Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

JAKTEN OCH RIKSDAGSVALET 2014

Featured Replies

Publicerat

Är det så verkligen? Vad har SD gjort för jakten då?

Vad jag vet så har dom inte gjort något över huvud taget mer än att skapa lite oro i riksdagen?

Men jag vet att de borgliga partierna har misslyckats med att skapa en vettig rovdjurspolitik trots 8 år av styre och massor av löften!

• Svar 292
  • Visningar 22,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Blir intressant detta.. MP Nej till vargjakt.. S Ja till vargjakt. Och det är väl bara början.. Någon klok person uttryckte.. Nyval i november, känns som det lutar åt det hållet. SD har vid 80% av omr

• att utesluta skitmedia är ju iofs ett tecken på sunt förnuft.

• Nu är ju Peter Eriksson inte chef över MP och han har många gelikar som inget hellre önskade än att förbjuda jakten. Peter är i minoritet i partiet så MP är i praktiken inget alternativ. Har många vän

Publicerat
  • Författare

Problemet med aliansen är att FP är lite som MP dom har en massa jaktmotståndare o vargkramare i sitt parti och partiledning.

Publicerat

Enda alternativet i höstens val måste vara allianspartierna, blyförbud, djurskydsmyndigheter och allmänt inskränkt jakt utan motivering var sådant som den rödgröna sörjan levererade när de regerade, inget tyder på att det inte blir så denna gång utan tvärt om S kommer att låta MP få igenom sina krav för att säkerställa att man kan få makten igen.

Håkan H 

Publicerat

Exakt! MP kommer att bli starkare = få mer inflytande.

Publicerat

Helen har en del vettiga idéer och verkar sund.. synd att jaktfrågorna ligger MP lite mer varmt om hjärtat än S så hon kommer att bli formidabelt överkörd..

Publicerat

tyvärr är det väl så

Publicerat

Jag håller inte alls med om att dom borgliga har gjort vad dom kan med rovdjurspolitiken....bland annat låter dom ju naturvårdsverket göra lite som dom vill.....dom skulle ge mycket tydligare direktiv om att regeringes beslut ska följas. Ett annat exempel är att dom senast visste om att licensjakten på varg skulle överklagas. Då skulle dom ha tagit beslut om jakten betydligt tidigare än 2 veckor innan jakten startat så att det fanns mer tid för en juridisk process. Jag säger inte att det hade hjälpt men jag kan inte hålla med dom har gjort vad dom kan för att infria sina löften.

Annars håller jag med Hipshot om att Sverige överlag har skötts bra och det är överlag toppen att bo här...

Publicerat

Ok de får inte toppbetyg men se till alternativet? Vad tror du MP gjort i motsvarande situation?? Jag ser det som så att den politiska ambitionen är rätt, jag gillar den avseende rovdjurspolitiken. Sen har jag för mej att de fixat så beslutsvägen blir en annan nu, det ska inte vara möjligt att överklaga till domstol utan det blir till Naturvårdsverket i stället. Så de har gjort något för att komma undan skiten.. Om det sen funkar får vi se, ett överklagande har redan avhandlats och det sket sig. Om det, mot förmodan, skulle bli en mandatperiod till så säger min magkänsla att det kommer att rensas ut en del tjänstemän på Naturvårdsverket. De har helt uppenbart motsatt sig politiska beslut! 

Det i sig är lika illa som om politikerna börjar bråka med departementens beslut.. svår fråga det där, på tok för dåligt insatt dessvärre. Men jag konstaterar i alla fall att det finns inget annat alternativ som är gångbart än just Alliansen... S hade kunnat vara det faktiskt men de sitter som sagt stenhårt fast i MP:s knä.

Publicerat

Sant! Med miljöpartiet i spetsen gällande naturfrågor så blir det kaos på alla punkter. Dom är jaktfientliga och skulle rösta för alla motioner som försvårar att bedriva jakt. Jag tycker också att ambitionen är bra hos alliansen och dom tar rätt beslut! Men måste kunna göra liiite mer för att det ska bli som det bestämts. En annan sak som jag inte är helt nöjd med är att dom inte har tagit striden i EU-domstol så att dom verkligen får ett besked om hur mkt makt EU har i frågan.

Kanonbra om dom har löst det så att det inte går att överklaga! Det är helt galet som det är nu och skulle utan förändring inte bli någon vargjakt förens Djurens rätt tycker att det finns tillräckligt många, och det är MÅNGA.

Publicerat
  • Författare

Senaste budet från Aliansen är att det ska få vara 30 vargföryngringar i renbetesområde och även 30 föryngraingar i söder, sen ska det få bli en jakt på varg. Detta är ett blidka stureplans centern.

