Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

JAKTEN OCH RIKSDAGSVALET 2014

Featured Replies

Publicerat

Nja nu har staten budgetunderskott herr millgard. Det påverkar jakten i allra högsta grad. 140 miljarder i skattesänkningar sätter sina spår nu när svea skog skövlar stora områden med "småtallar" för att få in cash.

Hur menar du? Skattesänkningarna kommer bland annat igen på annat håll i form av moms, fler arbeten med mera. Du kanske har missat att skatteinkomsterna idag är STÖRRE än vad de var 2006? Samtidigt som statsskulden är mindre och arbetslösheten lägre. För att inte tala om i jämförelse med andra länder i Europa. Men hur menar du att det påverkar jakten?

Och ett budgetunderskott är inte detsamma som dålig ekonomi.

• Svar 292
  • Visningar 22,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Blir intressant detta.. MP Nej till vargjakt.. S Ja till vargjakt. Och det är väl bara början.. Någon klok person uttryckte.. Nyval i november, känns som det lutar åt det hållet. SD har vid 80% av omr

• att utesluta skitmedia är ju iofs ett tecken på sunt förnuft.

• Nu är ju Peter Eriksson inte chef över MP och han har många gelikar som inget hellre önskade än att förbjuda jakten. Peter är i minoritet i partiet så MP är i praktiken inget alternativ. Har många vän

Publicerat
  • Författare

.

Publicerat

Ganska enkelt faktiskt.

Fi och miljöpartiet går bort, för jag är som sagt jägare, och så länge v och S samarbetar med mp så går de också bort.

Publicerat

Det här har kanske inget med jakten att göra men valet i sin helhet. Snacka om service oavsett hur många som kom o röstade. :thumbsup:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5960139

1 kom o röstade till EU-valet från byarna norr om Torneträsk. :ohmy:

Publicerat

Hur menar du? Skattesänkningarna kommer bland annat igen på annat håll i form av moms, fler arbeten med mera. Du kanske har missat att skatteinkomsterna idag är STÖRRE än vad de var 2006? Samtidigt som statsskulden är mindre och arbetslösheten lägre. För att inte tala om i jämförelse med andra länder i Europa. Men hur menar du att det påverkar jakten?

Och ett budgetunderskott är inte detsamma som dålig ekonomi.

Hoppsan. Nej, arbetslösheten är högre idag drygt 8% än vad den va 2006 när Fredrik kallade dåtidens 6% för massarbetslöshet. Skattesänkningar har en kortsiktig positiv effekt då det kittlar marknaden.. och skatteintäkterna blir högre med fler jobb, det har du rätt i. Men det är ett dyrt sätt att skapa jobb. Det skapar relativt få jobb sett till vad det kostar. Så småningom blir det också status quo och marknaden väntar på nästa skattesänking... till sist hamnar man i en nedåtgående spiral där staten blir fattigare och fattigare. Jag tror pengarna kommer bättre till nytta om de direkt används för anställningar inom offentliga sektorn, folk kommer i arbete och konsumtionen ökar, därmed inte sagt att jag är för höga skatter, skatter ska inte va högre än nödvändigt. Olika skattesänkningar är mkt bra när de sätts in där skatter är för höga beroende på hur världsekonomin ser. Men att enbart försöka lösa allt med så mkt sänkta skatter som möjligt tror jag inte på. Ta till exempel USA från Reagan och genom Bush... skattesänkning efter skattesänkning, lönedumpningar, det offentliga krymper, parallella samhällen växer fram för dom som lämnas bakom, sen när marknaden brakar tar inte marknaden ansvar utan staten ska rädda allihop. Statens stödpaket för att rädda landet efter finanskrisen 2008 va lika mycket pengar som NASA fått sen 1958 till nu. Nu är det ju inte Sverige, men alliansen är inne på samma tänk! Jag tror mer på en ekonomi där hela landet mår bra.

Kanske svävade iväg lite från trådens syfte för jakten - men som jag skrev ovan så vet jag två jaktlag idag som om de ska jaga, får jaga på kalhyggen.

Publicerat

Vill ni veta något om varje parti så läser ni partiets partiprogram. Hur partiet har röstat i riksdagen under senaste 4 åren är helt klart relevant.

Alla partier har om man tittar historik som inte är rumsren och man kan ju tycka det är lite väl mycket slagsida i rapporteringen när man inte offentliggör allt oavsett parti.

Satt och tittade på TV4 debatten och såg i någon tweet att man har lagt fram som förslag att alla partier måste skicka ut sitt partiprogram till alla hushåll så att väljarna kan ta del av programmet i god tid innan valet. Alltså innan den silats genom tyckareliten inom Svensk media. Minns inte vem som tog upp det tyvärr.

