Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ja till varg i Småland

Featured Replies

Publicerat

Det här uttalandet får mig att avfärda dig som ett troll, dvs. du vill bara bråka här. Du "förstår" inte alls hur det känns att bli av med sin hund. Hunden är ju en familjemedlem för de flesta hundägare och det är väldigt nedlåtande av dig att hävda att du "förstår" och sedan skriva det du gör här ovan.

Sedan visar det ju också på din okunskap eftersom det inte bara är jakthundar som blir vargtagna även sällskapshundar blir tagna på villatomter. Och som MarkusR är inne på så måste man bland släppa en hund för att få stopp på t.ex. ett trafikskadat vilt. Men det bryr inte du dig om för du bryr dig ju inte om djur utan bara vargar. För dig kan rådjuret eller älgen, för att inte tala om vildsvin som du är så rädd för, gärna få plågas till döds bara du får veta att det finns vilda vargar i skogen precis som på din blåaktiga affisch som du har på väggen (eller hur ;) )

Sedan är det ju dessutom så att världsunika svenska stövare är på väg att försvinna pga. ett djur som inte längre är utrotningshotat. Jämför gärna hur många vargar det finns i världen med antalet Gotlands-, schiller- och hamiltonstövare.

Mattisvargen- Glöm inte den nordsvenska hästen som verkligen är på väg att utrotas, där kan du istället lägga din energi.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5837857

• Svar 314
  • Visningar 21,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Min syn på Mattisvargens insats på forumet. Det blev 10 inlägg. Inga nya infallsvinklar eller seriösa försök till debatt presenterades. De frågor han ställde lyckades inte provocera fram några idi

• Hur i herrans namn kan den vara svår att tyda? Den är ju ärkekonkret!   HUR ska vi i Sverige ha mer än 200 vargar (och det är alltså rent praktiska förslag jag vill se här: stödutfodring, omflyttnin

• Hoppas inte han blev utkastad. Det är fel väg att gå så länge han sköter sig. Att han inte tar in det som skrivs är han ju inte ensam om här inne på forumet. Skickat från min HTC One S via Tapatalk

Posted Images

Publicerat

Själv är jag ingen förespråkare till vargens etablering i Sverige. Men, steget dit är redan taget. Jag respekterar att människor har andra åsikter, det är ju det vi kallar demokrati. Vi har med andra ord rätt att tycka och tänka som vi vill. Ingen ska/får ta den rätten ifrån oss. :yes:  Att vargen är här för att stanna är bara att konstatera. Så en fråga till er som förespråkar varg i Sverige-  Ni vill väl, som jag, ha en väl fungerande förvaltningsplan. Vi är tvingade i dag, 2014 att förvalta allt vilt, så det inte inskränker på egendom odyl. Ja, vi förökar oss värre än kaniner och tar mer och mer mark för egen bosättning och aktiviteter. Hur ser er förvalningsplan ut när det kommer till tex varg? Nu valde jag att skriva "tex", för att övriga rovdjur i Sverige inte har samma höga status som vargen har fått. Inte för att de är mindre värda i mina ögon, utan som en markering till när människor väljer att vissa arter är mer värda än andra.  

Tacksam för en ordentlig och väl fungerande förvaltningplan från er som förespråkar varg i Sverige  :yes:

Publicerat

Det finns pengar att hämta till stängsel bidrag, gamla, sjuka mm från skatter och om staten slutar sälja ut statliga bolag mm mm.

jag förstår dom som blivit av med hundar pga varg. Det är inte kul. Men där kan jag vara elak att säga att släppa hundar där man vet det finns varg, är lite dumt gjort. Vargen ser hunden som sin fiende rent naturligt.

Helst vill jag ha 1000 vargar men det skulle aldrig gå med motstånd som finns för vargen. Då menar jag inte vargmotstånd från människor utan praktiska motstånd.

Hur tänker du här?

Jakthundarna har haft skogen som sitt revir under 10-15 hundgenerationer. Nu har det kommit in en inkräktare som konkurrerar i deras revir.

Menar du att jakthundarna bara ska lägga svansen mellan benen och acceptera att en inkräktare tagit över deras revir?

