Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ja till varg i Småland

Featured Replies

Publicerat

Fråga är vad vi vinner på att lägga ner rennäringen?

Att den svenska stammen får kontakt med den ryska, då slipper allt trams om inavelsproblematik.

.......

Som sagt utan renarna så finns inte födobasen för de rovdjur som vi redan hyser i norr. Med en massa vargrevir också, så blir skogen garanterat helt tom inom något år.

Ska vi fördriva renägarna och etablera varg istället, då måste vi göra något åt hela den Svenska rovdjurspolitiken. För nuvarande rovdjurspolitik kollapsar totalt om renarna försvinner.

Så innan jag ens på allvar är villig att ens beakta tankar om att offra rennäringen till förmån för varg. Vill jag se ett förslag på en rovdjurspolitik som inte kräver 50 000-100 000 uppfödda bytesdjur årligen.(Det är vad samerna redan idag offrar till våran nuvarande rovdjurspolitik.)

Med det vilt som finns i skogar och på fjällen i norra Sverige, så kommer rovdjuren att gå med tomma magar om vi slutar med rennäringen.

Och det är inte ryggradslöst att påpeka detta faktum. Det är att inse verkligheten!

Det finns ett jaktligt uttag i dag i renebeteslandet...... Alltså finns det ett överskott.

Sedan om man ska ha rovdjur så borde man rätteligen börja i rätt ände - dvs då får markägarna vackert börja med att acceptera en större täthet av framförallt älg med.

Att se varglänen som "förlorade" är att vägra se vad som hänt de senaste 25 åren: dvs vi har haft varg i 25 år, på den tiden har vi fått jaga typ ett djur om året i snitt. Att offra varglänen innebär bara att man succesivt kommer att offra länen norr och söder om med vad det lider.

Så om vi låter rennäringen leva sitt skyddade liv och du kan huka bakom den så får du jaga ett bra tag till förmodligen - på bekostnad av i princip alla andra som vill jaga framförallt älg. DET är att ducka ryggradslöst. Jag försöker hitta en lösning som innebör att det nuvarande låset öppnas - jag sitter inte och fiser och ser till min egen navel.......

/T
  • Svar 314
  • Visningar 21,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Min syn på Mattisvargens insats på forumet. Det blev 10 inlägg. Inga nya infallsvinklar eller seriösa försök till debatt presenterades. De frågor han ställde lyckades inte provocera fram några idi

• Hur i herrans namn kan den vara svår att tyda? Den är ju ärkekonkret!   HUR ska vi i Sverige ha mer än 200 vargar (och det är alltså rent praktiska förslag jag vill se här: stödutfodring, omflyttnin

• Hoppas inte han blev utkastad. Det är fel väg att gå så länge han sköter sig. Att han inte tar in det som skrivs är han ju inte ensam om här inne på forumet. Skickat från min HTC One S via Tapatalk

Posted Images

Publicerat

Fast människan har ju massor med föda till den, föda människan inte får försvara. 

Jo kanske har du rätt i det, men jag ser ändå att chansen för ny rovdjurspolitik skulle öka. Idag utgörs mediautrymmet av lokalmedia med enstaka fårbönder samt JRF/SJF egen media. Svårt att kunna påverka eller göra sig hörd inför majoriteten då. Jag tror att även varglänen skulle hjälpas av att det skulle kunna bli skyddsjakt/licensjakt i sörmland. Jag tror inte det finns stöd för fler helikopterförflyttningar. Mig kvittar det om vi har varg eller inte i Sverige men jag kan absolut acceptera 200 individer + jakt. Vad jag inte kan acceptera är att jag får betala för helikopterförflyttningar...

Det är ett mycket stort misstag att tro att "alla andra är som jag egentligen". Det finns en stollig övertro till att "om vi bara får höras så kommer alla andra att förstå"...... Nåväl - glöm det. De kommer tveksamt att lyssna men de kommer definitivt inte att förstå. Ekonomin i glesbyggd är inte direkt lönsam om jag ska vara snäll......

/T

Publicerat

Att den svenska stammen får kontakt med den ryska, då slipper allt trams om inavelsproblematik.

Det finns ett jaktligt uttag i dag i renebeteslandet...... Alltså finns det ett överskott.

/T

Jo det finns älg, rå och lite kronhjort att jaga idag.

