Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

JAKTEN OCH RIKSDAGSVALET 2014

Featured Replies

Publicerat

Hur var det med morkullorna?

• Svar 292
  • Visningar 22,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Blir intressant detta.. MP Nej till vargjakt.. S Ja till vargjakt. Och det är väl bara början.. Någon klok person uttryckte.. Nyval i november, känns som det lutar åt det hållet. SD har vid 80% av omr

• att utesluta skitmedia är ju iofs ett tecken på sunt förnuft.

• Nu är ju Peter Eriksson inte chef över MP och han har många gelikar som inget hellre önskade än att förbjuda jakten. Peter är i minoritet i partiet så MP är i praktiken inget alternativ. Har många vän

Publicerat

Verkar som att Åsa Romson kräver Miljöminister posten. Hur skall detta gå.

Publicerat

Verkar som att Åsa Romson kräver Miljöminister posten. Hur skall detta gå.

Även en miljöminister måste få igenom sina beslut i riksdagaen - och där får vi förhoppningsvis lite sans och vett i systemet.

/T

Publicerat

Alla partier lyfter frågan om invandring. Den är genomtröskad. Däremot är det bara ett parti som inte godkänner den statistik som finns, de kostnader och vinster som redovisas och de asylskäl som internationella avtal reglerar utan hävdar en konspiration ägnad att skicka landet i fördärvet, vill skicka tillbaka människor till krig och elände och underblåser islamofobi hos marginaliserade väljare. De bygger också sin verksamhet på organiserat näthat och våldsideologi.

Det är inte konstigt att de fryses ut när de vägrar acceptera faktum utan hellre bygger sina egna nidbilder. Och det är sorgligt att människor inte ser igenom det.

Är det du Ullenhag?

Skämt å sido...

Nån slags källhänvisning kanske vore passande i ditt inlägg...

Annars rekommenderar jag att du läser Sanandaji eller Tullberg, vad gäller kostnaderna.

Publicerat

Det som är skrämmande med SD är att de innerst inne står för en ideologi som inte är förenlig med demokrati. Jag har deras partiprogram sedan 2006 och 2010. De har definitivt snyggat till retoriken i det hela. De är måhända inte uttalat mot demokrati men det är min personliga övertygelse att flera i den innersta kretsen är mer än nöjda att sitta som enda partiet.

Man skall ha i åtanke att det är inte mer 81 år sen en herre med en skojig mustasch blev demokratiskt vald. Att han efter den demokratiska segern i princip avskaffade demokratin och lät mörda 6 miljoner människor kanske man inte ska glömma bort...

Jag säger inte att SD representerar nazism men man skall vara vaksam för historien har en tendens att upprepa sig, tyvärr.

/M

Publicerat

Millgard och Charlie har förstås helt rätt.

SD är ett gäng sanslösa stolpskott.

Kolla bara vad de har grävt fram för lokalpolitiker...   Det är ju inte direkt de skarpaste hjärnorna bland befolkningen, för att uttrycka sig milt.

Att de har fått 13 % är bedrövligt, dock ett faktum,

Publicerat

Måste bara citera lite av ett debattinlägg på SVT opinion av Joakim lamotte

"Förvirringen verkar just nu total bland Sveriges innerstadsjournalister och övriga gentrifierat gynnade kulturarbetare och opinionsbildare.

Förvåningen beror dels på att Feministiskt initiativ inte fick tillräckligt med röster för att kunna bilda egen majoritetsregering, men givetvis främst på att Sverigedemokraterna fick 13 procent av rösterna i riksdagsvalet."

Det är svårt att förstå något som främst händer på ett ställe man distanierat sig ifrån dvs landsbygden.

Storstadsmedia som är SDs största reklampelare lär knappast få analysen rätt mellan rödvinsglas och algdrinkar även om några som synes verkar öppna ögonen.

Publicerat

Vad man tycker om SD som parti dess politik eller dess medlemmar är rätt ointressant,jag har rätt starka åsikter om Vänstern men känner inget behov av att basunera ut det överallt.

Vad som däremot är riktigt intressant och inte tragiskt,bedrövligt eller katastrofalt är det faktumet att 13% faktiskt stödjer deras politik fullständigt medvetna om att bara det räcker gott för att få en rasiststämpel resten av livet.

I Botkyrka kommun är 53% av befolkningen utlandsfödda,Integrationen har aldrig fungerat,polariseringen total.

