Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

JAKTEN OCH RIKSDAGSVALET 2014

Featured Replies

Publicerat

........De senaste tre åren har man "effektiviserat" på mitt jobb, nu jobbar varenda kotte övertid och en person gör vad tre personer gjorde tidigare - SKITBRA! tycker ekonomerna.. men hur bra är det för samhället???

Fantastiskt bra eftersom annars hade ni tre med varit avpolleterade och det ni gör hade gjorts i Kina eller Indien.

Men visst - vill du ha kinesiska löner i Sverige så får du gärna ha det - jag föredrar att vi låter bli det exprimentet......

/T

• Svar 292
  • Visningar 22,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Blir intressant detta.. MP Nej till vargjakt.. S Ja till vargjakt. Och det är väl bara början.. Någon klok person uttryckte.. Nyval i november, känns som det lutar åt det hållet. SD har vid 80% av omr

• att utesluta skitmedia är ju iofs ett tecken på sunt förnuft.

• Nu är ju Peter Eriksson inte chef över MP och han har många gelikar som inget hellre önskade än att förbjuda jakten. Peter är i minoritet i partiet så MP är i praktiken inget alternativ. Har många vän

Publicerat

Igår satt jag i Paris och hade problem med att komma hem, Air France strejkade för att de tyckte att de hade för mycket konkurrens från lågprisbolagen. Så jag bokade om till Norwegian och åkte hem. Air France får betala tillbaka biljettpriset till min arbetsgivare. Om 20 år är allt flyg lågprisflyg, det kommer inte att fungera att ta 15 KSEK för en flygbiljett och bjuda på ett glas skumpa för 40 kronor tillbaka. Klart att de traditionella drakarna åker på stryk, deras personal har kvar sina löner från en tid då pilotyrket var exklusivt. Jag hade en jätterolig diskussion om detta med en pilot som hävdade att han hade så stort ansvar att han ska ha en VD-lön.

- Tror du att du kommer att rädda fler liv under din karriär än en barnmorska?

- Näe....

- Tror du, att du med dina misstag du gör, sannolikt kommer att döda fler människor i tjänsten än en barnmorska?  

- Näe... 

- OK, då ska du inte ha mer lön än en barnmorska om vi diskuterar ansvar som lönebildningsgrund. Barnmorskor har jämförelsevis låg lön för att det är massor av kvinnor som vill bli barnmorskor. Tillgång och efterfrågan alltså. Samma sak med piloter, det finns massor av utmärkt utbildade piloter som vill ha ditt jobb. You do the math. 

Förändras eller dö, alltså. 

Välstånd kommer via innovation. Västvärlden ligger före andra och tredje världen för att man uppfann ångmaskinen först, representativ demokrati först, bokföring och revision först, allmän skolplikt först. Att påstå att vi ska följa Zimbabwes framgångsrecept och låta tre personer gräva med teskedar i stället för att låta en person gräva med en spade, det är helt riktigt inga ekonomer som förespråkar. Tur att det finns ekonomer. 

Publicerat

Verkar som att Åsa Romson kräver Miljöminister posten. Hur skall detta gå.

Vore helt perfekt tror jag. Tror hon skulle komma med det ena extrema förslaget efter det andra så ingen skulle ta notis om henne.

Personligen tycker jag vi är för få i Sverige. Jag skulle vilja att vi hellre hade en folkmängd runt 15-20 miljoner. Vi skulle bli starkare på alla plan.

Sen måste vi ju komma ifrån det här jäkla kostnadstänket som vi har börjat med. Vi tänker fan i mig bara på kostnader... snart har vi effektiviserat bort oss själva totalt. Vi måste ju satsa för bövelen. De senaste tre åren har man "effektiviserat" på mitt jobb, nu jobbar varenda kotte övertid och en person gör vad tre personer gjorde tidigare - SKITBRA! tycker ekonomerna.. men hur bra är det för samhället???