Om det är så du menar, är det lika ok att driva vargen ur sitt revir om någon jakthund vill ta över reviret?

1000 vargar, hur har du tänkt lösa tillgången på bytesdjur?

En vuxen varg/ett revir slår ung 100-120 älgar/år. Ränta på våran älgstam ligger idag på ung 70 000-80 000. Vi skjuter lite mer för att skogsbolagen vill sänka älgstammen lite för att minska betesskador.

1000 vargar x 120 älgar i byte. Det ger ett årligt uttag av älg på 120 000 älgar. Dvs vargen måste då äta ner kapitalet för att överleva. (Under förutsättning att vi förbjuder jakt också...)

Vid en vargstam på 1000 individer så ger jag svensk älgstam ca 7-8 år i överlevnad innan det är utrotad i Sverige.

(Lägg där till att Björn, Lo, Järv, Kungsörn, korp och delvis räv och andra kråkfåglar, vill ha sin del av älgkalvar och annat klövvilt.)

1000 vargar kräver också att renbetet ska hysa varg. Det leder oavkortat till att renhållande samebyar kollapsar och slaktar ut sina renar. Rennäringen dör.

Vi vet också att svenska rovdjur årligen dödar i runda slängar 60 000-70 000 renar. Vad ska vi ersätta renen med när samerna slutar med rennäringen? ( http://www.samer.se/1173 )

1000 vargar är inte på något vis realistisk i vår natur ens om vi förbjuder jakten.

Publicerat

När vi ändå är inne på revir...

Han påskiner att vargen ser hunden som en naturlig fiende och försöker lösa problemet, inte sällan med dödlig utgång för inkräktaren.

Men i min lilla värld är det EXAKT lika naturligt att jägaren ser vargen som sin fiende.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

Så om du får som du vill ska egentligen ingen i Sverige kunna släppa hund iom att det då skulle finnas varg i hela Sverige?

telefonskrivet

Nej det menar jag inte. men ha den under uppsikt. har själv hundar så jag vet hur kul det är för hundar att få vara utan koppel.

Och är specielt noga med  att ha hunden under perioden som det är sk koppeltvång.

Publicerat

Nej det menar jag inte. men ha den under uppsikt. har själv hundar så jag vet hur kul det är för hundar att få vara utan koppel.

Och är specielt noga med att ha hunden under perioden som det är sk koppeltvång.

Du sa att om man släpper hund där man vet att det finns varg är man dum. Du sa också att du vill ha varg över hela Sverige. Jag har svårt att tolka det på ett annat sätt än att folk i Sverige inte bör släppa hundar om du når ditt mål.

Att ha konstant uppsikt över sin hund kanske inte är omöjligt men det skulle iaf försvåra löshundsjakten.

telefonskrivet

Publicerat

Klart det finns kloka människor bland jägarna, vi tillhör om man ska generalisera, brukarna i naturen medans du trots ivriga försök att framstå som något annat, aldrig någonsin kan bli något annat än betraktare. 

Jagade älg för några år sen med en jävligt klok person. Fri avskjutning på kalv. Frågade om det var svårt att få ikull kalvarna, skulle man försöka dubbléra om möjlighet gavs? Svaret var klockrent.. Blir din jaktliga upplevelse större av att skjuta två älgar jämfört med en? Svaret för mej var nej. Alltså släppte jag det och överlät det beslutet till situationen.

Min tanke är då, de flesta av oss har konstaterat att vargen finns i landet och skall finnas i landet. Jag personligen vill ha få men friska vargar och de ska förvaltas via jakt. Färre vargar innebär bättre livsvillkor för väldigt många berörda. Tanke blir då, blir ditt liv mer innehållsrikt med vetskapen att vi har 1000 vargar i landet? På vilket sätt är du en lyckligare människa då jämfört med 170 vargar? Du lär aldrig se dem alla så detta är enbart ett teoretiskt ställningstagande och förutsättningen för ditt ställningstagande här är att du aldrig någonsin kommer att drabbas av de negativa följderna av varg oavsett vad du kläcker ur dej här.

