Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ja till varg i Småland

Featured Replies

Publicerat

Jag vet vad jag pratar om.

Ang. vildsvin så pratar jag efter erfarenhet och djurägare i trakterna häromkring. (Bor i Östergötland) Har mycket problem med vildsvin i Kisa och på fler ställen i länet.

Sedan är jag dräng, arbetar för olika bönder har arbetat som det i ca 20 år, är utbildad lantbrukare har arbetat med djur sedan barn, på fäbodar, gårdar, gods....

Jag visste inte siffran om SLB men kan förstå det, då jag höll på bli dräpt av en sån kalvtjur i en ladugårdsbox för flera år sedan.

Om du är vad du skriver hade du visst dels vad SLB har för temperament och vad gör årligen, dels att vildsvin är totalt harmlösa......

Då borde du även förstå vad "stängsel" egentligen betyder och kräver. Ska stängsel med eltråd funka så måste man i praktiken klippa gräset under tråden, annars jordar ett grästrå tråden vilket gör eltråden verkningslöst. Det är mao en lösning för typ villaträdgårdar.....

T

• Svar 314
  • Visningar 21,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Min syn på Mattisvargens insats på forumet. Det blev 10 inlägg. Inga nya infallsvinklar eller seriösa försök till debatt presenterades. De frågor han ställde lyckades inte provocera fram några idi

• Hur i herrans namn kan den vara svår att tyda? Den är ju ärkekonkret!   HUR ska vi i Sverige ha mer än 200 vargar (och det är alltså rent praktiska förslag jag vill se här: stödutfodring, omflyttnin

• Hoppas inte han blev utkastad. Det är fel väg att gå så länge han sköter sig. Att han inte tar in det som skrivs är han ju inte ensam om här inne på forumet. Skickat från min HTC One S via Tapatalk

Posted Images

Publicerat

Citatet bygger på att SD politiker i Orsa uttalat sig om att motstånd till varg gav röster till SD och vi vet alla hur SD:s politik är.

Är det inte lika bara att erkänna att du fastnade med fingrarna i syltburken?

Du är precis likt en Sverige demokrat. Allt för att vinna röster eller sympatier.

Same shit different name

Publicerat

Att vargen fyller en funktion i naturen av idag är något som inte stämmer, precis som en del redan har tagit upp.

Skogsbruk, jordbruk och annan mänsklig verksamhet gör att det inte finns utrymme för varg och därmed faller funktionen.

Att bevara den inom landet är görligt i hägn, storlek kan diskuteras, men frilevande i naturen nej det är omöjligt.

Acceptans för varg med den argumentation som kramarsidan presterar och har presterat historiskt är omöjlig.

Arten som sådan är långt ifrån utrotningshotad, näst efter människan det mest talrika rovdjuret på jorden!

För min del finns det bara ett läge sedan några år och det är noll frilevande vargar i Sverige.

Publicerat

Jodå, vargen fyller en funktion i naturen.

Kruxet är att vi i princip inte har någon natur i sverige - vi har ytor som används för jordbruk, skogsbruk och renbete. Men vi har mycket lite "natur".

Vill staten återskapa "natur" så får staten gärna göra det, men kan då lämpligen börja med statlig mark. Då fyller vargen i allra högsta grad en funktion.

T

Publicerat

Jag bor i Östergötland vid smålänska gränsen.

På somrarna bor jag i en fäbod utanför Rättvik mitt i skogen, mitt bland vargar och björnar. är kontakt med andra fäbodar i dessa trakter så jag vet hur det är. Har haft besök av varg och björn på fäboden. (Jag har aldrig lyckats se, men andra i släkten har det) Men har hört och sett spår.

Det finns pengar att hämta till bidrag för rovdjursstängsel, behöver inte ta dessa pengar som du nämner. Ta tillbaka förmögenhetsskatten så kommer det in merpengar till stats kassan.

Så du har aldrig sett en frilevande varg? Förstår jag dig rätt då? Måste fråga, hur driven vargkramare är du egentligen?

Publicerat

Vargen.

