Publicerat September 8, 201411 yr Förra året sköt vi 2 st älgar på hela hösten, i snitt var vi ca 12 man i skogen. Inga älgobsar att tala om. Lika dåligt var det på områdena runt omkring, få skjutna djur och ont om obsar. I år dräller det av älg över hela skogen, mest unga djur men ändå? VAR KOMMER DOM IFRÅN?
Publicerat September 8, 201411 yr Förra året sköt vi 2 st älgar på hela hösten, i snitt var vi ca 12 man i skogen. Inga älgobsar att tala om. Lika dåligt var det på områdena runt omkring, få skjutna djur och ont om obsar. I år dräller det av älg över hela skogen, mest unga djur men ändå? VAR KOMMER DOM IFRÅN? det är isjonssons älgar från kalix som vandrat ner. de har hört rykten om den nybyggda vakkojan som jonsson ska sitta i hela hösten och äta torrkött
Publicerat September 8, 201411 yr Två kalvar, en kviga och två tjurar hänger i kylrummet hittills. Ena tjuren var en bitig herre med 15 pinnar och en slaktvikt på 280kg. Sköts av närmaste passgrannen. Nya tag imorgon!
Publicerat September 9, 201411 yr Författare det är isjonssons älgar från kalix som vandrat ner. de har hört rykten om den nybyggda vakkojan som jonsson ska sitta i hela hösten och äta torrkött Tack! Nya tag idag!
Publicerat September 9, 201411 yr just hem kommen efter 4 dagars jakt samt snickrande på stugan med tillbehör. 8 släp och inga tom släpp 3 vuxna samt en kalv skjutna.
Publicerat September 10, 201411 yr Har just kommit hem från slakteriet där vi har styckat Älg, så nu ska man bara vänta på delningen av köttet i kväll.
Publicerat September 10, 201411 yr Sköt en lilloxe för tiken igår. Iof var det fortfarande i upptagsfasen och inte något fast stånd. Hon hade vallat runt en stor ko och 3 taggaren i några minuter, jag misstänker det skulle ha gått loss i sken om jag inte tog tillfället... I lördags sköt en passare en ko som tiken skällt iväg i sken. Hon hann iaf in och skälla under kons sista andetag. Så hittills i år sätter jag upp en 1 älg på tikens förtjänstkonto och en "när hon varit med". Skällde iväg en ko i fullt sken idag också. Sprang förbi mig i en halvmåne på ca 30 m avstånd. Hade 2 riktigt fina skottlägen men släppte henne... Edit: Jo i förrgår hade hon ett upptag 150-200 m från en passare. Naturligtvis gick det också i sken direkt. Troligtvis hade passaren redan "stört" innan upptaget. Även denna gång vallade tiken runt älgarna i några minuter innan dom passerad mig på 40 m. Dock stod jag på ett ungskogshygge så jag kunde bara konstatera att det passerade ett stort djur. Tiken hängde på in på ca 400-500 m in på grannmarken innan hon släppte. När jag kollade av spåren så ser jag det var ko och kalv. Hittills under veckan har tiken haft 2-3 upptag/dag. Några gånger har hon jobbat i över en timme utan att riktig få fast älgarna. 5-10 min stopp/stånd här och där har det blivit. Men älgarna verkar vara riktigt på tå. Ingen av de 4 andra hundarna i laget har fått stopp på någon älg, och dom har tom gått helt tomma vissa dagar. (Förutom gråhunden i laget, han har nog haft 1 stånd under veckan, fast då ca 1-1,5 mil utanför våran mark)
Publicerat September 10, 201411 yr Vänta lugnt till oktober, septemberälgar har svårt för att stå stilla.
Publicerat September 10, 201411 yr Vänta lugnt till oktober, septemberälgar har svårt för att stå stilla. Gissar att våra har "björnfrossa" också..... Har varit synlig hona med unge på marken. Skit och spår lite varstans. Min allmänkänsla är att älgar på björnmarker är mer skvättna och har lättare till sken än de som inte har rovdjur att akta sig för......