Hur kan du förvänta dej att vinna respekt på ett forum där merparten är jävligt skeptiska till ohejdad vargstam? Och ingångsvärdet är att du är och förblir en betraktare, en roll du aldrig kan ta dej ur. Jag begriper det inte. Men du kanske vinner poäng hos dina kompisar eller något jag vet inte. Inget av det du skrivit har ens antydningsvis andats respekt för det faktum att andra har helt andra upplevelser av vargetablering eller respekt för att andra väljer att leva ett annat liv än du. Denna möjlighet är nu borta för många och starkt begränsad för ännu fler. Det spelar ingen roll hur mycket du går på om att du inte vill tjafsa eller bråka, du kommer aldrig att tas på allvar för det.

Allt detta brukar i såna här fall koka ned till att grunden för hela ställningstagandet är att man är anti jakt. Och nej, jag är inte ens antydningsvis intresserad av din generella inställning till jakt, så lägg inte tid och energi på att försöka redovisa detta. Det komiska i det är att man har inga problem med att stanna på McDonalds och mumsa i sig lite industrikött omän hysteriskt marknadsfört som etiskt och eko och gud vet vad.. men den grupp som på allvar hanterar klimatsmart kött.. den ska sablas ned och jävlas med  :wallbash:

För alternativet är att man inbillar sig att naturen sköter sig bäst själv men det är så fantastiskt orimligt i ditt fall givet att du hävdar att du är "dräng".. för då vet du att människan pillar med ALLT vad avser naturen.

Jag är inte emot jakt, jag äter kött och gärna ifrån skogen.

Äter nästan bara svenskt kött. (kan hända att det ramlar ner irländskt kött.

Har också arbetat för det svenska köttet, närodlat, bättre djurtransporter, velat förbjuda import av antbiotika laddat kött ifrån Brasilien mm.

Även arbetat mot GMO

Jag är lika lycklig om det får vara 500 eller 1000 vargar men helst 1000 vargar... mindre än 500 så är stammen inte lika stark med tanke på renägare och samer som skjuter så fort de får veta att varg finns i deras marker, tjuvjägare, tåg och trafikolyckor, sjuka vargar

Publicerat

Det är ju faktiskt rätt intressant, i mina ögon undergräver du din egna trovärdighet. Jag menar är man så pass intresserad av ett djur så måste man ju ha upplevt det? Vad är det som driver dig, varför bryr du dig om ett djur du aldrig har sett? (djurpark räknas inte). 

mvh

Det är en sak i det hela... Att jag inte fåt sett detta djur gör det mer mystiskt mm.

Publicerat

Mattisvargen- Glöm inte den nordsvenska hästen som verkligen är på väg att utrotas, där kan du istället lägga din energi.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5837857

Det skulle jag gärna vilja, men tiden finns inte.

Älskar Nordsvenskar, har arbetat med sånna i skogen och kört vagn bakom sånna

Publicerat

Nordsvensken som jag antar är betydligt mer hotad som art och du dessutom har/haft en relation till borde ju ligga dig varmare om hjärtat än vargen.

Det känns mer som att ni går runt och hoppas på att få se Jesus...

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

Jag är inte emot jakt, jag äter kött och gärna ifrån skogen.

Äter nästan bara svenskt kött. (kan hända att det ramlar ner irländskt kött.

Har också arbetat för det svenska köttet, närodlat, bättre djurtransporter, velat förbjuda import av antbiotika laddat kött ifrån Brasilien mm.

Även arbetat mot GMO

Jag är lika lycklig om det får vara 500 eller 1000 vargar men helst 1000 vargar... mindre än 500 så är stammen inte lika stark med tanke på renägare och samer som skjuter så fort de får veta att varg finns i deras marker, tjuvjägare, tåg och trafikolyckor, sjuka vargar

Så enligt dig är alla samer tjuvskyttar.... Intressant kan tolkas som hets mot folkgrupp....
Publicerat

Du är inte så lite kaxig i dina uttalanden.....

Jag ställer mig undrande om hur du har tänkt att föda dina vargar?

