Publicerat Juni 30, 201411 yr Är det så verkligen? Vad har SD gjort för jakten då? Vad jag vet så har dom inte gjort något över huvud taget mer än att skapa lite oro i riksdagen? Men jag vet att de borgliga partierna har misslyckats med att skapa en vettig rovdjurspolitik trots 8 år av styre och massor av löften!
Publicerat Juni 30, 201411 yr Författare Problemet med aliansen är att FP är lite som MP dom har en massa jaktmotståndare o vargkramare i sitt parti och partiledning.
Publicerat Juni 30, 201411 yr Detta är en populär post. Jag har bestämt för mig att jag läst en intervju med Peter Eriksson (mp) i en jakttidning där han berättar att han jagar själv. Det talar ju ändå för att det finns lite hopp om att kunna fortsätta jaga även om mp får något att säga till om. Nu är ju Peter Eriksson inte chef över MP och han har många gelikar som inget hellre önskade än att förbjuda jakten. Peter är i minoritet i partiet så MP är i praktiken inget alternativ. Har många vänner inom tex jordbruket.. Skatt på konstgödsel, skatt på diesel, skatt på besprutningsmedel.. MP är klockrent om man bor i Stockholm, är journalist och cyklar till jobbet kryddat med ett lite dåligt miljösamvete.. Var det inte helt klarlagt att någon miljöpartist lagt in en motion som i sin helhet var skriven av Djurens rätt? Vad jag vet så har dom inte gjort något över huvud taget mer än att skapa lite oro i riksdagen? Men jag vet att de borgliga partierna har misslyckats med att skapa en vettig rovdjurspolitik trots 8 år av styre och massor av löften! Detta är ju helt galet.. Alliansen har ju spikat en rovdjursplan som är helt okay tycker jag! Visst, antalet vargar ligger högre än vad som är av nöden tvunget men det politiska målet är fortfarande tresiffrigt. Att sedan departementet och div kramarorganisationer skjutit detta i sank är väl knappast deras fel. Jag är helt på det klara med att sittande regering gjort mer för rovdjurspolitiken än något annat alternativ hade kunnat göra! Sen har de säkert brister men på det stora hela så mår landet Sverige väldigt bra och det stora flertalet människor har det jävligt bra! Läste ngn ledare någonstans som gick ut på detta, vi har det väldigt bra och är usla på att uppskatta detta. Med medias hjälp (läs MP/V) så halas det ena eländet efter det andra fram och feta rubriker piskar upp opinion.. blir bara bedrövad! Hade jag varit chef för Alliansen (gud förbjude ) så hade jag bestämt att vi skulle strypa flyktingmottagandet en smula, nope inte stänga gränserna, men strypa det och se till att ta hand om de som kommer och har reella skäl. Resten ska skickas tillbaka. Varje människa som under flygning till Arlanda från tex Istanbul river sönder sitt pass skickas tillbaka med vändande plan. På så sätt skulle Alliansen ta tillbaka massor med väljare från SD. Sverige är och kommer att vara ett humant land men humanismen ska begränsas. Vidare borde Alliansen göra som Cameron (ok inte helt frivilligt men iaf) i England.. Ifrågasätta EU-medlemsskapet. I grund och botten är det ett bra projekt men politiker saknar självkritik rent generellt. De börjar klydda med detaljer som de ska hålla sig borta ifrån och då blir det skit av allt. Frågan om en svensk vargstam osv behöver inte inte hanteras av EU öht, det fixar vi så bra själva. Fågeldirektivet och Art och Habitatdirektivet är pappersmonster som i praktiken är för detaljerade och stora att det helt enkelt är en för stor apparat att göra om dem. De är i grunden felaktigt tillverkade dessutom, se på Korpen. Man inför skyddet för korpen som art för att den var hotad. Nu är den inte hotad men det finns ingen möjlighet att lyfta arten ur det skydd som den har! Rimligen borde man förutsett att om vi skyddar en art så kommer den att gynnas.. då kanske vi ska ha en mekanik för att tillåta jakt på den när den är home free? Men nej. Symtomen på detta är massa skumma skyddsjaktsbestämmelser.. helt galet. Har en fantastiskt dålig magkänsla inför valet i höst..
Publicerat Juni 30, 201411 yr Enda alternativet i höstens val måste vara allianspartierna, blyförbud, djurskydsmyndigheter och allmänt inskränkt jakt utan motivering var sådant som den rödgröna sörjan levererade när de regerade, inget tyder på att det inte blir så denna gång utan tvärt om S kommer att låta MP få igenom sina krav för att säkerställa att man kan få makten igen. Håkan H
Publicerat Juni 30, 201411 yr va tror ni om detta, ansvarig för Socialdemokraternas rovdjurspolitik, Helén Pettersson http://www.jaktojagare.se/webbradio/s-vill-starta-vargjakten-omgaende http://www.jaktojagare.se/aktuellt/har-du-partiet-bakom-dig-helen
Publicerat Juni 30, 201411 yr Helen har en del vettiga idéer och verkar sund.. synd att jaktfrågorna ligger MP lite mer varmt om hjärtat än S så hon kommer att bli formidabelt överkörd..
