Publicerat Maj 26, 201412 yr Då var EU valet över och då är det val till Riksdgaen nästa gån i sep. Nu såg vi ju alla att det stora jaktfientliga partiet MP gick fram ganska rejält i EU valet. Jag är oroilig att det kan smitta av sig på riksdagsvalet att MP får fler röster. Sen har vi Gudrun S parti FI som man inte har någon koll på som igentligen inte har någon politik alls utom att de anser att alla män är talibaner och kvinnomishandlare. Så vad tror ni jägarbröder o sytrar om det kommande valet mitt under brinnande Älgjakt i Norrland och annan jakt som är igång då det ska röstas. Jag är klar med vad jag ska rösta på och för jag måste ju rösta på det parti jag står på listorna för. Jag profilerar mig med att jag är Jägare o bor på landsbygden. Kommer föga att hjälpa då vissa anser att jag har vissa åsikter i vargfrågan. Har dikutert denn frågan rätt så hårt, även fjälljakten är frågor jag jobbar med mot huvudpartiet. Nej detta skulle inte vara en kampanj sida för mig sorry. Men ville bara förklara lite. Så kom igen nu dikutera på hur kommer valet att påverka oss Jägare? Kommer MP och V och vissa inom FP att göra allt för att förstöra jakten och locka till sig mer storstadsväljare,vargvärnare och naturromantiker som tyvär tror på en Disneys bild på djuren. Vill bara vädja till alla som ska skriva i denna tråd håll er till en god ton men det ska endå vara som vanligt högt i tak som det är här på jaktsnack.
Publicerat Maj 26, 201412 yr Detta är en populär post. Jag har börjat arbeta på en serie blogposter om de potentiella riksdagspartierna. Dessa publiceras en om dagen i början av september. Har råmanus för hur samtliga större partier utom F! ställer sig i jakt och fiskefrågor. Jag har då försökt att se bortom plakatpolitik för att lyfta in vad de faktiskt gjort också. Jag har t.ex. fortfarande svårt att svälja fjälljaktsbeslutet från 2007 men uppskattar höstens rovdjursproposition även om den av andra skäl inte omsatts i speciellt mycket praktisk tillämpning ännu. Har börjat kika lite på vad representanter från olika partier lämnar för motioner i dessa ämnen också. För ett parti som har en viss åsikt kan faktiskt ha enskilda representanter som drar åt lite annat håll. Det gäller alltså att skrapa lite under ytan.
Publicerat Maj 26, 201412 yr I.o.m. att Fi vill avveckla försvaret samt försvarsindustrin och har en viss fäbless för veganmat så kan man nog få en ganska god uppfattning hur de ställer sig till alla typer av vapen - och sannolikt även jakt. Om man tycker det är svårt att få en vapenlicens nu lär det vara en västanfläkt mot vad som komma skulle....
Publicerat Maj 26, 201412 yr Ja som sagt, med tanke på att Fi tänker skicka feminister och hbtq-personer till krigshärdar för att lösa konflikter så är det nog sannolikt att de skulle avväpna oss omedelbart om de fick chansen. Frågan är bara om det är händer före eller efter vi män blir skickade på hjärntvättsläger för att ändra vår konsumtion. Balkongbiologerna i MP har ju i alla fall varit väldigt tydlig med att de vill förbjuda hageljakt på fågel och givetvis kommer ju övrig hageljakt ryka då också. Men det är förstås bara början. Visserligen kommer man ändå inte ha råd att jaga när dom går lös på bensinpriset. Hoppar vi till vänstern så tror jag ju inte läget är mycket bättre. Jag är dock inte så insatt i dessa filurer men jag har en känsla av att de har rätt många antijakt-förespråkare. Sossarna då? Ensamma så tror jag inte att de skulle göra så mycket skada faktiskt men problemet är ju att de aldrig kommer att få egen majoritet utan de måste ta hjälp av partierna ovan. Den stora mardrömmen är att S, MP, V, FI bildar regering och S inte är i majoritet i regeringen. Då tror jag att det är godnatt för många jaktformer. Så som egen företagare och jägare så kommer jag inte rösta på något av dessa partier trots att jag inte är direkt nöjd över vad nuvarande regering har gjort. Jag vet faktiskt inte vilka jag ska rösta på i nuläget. Det kanske hade blivit C om de inte hade kommit med något försök till populistiska idiotförslag för ett tag sedan. FP har ju vissa politiker som kanske inte är så jaktvänliga. KD eller M kanske. Vi får se. SD? Nej, men faktum är att de har en rätt bra jaktpolitik och dessutom är det bra att en eventuell regering med MP kanske skulle koncentrera sig på dom istället för på jaktfrågor om SD fick många mandat. Men ingen röst av mig trots det.
