Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ja till varg i Småland

Featured Replies

• Svar 314
  • Visningar 20,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Min syn på Mattisvargens insats på forumet. Det blev 10 inlägg. Inga nya infallsvinklar eller seriösa försök till debatt presenterades. De frågor han ställde lyckades inte provocera fram några idi

• Hur i herrans namn kan den vara svår att tyda? Den är ju ärkekonkret!   HUR ska vi i Sverige ha mer än 200 vargar (och det är alltså rent praktiska förslag jag vill se här: stödutfodring, omflyttnin

• Hoppas inte han blev utkastad. Det är fel väg att gå så länge han sköter sig. Att han inte tar in det som skrivs är han ju inte ensam om här inne på forumet. Skickat från min HTC One S via Tapatalk

Posted Images

Publicerat

Ok, då blir det väl vargjakt i vinter, kul....

Publicerat

Jag tror med erfarenhet från "varglänen" att det varit smart av jägarrepresentanten att ha förhandlat fram ett tak redan nu. För vem trodde innan vargen etablerat sig i Örebro län att himlen skulle vara taket.

Publicerat

Nu begriper jag inte riktigt vad det "ja'et" innebär i praktiken..... Det finns ju redan varg i småland, skåne och halland. Det är liksom inget nytt under solen......

/T

Publicerat

..och om de sagt nej hade någon brytt sig om det då? Finns det nån möjlighet att välja? Har de andra länen som har varg fått välja?

Sedan måste jag säga att den där bilden svensk jakt använder inte är särskilt smickrande för vargen. Den ser jättekonstig ut...

Publicerat

Mja, det är ju en rätt skum formulering av media, frågan har inte handlat om ifall länen ska ha varg eller ej, det är inte vad som diskuterats i VFD. Det som har diskuterats i flera VFD i landet är hur många vargar länet minst ska ha alltså lägstanivåer. Detta har även gjorts i varglänen och det man har att förhålla sig till från VFD bör ju alltså vara NVVs siffror som säger 27 föryngringar i mellersta området, 3 i norra och 3 i södra, lägre än så är alltså inte aktuellt. 

Publicerat

Jag säger JA till ett kastrerat par i Uppland.

Publicerat

Och jag tycker nu då homosexuella ska leva och ha lika rätt, så kan vi ta två hanar i småland.

Publicerat

Skall Småland ha färre vargar än Närke och Värmland, det är väl orättvist? :smile:

Publicerat

Skall Småland ha färre vargar än Närke och Värmland, det är väl orättvist? :smile:

:wallbash:

Publicerat

Nej ,,

Publicerat

fruktansvärt!

Vi har visserligen haft varg på marken varenda säsong senaste tre åren. Dock har de vandrat vidare lika fort som de har kommit.

Publicerat

Rätt så intetsägande beslut. Här i Värmland har vi nu 27revir och 19 bekräftade föryngringar. Det har vargarna klarat helt själva utan att läsa några beslut. Det gör att vi som redan är begåvade med denna fabulösa mångfald har lite svårt med empatin för de områden som nu råkar ut för etablering av enstaka revir eller kanske bara strövargar. Nyligen var det upprört för två revir i Gävleborg... TVÅ?? Vi har 27. Beslut om att man kan acceptera 10 vargar i Småland? Det har vi bara i Juskogsreviret där jag tidigare jagat.
Jag kan förstå att ni inte vill ha vargen dit, men den kommer att etablera sig oavsett vad man tycker om det, givet att livsbetingelserna är rätt. Jag hoppas för er skull att ni slipper hamna där vi är med viltstammar som lokalt inte är jaktbara,.

levererat av Televerket

Publicerat

Alla län skall ha lika många vargar, förslagsvis noll (0)

På det sätt som varg är påtvingad människor som ex Tiveden paret där dom är flyttade dit utan att berörda i länet/länen hade minsta veto.

Att det inte sker en folkomröstning i samband med valet om Ja eller Nej till varg i kommunen där man bor.

Som det är nu är det nån jäkla lekstuga för vargmuppar som skyller på direktiv från EU.

Publicerat

Vi är långt förbi stadiet där man kan betrakta varg som ett problem med en lösning. Vi är tvingade att tänka i termer av förvaltning av stammen, tron på något annat är inget annat än naivt.

levererat av Televerket

Publicerat

"Käre gud låt det inte hända"! Jakten betyder så oerhört mycket för mig! lösningen är inte att sprida ut dom! utan att minska stammen!

våga vägra varg!