Men ta bort renäringen och vi har helt nya förutsättningar. De antal renar som idag går till rovdjursföda är till nummerären ung den samma som vi har älgar i vinterstam. Vad ska de rovdjur som vi redan idag hyser äta när dom inte kan slå ren?

Den nya bördan med vargar, hur ska vi utfodra dom. När de "gamla" rovdjuren ätit ner älgstammen?

Det enda du kommer att åstakomma med att släppa upp varg bland renarna är att rennäringen dör samt att vi måste fördela ut de norrländska rovdjuren söderut. Vargen kommer inte att stanna på tomma fjäll och äta lämmel iaf.

Där till får du fantasera som du vill. Det är inte möjligt att släppa upp varg bland renarna. Vi kan inte vinna något på det.

Sen vet jag att du vill utplåna samerna, men det är en helt annan agenda än att fördela rovdjur och samtidigt ha jaktbart klövvilt i våra skogar.

Publicerat

För att vara kort...

Jag vill ha 0 vargar. Alla mina intressen och sätt att leva påverkas negativt av nårvaro av varg. Vi behöver inte heller hysa varg pga att det skulle vara en globalt utrotningshotad art. Vi behöver inte ha ett vargrevir i varje skogstuss på jorden.

Jag ser hellre en mångfald av djur och växter i våra svenska skogar, än att låta vargen utarma artrikedomen.

Men jag har full förståelse för att det finns människor som inte tycker som mig och har andra intressen än de som jag har. Därför kan jag acceptera att vi ska hysa varg även i vårt land.

Då hoppas jag att jag också får förståelse för mina livsval och intressen. Jag kan leva med kompromissen att ha en livskraftig vargstam, men inte fler än nödvändigt. Dvs en aktiv förvaltning så att inte antalet vargar överstiger 250-300 individer. Och det är 250-300 fler än vad jag personligen anser vara nödvändigt sett till mina intressen och risken att vargen som art utrotas globalt.

Bra skrivet och tänkt förutom antalet.

Tack för det.

Jag och organisationen har samma förståelse för er jägae att ni har intresse för att jaga och har andra intressen.

Men jag hoppas och tror att det går att komma fram till en acceptans fastän det finns 500 vargar i landet.

Kan vi ha 3000 björnar så kan vi också ha 500 vargar.

Jag tjatar... Men finns ordentliga stängsel och att vargen sprids i landet, både neråt och uppåt i renbeteslandet som täcker över halva landets yta så kommer vargen hålla sig i skogen och sköta om faunan så som ett rovdjur ska göra.

Ta dom svaga mm mm

Förhoppningsvis kan vargen lära sig att jaga vildsvin så den stammen kan hållas nere. För att slippa dom problemen som vildsvinen orsakar.

Publicerat

Ehhhh, nu får du ursäkta.... Men vilken planet kommer du ifrån?

Ett vildsvin kan vara farligt - ja, om man tränger det dit det inte kan fly. Men det är ALLA djur, inte minst råttor. Ett litet djur jag har stror respekt för eftersom jag i min ungdom jagat och skjutit 1000-tals råttor.

Men att vildsvin är farliga för barn - glöm det. Farligt för barn är bilar, plastpåsar och pedofiler men inte minkar, bofinkar eller vildsvin.

Björnen är skygg den med, men likt vargen dras den till föda. Och föda för björnen finns i närheten av människor. Vildsvin dras till människors gröda och inbland deras trädgårdar - liksom rådjuren. Men de säker sig i princip ALDRIG till människor.

Vildsvin är i ren jmf betydligt skyggare än det mesta annat vilt, inkluderande björnen. Och totalt harmlös om du inte tränger den i ett hörn. Vildsvin som attackerar gör det när de trängs och trängs hårt - ALDRIG annars. Jag har haft med vildsvin att göra i över 20 år nu. Tro mig, jag har ALDRIG sett ett svin attackera med mindre än att man gjort sig rejält förtjänt av det. Och då är det mer en fråga om att slåomkull det som stör än att orsaka direkt skada. En björn som fullföljer en attack nöjer sig inte med att putta omkull dig - den är ute efter att skada dig.

Jag skulle inte tveka en mikrosekund att ta med mina döttrar på vildsvinsjakt - de är 8 och 10 år gamla. Men aldrig att de skulle få vara i närheten av en vild björn eller varg.