Publicerat

Nja, senaste budet jag hörde var 3 föryngringar i norra förvaltningsområdet, 3 i södra och 27 i mellersta. Som jag uppfattat det handlar det heller inte om att norra och södra måste uppnå lägstanivåer för att vi ska kunna ha jakt i mellersta, om mellersta ligger tillräckligt högt över sin lägstanivå (27 föryngringar) så bör det kunna hållas jakt i mellersta även om södra och norra inte når upp till sina nivåer.

Lägstanivån i mellersta är dessutom endast tillfällig tills norra och södra har uppnått sina mål och visionen är då att mellersta ska kunna sänka sin lägstanivå sålänge norra, södra och mellersta förvaltningsområdenas lägstanivåer tillsammans uppnår minst 27 föryngringar.

Om vi ska uppnå dessa lär vi dock ha någon väldigt duktig person vid rodret, att prata varg med samerna i norr och fårägarna i söder är inte en lätt uppgift och få igenom 3 föryngringar i något av områdena blir en utmaning.

Ang valet

Jag tror inte det kommer bli jättestora skillnader i utvecklingen, det som kommer skilja beroende på vem som styr skutan är om det kommer gå i snigelfart eller sköldpaddsfart framåt, ska man rösta efter rovdjursförvaltningen så tror jag man gör bäst i att rösta på S eller M, båda dessa är rätt överens i frågan eller iaf tycker dom i stort samma sak det enda som egentligen kan sabba nuvarande kurs är just om dom påverkas av andra partier och då är det främst FP och MP man ska akta sig för. Så ett starkt S eller ett starkt M som kan regera så självständigt som möjligt är nog det jag tror kommer bli bäst för rovdjurspolitiken.

Att rösta på SD är att lura sig själv, dom är kappvändare som i dagsläget inte alls vill få igenom eller främja något annat än sin egen position, dom jobbar nu för fullt med att stärka sin position inom politiken för att så småningom kunna driva igenom frågor som dom bryr sig om. Dom är genom det dessutom jävligt lättstyrda i den mån dom faktiskt behövs, det är inte en slump att dom röstade med alliansen om rovdjurspolitiken utan det berodde på att dom lobbyister som gav sig på SD puttade dom åt det hållet, hade någon värnarförening kommit på iden att putta dom åt motsatt håll så hade dom lika gärna kunnat rösta emot.

Sedan ska man nog aldrig rösta utifrån en fråga då det garanterat finns fler frågor som man bryr sig om ifall man tänker efter lite.

Publicerat

Ang valet

Jag tror inte det kommer bli jättestora skillnader i utvecklingen, det som kommer skilja beroende på vem som styr skutan är om det kommer gå i snigelfart eller sköldpaddsfart framåt, ska man rösta efter rovdjursförvaltningen så tror jag man gör bäst i att rösta på S eller M, båda dessa är rätt överens i frågan eller iaf tycker dom i stort samma sak det enda som egentligen kan sabba nuvarande kurs är just om dom påverkas av andra partier och då är det främst FP och MP man ska akta sig för. Så ett starkt S eller ett starkt M som kan regera så självständigt som möjligt är nog det jag tror kommer bli bäst för rovdjurspolitiken.

:thumbsup:

Publicerat

Precis sett jaktpolitiska debatten i Almedalen.. Blir lite bedrövad, hade väntat mej mer av Eskil. Fan vet om inte S vann på poäng över M.. Helén är fan grym, tragiskt att S är intimt förknippade med MP!

Annars var KD en frisk fläkt. Hade hoppats på att Eskil skulle adresserat problemet med alla ändlösa överklaganden på ett bättre sätt, blir lite paradoxalt när S klipper till Alliansen genom att ivra för färre vargar och med viss övertygelse med!

Publicerat

Precis sett jaktpolitiska debatten i Almedalen.. Blir lite bedrövad, hade väntat mej mer av Eskil. Fan vet om inte S vann på poäng över M.. Helén är fan grym, tragiskt att S är intimt förknippade med MP!

Annars var KD en frisk fläkt. Hade hoppats på att Eskil skulle adresserat problemet med alla ändlösa överklaganden på ett bättre sätt, blir lite paradoxalt när S klipper till Alliansen genom att ivra för färre vargar och med viss övertygelse med!

Det är ju detta som blir så absurdt med en rödgrön regering. Jag skulle gärna rösta rödgrönt, men tvekar. Jag gillar mycket av vad sossarna kommer med, men inte vad MP kommer med. Vad kommer gälla när de får makten? samtidigt kan jag tycka MP har en del vettiga grejer som inte sossarna står bakom, vad kommer gälla då? Så att rösta rödgrönt just gällande jaktfrågorna är lite som att spela på lotto... 