Det är människors vardag som formar dom och tydligen tycker tillräckligt många att detta är den viktigaste frågan just nu,att börja gapa om rasister i detta läget är knappast konstruktivt och lär bara öka övertygelsen.

Kom med lite andra argument istället.

/Mike

Publicerat

Vilka är dessa "de svagaste" i ditt samhälle?

Tja, var ska jag börja?  Hur långa inlägg orkar någon läsa?

Människor med olika grad av missbruk, psykisk sjukdom, långtidsarbetslösa, sjukskrivna av belastningsskador,

utländska med språksvårigheter och "konstiga namn", osv, osv....

De flesta vill inget hellre än ha ett jobb, men hamnar istället i en gröt av Fas 3, försörjningsstöd, eller otrygga anställningar ( i bästa fall)

Det var borgarnas jobblinje...

Ett jobb är ett jobb oavsett arbetsuppgifter (inom lagens ramar såklart)

Absolut.

Publicerat

Vad man tycker om SD som parti dess politik eller dess medlemmar är rätt ointressant,jag har rätt starka åsikter om Vänstern men känner inget behov av att basunera ut det överallt.

Vad som däremot är riktigt intressant och inte tragiskt,bedrövligt eller katastrofalt är det faktumet att 13% faktiskt stödjer deras politik fullständigt medvetna om att bara det räcker gott för att få en rasiststämpel resten av livet.

I Botkyrka kommun är 53% av befolkningen utlandsfödda,Integrationen har aldrig fungerat,polariseringen total.

Det är människors vardag som formar dom och tydligen tycker tillräckligt många att detta är den viktigaste frågan just nu,att börja gapa om rasister i detta läget är knappast konstruktivt och lär bara öka övertygelsen.

Kom med lite andra argument istället.

/Mike

Och hur många av de 13% har gjort seriösa försök att lära känna någon som är utlandsfödd?

Jag har själv ganska starka åsikter om vänstern, som jag anser, de bör kanske göra upp med sin historia.

Jag är också av åsikten att invandrings- och flyktingpolitiken inte fungerar men lösningen på detta är definitivt inte att sluta sig och skuldbelägga den som är utsatt.

Det faktum kvarstår att Sverige är ett stabilt land som kan erbjuda mer till många än vad de kunnat drömma om. Detta bör vi inte glömma. Ord som islamisering osv hör inte hemma i en politisk debatt. Vi kan, och bör, kunna erbjuda hjälp till de som behöver den...

Och ska man ändå ge sig in i debatten tror jag att en revision av bidragsutbetalningarna de sista 20 åren skulle ge vid handen att det nog är fler infödda som otillbörligen levt på systemet än vad det är invandrare.

Tror det var Pmt som skrev ovan att arbete är en av lösningarna och jag tror starkt på det. Och de jobb som invandraren tar från svensken är de jobb som svensken ratade...

SD har ju en hel del annat i sin politik som jag inte heller tycker hör hemma i en demokrati bla inskränkta rättigheter för HBT-personer m.m

MEN som sagt mina åsikter, jag står för dem, kan argumentera för dem och skulle gärna göra det någon av de 13% som inte delar dem... Emellertid är det ganska svårt att hitta nån av dem....

/M

Publicerat

PMT

Tänkte mer på vad hon i en miljöministerpost kan ställa till med. Har svårt att se att hon motsätter sig ett ytterligarekrav från Värnare på ett utökat Vargmecka i Sverige.

Publicerat

........................

Man skall ha i åtanke att det är inte mer 81 år sen en herre med en skojig mustasch blev demokratiskt vald. Att han efter den demokratiska segern i princip avskaffade demokratin och lät mörda 6 miljoner människor kanske man inte ska glömma bort...

.............

Mnja - ska vi vara petiga så blev Adolf aldrig vald rikskansler i ett fritt val...... Han blev invald på vänstran sas (liksom Lenin blev) men blev i politiskt tjyv och rackarspel uppflyttad pss som man nu med alla till buds stående medel försöker blockera SD.

Vad var det Hindenburg sa "Hitler? Han duger på sin höjd som postminister....".

Han - liksom Lenin - fick en chans och tog den. Trist för den bortåt 100 miljoner människorna som fick sätta livet till i följderna av det politiska rackarspelet.