Att vildsvin är farliga är en rent trams om du ursäktar.......

/T

Där har vi inte samma åsikt.

Jag håller med om att den är skygg då den får vara ifred.

Så som alla djur.

Men vargen är ett MYCKET skyggt djur och har aldrig ätit barn eller vuxna i fritt och friskt tillstånd i Skandinavien.

Men Björn har det.... Den har jag respekt för.

Vildsvin vet jag att de har attackerat människa då jag har en bekant som blev det då han satte upp en ny hage för sina kor.

Publicerat

Mattisvargen: En fråga, vad blev så mkt bättre efter att vargen planterades åter ?

Jag är 46år gammal och jag har då aldrig känt mig halv inombords för att de inte fanns under halva mitt liv, som det gjorde för denna där amerikanska bruden på tv:n för ett tag sedan.

Skapligt att man sakna nåt som man aldrig haft.

Tror du fleras liv blivit bättre av återetableringen eller har det blivit sämre för fler ?

Att rovdjur endast tar sjuka djur, den myten trodde jag var borta.

Publicerat

Mattisvargen: En fråga, vad blev så mkt bättre efter att vargen planterades åter ?

Jag är 46år gammal och jag har då aldrig känt mig halv inombords för att de inte fanns under halva mitt liv, som det gjorde för denna där amerikanska bruden på tv:n för ett tag sedan.

Skapligt att man sakna nåt som man aldrig haft.

Tror du fleras liv blivit bättre av återetableringen eller har det blivit sämre för fler ?

Att rovdjur endast tar sjuka djur, den myten trodde jag var borta.

Det va 2 frågor :) 

Naturen mår bättre.

Vargen är en topp predator och livnär sig på andra djur i naturen, i huvudsak älg. 

Vargen reglerar bytesdjuren genom predation.

Vargen tar inte bara sjuka djur men de svaga djuren tas i första hand, precis som för lejon, tigrar, jaguarer mm.

Sedan står vargen för ca 5% och människan för 90-95% av dödsorsaker hos älg. 

Är nog inte saknaden som är störst utan det är att vi nu har detta mystiska, starka, mytomspunna, vackra mm djur i vår natur.

Publicerat
  • Författare

Kan vi ha 3000 björnar så kan vi också ha 500 vargar.

Skillnaden är att björnen äter grönt från det den kommer ut ur idet i södra delar där snön är borta o blåbär i massor o det gör inte vargen. 

Här försvinner inte snön i södersluttningen förrän i April-Maj då dom kan börja äta grönt.

Hade björnen varit ett renodlat rovdjur så hade älg- o renbeståndet varit ännu mer knapert i björnlänen.

Samerna hade haft fullt upp med att skydda sina renar mot björnen.

Dom har ju fullt upp redan nu under kalvningstid.

2 samebyar skulle prova med att ha vajorna inhägnade under kalvningstid för att skydda kalvarna mot björnarna.

http://jarvprojektet.weebly.com/uploads/1/3/9/2/13929225/2007_mattissonerfarenheter_frn_frsk_att_minska_rovdjursangrepp_p_ren1-24.pdf

http://bjornpredation.blogspot.se/

Publicerat

Det va 2 frågor :)

Naturen mår bättre.

Vargen är en topp predator och livnär sig på andra djur i naturen, i huvudsak älg.

Vargen reglerar bytesdjuren genom predation.

Vargen tar inte bara sjuka djur men de svaga djuren tas i första hand, precis som för lejon, tigrar, jaguarer mm.

Sedan står vargen för ca 5% och människan för 90-95% av dödsorsaker hos älg.

Är nog inte saknaden som är störst utan det är att vi nu har detta mystiska, starka, mytomspunna, vackra mm djur i vår natur.

Bevis på att naturen mår bättre nuän innan vi fick tillbaks vargen!?

Jag kan inte se att vargen gör bättre selektering av bytesdjur än människan(jägaren). Jägaren kan välja att inte ta ut mer ur en viltstam än vad den tål. Det gör vargen. Den slår så länge det finns något att slå.

Vargen slår sällan sjuka och svaga djur. Oftast så slår vargen unga friska kalvar. Jägaren avlivar alltid sjuka/skadade djur.