Problemet är att vi inte kan bli 15-20 miljoner på nolltid som politikerna tror. Självklart rör det sig om kostnader. Det har vi runt oss hela tiden. Skiter du i kostnaderna i privata ekonomin? Dom flesta av oss har inte den lyxen. 

Publicerat

Vore helt perfekt tror jag. Tror hon skulle komma med det ena extrema förslaget efter det andra så ingen skulle ta notis om henne.

Har du läst i Nk idag om hennes partikompis som är gift med en kvinna från Bondersbyn?

Han var inte klok medans dom bodde där.

http://www.kuriren.nu/nknyheter/miljo-pelle-7821506.aspx

Publicerat

Ingen från det partiet kan väl anklagas för det ;-)

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Publicerat

Problemet är att vi inte kan bli 15-20 miljoner på nolltid som politikerna tror. Självklart rör det sig om kostnader. Det har vi runt oss hela tiden. Skiter du i kostnaderna i privata ekonomin? Dom flesta av oss har inte den lyxen. 

Självklart skiter jag inte i det. Jag har själv en relativt god privat ekonomi, inte på grund av hög lön utan för att jag inte handlar för pengar som inte finns. Jag är nog inte så lönsam för kreditmarknaden och konsumtionssamhället heller då jag inte köper en massa skit. 15-20 mille kan vi inte bli på nolltid nej. Men vi har en landsbygd och småstäder som avfolkas i oroväckande hög takt. Det jag menar är att vi måste göra nått åt det. Vi måste investera för att bli starkare, vi håller just nu på med att avveckla Sverige. Vi bantar sjukvården, försvaret, skolan, landsbygden. Det blir så när man låter företagsekonomer styra Sverige. 

Publicerat

Fantastiskt bra eftersom annars hade ni tre med varit avpolleterade och det ni gör hade gjorts i Kina eller Indien.

Men visst - vill du ha kinesiska löner i Sverige så får du gärna ha det - jag föredrar att vi låter bli det exprimentet......

/T

Så oerhört bra att du skriver så! eftersom jag jobbar inom landstinget. Det visar också på varför vi inte kan ha välfärdsföretag. Tja Kina och indien... problemet är att arbetarna inte får organisera sig där än... 

Publicerat

...........Vi bantar sjukvården, försvaret, skolan, landsbygden.  

Ja, eftersom pengarna tryter när vi ska hålla uppe lönerna till varje pris ........ Och eftersom pengarna tryter så behöver vi ekonomer för att helt sonika skära bort dödköttet.

Så oerhört bra att du skriver så! eftersom jag jobbar inom landstinget. 

50% av personalen på landstingen jobbar varken med patienter eller fastigheterna.

Fråga1: Varför har vi dom överhuvudtaget?

Fråga2: Om vi ska ha dem, varför kan vi inte ha dem där de kostar minst?

Det visar också på varför vi inte kan ha välfärdsföretag.

Problemet med offentligt driven verksamhet - till skillnad mot offentligt finansierad verksamhet är att den ALLTID blir närmast förolämpande idiotiskt ineffektiv pga att vi låter korkade politiker syssla med sådant de absolut endast undantagsvis begriper sig på. Och då blir det som det blir......

Tja Kina och indien... problemet är att arbetarna inte får organisera sig där än... 

Kina anser sig vara ett kommunistiskt paradis och en proletär diktatur - det ska väl i så fall vara ett paradis för just arbetare.....

I Indien får de organisera sig, men i Indien till skillnad mot här så tillåter man arbetsmarknaden att vara just arbetsmarknad och inte en facklig lekstuga.

/T

Publicerat

@PMT: Jag har inget emot lägre löner i Sverige (eller högre skatter) så länge det inte handlar om att minska minimilönerna. Det är ju i så fall du som förespråkar kinesiska löner. Kommuner eller landsting kan organiseras på en rad olika sätt, säger inte att dagens modell är bäst. Egentligen tycker jag att allt det offentliga skall vara statligt, "valfrihet" för kommunerna är bara trams då det i slutändan ändå är skattepengar. Skillnaden mellan statligt och kommunalt är att inkompetenta lokalpolitker har en chans att köra en kommun i botten, det är sällan man ser motsatsen, möjligtvis i kommuner med höginkomstagare, och då är det ju inte så svårt.