Publicerat Juni 30, 201411 yr Jag håller inte alls med om att dom borgliga har gjort vad dom kan med rovdjurspolitiken....bland annat låter dom ju naturvårdsverket göra lite som dom vill.....dom skulle ge mycket tydligare direktiv om att regeringes beslut ska följas. Ett annat exempel är att dom senast visste om att licensjakten på varg skulle överklagas. Då skulle dom ha tagit beslut om jakten betydligt tidigare än 2 veckor innan jakten startat så att det fanns mer tid för en juridisk process. Jag säger inte att det hade hjälpt men jag kan inte hålla med dom har gjort vad dom kan för att infria sina löften. Annars håller jag med Hipshot om att Sverige överlag har skötts bra och det är överlag toppen att bo här...
Publicerat Juni 30, 201411 yr Ok de får inte toppbetyg men se till alternativet? Vad tror du MP gjort i motsvarande situation?? Jag ser det som så att den politiska ambitionen är rätt, jag gillar den avseende rovdjurspolitiken. Sen har jag för mej att de fixat så beslutsvägen blir en annan nu, det ska inte vara möjligt att överklaga till domstol utan det blir till Naturvårdsverket i stället. Så de har gjort något för att komma undan skiten.. Om det sen funkar får vi se, ett överklagande har redan avhandlats och det sket sig. Om det, mot förmodan, skulle bli en mandatperiod till så säger min magkänsla att det kommer att rensas ut en del tjänstemän på Naturvårdsverket. De har helt uppenbart motsatt sig politiska beslut! Det i sig är lika illa som om politikerna börjar bråka med departementens beslut.. svår fråga det där, på tok för dåligt insatt dessvärre. Men jag konstaterar i alla fall att det finns inget annat alternativ som är gångbart än just Alliansen... S hade kunnat vara det faktiskt men de sitter som sagt stenhårt fast i MP:s knä.
Publicerat Juni 30, 201411 yr Sant! Med miljöpartiet i spetsen gällande naturfrågor så blir det kaos på alla punkter. Dom är jaktfientliga och skulle rösta för alla motioner som försvårar att bedriva jakt. Jag tycker också att ambitionen är bra hos alliansen och dom tar rätt beslut! Men måste kunna göra liiite mer för att det ska bli som det bestämts. En annan sak som jag inte är helt nöjd med är att dom inte har tagit striden i EU-domstol så att dom verkligen får ett besked om hur mkt makt EU har i frågan. Kanonbra om dom har löst det så att det inte går att överklaga! Det är helt galet som det är nu och skulle utan förändring inte bli någon vargjakt förens Djurens rätt tycker att det finns tillräckligt många, och det är MÅNGA.
Publicerat Juni 30, 201411 yr Författare Senaste budet från Aliansen är att det ska få vara 30 vargföryngringar i renbetesområde och även 30 föryngraingar i söder, sen ska det få bli en jakt på varg. Detta är ett blidka stureplans centern.
Publicerat Juli 1, 201411 yr Nja, senaste budet jag hörde var 3 föryngringar i norra förvaltningsområdet, 3 i södra och 27 i mellersta. Som jag uppfattat det handlar det heller inte om att norra och södra måste uppnå lägstanivåer för att vi ska kunna ha jakt i mellersta, om mellersta ligger tillräckligt högt över sin lägstanivå (27 föryngringar) så bör det kunna hållas jakt i mellersta även om södra och norra inte når upp till sina nivåer. Lägstanivån i mellersta är dessutom endast tillfällig tills norra och södra har uppnått sina mål och visionen är då att mellersta ska kunna sänka sin lägstanivå sålänge norra, södra och mellersta förvaltningsområdenas lägstanivåer tillsammans uppnår minst 27 föryngringar. Om vi ska uppnå dessa lär vi dock ha någon väldigt duktig person vid rodret, att prata varg med samerna i norr och fårägarna i söder är inte en lätt uppgift och få igenom 3 föryngringar i något av områdena blir en utmaning. Ang valet Jag tror inte det kommer bli jättestora skillnader i utvecklingen, det som kommer skilja beroende på vem som styr skutan är om det kommer gå i snigelfart eller sköldpaddsfart framåt, ska man rösta efter rovdjursförvaltningen så tror jag man gör bäst i att rösta på S eller M, båda dessa är rätt överens i frågan eller iaf tycker dom i stort samma sak det enda som egentligen kan sabba nuvarande kurs är just om dom påverkas av andra partier och då är det främst FP och MP man ska akta sig för. Så ett starkt S eller ett starkt M som kan regera så självständigt som möjligt är nog det jag tror kommer bli bäst för rovdjurspolitiken. Att rösta på SD är att lura sig själv, dom är kappvändare som i dagsläget inte alls vill få igenom eller främja något annat än sin egen position, dom jobbar nu för fullt med att stärka sin position inom politiken för att så småningom kunna driva igenom frågor som dom bryr sig om. Dom är genom det dessutom jävligt lättstyrda i den mån dom faktiskt behövs, det är inte en slump att dom röstade med alliansen om rovdjurspolitiken utan det berodde på att dom lobbyister som gav sig på SD puttade dom åt det hållet, hade någon värnarförening kommit på iden att putta dom åt motsatt håll så hade dom lika gärna kunnat rösta emot. Sedan ska man nog aldrig rösta utifrån en fråga då det garanterat finns fler frågor som man bryr sig om ifall man tänker efter lite.