Så kag vill se bevis flr din tes att naturen mår bättre av att förvaltas av vargen. Än när den förvaltas av jägaren!

Publicerat

Ingen ide att diskutera med en person som är förälskad i en art på grund av new age, mysticism och ockultism. För om man läser bloggar och om olika vargföreningar så förefaller det mest handla om det. Det är på dessa grunder detta djur är så fantastiskt! månsken, yoga, te och hästsvansar. 

Publicerat

Han har ju rätt.....men fel! Om vi satte upp elstängsel för att hägna in vargen skulle acceptansen finnas..!:D

Skämt åsido....ge mig ett vettigt argument varför den ryska vargstammen behöver växa till sig i skandinavien...?!

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

Var det inte uppe i Sibirien som dom hade fri avskjutning på varg för något år sedan för att dom var för många o sedan strövade dom inne i samhällen o byar o utgjorde ett hot mot befolkningen.

Publicerat

hmm, nu är jag inte för varg ,,, långtifrån.

men varför skriver mattisvargen här?

är det det för att få oss jägare att älska varg så är hen dum på riktigt.

men det kan ju vara så att han,,,hen vil höra vad vi jägare säger, och jag tror nog att vi ska vara lite försiktiga med vargkramaren, han kanske kan få in i skallen att det finns mer än varg i skogen?

jag vill ju ha mångfald men inte så många vargar!

jag käkade faktiskt middag med en sån, och jag beundrar honom faktiskt då han ändrade ståndpunkt från noll vargjakt till licensjakt, denne man kom från naturdjursföreningen.

så jag tror man måste börja snacka, jag vill inte ha en enda varg hos mig men det finns dom som vill ha varg i samma antal som rå....men då får vi nog mata dem.

sen anser jag att vargaveln är fel, det är så mycket inavel och EV hundavel i våra vargar så dom är knappt nått värda!

Publicerat

Det här med statliga stängsel är lite som F! i politiken. Det låter spännande för vissa flummiga grupper men när man  överhuvudtaget försöker räkna på det så blir det ohållbara summor redan vid första ekvationen!

Skall vi ha varg i harmoni med naturen via stängsel finns det bara en lösning och det är att stängsla in vargen. 

Just nu är det många pensionärer som knappt har mat för dagen och ett stort minus på kontot trots att de har jobbat i hela sitt liv. Då tycker jag det känns riktigt olustigt att vissa tycker vi skall plöja ner miljoner efter miljoner på stängsel och rovdjur med skev DNA och ursprung.

Björnen går inte att jämföras med varg ur en jägares perspektiv för 1) Björnen lever primärt på växter och bär under långa perioder, 2) Vi får plocka bort individer som visar olämpligt beteende och 3) Vi har årlig avskjutning på ett större antal vilket gör att vi kan skjuta de individer som rör sig närmast våra samhällen.

Punkt nummer 3 är väldigt avgörande för acceptansen kring björn och jag känner många icke-jagande jämtar som helst skulle se att björnen försvann helt från skogarna eftersom de är så många i dag att folk inte ens törs plocka svamp och lingon medans jägarkåren har en mer neutral inställning.

Inget annat land i världen har fått ett så extremt projekt på halsen som Sverige har fått med vargen, och när skall svensken förstå att vi varken är stora eller världsbäst på något och sluta slå sig för bröstet för att hävda sig?

Resten av EU har aldrig kunnat förvalta några viltstammar som vi har gjort och dessa skall vi lyda och ta order från?

I Italien så vet man om att man tjuvjagar rovdjuren och håller tyst om det för vet man inget så behöver man inte fråga, och försvinner rovdjuren är folket glada och då blir politikerna ovalda igen. Termen för detta är "Forza Italia".

Jag vill också hävda att den "svenska" vargen varken är svensk eller ens helt varg men de som sitter på svaret i den frågan lär aldrig erkänna om jag har rätt för då skulle de både bli av med jobben samt att vi då skulle få skjuta av bastardvargarna eftersom det knappast skulle gynna rasen. Jag lär dö av ålderdom innan någon erkänner den saken...