Trevlig människosyn du har, arbetande svenskar som är "dökött" när effektiviseringarna tar plats. Men även inom det privata finns problem med hela tiden ökande krav på vinst. Det klart du tycker att lönerna måste sänkas när inte ens skattesänkningarna räcker för vinstkraven. Aldrig förr har så många vinstdrivande företag flyttat eller lagt ner på grund av för höga vinstkrav. Hur idiotiskt är det inte att lägga ner lönsamma, alltså verksamheter som går runt, på grund av för lite vinst. Snacka om samhällskostnader.

Det blir lite sjukt när sjuksköterskor inte ska ha få 24.000 i månaden samtidigt som en stor kedja varslar folk för att aktieägarna är missnöjda med att vinsten inte blev som förväntat. Kvartalsrapporten spår 500 miljoner i vinst och inte det förväntade 750 miljoner.

De enda som faktiskt jobbar enligt dina drömhållanden är invandrarna, som står i pizzerian 9-22 7 dagar i veckan, städarna etc och dom ska vi inte ha i Sverige längre?

Kina anser sig vara ja.. men både dom och resten av världen, säkert utomjordingar på en annan galax också, vet att det inte är så. För att citera en kinesisk politiker: "Kommunism är vad det kinesiska partiet säger att det är"

Publicerat

Egentligen tycker jag att allt det offentliga skall vara statligt, "valfrihet" för kommunerna är bara trams då det i slutändan ändå är skattepengar. "

Du missade en liten detalj. Valfrihet är inte till för kommunernas eller politikernas skull. Den är till för medborgarnas skull. Att påstå att det är en ekonomisk fråga enbart, och en tramsfråga om det är ekonomiskt neutralt, visar på en... Näe, jag slutar här.

Men håll i minnet att en grupp på tusen människor består av tusen individer. En individ, däremot, är absolut inte "tusen människor dividerat med tusen".

Politikens primära uppgift är inte att göra politikernas budgetjobb enklare.

Publicerat

Kommunerna ska finnas kvar absolut men de ska inte driva samhällsviktiga saker som skola, vård och omsorg tycker jag. Valfriheten... för medborgarna. Som den ser ut idag tycker jag inte den är till för medborgarna. Vad tjänar medborgarna på med alla aktörer i tåg-kaoset? vad tjänar medborgarna på att det skall finnas ett dåligt och ett bra apotek, istället för två bra? Samma sak med skolan och vården... Om nått inte funkar i det offentliga är inte lösningen att sälja ut. Tex apoteksmarknaden... eller rättare sagt parfymbutikerna som även har lite medicin borta på nått lager nånstans. Men öppettiderna har i alla fall blivit bättre! jovisst, men har systembolagets också. Det har ingenting med ägandet i sig att göra. Liberaler är för detta av ren princip, dock är jag inte emot avregleringar av princip som tex vänstern är. Jag anser att det va skitbra att posten konkurrensutsattes! politikernas uppgift är att göra det bättre för medborgarna, tyvärr står vänster och gapar om saker av principiella skäl precis som högern gör åt andra hållet.

Publicerat

Okej, så du tycker att man ska göra saker bra... typ. Det är alltså bra att konkurrensutsätta posten, men inte tågtrafiken. Då fattar jag ärligt talat inte vart du syftar när du svänger dig med åsikter om att "för kommunerna är bara trams då det i slutändan ändå är skattepengar". 

Publicerat

jag kan inte i denna värld påstå att posten har blivit bättre när den blev konkurrensutsatt förr att den blev sämre

Publicerat

Är nog böjd att hålla med dig om det.

Publicerat

@PMT: Jag har inget emot lägre löner i Sverige (eller högre skatter) så länge det inte handlar om att minska minimilönerna. Det är ju i så fall du som förespråkar kinesiska löner.