/T

Publicerat

PMT

Tänkte mer på vad hon i en miljöministerpost kan ställa till med. Har svårt att se att hon motsätter sig EU's grav på ytterligare utökat Vargmecka i Sverige.

Ja, ja - men det är riksdagen som bestämmer, inte regeringen. Den gör bara förslag.

/T

Publicerat

Mnja - ska vi vara petiga så blev Adolf aldrig vald rikskansler i ett fritt val...... Han blev invald på vänstran sas (liksom Lenin blev) men blev i politiskt tjyv och rackarspel uppflyttad pss som man nu med alla till buds stående medel försöker blockera SD.

Vad var det Hindenburg sa "Hitler? Han duger på sin höjd som postminister....".

Han - liksom Lenin - fick en chans och tog den. Trist för den bortåt 100 miljoner människorna som fick sätta livet till i följderna av det politiska rackarspelet.

/T

Som alltid, du har rätt. Jag satsade på den enkla argumentationen. Kärnan i min tanke är att det i dagsläget blåser ganska tråkiga vindar i Europa och andra delar av världen, må de vara höger eller vänster. Man ska minnas det som skett tidigare och respektera det, för det kommer säkerligen hända igen för där finns alltid nån som är villig att ta chansen...

/M

Publicerat

Nja jag tror det har med kulturkrockar att göra, vi förstår varandra olika bra/dåligt. I Sverige har somalier haft det svårast att integreras men i England har de haft det lättast  :ermm:

Publicerat

"Och hur många av de 13% har gjort seriösa försök att lära känna någon som är utlandsfödd?"

Vi har många utlandsfödda i Sverige som röstar på SD. Flertalet som röstar på SD röstade tidigare på moderaterna och innan dess på S. Många umgås med utlandsfödda invandrare dagligen.

"Jag har själv ganska starka åsikter om vänstern, som jag anser, de bör kanske göra upp med sin historia."

Vänstern är sannolikt den grupp som har störst behov av detta.

"Jag är också av åsikten att invandrings- och flyktingpolitiken inte fungerar men lösningen på detta är definitivt inte att sluta sig och skuldbelägga den som är utsatt."

Finner inte detta påstående i SD's parti program. Man brukar i debatter och via media skuldbelägga ansvariga politiker och media för situationen. Det är självklart att man som människa försöker finna den bästa framtid för sina barn. Sverige lovar med sin plakatpolitik guld och gröna skogar. Efter att suttit i förorterna i 5 år och det börjar klarna att här finns inget jobb så blir man förbannad och frustrerad. Invandrare är inte heller en homogen grupp. Den består av olika utlandsfödda grupper med olika erfarenheter. Kristna, muslimer, Hinduer, budister mfl med olika förgreningar inom dess trosuppfattning. Arbetslöshet, hopplöshet mm driver snabbt fram fundamentalistiska tankar hos folk och vi ser hur förkrossade muslimska föräldrar ber om hjälp för att man skall hjälpa dem att förhindra att deras son skall ansluta sig till al Shabab, ISIS mfl.

"Det faktum kvarstår att Sverige är ett stabilt land som kan erbjuda mer till många än vad de kunnat drömma om. Detta bör vi inte glömma. Ord som islamisering osv hör inte hemma i en politisk debatt. Vi kan, och bör, kunna erbjuda hjälp till de som behöver den..."

Om du loggar in på SVT granskning och kollar de tre delarna av Den Goda Viljan så kommer du få se hur Sverige behandlar muslimer som försöker lyfta den vardag de utsätts för i förorterna. Våra makthavare är så upptagna av att inte stöta sig att de inte vågar ta i saker som läggs fram deras fötter. Genom att hänga upp sig på ett ord som islamisering mm gör bara det legitimt att bortse från att många invandrare i våra förorter tillåts lida medan våra politiker tävlar i politisk korrekthet.

"Och ska man ändå ge sig in i debatten tror jag att en revision av bidragsutbetalningarna de sista 20 åren skulle ge vid handen att det nog är fler infödda som otillbörligen levt på systemet än vad det är invandrare."

Det hoppas jag att det är då invandrare jämfört med svenskarna fortfarande är en mindre grupp i Sverige.

"Tror det var Pmt som skrev ovan att arbete är en av lösningarna och jag tror starkt på det. Och de jobb som invandraren tar från svensken är de jobb som svensken ratade..."