Att någon skulle bli attackerad av ett vildsvin i en kohage är humbug. En stadsbo kanske skulle uppfatta det om de såg ett vildsvin, men tro mig det händer inte. Däremot finns det kor i närheten av kohagar och det är satans påfund själva för ju längre horn desto mer benägna är de rackarna på att verkligen attackera en! Jag är mer rädd att korsa en kohage än att spåra björn i Jämtland. Jag har gjort båda och inget vilt djur skrämmer mig mer än kor, men vildsvin har jag inga problem att röra mig bland så länge det inte handlar om en arg sugga med kultingar.

Publicerat

Japp, visst är Mathias Lundvik vice ordförande i Wolves in Scandinavia en av de oresonliga vargkramarna. Följande citat är t ex direkt taget från hans twitter:

"Vargmotståndare är: vargfientliga, främlingsfientliga, homo fientliga, trans fientliga och EU fientliga." -slut citat

Med vargmotståndare brukar de mena alla som ens funderar på att begränsa vargstammen. Eller ännu tydligare, alla som är för en licensjakt på varg, brukar hamna inom denna rubrik.

Den frågan man aldrig får svar på är hur vargen ska hanteras i framtiden när de valt att köra över landsbygden och jägarna. Tror man att jägarna som förlorat sin jakt ska damma av bössorna och ta ut en veckas semester för att stå och jaga varg i minusgrader?

Det kanske mest sorgliga är att de ofta är övertygade om att naturen ska balansera sig själv, men då glömmer de givetvis bort vår produktionsanpassade skogsbruk ihop med lantbruket...

Nä, man blir mest nedstämd...

Publicerat

"Vargmotståndare är: vargfientliga, främlingsfientliga, homo fientliga, trans fientliga och EU fientliga." 

De enda personer som jag har svårt för är hoplofober, knäppgökar och inskränkta typer, ovanstående citat kommer från en mycket inskränkt person.

Vidrigt. :yucky:

Raggarö

Publicerat

Du skriver att du inte vill bråka men din ton säger att du inte är så intresserad av andra åsikter utan bara vill informera de oförstående jägarna om hur bra det är med varg.

Det här citatet får mig att vilja fråga var du bor och hur många vargar du har runt knuten? Min teori är nämligen att de flesta som är för varg inte påverkas av den i nån större grad och de flesta som faktiskt påverkas av den påverkas negativt genom att deras djur blir rivna eller att de inte kan fortsätta med sin livstil jakten eftersom de inte längre kan släppa hunden och det finns ändå inget kvar att jaga.

De som är positiva tar upp såna argument som du gör här ovan. De kommer aldrig att se en varg eller knappt höra en men de mår bra av att veta att den finns. Då skulle det ju teoretiskt räcka med att det fanns en eller två vargar. Måste det finnas 500?

Sedan skriver du om stängsel. Vi har idag en politisk debatt om huruvida vi ska lägga pengar på att hjälpa flyktingar ELLER om pensionärerna ska få ha dagstidning och få en kaka till kaffet på hemmet och då tycker du att vi ska lägga miljoner på att bygga stängsel och flytta runt vargar i helikopter. Bara för att du ska veta, inte se eller på annat sätt uppleva, att det finns varg. Det går inte ihop för mig.

Jag bor i Östergötland vid smålänska gränsen.

På somrarna bor jag i en fäbod utanför Rättvik mitt i skogen, mitt bland vargar och björnar. är kontakt med andra fäbodar i dessa trakter så jag vet hur det är. Har haft besök av varg och björn på fäboden. (Jag har aldrig lyckats se, men andra i släkten har det) Men har hört och sett spår.

Det finns pengar att hämta till bidrag för rovdjursstängsel, behöver inte ta dessa pengar som du nämner. Ta tillbaka förmögenhetsskatten så kommer det in merpengar till stats kassan.

Publicerat

Nja, en hel del djur söker sig till människan trots att de är mycket skygga - kråkor tex.

Nu blandar du och ger - vargen är inte särdeles skygg. Men du har helt rätt i att vild varg inte dödat vare sig vuxna eller barn.

Men det är ett rovdjur - det betyder krasst sett att de har både "mål och medel", vilket vildsvin VERKLIGEN INTE HAR.

Skitsnack! Naivt skitsnack tom.

Vildsvin har fenomenal hörsel, ännu bättre luktsinne - men är halvblind. Som bäst.

Det ni naturamatörer kallar "attackerande vildsvin" är vildsvin som inte ser er och råkar springa förbi eller på er. Ett svin som anfaller gör det med med pukor och trumpeter.