Inte jag - ekonomin..... Och det medför sänkta minimilöner - eller utflyttning av arbetena. Bara att välja.....

Kommuner eller landsting kan organiseras på en rad olika sätt, säger inte att dagens modell är bäst.

Tja, kommuner och landsting är väl de nivåer som vi egentligen behöver - nationalstaten är däremot mer tveksam....

Egentligen tycker jag att allt det offentliga skall vara statligt, "valfrihet" för kommunerna är bara trams då det i slutändan ändå är skattepengar. Skillnaden mellan statligt och kommunalt är att inkompetenta lokalpolitker har en chans att köra en kommun i botten, det är sällan man ser motsatsen, möjligtvis i kommuner med höginkomstagare, och då är det ju inte så svårt.

Problemet är väl förr att vi röstar fram kommunpolitiker för att de ska ge oss mer än vi betalar. Därför blir det krav på mer service än vad vi vill betala för.

Trevlig människosyn du har, arbetande svenskar som är "dökött" när effektiviseringarna tar plats.

Om någon annan kan göra ditt jobb billigare eller effektivare ska denne någon göra jobbet och inte du. Så enkelt är det. För oss alla. För dig med....

Men även inom det privata finns problem med hela tiden ökande krav på vinst. Det klart du tycker att lönerna måste sänkas när inte ens skattesänkningarna räcker för vinstkraven. Aldrig förr har så många vinstdrivande företag flyttat eller lagt ner på grund av för höga vinstkrav. Hur idiotiskt är det inte att lägga ner lönsamma, alltså verksamheter som går runt, på grund av för lite vinst. Snacka om samhällskostnader.

Hallå, är det någon hemma?

Det krävs tre saker för företagande: entreprenörskap, kapital och arbetskraft. Normalt räknar man med att det krävs ca 10% avkastning plus inflationen, det brukar anses vara "normalt" över tid.

Men till det ska man lägga riskpremien beroende på kostnader föra att avveckla eller flytta. I ett internationellt perspektiv har vi i Sverige höga löner, hög skatt, stora åtagande vid anställning - men låg företagsskatt. Trots detta är det dyrare att lägga ner verksamhet i Tyskland tex. Men hysteriskt mycket billigare blir det i Kina eller USA.....

Så dina ökande krav på "vinst" är inte ökande krav på vinst - det är att riskpremien för företagande hela tiden ökar eftersom skillnaderna mellan Asien/Kina och ett navelskådande Europa ökar i allt snabbare takt..... Det är för att vi sturskt vägrar inse vad som sker som pressas till det. Som Berg skrev - förändras eller dö ut......

Det blir lite sjukt när sjuksköterskor inte ska ha få 24.000 i månaden samtidigt som en stor kedja varslar folk för att aktieägarna är missnöjda med att vinsten inte blev som förväntat. Kvartalsrapporten spår 500 miljoner i vinst och inte det förväntade 750 miljoner.

De enda som faktiskt jobbar enligt dina drömhållanden är invandrarna, som står i pizzerian 9-22 7 dagar i veckan, städarna etc och dom ska vi inte ha i Sverige längre?

Som sagt, det är inte för att vinsten är för låg - det är för att riskpremien äter upp vinstmarginalen.....

Kina anser sig vara ja.. men både dom och resten av världen, säkert utomjordingar på en annan galax också, vet att det inte är så. För att citera en kinesisk politiker: "Kommunism är vad det kinesiska partiet säger att det är"

Onekligen, men nu råkar de vara fasligt många mer än oss. Och därmed bestämmer de spelreglerna......

/T

Publicerat

Är faktiskt lite imponerad av att ni fortfarande orkar älta detta även om tråden är rätt off topic nu. Jag, för min del, tror att vi inte kommer att märka av särskilt stor förändring efter detta val heller... Redan efter förra valet var det ju panik över att vi hade en minoritetsregering och att SD var vågmästare. Den märkbara förändringen var ju försumbar. Vad är det som talar för att vi kommer att drabbas av Egyptens tio plågor denna mandatperiod?