Egentligen så funderar jag på hur sanningsenligt ditt uttalande om att frisk vikd frilevande varg aldrig har dödat människor i skandinavien. Men då det är svårt att föra hundratal år gamla händelser i bevis. Så låt oss bara konstatera att det är väldigt länge sedan senast vi hade fem hundra vargar i Sverige. Och jah vill då bsra ställa en fråga som ändå består av flera delar. På vilket sätt är det mindre sund om dr människor som drabbas av en sjuk/skadad varg? Eller en halvt domesticerad? Eller en korsning mellan hund och varg?

Den andra delen handlar om ifall du tror att risken för att det uppstår sjuka, skadade eller korsade vargar ökar eller minskar med ökat antal? Tror du risken för att någon idiot tar hand om någon vargvalp och föder upp privat ökar eller minskar? Som du kanske förstår är jag övertygad om att riskerna ökar. Och jag anser det tom bebidat genom att dey sker fler dylika olyckor i länder med större stam än vår. Så nästa delfråga blir. Och du kan hoppa över resten och bara svara på denna om du vill. Hur många dödsfall och personskador tycker du är acceptetbart/100 år?

Publicerat
  • Författare

Håller du med Åsa Romson om att vargsiffrona är saltade p g a att regeringen har tvingat forskarna till det, enl Åsa Romson???

http://www.jaktojagare.se/mp-utspel-far-liberg-att-rasa

Publicerat

Nån som vet i vilken organisation mattivarg sitter i ?

Publicerat

Wolves of Scandinavia..

Publicerat

Ok suck,,,, ja han lär inte tillföra mycket på ett jaktforum än o reta gallfeber på jägarna här,, :sad:

Publicerat

Så du har aldrig sett en frilevande varg? Förstår jag dig rätt då? Måste fråga, hur driven vargkramare är du egentligen?

Nej tyvärr så har jag inte det.

Fat att jag försökt så har jag bara sett spår och hört.

Och det fast jag lever på en fäbod på somrarna i skogen utanför Rättvik, och gjort det sedan födseln nästan.

Publicerat

Det jag framför allt menar är att det finns personer på det här forumet och som läser här som har blivit av med hundar till varg, då är det respektlöst och gå in och prata om att vi ska ha 500 vargar och det är inga problem så länge vi hägnar in fåren, särskilt när du i princip inte påverkas av vargen själv. Vill du värva sympatisörer får du börja med en respektfull ton och försöka kompromissa lite.

Vem ska betala dessa bidrag? Staten? Var får staten pengar ifrån? Ska vi höja skatterna så finns det, som jag var inne på i mitt förra inlägg, betydligt mer angelägna saker att lägga pengarna på än att vi absolut ska ha frilevande varg i Sverige.

Det finns pengar att hämta till stängsel bidrag, gamla, sjuka mm från skatter och om staten slutar sälja ut statliga bolag mm mm.

jag förstår dom som blivit av med hundar pga varg. Det är inte kul. Men där kan jag vara elak att säga att släppa hundar där man vet det finns varg, är lite dumt gjort. Vargen ser hunden som sin fiende rent naturligt.

Helst vill jag ha 1000 vargar men det skulle aldrig gå med motstånd som finns för vargen. Då menar jag inte vargmotstånd från människor utan praktiska motstånd.

Publicerat

Fruktsamt försök till dialog där.. Är du helt säker på att du ser din vistelse här som produktiv?

Publicerat

Vargen.

Egentligen så funderar jag på hur sanningsenligt ditt uttalande om att frisk vikd frilevande varg aldrig har dödat människor i skandinavien. Men då det är svårt att föra hundratal år gamla händelser i bevis. Så låt oss bara konstatera att det är väldigt länge sedan senast vi hade fem hundra vargar i Sverige. Och jah vill då bsra ställa en fråga som ändå består av flera delar. På vilket sätt är det mindre sund om dr människor som drabbas av en sjuk/skadad varg? Eller en halvt domesticerad? Eller en korsning mellan hund och varg?