Men grisen är harmlös i jmf med ett rovdjur - den saknar tänder, rörlighet, teknik och kunskap om hur de ska göra. De sveper lågt mot benen och hoppas att en bete ska ta tag. För det är så de slåss med varandra.... Det fäller då inget vilt kan jag säga..... Därtill springer de inte speciellt fort heller.

Det är liksom något du är helt på det klara med när du har den runt fötterna, den som dräller förbi dig anfaller inte - den blir nog mest förvånad om det råkade stå ngn där också. För de ser dig inte förrän de är på ett par meters håll...

Och störst respekt har jag hundar och kor, sånt som de flesta korkskallar betraktar som " snälla djur man kan klappa". Svensk låglandsboskap har ihjäl 1-2 personer årligen.... Men så är jag bondeson och har jagat i 35 år - vad har du för erfarenhet av djur utöver vad du ser på tv?

Vill du få respekt och dialog måste du kunna och förstå det du uttalar dig om. Tror du på stängsel, fint gör du det. Men du vet uppenbart inte ett jota vad du pratar om.....

T

Jag vet vad jag pratar om.

Ang. vildsvin så pratar jag efter erfarenhet och djurägare i trakterna häromkring. (Bor i Östergötland) Har mycket problem med vildsvin i Kisa och på fler ställen i länet.

Sedan är jag dräng, arbetar för olika bönder har arbetat som det i ca 20 år, är utbildad lantbrukare har arbetat med djur sedan barn, på fäbodar, gårdar, gods....

Jag visste inte siffran om SLB men kan förstå det, då jag höll på bli dräpt av en sån kalvtjur i en ladugårdsbox för flera år sedan.

Publicerat

hmm, nu är jag inte för varg ,,, långtifrån.

men varför skriver mattisvargen här?

är det det för att få oss jägare att älska varg så är hen dum på riktigt.

men det kan ju vara så att han,,,hen vil höra vad vi jägare säger, och jag tror nog att vi ska vara lite försiktiga med vargkramaren, han kanske kan få in i skallen att det finns mer än varg i skogen?

jag vill ju ha mångfald men inte så många vargar!

jag käkade faktiskt middag med en sån, och jag beundrar honom faktiskt då han ändrade ståndpunkt från noll vargjakt till licensjakt, denne man kom från naturdjursföreningen.

så jag tror man måste börja snacka, jag vill inte ha en enda varg hos mig men det finns dom som vill ha varg i samma antal som rå....men då får vi nog mata dem.

sen anser jag att vargaveln är fel, det är så mycket inavel och EV hundavel i våra vargar så dom är knappt nått värda!

Tack för detta

Jag är inte här för att djävlas eller bråka!

Jag som den organisation som jag sitter i styrelsen för, vill ha dialoger, samtal, möten etc med alla sorters människor som har med vargfrågan att göra.

För att få en acceptans ang vargen så är det samtal etc det som gäller. Inte bråk, "krig", hot och elakheter.

Publicerat

Japp, visst är Mathias Lundvik vice ordförande i Wolves in Scandinavia en av de oresonliga vargkramarna. Följande citat är t ex direkt taget från hans twitter:

"Vargmotståndare är: vargfientliga, främlingsfientliga, homo fientliga, trans fientliga och EU fientliga." -slut citat

Med vargmotståndare brukar de mena alla som ens funderar på att begränsa vargstammen. Eller ännu tydligare, alla som är för en licensjakt på varg, brukar hamna inom denna rubrik.

Den frågan man aldrig får svar på är hur vargen ska hanteras i framtiden när de valt att köra över landsbygden och jägarna. Tror man att jägarna som förlorat sin jakt ska damma av bössorna och ta ut en veckas semester för att stå och jaga varg i minusgrader?

Det kanske mest sorgliga är att de ofta är övertygade om att naturen ska balansera sig själv, men då glömmer de givetvis bort vår produktionsanpassade skogsbruk ihop med lantbruket...

Nä, man blir mest nedstämd...

Citatet bygger på att SD politiker i Orsa uttalat sig om att motstånd till varg gav röster till SD och vi vet alla hur SD:s politik är.

Publicerat

SD:s politik är vel demokratisk på samme sätt som alle andre partier??