Publicerat

Lyssnar på Lotta p4 i Almedalen och just nu Intervjuas Mp Åsa. På frågan vilken minister som Mp vill ha om de vinner valet vill hon ha klimat och miljö ministetposten!!

• 2 weeks later...
Publicerat

(sd) söp bort fjälljakten. För ni minns väl första fjälljaktsomröstningen som var i hamn men som fimpades av (sd)? Det är det de gjort rent konkret för jakten i sverige under senaste mandatperioden...  Nu har frågan begravts i jaktlagsutredningen.

Skall man vara krass är jakt, varg och skytte ickefrågor för (sd). De har såklart insett att de kan ragga missnöjesröster genom att fiska i dessa vatten men den som röstar på (sd) måste vara på det klara med att detta inte är områden där det kommer att läggas någon politisk möda. Sedan varierar vad partier säger över landet. I norra och mellersta sverige profilerar man sig mot varg medan man i tex sjöbo till och med är vargfaddrar. Minns ni älgjaktsutspelet? Att man ena dagen sa att älgjakten skulle släppas fri för att nästa dag tvärvända?

Jag får ett synnerligen schitzofrent intryck av (sd)s inställning i jaktliga frågor.

De hade ju även lite problem att bestämma sig i rovdjursfrågor för ett tag sedan då några partimedlemmar var hängivna vargkramare. 

• 1 month later...
Publicerat

Nu gäller det att rösta rätt så att sverige ej antar ILO 169,då kan det vara slut med jakt och fiske uppe till fjälls.

Man blir mörkrädd när man hör politikerna bli intervjuvade i sveriges radio norrbotten.

Publicerat

KD har väl mycket rätt men kvinnosynen är enligt mig skrämmande, så C eller kanske M igen!

Publicerat

Detta är viktigt,inte bara för oss som bor här uppe i norr eller i en fjällkommun.Som ordföranden i sametinget säger så kan fiskare och jägare från södra delen av sverige räkna med att det blir inskränkningar.

Publicerat

Problemet som jag ser det är att både S och M lär bli beroende av MP för att kunna regera (En samlingsregering med S och M tror jag är mycket osannolikt då det sannolikt skulle leda till stor väljarflykt till MP/V respektive SD i nästa val). MP är ju som bekant halvt bindgalna när det gäller jaktfrågor så det ser ju inte jätteljust ut. Med tanke på att alliansen aldrig kommer komma i egen majoritet i detta val är det givet att om de ska sitta kvar så måste de kohandla med MP. Och de har visat sig mycket skickliga på att få igenom sina hjärtefrågor.

Jag tänker sticka ut hakan här och påstå att SD trots allt inte är ett dåligt alternativ för den som jagar, dvs inte sämre än S och M i alla fall. De har till exempel klart mest nyktra uppfattningar vad gäller vapenlagstiftning och har deklarerat att de inte kommer stödja ytterligare inskränkningar för legala vapenägare. Deras ledamot i miljö- och jordbruksutskottet är också själv jägare om jag inte missminner mig och vill öka avskjutningen av varg. Jag uppfattar dem dessutom som betydligt mer genuint intresserade av glesbygdspolitik än de andra partierna och de verkar vilja låta vargfrågan avgöras så lokalt det går. Sedan är de dock extremt toppstyrda vilket gör de till ett litet mer osäkert kort samt att de säkert kan förhandla bort en hel av de punkter som ligger dem mindre varmt om hjärtat för att få igenom sina profilfrågor. Samma verkar dock gälla för alliansen som jag, jämfört med S, uppfattar har lättare att lägga sig platt för miljöpartiet eftersom det inte finns några andra samarbetspartners för dem.

En hel del beror på hur den parlamentariska situationen kommer se ut efter valet så det är ganska svårt att förutse vad som kommer hända. Får de rödgröna egen majoritet, håller alliansen efter en kraftig förlust, blir SD mer normaliserade, åker C eller KD ur riksdagen, kommer F! in, blir SD supervågmästare, kommer Reinfeldt sitta kvar etc? Det blir ett spännande val, minst sagt.

Min slutsats blir att man kan gott rösta på både S, M och SD som jägare och låta andra frågor avgöra istället. Dock, hur man än röstar får man i praktiken MP på köpet så summa summarum - det finns inga bra alternativ att rösta på som jägare/skytt, bara mindre dåliga. Om man tycker MP har haft stort inflytande under gångna mandatperiod, så vänta tills nästa...

Jag själv hade gärna sett S göra upp med SD och något mer parti (C och/eller KD?) om jakt- och vapenfrågorna (M kommer aldrig ta i SD med tång under Reinfeldt så det alternativet kan nog avskrivas - Dessutom: M har jag i mångt och mycket tappat förtroendet för rent allmänt - till exempel för att de lät en gammal kommunist göra en vapenutredning).