Jag läser in att du är negativt inställd till rennäringen. Och du vill sprida vargen upp till renbetet.

Hur har du tänkt att vi ska lösa fodertillgången för både varg och de rovdjur(björn, järv, lo, kungsörn osv) som redan finns där? Särskilt om samebyarna kollapsar och renen försvinner som bytesdjur?

(Edit: Dvs vi behöver hitta 60 000-70 000 nya bytesdjur för att hålla de nuvarande rovdjursstammarna vid liv. Därtill behöver ett antal extra för att föda det antal vargar som du vill etablerar istället för rennäringen.)

Vi har varken de orörda ytor vargen behöver, eller bytesdjur nog för att hålla en vargstam. Varje varg som vi har i skogen kostar någon annan människa pengar(förlorade tamdjur, jaktligt utbyte, skydd mot varg och inte minst vara tvungen att anpassa sitt sätt att leva efter en påtvingad, icke självvald förändring). Med det i tanken så skulle vi gott och väl klara oss med 100-170 vargar utan att vargstammen som sådan riskerar utrotning i landet. Kan vi dessutom sätta ut 1-2 vargar/valpar/eller invandrare vart annat år. Så är genetiken inget problem hellre.

Med en stam på 500 vargar så kommer det att krävas minst 2-4 nya vargar/år för att genetiken inte ska bli lidande. 1000 vargar så måste vi in med minst 10 nya/år.

Med tanke på hur ofta det vandrar in varg så är det betydligt bättre för vargstammens överlevnad, att den inte är för stor till antalet. Så att nytt dna från en invandrare får större genomslagskraft i stammen.

(Särskilt nu när det knappt ens finns någon vargstam(utan hybrider) i norra Finland och vid kolahalvön, dvs en invandrare måste antingen gå från sibirien eller komma upp från baltländerna.)

Jag ser verkligen fram mot att få ta del av dina tankar hur vi ska kunna lösa problemen med det antal vargar du önskar. Dvs 3 huvudfrågor.

1 Hur ska vi skapa tillräckligt stora, av människan opåverkade ytor så att vargen kan leva naturligt och bilda sina 100 000-150 000 ha stora revir?

2 Hur ska vi kunna förse alla vargar med byten?

3 Hur ska vi kunna hålla en så stor vargstam genetiskt frisk?

Publicerat

Den här tråden blev ju plötsligt intressant.

Ur mer än ett perspektiv.

Då jag är från samma geografiska område som du Mattias så får du gärna utveckla mer om vildsvins attackerna, de har nämligen helt gått förbi min radar. Jag känner till ett fall där en hundförare jag jagar ihop med där en gris först tacklade omkull honom för att vända om och ge sig på honom igen, det handlade om en trafik skadad galt.

Det skulle även vara intressant att få veta vad det är som ä värdet med att ha en stor vargstam, både för dig personligen och för Sverige i ett större perspektiv och då även hur det ska ställas mot andra värden.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Det är en sak i det hela... Att jag inte fåt sett detta djur gör det mer mystiskt mm.

Flytta till Sibirien el. Alaska så ökar kanske chansen. :thumbsup:

På bägge ställena finns det omr. som är väldigt vargrika.

Yellowstoen är ett annat omr i USA som är vargrikt.

Publicerat

Så enligt dig är alla samer tjuvskyttar.... Intressant kan tolkas som hets mot folkgrupp....

Har jag inte sagt men det känns många gånger att de gör så.

De gapar iallafall så fort de får nys om varg i deras område

Publicerat

Du är inte så lite kaxig i dina uttalanden.....

Jag ställer mig undrande om hur du har tänkt att föda dina vargar?

Jag läser in att du är negativt inställd till rennäringen. Och du vill sprida vargen upp till renbetet.

Hur har du tänkt att vi ska lösa fodertillgången för både varg och de rovdjur(björn, järv, lo, kungsörn osv) som redan finns där? Särskilt om samebyarna kollapsar och renen försvinner som bytesdjur?