Idag har vi en stor arbetslöshet blir På 50, 60 och 70 talet hade vi stora behov av arbetare och därmed skedde en naturlig integration.

"SD har ju en hel del annat i sin politik som jag inte heller tycker hör hemma i en demokrati bla inskränkta rättigheter för HBT-personer m.m"

Tänker du på att de inte tycker att kyrkan skall tvingas viga samkönade? Har personligen inget emot vart man vill vigas och när vi samtidigt är inne på det så undrar jsg när media påbörjar sitt drev om krav på samkönade äktenskap i moskéer.

"MEN som sagt mina åsikter, jag står för dem, kan argumentera för dem och skulle gärna göra det någon av de 13% som inte delar dem... Emellertid är det ganska svårt att hitta nån av dem...."

Jag tror du missar dem dagligen. Att vi har valfrihet i Sverige och stigmatiseringen av SD kan säkert spela in att du inte finner någon att diskutera detta med i din omgivning. Lyssna tex på Ring P1 på Sveriges radio. I Sändningarna som varit efter valet har kritiken från invandrare mot rådande integrationspolitik inte varit nådig.

Genom att stänga ute SD och samtidigt köra vidare i samma spår utan att åtgärda de integrationsproblem Sverige har så kommer motsättningarna öka och genom detta kommer SD öka tills den dag SD är stora nog att bilda regering.

Därför har Löfven chansen att lösa detta. Man har hävdat att segregationen är en effekt av högern politik mm. Det skall bli intressant och se om han är den han hela tiden framhäver sig som eller ännu bara en politiker i mängden som håller sig inom Svenska åsiktskorridoren och vårdar framtida tunga styrelseuppdrag!

/M

Publicerat

*

Publicerat

Oj, visste inte att det blir politiskt här på jaktsidan :smile:

I alla fall, vad som gäller integrationen av utlandsfödda: glöm inte

att det inte alltid är så lätt att integreras, i många länder, speciellt

om man är redan lite äldre.

Sedan vill jag argumentera att det finns en oerhört stor procentandel utlandsfödda

som faktiskt försöker komma in i samhället och som vill bidra; många av de har låglönejobb, de

lever inte på bidrag och de betalar skatt. De gör rätt för sig!

Jag har hört av många utlandsfödda att Sverige är ett bra land och att de inte vill att

den offentliga diskussionen kapas av högerpopulister på ena sidan eller

unga bråkmakare som är vilsna och som åker till Syrien för att kriga på andra sidan.

Publicerat

Oj, visste inte att det blir politiskt här på jaktsidan :smile:

I alla fall, vad som gäller integrationen av utlandsfödda: glöm inte

att det inte alltid är så lätt att integreras, i många länder, speciellt

om man är redan lite äldre.

Sedan vill jag argumentera att det finns en oerhört stor procentandel utlandsfödda

som faktiskt försöker komma in i samhället och som vill bidra; många av de har låglönejobb, de

lever inte på bidrag och de betalar skatt. De gör rätt för sig!

Intresset beror nog mest på att det varit val :-)

Jag har hört av många utlandsfödda att Sverige är ett bra land och att de inte vill att

den offentliga diskussionen kapas av högerpopulister på ena sidan eller

unga bråkmakare som är vilsna och som åker till Syrien för att kriga på andra sidan.

Viktigt ståndpunkt och jag håller självfallet med. Det är inte helt lätt att ta till sig ett nytt land och därför är det viktigt att man förstår hur viktigt med främjande kring integrationen är! Man löser inte detta genom att tala om att "Vi har Utmaningar" i 8 år när man samtidigt blundar för den kritik som i flera år framförts av de som bor och lever med problemen.

Satt och lyssnade på ring P1 från i måndags och kan verkligen rekommendera dessa sändningar. Varför hör man inte mer om deras bild av vardagen i media?

Publicerat

Det som är skrämmande med SD är att de innerst inne står för en ideologi som inte är förenlig med demokrati. Jag har deras partiprogram sedan 2006 och 2010. De har definitivt snyggat till retoriken i det hela. De är måhända inte uttalat mot demokrati men det är min personliga övertygelse att flera i den innersta kretsen är mer än nöjda att sitta som enda partiet.

Jag säger inte att SD representerar nazism men man skall vara vaksam för historien har en tendens att upprepa sig, tyvärr.