Publicerat Juli 1, 201411 yr Ang valet Jag tror inte det kommer bli jättestora skillnader i utvecklingen, det som kommer skilja beroende på vem som styr skutan är om det kommer gå i snigelfart eller sköldpaddsfart framåt, ska man rösta efter rovdjursförvaltningen så tror jag man gör bäst i att rösta på S eller M, båda dessa är rätt överens i frågan eller iaf tycker dom i stort samma sak det enda som egentligen kan sabba nuvarande kurs är just om dom påverkas av andra partier och då är det främst FP och MP man ska akta sig för. Så ett starkt S eller ett starkt M som kan regera så självständigt som möjligt är nog det jag tror kommer bli bäst för rovdjurspolitiken.
Publicerat Juli 1, 201411 yr Precis sett jaktpolitiska debatten i Almedalen.. Blir lite bedrövad, hade väntat mej mer av Eskil. Fan vet om inte S vann på poäng över M.. Helén är fan grym, tragiskt att S är intimt förknippade med MP! Annars var KD en frisk fläkt. Hade hoppats på att Eskil skulle adresserat problemet med alla ändlösa överklaganden på ett bättre sätt, blir lite paradoxalt när S klipper till Alliansen genom att ivra för färre vargar och med viss övertygelse med!
Publicerat Juli 2, 201411 yr Från jaktpolitiska debatten i Almedalen igår ang ny jaktmyndighet http://www.jaktojagare.se/aktuellt/oenigt-kring-ny-jaktmyndighet
Publicerat Juli 2, 201411 yr Precis sett jaktpolitiska debatten i Almedalen.. Blir lite bedrövad, hade väntat mej mer av Eskil. Fan vet om inte S vann på poäng över M.. Helén är fan grym, tragiskt att S är intimt förknippade med MP! Annars var KD en frisk fläkt. Hade hoppats på att Eskil skulle adresserat problemet med alla ändlösa överklaganden på ett bättre sätt, blir lite paradoxalt när S klipper till Alliansen genom att ivra för färre vargar och med viss övertygelse med! Det är ju detta som blir så absurdt med en rödgrön regering. Jag skulle gärna rösta rödgrönt, men tvekar. Jag gillar mycket av vad sossarna kommer med, men inte vad MP kommer med. Vad kommer gälla när de får makten? samtidigt kan jag tycka MP har en del vettiga grejer som inte sossarna står bakom, vad kommer gälla då? Så att rösta rödgrönt just gällande jaktfrågorna är lite som att spela på lotto...
Publicerat Juli 2, 201411 yr Lyssnar på Lotta p4 i Almedalen och just nu Intervjuas Mp Åsa. På frågan vilken minister som Mp vill ha om de vinner valet vill hon ha klimat och miljö ministetposten!!
Publicerat Juli 2, 201411 yr Detta är en populär post. (sd) söp bort fjälljakten. För ni minns väl första fjälljaktsomröstningen som var i hamn men som fimpades av (sd)? Det är det de gjort rent konkret för jakten i sverige under senaste mandatperioden... Nu har frågan begravts i jaktlagsutredningen. Skall man vara krass är jakt, varg och skytte ickefrågor för (sd). De har såklart insett att de kan ragga missnöjesröster genom att fiska i dessa vatten men den som röstar på (sd) måste vara på det klara med att detta inte är områden där det kommer att läggas någon politisk möda. Sedan varierar vad partier säger över landet. I norra och mellersta sverige profilerar man sig mot varg medan man i tex sjöbo till och med är vargfaddrar. Minns ni älgjaktsutspelet? Att man ena dagen sa att älgjakten skulle släppas fri för att nästa dag tvärvända? Jag får ett synnerligen schitzofrent intryck av (sd)s inställning i jaktliga frågor.