Vilken gud ? vad heter hon?

Publicerat

Hade svenska jägarkåren stått enade från början så hade vi aldrig haft dessa problem.

Publicerat

Vilken gud ? vad heter hon?

DIANA

syndare :wallbash:

Publicerat

Alla län skall ha lika många vargar, förslagsvis noll (0)

På det sätt som varg är påtvingad människor som ex Tiveden paret där dom är flyttade dit utan att berörda i länet/länen hade minsta veto.

Att det inte sker en folkomröstning i samband med valet om Ja eller Nej till varg i kommunen där man bor.

Som det är nu är det nån jäkla lekstuga för vargmuppar som skyller på direktiv från EU.

Skall vi ha folkomröstning kring kronhjort och vildsvin också? Kanske även älgen? Och rådjuren drabbar ju villaägare som blir av med sina tulpaner, kanske kan vi folkomrösta om dom också, kanadagässen sabbar rätt mycket stränder och åkrar härikring vilket helt klart försämrar livskvalitén för såväl sommargäster som bönder kan vi inte ha en omröstning kring dom också?

Att folkomrösta kring arters existens är ju något vi aldrig gjort tidigare och något jag verkligen hoppas slippa se. Att alla län ska ha lika mycket varg är knappast realistiskt, olika län har olika möjligheter till vargetablering och vi kommer aldrig kunna ha en helt jämn spridning i landet av varg liksom vi aldrig kommer kunna ha en helt jämn spridning i landet av vildsvin.

Publicerat

Skall vi ha folkomröstning kring kronhjort och vildsvin också? Kanske även älgen? Och rådjuren drabbar ju villaägare som blir av med sina tulpaner, kanske kan vi folkomrösta om dom också, kanadagässen sabbar rätt mycket stränder och åkrar härikring vilket helt klart försämrar livskvalitén för såväl sommargäster som bönder kan vi inte ha en omröstning kring dom också?

Att folkomrösta kring arters existens är ju något vi aldrig gjort tidigare och något jag verkligen hoppas slippa se. Att alla län ska ha lika mycket varg är knappast realistiskt, olika län har olika möjligheter till vargetablering och vi kommer aldrig kunna ha en helt jämn spridning i landet av varg liksom vi aldrig kommer kunna ha en helt jämn spridning i landet av vildsvin.

JAG tycker varg frågan är 1000ggr mer infekterad än rådjur,älgvildsvin,kronhjort, men visst förstör dom med.

så om det vore lika lätt att få skyddsjakt på varg som på kanadagås så vore jag skitglad!

Publicerat

Vi kommer inte undan vargen. Därför skall t.ex. Skåne, Småland med flera ta några revir så Värmland, Närke, Dalarna och ev. någon mer kan skjuta av några revir. :smile:

Publicerat

Felet är att vi jägare är så jävla naiva så vi tror  än i dag att nästa år så får vi en avskjutning på varg,,

Vi köper hela paketet o röstar  när politekerna nämmner lägre vargstam i nåt tal /så kallat röstfiske o sen klagas det -

När löftena från stockholm inte hålls,,

Ett annat exempel på dumhet är när några mindre begåvade jägare startade Eftersöks strejken-

Som gick ut på att bojkotta trafikeftersök om vi inte fick ner nivån på vargstammen,,

Vad ledde denna bojkott till än att trafikvilt gick en plågsam död till mötes o några Eftersöksjägare-

Förlorade sina Eftersökuppdrag,,

Jag är fullkomligt övertygad om att vi kommer att få leva med vargen i framtiden så länge vi är-

Bundna till EU  tragiskt men sant!

Publicerat

men då får vi väl agera?

vilka partier kan vi tro har betydelse och vill ha ner vargstammen?

vi får väl gå ihop, jakten är ju från intressant till faktiskt livsavgörande!

Publicerat

men då får vi väl agera?

vilka partier kan vi tro har betydelse och vill ha ner vargstammen?

vi får väl gå ihop, jakten är ju från intressant till faktiskt livsavgörande!

Det är för sent att gå ihop. Det skulle göras för länge sedan. Men så länge det är fint att vara PK inom jägarkåren så är det lönt i helvete att bli eniga om vargpolitiken.

För så länge det bara gäller några andra och inte mig själv så kan man vara positiv till varg. Ja så har det varit i för många år. Men när ohyran kommer till sina egna marker så vill man ha solidaritet. Nej det är kört! Lycka till med 200 vargar i Småland, 200 i Sörmland och ytterliga 200 i skåne.