/M

Det är väl lite typiskt människan... och lite typiskt Europa. Man lär sig inte av misstagen utan varannan generation ska väl göra om allt. "Den här gången är det annorlunda, vi ska ha lite etnisk rensning ,men inte alls på samma sett som då".

Publicerat

Det är väl lite typiskt människan... och lite typiskt Europa. Man lär sig inte av misstagen utan varannan generation ska väl göra om allt. "Den här gången är det annorlunda, vi ska ha lite etnisk rensning ,men inte alls på samma sett som då".

Ja - det är väl där likheterna och skillnaderna ligger......

Etnisk rensning bedriver i praktiken alla som har en trädgård, om man ska spetsa till det lite. Jag hade en gång när jag bodde i lgh en kollonilott, den var inte odlad på 5-6 år så det var ett ganska styvt jobb att "få fason på den". Kolonigrannen var en lite till åren kommen ensamstående dam med en pendantskött lott. En dag möttes vi och hon berättade hur glad hon var för att det var ngn som tagit hand om den oskötta lotten - den sped så mycket ogräs. Därefter frågade hon vad jag skulle göra på lotten varvid jag blixtsnabbt replikerade "bedriva etnisk rensning bland morötterna, morotsmilosevitj ska få härska" och sedan det samma bland salladen. Tanten gick formligen in en kris - det tog säkert 14 dagar innan hon kom ut i lotten igen (annars var hon där varje morgon och varje kväll). Hon hade ALDRIG innan tänkt på "odling" i det prespektivet, och var inte illa berörd - men ytterligt tankfull kring fenomenet.

Den här gången är det kanske inte etnisk rensning som är frågan utan etnisk blandning och då mer specifikt kostnaderna för den etniska blandningen. 

Sedan om det är odemokratiskt eller inte - är det demokratiskt att 13% inte får uttrycka sin åsikt? Ingen gnäller på V för att personer som förespråkar väpnad revolution och klassdiktatur röstar på partiet trots att partiets grund är en av de mesta totalitära ideologierna som någonsin funnits. Olika falla onekligen ödets lotter.....

Välfärdsstaten är till 100% nationella projekt - de omfattar endast nationen och endast då de som bor inom nationen. Pengar är en kronisk bristvara - då kan man i min värld inte bortse från en kostnad och säga "den får vi inte prata om". Då kan vi ju lika införa ett partiförbud eller tankeförbud - men är det demokratiskt? Det brukar ju annars anses vara definitionen av just politiskt förtryck.

I min värld är demokrati en person - en röst. Inte mer, inte mindre. Därmed SKA varje röst respekteras. Därmed inte sagt att man ska hålla med - men den dagen vi begränsar demokratin börjar vi döda demokratin. Och det tänker i alla fall inte jag låta ske utan strid, då får Åkesson hållas. För SD är inget problem - det är ett symptom på ett problem som heter bristande integration. Lös det och vi slipper symptomet.

/T

Publicerat

Jag håller med dig, men man kan ju hantera situationen på olika sätt. Antingen kan man peka med handen på invandrarna och ge dom skulden för kostnaden och att vi inte har råd med välfärd åt etniska svenskar. Vi mot dom. Eller så kan man ju se möjligheter, göra någonting åt situationen utifrån en positiv synvinkel. Jag tror det finns en rädsla från politiker att göra utifrån "de tar våra jobb" retoriken som varit förr. Därför ska de bo i nedmöglade miljonprogramsområden och absolut inte jobba utan gå på bidrag så att de i alla fall har det sämre än de etniska svenskarna. Men detta tror jag tar på moralen hos alla. Ingen vill se dessa miljonprogramsområden... ingen vill se tiggare, ingen vill se en hop ointegrerade människor som inte kan svenska som sitter hemma och cashar bidrag. Personligen tycker jag vi är för få i Sverige. Jag skulle vilja att vi hellre hade en folkmängd runt 15-20 miljoner. Vi skulle bli starkare på alla plan.

Sen måste vi ju komma ifrån det här jäkla kostnadstänket som vi har börjat med. Vi tänker fan i mig bara på kostnader... snart har vi effektiviserat bort oss själva totalt. Vi måste ju satsa för bövelen. De senaste tre åren har man "effektiviserat" på mitt jobb, nu jobbar varenda kotte övertid och en person gör vad tre personer gjorde tidigare - SKITBRA! tycker ekonomerna.. men hur bra är det för samhället???