Tror det skulle gynna alla partier och vi slipper behöva se hur media tilldelar partier åsikter och ståndpunkter som inte går att finna i partiprogrammet. Detta är fullt möjligt idag av en enkel anledning då majoriteten av väljarna bildar sin uppfattning genom medias oberoende bevakning.

Då SD saknar ett jaktpolitiskt program, vilket är rent bedrövligt så får man anta att jakt inte är speciellt prioriterat i partiet för tillfället. Eller så har man inte lyckats komma överens om ett program inom partiet vilket klart blir lite oroväckande när samtidigt en del av deras väljare verkar vurma en hel del för varg.

Publicerat

Att de måste skicka ut partiprogram till hushållen är inte en dum ide!

Publicerat

Hoppsan. Nej, arbetslösheten är högre idag drygt 8% än vad den va 2006 när Fredrik kallade dåtidens 6% för massarbetslöshet. Skattesänkningar har en kortsiktig positiv effekt då det kittlar marknaden.. och skatteintäkterna blir högre med fler jobb, det har du rätt i. Men det är ett dyrt sätt att skapa jobb. Det skapar relativt få jobb sett till vad det kostar. Så småningom blir det också status quo och marknaden väntar på nästa skattesänking... till sist hamnar man i en nedåtgående spiral där staten blir fattigare och fattigare. Jag tror pengarna kommer bättre till nytta om de direkt används för anställningar inom offentliga sektorn, folk kommer i arbete och konsumtionen ökar, därmed inte sagt att jag är för höga skatter, skatter ska inte va högre än nödvändigt. Olika skattesänkningar är mkt bra när de sätts in där skatter är för höga beroende på hur världsekonomin ser. Men att enbart försöka lösa allt med så mkt sänkta skatter som möjligt tror jag inte på. Ta till exempel USA från Reagan och genom Bush... skattesänkning efter skattesänkning, lönedumpningar, det offentliga krymper, parallella samhällen växer fram för dom som lämnas bakom, sen när marknaden brakar tar inte marknaden ansvar utan staten ska rädda allihop. Statens stödpaket för att rädda landet efter finanskrisen 2008 va lika mycket pengar som NASA fått sen 1958 till nu. Nu är det ju inte Sverige, men alliansen är inne på samma tänk! Jag tror mer på en ekonomi där hela landet mår bra.

Kanske svävade iväg lite från trådens syfte för jakten - men som jag skrev ovan så vet jag två jaktlag idag som om de ska jaga, får jaga på kalhyggen.

Ursäkta en fråga från en som inte vet!

6% mot hur många i vårt land, kontra 8% mot samma.

Är det inte så att sveriges befolkning ökat massor under denna period?

en fråga till, vart räknas asylsökande in i sammanhanget?

OBSERVERA att jag vill hjälpa asylsökande, göra det lättare att komma in i samhället snabbare.

sen vet jag inte hur jag ska få detta till en jaktlig fråga, men den är viktig för mig,,,,,,och min jakt....

Publicerat

Ursäkta en fråga från en som inte vet!

6% mot hur många i vårt land, kontra 8% mot samma.

Är det inte så att sveriges befolkning ökat massor under denna period?

en fråga till, vart räknas asylsökande in i sammanhanget?

OBSERVERA att jag vill hjälpa asylsökande, göra det lättare att komma in i samhället snabbare.

sen vet jag inte hur jag ska få detta till en jaktlig fråga, men den är viktig för mig,,,,,,och min jakt....

Personligen tror jag att SD, som är ett relativt nytt parti, inte har något långtgående tänk kring jakten och dess förutsättningar.

Men i takt med att partiet växer kommer det säkerligen att komma in personer med ett jaktintresse och kunskap kring dessa frågor och därmed även utveckla en politik för detta.

Egentligen är det stor chans till ett nytänk kring jakten, på samma sätt som med integrationspolitiken, då SD inte är låst till en specifik och djupt rotad åsiktsförklaring kring jakten och dess förutsättningar. Man har heller inte några "överenskommelser" med andra partier att leva upp till för att åtnjuta stöd i andra frågor och kan därmed driva sin jaktpolitiska åsikt fritt.

Man kanske rent av ska ansluta sig till SD...det vore intressant att vara med och forma en jaktpolitik nu när partiet även är representerat i EU Borgen. Att lagstifta om jakt/fiske guider för utländska jägare/fiskare som vill nyttja vår fjällvärld vore en bra och även jobbskapande åtgärd. Att flytta besluten om skyddsjakt till lokala beslutsfattare vore en annan bra åtgärd. Rent generellt borde all jaktlig förvaltning skötas lokalt, ingen vet mer om de lokala förutsättningarna än dem som bor/verkar där. Men detta låter sig nog aldrig göras.

