publicerat

Stinker väl för mycket kaviar på ditt pass för älgarna ;)

Ja denna satans kaviar. Vill sluta men det är tammefan omöjligt. :(

Ska testa räkost imorrn, hoppas det hjälper. :D

Publicerat
  • Författare

Nu sitter man ute på första passet den här älgjakten i 1/2-mulet o lätt morcondimma jämte en myrkant o vinterkörväg. Ett ok pass.

post-144-0-13107300-1409978437_thumb.jpg

Publicerat

Igår lossnade det och jag fick skjuta en fin kalv. Under tiden jag höll på att passa den passerade ytterligare tre st under kort tid. Tyvärr gick det på tok för fort då...

Publicerat

Igår lossnade det och jag fick skjuta en fin kalv. Under tiden jag höll på att passa den passerade ytterligare tre st under kort tid. Tyvärr gick det på tok för fort då...

Har aldrig sätt något vilt springa ifrån en kula;-)

Grattis!

S

Publicerat

En räv försökte springa ifrån Landcruisern i morse. Det gick inte.

Sedan sköt hundföraren en grävling som hunden ställt.

Sedan åkte vi hem. Alldeles för varmt.

Publicerat
  • Författare

Grattis!

Inget skjutit under fm. Vi hade igång tre älgar men ingen hund fick ståndskall på någon.

Den ena var ko m enkelkalv o dom är fredade så egentligen var det 3 vuxna o en kalv.

Det är sol o ca +18 i luften o i princip vindstilla. Det blir väl ett kortare pass nu i em. Vi är 31 jägare.

Publicerat

Imorgon drar vi igång!

Skall bli intressant att se hur det går. Har stött flera älgar än tidigare i samband med fågeljakt. Sett flera av dem. Ståndskall på fjoling under björnjakten. Så imorgon är det väl tomt...

Publicerat
  • Författare

Eftermiddagen gick vi tom också. Inte mycket ork kvar i hundarna i 18-20 graders värme. :sad:

Vi har igång två kor med varsin enkelkalv för 2 olika hundar.

Vi har inte sett någon ko med tvillingkalvar. :sad:  :sad:  :sad:

Ingen björn har heller varit synlig trots att det är gott om blåbär kvar ute på markerna. :sad:

Nya tag imorgon.