(Edit: Dvs vi behöver hitta 60 000-70 000 nya bytesdjur för att hålla de nuvarande rovdjursstammarna vid liv. Därtill behöver ett antal extra för att föda det antal vargar som du vill etablerar istället för rennäringen.)

Vi har varken de orörda ytor vargen behöver, eller bytesdjur nog för att hålla en vargstam. Varje varg som vi har i skogen kostar någon annan människa pengar(förlorade tamdjur, jaktligt utbyte, skydd mot varg och inte minst vara tvungen att anpassa sitt sätt att leva efter en påtvingad, icke självvald förändring). Med det i tanken så skulle vi gott och väl klara oss med 100-170 vargar utan att vargstammen som sådan riskerar utrotning i landet. Kan vi dessutom sätta ut 1-2 vargar/valpar/eller invandrare vart annat år. Så är genetiken inget problem hellre.

Med en stam på 500 vargar så kommer det att krävas minst 2-4 nya vargar/år för att genetiken inte ska bli lidande. 1000 vargar så måste vi in med minst 10 nya/år.

Med tanke på hur ofta det vandrar in varg så är det betydligt bättre för vargstammens överlevnad, att den inte är för stor till antalet. Så att nytt dna från en invandrare får större genomslagskraft i stammen.

(Särskilt nu när det knappt ens finns någon vargstam(utan hybrider) i norra Finland och vid kolahalvön, dvs en invandrare måste antingen gå från sibirien eller komma upp från baltländerna.)

Jag ser verkligen fram mot att få ta del av dina tankar hur vi ska kunna lösa problemen med det antal vargar du önskar. Dvs 3 huvudfrågor.

1 Hur ska vi skapa tillräckligt stora, av människan opåverkade ytor så att vargen kan leva naturligt och bilda sina 100 000-150 000 ha stora revir?

2 Hur ska vi kunna förse alla vargar med byten?

3 Hur ska vi kunna hålla en så stor vargstam genetiskt frisk?

Vi har ytor för minst 500 st

Byten finns det i skogarna

Får vargen vandra in utan att den stoppas i norra skandinavien så klara den att hållas frisk

Publicerat

Har också arbetat för det svenska köttet, närodlat, bättre djurtransporter...

Menar du alltså att man ODLAR kött??? Det tyder ju verkligen på en vettig syn på djur... :wallbash:

....med tanke på renägare och samer som skjuter så fort de får veta att varg finns i deras marker, tjuvjägare

Har jag inte sagt men det känns många gånger att de gör så.

De gapar iallafall så fort de får nys om varg i deras område

Återigen visar du att du inte är intresserad av att diskutera och hur lite du bryr dig om andra än dig själv. Du är här för att omvända oss mindre förstående. Förstår inte du att det är ett väldigt stort problem för samerna om det kommer in varg i de områden de har sina renar, naturligtvis gör de allt de kan för att förhindra att vargen tar deras renar, det är ju dem de lever av.
Publicerat

Vi har ytor för minst 500 st

Byten finns det i skogarna

Får vargen vandra in utan att den stoppas i norra skandinavien så klara den att hållas frisk

Ytorna finns ja, kanske tom för 500 vargar. Men det bor och arbetar människor där. Som dessutom bedriver jordbruk, skogsbruk, utvinner naturresurser, har vägar och annan infrastruktur. Men vart hittar du de ytor vargen behöver för att kunna leva sitt naturliga beteende?

Det finns några bytesdjur i skogen. Men hur ska vi hitta de mängder som vargen behöver? Särskilt om du ska offra rennäringen och dränera skogen på 60 000-70 000 extra bytesdjur årligen som våra björnar, järvar, lodjur och kungsörnar, som nu lever på att åderlåta rennäringen? Om vi ska ha de vargar som du vill ha och där du vill ha dom. Då kommer det att fattas bytesdjur. Om alla "dina" vargar och de rovdjur som tidigare levt av ren, ska börja äta älg då fattas det i runda slängar minst 60 000 bytesdjur i ränta. Visst kan vargen fortsätta äta älg i några år, men sen har dom slagit ner älgstammen tom kanske utrotat älgen och förmodligen så följer även de små kronhjortstammarna som finns också med, vad ska vargarna då leva av?