Publicerat September 12, 201411 yr Rapport från Wången: Tisdag en 4 taggare igår en 14 och en udda 14. själv har jag bara sett en pinntjur men den stod i riktning mot passkytt så den fick växa till sig. sista dagen idag, en vuxen kvar.
Publicerat September 12, 201411 yr Blev sista älgjaktsdagen idag. Satt på ett hett pass men lite offside. Sitter och lockar sporadiskt. När jag brer en macka tittar jag in till höger där det är tät skog. På 7 m står två kvigor och glor. De rycker till och drar när jag rör huvudet. De springer iväg längs skjutgatan. Men ett "Texas heart shoot" känns sådär. Man får lyfta på hatten och förundras... Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Publicerat September 13, 201411 yr Författare En ensam ko/kviga obsad efter vägen t passet nu på morgonen.
Publicerat September 13, 201411 yr Ni som kan sånt här, när är det kutym att ringa älgjaktsledare för att kolla vart de befinner sig så man kan jaga nån annanstans? telefonskrivet
Publicerat September 13, 201411 yr Ni som kan sånt här, när är det kutym att ringa älgjaktsledare för att kolla vart de befinner sig så man kan jaga nån annanstans? telefonskrivet Kutym vet jag inte, men brukar vara väldigt uppskattat iaf
Publicerat September 13, 201411 yr Kutym vet jag inte, men brukar vara väldigt uppskattat iaf Jo tänkte mer på tid på dygnet då man troligtvis stör minst :-) Att ringa alltså. Vill inte stöta mig genom att ringa helt fel tid. Egentligen är väl frågan när på dygnet jagar man älg, så att jag kan ringa när det troligtvis är över för dagen. Ringde igårkväll men ingen svarade. telefonskrivet
Publicerat September 13, 201411 yr Okej, skicka ett sms eller ring när du ska iväg. Som jaktledare får man ibland ta att man blir väckt av en seriös jägare som månar om säkerheten ifall man inte jagar.
Publicerat September 13, 201411 yr Författare Ni som kan sånt här, när är det kutym att ringa älgjaktsledare för att kolla vart de befinner sig så man kan jaga nån annanstans? telefonskrivet Hos oss kommer dom till våran morgonsamling o frågar vilken sida o såt vi ska jaga i så vet dom att dom kan åka till någon av dom andra.
Publicerat September 13, 201411 yr Hos oss kommer dom till våran morgonsamling o frågar vilken sida o såt vi ska jaga i så vet dom att dom kan åka till någon av dom andra. hur vet alla var o när morgonsamlingen är? Och gäller det hela året?
Publicerat September 13, 201411 yr Författare hur vet alla var o när morgonsamlingen är? Och gäller det hela året? Alla vet vem som är jaktledare o vi har morgonsamling kl. 6 i sept o kl. 7 i okt. o morgonsamlingen har vi i bygdegården i byn. Under tiden som det är älgjakt.
Publicerat September 13, 201411 yr Författare Dagens jakt resulterade i 2 hondjur. En kviga resp. en ko.
Publicerat September 13, 201411 yr Alla vet vem som är jaktledare o vi har morgonsamling kl. 6 i sept o kl. 7 i okt. o morgonsamlingen har vi i bygdegården i byn. Under tiden som det är älgjakt. Klockan sex respektive sju??? Sover ni halva jaktdagarna? Här är morgonsamlingen kl fem respektive halv sex, sedan ut på pass i skumrasket.
Publicerat September 13, 201411 yr Författare Klockan sex respektive sju??? Sover ni halva jaktdagarna? Här är morgonsamlingen kl fem respektive halv sex, sedan ut på pass i skumrasket. Mjölkbonde som inte vill stiga upp kl. 3. Bra hundar om älg finns inne på marken o inte driver över dom till grannlagen.
Publicerat September 13, 201411 yr Så! Då var alla våra vuxna djur skjutna och alla kalvar utom 2st. Därmed avslutar jag älgjakten för denna säsong och ägnar mig uteslutande åt småvilt
Publicerat September 13, 201411 yr På den tiden jag jagade fågel, var det den bästa tiden....när älgjakten var klar! mvh/Urban