Publicerat Maj 26, 201412 yr Jag utvecklar gärna mer lite senare. Mitt tips är att strunta i blockpolitiken.
Publicerat Maj 26, 201412 yr Jag har bestämt för mig att jag läst en intervju med Peter Eriksson (mp) i en jakttidning där han berättar att han jagar själv. Det talar ju ändå för att det finns lite hopp om att kunna fortsätta jaga även om mp får något att säga till om.
Publicerat Maj 26, 201412 yr Jag brukar kunna hålla god ton i debatter. Gillar också att diskutera med de som tycker annorlunda än jag gör. Men nu är det känsligt läge. En MP och en SD i väldigt nära bekantskapskrets. Vad fn gör man. MP kan man eventuellt vinna något pp att diskutera med. Men SD? Vad har det tagit åt kvinnan. Hon var tom på deras valvaka.
Publicerat Maj 26, 201412 yr Jag röstar på det parti jag anser är bäst för Sverige överlag. Sen lägger jag gärna min röst på den person som jobbar med jaktfrågor eller är jägare. De finns nämligen i alla partier, precis som det finns vargkramare i alla partier.
Publicerat Maj 27, 201412 yr Jag har bestämt för mig att jag läst en intervju med Peter Eriksson (mp) i en jakttidning där han berättar att han jagar själv. Det talar ju ändå för att det finns lite hopp om att kunna fortsätta jaga även om mp får något att säga till om.Nej, för det är partistämman som bestämmer och en majoritet röstade för att förbjuda hageljakt på fågel och fällfångst... Det kan kan ingen partiföreträdare strunta i...
Publicerat Maj 27, 201412 yr Detta är en populär post. Det här valet blir en mardröm för det finns inget parti jag kan rösta på, men att inte rösta finns inte för mig så vad göra..... Det finns ett parti som stämmer överens med min syn på jakt men ideologiskt för övrigt går tvärs emot....jag måste nog svika mina egna ideal i år för att överhuvudtaget kunna masa mig till vallokalen.... Vi borde ha två block som i usa republikaner vs demokrater och ingen övrig skit-brutalt mycket enklare att välja /Mike
Publicerat Maj 27, 201412 yr Den som vill ha en kort repetition i vad de olika partierna säger kan med fördel kika på riksdagsdebatten i länken nedan. Man kan välja vilken talare man vill lyssna på. Men som sagt, det är en debatt, man behöver gå under ytan på partierna och kika på vilka motioner deras medlemmar lagt, hur de röstat i relevanta omröstningar också. Debatten är trots allt framför allt en form av plakatpolitik. http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Debatter-och-beslut-om-forslag/Arendedebatter/?did=H101MJU19
Publicerat Maj 27, 201412 yr Mike: Det blir inte lätt att hitta ett parti att rösta på till valet i höst som går på våran linje i jakt- o rovdjursfrågor. Visst vore det bra med 2 block bara o inte en massa småpartier som kan agera vågmästare.
Publicerat Maj 27, 201412 yr Christofer fjelner fick min röst, vettig politik och är insatt i jaktfrågorna. " Eu ska inte bestämma hur vi gör med viltet i Sverige", det är en vettig mening!
Publicerat Maj 27, 201412 yr Vad tror ni om Landsbygdspartiet då? Mitt dilemma är att en röst på C, automatiskt blir en röst på M, FP och KD vilket är helt otänkbart för mig.
Publicerat Juni 2, 201412 yr Vad tror ni om Landsbygdspartiet då? Mitt dilemma är att en röst på C, automatiskt blir en röst på M, FP och KD vilket är helt otänkbart för mig. Kan inte vara värre än att rösta in Mp i regeringen. En röst på C måste väl ändå vara det bästa av det sämsta. I årets val går det knappast att rösta som man egentligen känner , nu gäller det att stoppa en rödgrön ledning om vi ka ha någon jakt kvar. Rösta på det minst dåliga är det som gäller.
Publicerat Juni 14, 201411 yr C har svikit landsbygden för mycket sen 70-talet då en paroll var "hela Sverige ska leva" och ovanpå det tokförslagen som månggifte och slopad skolplikt. Tror att med den partiledaren så finns dessa stolleprov kvar för att drivas om man skulle få möjlighet. Dessutom släppt miljöpolitiken. De får ingen röst av mig. MP o V ska inte heller hoppas på mig. Kanske Landsbygdspartiet kan vara något för lokalvalet. Det finns mycket att fundera på ....