(Troligtvis så kommer rådjuren och dovhjorten också att bli en spillra av vad som finns idag. Detta dels för att vargen kommer att behöva späda på älgmenyn, men också för att övriga rovdjur kommer att gå hårdare åt bla rå, för att det finns inget annat vilt att variera menyn med...)

Vidare kräver dina tankar ett stopp för Svensk klövviltsjakt innan dina tankar ens kan börja realiseras, varför törs du inte gå ut och säga det? Förmodligen så kommer det också innebära slutet för våran köttindustri. Att stängsla in våra djurbesättningar kommer att göra att svenskt kött inte kan stå sig i konkurrensen med billigt kött från andra länder. Tex från Brasilien där det offras art efter art när regnskogen får ge plats åt djurfoder....

Iom att du har de starka åsikter som du har, så vore det rätt passande om du åtminstone kunde presentera hur du har tänkt att det ska fungera i naturen, när du vill göra en rätt omvälvande stor förändring. Nog måste du ha tänkt till, vilka konsekvenser en stark vargstam har på annat vilt och andra intressen?

Vargen stoppas inte vid tullen vid Torneåälven! Den kan vandra ner över landet. Finns inga hinder för det. Problemet är att det finns inte så mycket varg på Finnsk-ryska sidan heller. Iof inte renrasiga vargar som inte har korsats med hundar. Skyll inte på att renägarna tjuvskjuter invandrande varg, innan du har belägg för det!

(Hade vargen sett det som naturligt att vandra ner i landet från finn-ryska sidan, då hade den aldrig försvunnit ur vår fauna heller. Sverige är inte geografiskt fördelaktigt för vargarna att etablera sig i. Ska det finnas varg här, så är det på "konstgjord" väg, inte naturligt....)

Publicerat

Enligt mig har man tyvärr redan valt hur Sverige skall förvalta vargen och det är de så kallade vargkramarna som genom att bakbinda alla försök till vargförvaltning dvs jakt på så vis valt att vargen skall förvaltas genom tjuvjakt av de som ej längre ser någon annan utväg. Dessa behöver inte ens vara många men med de senaste årens vargförvaltning i gott minne så växer denna skara. Mycket beklagligt beslut om du frågar mig och jag har svårt att se vad vargen vinner på vargkramarnas beslut att öka tjuvjakten. Där det finns många jägare per hektar och kanske framför allt där det finns mycket vildsvin och därmed vildsvinsåtlar läs större delen av södra Sverige så kommer det bli svårt för varg att etablera sig någon längre period. Mao om värmland vill få färre varg så se först till att vildsvinstammen exploderar och med det åteljakten... tråkigt men förmodligen sant.

Publicerat

Ska man vara riktigt konspirationsteoretisk så tänker dom nog så här.

vargen får utvecklas fritt över hela landet vilket resulterar i totalt kolappsade klöviltstammar och renens utrotning,när den byteskategorin tar slut så går vargen över till tamdjur med samma resultat.

Slutsats blir att samtliga 9 miljoner svenskar blir vegetarianer över en natt då enorma betesarealer friställs för odling istället för köttproduktion och återigen blir vi påtvingade ett sätt att leva som vi inte valt.

/Mike

Publicerat

vargen får utvecklas fritt över hela landet vilket resulterar i totalt kolappsade klöviltstammar och renens utrotning,när den byteskategorin tar slut så går vargen över till tamdjur med samma resultat.

Slutsats blir att samtliga 9 miljoner svenskar blir vegetarianer över en natt då enorma betesarealer friställs för odling istället för köttproduktion och återigen blir vi påtvingade ett sätt att leva som vi inte valt.

/Mike

Är också böjd att tro att det är det som är deras dolda agenda.....

Publicerat

/Mike

ja vet i fn , så är det nog!

Publicerat

Flytta till Sibirien el. Alaska så ökar kanske chansen. :thumbsup:

På bägge ställena finns det omr. som är väldigt vargrika.

Yellowstoen är ett annat omr i USA som är vargrikt.

Det är min största dröm att få åka till Alaska och yellowstone