Hur som helst....nya partier ger nya förutsättningar på en mängd olika plan. Det är bra för demokratin och utvecklingen av samhället i stort då det redan etablerade partierna oftast är låsta till dogmatiska föreställningar om allt mellan himmel och jord.

Publicerat

Det pratades om att både alliansen och en s regering skall tillåta licensjakt på varg...dock inga siffror eller när vad jag hörde i partiledardebatten.

Publicerat

Ja lätt att lova licensjakt men med en maskros i regeringen så lär det mycket restriktiv tillämpning. Man kan ju hålla vallöftet med licensjakt om man beviljar licens på en varg i renbetslandet :dry:

Publicerat
  • Författare

Romsom har gått u o skrikit nu om att Reinfeldt lovat vargjakt,

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19529899.ab

den kvinnan är inte bra på att debatera såg debatten med Annie och tja hon började skrika blev mer o mer otrevlig. Avbryter andra talare osv.

Publicerat
  • Författare

Föresten glöm inte att å och rösta idag om ni inte redan gjort detta.

Publicerat

Romsom har gått u o skrikit nu om att Reinfeldt lovat vargjakt,http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19529899.abden kvinnan är inte bra på att debatera såg debatten med Annie och tja hon började skrika blev mer o mer otrevlig. Avbryter andra talare osv.

Ja det var i alla fall ett konkret besked i frågan. Det blir ingen utökad Varg jakt med en Röd/Grön Regering !.

Jag tycker att det är mycket bra med raka och ärliga besked, och MP skall ha all heder för att man ger det i denna fråga.

Jag har betydligt svårare för Lövens sätt att aldrig/sällan lämna konkreta besked....han vill alltid ha ett öppet mandat för att förhandla om alla frågor, inom alla områden och med alla partier ( utom SD förstås ?). Rent praktiskt är det en bra strategi för S eftersom man då kan ko handla med alla som för stunden stödjer S politiken, utan att i förväg låsa upp sig i blockpolitiken. Men för mig som väljare är det förkastligt eftersom en röst på S blir ett öppet mandat för en mängd saker som jag kanske inte stödjer. Jakten är viktig för mig....och varesig MP eller V har något att erbjuda mig på den fronten. Inget av de Borgerliga partierna vill stödja S så det fins inga alternativa lösningar för Löven i Jaktfrågorna ( om inte SD erbjuder det samarbete som S säger sig neka till).

Publicerat

Föresten glöm inte att å och rösta idag om ni inte redan gjort detta.

Med tanke på att väldigt många människor är redo att gå i krig "bara" för möjligheten att rösta, så självklart har man röstat!!

Publicerat

Skyll inte på mig om det går åt hel**te i valet! :thumbsup:  :yes:

Publicerat

Ännu en jägare som röstat, förklarade även för fem blivande jägare vad valet var i korthet och vilka de ska rösta på om sisådär 10-15 år när de får rösta :-)

telefonskrivet

Publicerat

Jag trodde att du hade förklarat det för några gamla gråsossar! :whistling:  :laugh:

Publicerat

Även jag har gjort min plikt, o inte FN blev det nått grönrött parti.

Jag tror det blir omval.

Publicerat

Jag trodde att du hade förklarat det för några gamla gråsossar! :whistling::laugh:

Haha nä de törs jag inte diskutera med, det är lika givande som att diskutera med en tall!

telefonskrivet

Publicerat

Vi har några sådana hos oss o det är som är prata med en vägg. Finns inget annat alternativ.

Publicerat

Ännu en jägare som röstat, förklarade även för fem blivande jägare vad valet var i korthet och vilka de ska rösta på om sisådär 10-15 år när de får rösta :-)

telefonskrivet

" Och vilka de ska rösta på om sisånär 10-15 år" ?? Nä, pappa får var så go och låta barnen bestämma själva. Du vill väl inte att de kommande julmiddagarna ska bli lugna och fridfulla?? :wink:  :biggrin:  

Publicerat

" Och vilka de ska rösta på om sisånär 10-15 år" ?? Nä, pappa får var så go och låta barnen bestämma själva. Du vill väl inte att de kommande julmiddagarna ska bli lugna och fridfulla?? :wink::biggrin:

Hehe klart de får bestämma själv, men lite vänskaplig indoktrinering kan väl inte vara fel :-P

telefonskrivet