Publicerat Juni 14, 201411 yr Författare Nu så slopade stämman alla såna förslag om månggifte. Det ar en liten falang inom partiet som ville detta och han som var med o drev dessa frågår är inte i Riksdagen längre han åkte till EU parlamäntet. Jag kommer att rösta på C då jag tror att man kan vrida skutan rätt igen och få ledningen att styra mot landsbygden igen. C är ett av partierna som vill ha licensjkat på varg som vill att rovdjursfrågorna ska beslutas på lokal nivå.
Publicerat Juni 14, 201411 yr Det är inte lätt att välja, började granska partierna för 1,5 år sen, det som kommer nu fram till valet ur deras mun är valfläsk! Satte upp en del punkter som jag vill ha igenom, sen granskade jag vilka som kom närmast, under den granskningen så hittade jag väldigt mycket lattjo om olika partier, vi har en hel del att ta igen och förbättra, men sånt kostar pengar och allt kan inte ske på nolltid, men att fixa till allt inför nästa val som är brukligt här i landet tycker jag är lite tafatt. Jag har inget emot privata alternativ, men de ska åtminstone ha samma förutsättningar och inte skänka bort lokaler, sen finns det en hel del verksamhet som bör hamna under statens hatt för att inte belasta kommuner med orättvisa bördor, beroende på arbete och ålderstruktur, jo jag skulle gärna se en skattesats för löntagare som är lika över landet och så får man utifrån sina egna val välja vart man vill bo, men att i deklarationen dra av för allt möjligt inbjuder bara till fusk och kostar en massa pengar. Min åsikt
Publicerat Juni 14, 201411 yr Jag älskar politik, det ger mig oftast något att heckla över. Skillnaden emellan partierna är så små, att det oftast bli ointressant. Annie Lööf, är mitt trackobjekt nr.1 , hon skadar partiet mer än något annat. SD, är ointressant, så även MP,V,Fi, och S om dom alierar sig med V.. Men vilka man ska rösta på i slutändan, det blir jävligt knepigt! Säkert sitck i stäv, med hur jag tänkt från början!
Publicerat Juni 14, 201411 yr Nja jag vill inte ha det som i USA som föreslogs ovan men vi behöver verkligen inte fler enfrågepartier i Sverige. Va hände med att engagera sig i ett befintligt? om man är liberal och brinner för landsbygdsfrågor - centern osv. Varför låta en liten grupp ultra flum nyliberaler från stureplan styra över centern? Det verkar ju inte gå så bra heller... dags att byta ut. Det är bara att ge sig in och engagera sig. Kolla bara på moderaterna. Gamle tråkiga höger höken Bo Lundgren, Reinfeld kom in med nått helt nytt. Samtidigt pendlade S från höger-Mona till vänster Juholt. Man behöver inte starta ett nytt parti i tid och otid. Sen blir det ju lite "usa" även i Sverige när det blir blockpolitik. Rödgrönt och alliansen. Precis som Rep och Dem. Jag vet inte heller vad jag ska rösta på. Jag lutar åt rödgrönt men det är lika mycket dåligt som bra i den röran så det är inte lätt.
Publicerat Juni 29, 201411 yr Nu pågår Almedalsveckan. Ett bra läge att pejla av hur het jaktfrågan egentligen är. Tar de olika partierna upp något jaktrelevant över huvud taget under sin respektive dag? Om inte så är ju det också en fingervisning inför valet i höst..... http://lipoptena.blogspot.se/2014/06/almedalsveckan-och-jakten.html
Publicerat Juni 29, 201411 yr Sd är nog det partiet som är bäst att röst på om man endast tänker ur jaktlig synvinkel. Detta pga. en positiv grundinställning till jakt samt att dom är riktigt neggo till eu. Fick miljöpartiet 51% i riksdagen skulle det troligen bli förbjudet med jakt inom kort. Om Peter Eriksson var med i en fisketidning så skulle han nog vara fiskare, modell om det var en modetidning osv.....
Publicerat Juni 30, 201411 yr Sd är nog det partiet som är bäst att röst på om man endast tänker ur jaktlig synvinkel. Detta pga. en positiv grundinställning till jakt samt att dom är riktigt neggo till eu. Fick miljöpartiet 51% i riksdagen skulle det troligen bli förbjudet med jakt inom kort. Om Peter Eriksson var med i en fisketidning så skulle han nog vara fiskare, modell om det var en modetidning osv..... Tyvärr så kommer Peter från Kalix kommun o han spelar golf också. Jag har mött eländet flera gånger när jag är ute o går med hunden efter golfbanan.