Publicerat Juli 13, 201411 yr Författare Fi vill begränssa löshundsjakten. Dom är ute efter djurrätsröster, mp och v röster. Framför allt är det storstadsrösterna dom är ute efter. http://www.jaktojagare.se/se/comments.php?id=576957&context=7952#c3
Publicerat Juli 13, 201411 yr (sd) söp bort fjälljakten. För ni minns väl första fjälljaktsomröstningen som var i hamn men som fimpades av (sd)? Det är det de gjort rent konkret för jakten i sverige under senaste mandatperioden... Nu har frågan begravts i jaktlagsutredningen. Skall man vara krass är jakt, varg och skytte ickefrågor för (sd). De har såklart insett att de kan ragga missnöjesröster genom att fiska i dessa vatten men den som röstar på (sd) måste vara på det klara med att detta inte är områden där det kommer att läggas någon politisk möda. Sedan varierar vad partier säger över landet. I norra och mellersta sverige profilerar man sig mot varg medan man i tex sjöbo till och med är vargfaddrar. Minns ni älgjaktsutspelet? Att man ena dagen sa att älgjakten skulle släppas fri för att nästa dag tvärvända? Jag får ett synnerligen schitzofrent intryck av (sd)s inställning i jaktliga frågor. De hade ju även lite problem att bestämma sig i rovdjursfrågor för ett tag sedan då några partimedlemmar var hängivna vargkramare.
Publicerat Augusti 22, 201411 yr Nu gäller det att rösta rätt så att sverige ej antar ILO 169,då kan det vara slut med jakt och fiske uppe till fjälls. Man blir mörkrädd när man hör politikerna bli intervjuvade i sveriges radio norrbotten.
Publicerat Augusti 22, 201411 yr KD har väl mycket rätt men kvinnosynen är enligt mig skrämmande, så C eller kanske M igen!
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Detta är viktigt,inte bara för oss som bor här uppe i norr eller i en fjällkommun.Som ordföranden i sametinget säger så kan fiskare och jägare från södra delen av sverige räkna med att det blir inskränkningar.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Problemet som jag ser det är att både S och M lär bli beroende av MP för att kunna regera (En samlingsregering med S och M tror jag är mycket osannolikt då det sannolikt skulle leda till stor väljarflykt till MP/V respektive SD i nästa val). MP är ju som bekant halvt bindgalna när det gäller jaktfrågor så det ser ju inte jätteljust ut. Med tanke på att alliansen aldrig kommer komma i egen majoritet i detta val är det givet att om de ska sitta kvar så måste de kohandla med MP. Och de har visat sig mycket skickliga på att få igenom sina hjärtefrågor.Jag tänker sticka ut hakan här och påstå att SD trots allt inte är ett dåligt alternativ för den som jagar, dvs inte sämre än S och M i alla fall. De har till exempel klart mest nyktra uppfattningar vad gäller vapenlagstiftning och har deklarerat att de inte kommer stödja ytterligare inskränkningar för legala vapenägare. Deras ledamot i miljö- och jordbruksutskottet är också själv jägare om jag inte missminner mig och vill öka avskjutningen av varg. Jag uppfattar dem dessutom som betydligt mer genuint intresserade av glesbygdspolitik än de andra partierna och de verkar vilja låta vargfrågan avgöras så lokalt det går. Sedan är de dock extremt toppstyrda vilket gör de till ett litet mer osäkert kort samt att de säkert kan förhandla bort en hel av de punkter som ligger dem mindre varmt om hjärtat för att få igenom sina profilfrågor. Samma verkar dock gälla för alliansen som jag, jämfört med S, uppfattar har lättare att lägga sig platt för miljöpartiet eftersom det inte finns några andra samarbetspartners för dem.En hel del beror på hur den parlamentariska situationen kommer se ut efter valet så det är ganska svårt att förutse vad som kommer hända. Får de rödgröna egen majoritet, håller alliansen efter en kraftig förlust, blir SD mer normaliserade, åker C eller KD ur riksdagen, kommer F! in, blir SD supervågmästare, kommer Reinfeldt sitta kvar etc? Det blir ett spännande val, minst sagt.Min slutsats blir att man kan gott rösta på både S, M och SD som jägare och låta andra frågor avgöra istället. Dock, hur man än röstar får man i praktiken MP på köpet så summa summarum - det finns inga bra alternativ att rösta på som jägare/skytt, bara mindre dåliga. Om man tycker MP har haft stort inflytande under gångna mandatperiod, så vänta tills nästa...Jag själv hade gärna sett S göra upp med SD och något mer parti (C och/eller KD?) om jakt- och vapenfrågorna (M kommer aldrig ta i SD med tång under Reinfeldt så det alternativet kan nog avskrivas - Dessutom: M har jag i mångt och mycket tappat förtroendet för rent allmänt - till exempel för att de lät en gammal kommunist göra en vapenutredning).