Den andra delen handlar om ifall du tror att risken för att det uppstår sjuka, skadade eller korsade vargar ökar eller minskar med ökat antal? Tror du risken för att någon idiot tar hand om någon vargvalp och föder upp privat ökar eller minskar? Som du kanske förstår är jag övertygad om att riskerna ökar. Och jag anser det tom bebidat genom att dey sker fler dylika olyckor i länder med större stam än vår. Så nästa delfråga blir. Och du kan hoppa över resten och bara svara på denna om du vill. Hur många dödsfall och personskador tycker du är acceptetbart/100 år?

Denna fråga förstår jag inte:

På vilket sätt är det mindre sund om dr människor som drabbas av en sjuk/skadad varg? Eller en halvt domesticerad? Eller en korsning mellan hund och varg? 

Får vi in varg österifrån med andra friska gener så stärker det vargen och om vargen får spridas i landet. (även på de 52% som renägarna har för sina renar)

Så är det stor chans att vargen hålls frisk. Sen att vargar råkar ut för olyckor på räls och i trafik kan visst öka lite lite.

Vad gäller om någon föder upp varg privat får stå för den. Det är samma sak som de som tar hem giftiga ormar etc och föder upp hemma.

Inga dödsfall och olyckor är acceptabla men händer det så händer det. precis som att gå ut på gatan o bli överkörd av buss.

Publicerat

Är vice ordförande i Wolves in Scandinavia

Publicerat

Ok suck,,,, ja han lär inte tillföra mycket på ett jaktforum än o reta gallfeber på jägarna här,, :sad:

Är inte min mening alls att göra det....

Publicerat

Fruktsamt försök till dialog där.. Är du helt säker på att du ser din vistelse här som produktiv?

Jag fick nys om detta forum genom google alerts...

Såg då att det fanns kloka ord bland de som fanns här inne och ville då passa på att få komma in och prata lite.

Eftersom det är väldigt få tillfällen som jägare och vargförespråkare kan prata.

Vi inbjuds sällan till gemensamma möten.

Och gör vi det så blir det ofta gap och skrik och det är jag emot och då menar jag från BÄGGE håll... Gillar alltså inte heller att vargförespråkare skriker o gapar.

Publicerat

jag förstår dom som blivit av med hundar pga varg. Det är inte kul. Men där kan jag vara elak att säga att släppa hundar där man vet det finns varg, är lite dumt gjort. Vargen ser hunden som sin fiende rent naturligt.

Så om du får som du vill ska egentligen ingen i Sverige kunna släppa hund iom att det då skulle finnas varg i hela Sverige?

telefonskrivet

Publicerat

Så om du får som du vill ska egentligen ingen i Sverige kunna släppa hund iom att det då skulle finnas varg i hela Sverige?

telefonskrivet

Här närmar vi oss en "liten detalj" som jag tycker får för lite fokus i debatten. Om det blir omöjligt att släppa hund pga av vargen, och det enligt värnarsidan är helt sin sin ordning, hur ska vi lösa alla trafikeftersök? Jag skulle väldigt gärna höra ett konkret förslag på detta problem. Det som brukar komma fram är att det ska göras av myndighetsanställda eftersöksjägare, inte av fritidsjägare som idag. Hur, eller var, ska dessa myndighetsjägare träna sina hundar?

Publicerat

Här närmar vi oss en "liten detalj" som jag tycker får för lite fokus i debatten. Om det blir omöjligt att släppa hund pga av vargen, och det enligt värnarsidan är helt sin sin ordning, hur ska vi lösa alla trafikeftersök? Jag skulle väldigt gärna höra ett konkret förslag på detta problem. Det som brukar komma fram är att det ska göras av myndighetsanställda eftersöksjägare, inte av fritidsjägare som idag. Hur, eller var, ska dessa myndighetsjägare träna sina hundar?

Eftersöken är ju inga problem. Dom tar ju Mattisvargen och hans gelikar hand om. Hela antijakt klanen skriker ju sig hesa om att jägare inte behövs när det finns mat på Konsum.

Så Mattisvargen får väl slå en pingla till APU när han behöver sockerconny som spårare.

Och jag skulle vilja att allt filmas för det måste ju vara en syn för gudarna. Sockerconny i spårsele med Mattisvargen på släptåg med en slangbella i hand.

Publicerat

Nej tyvärr så har jag inte det.

Fat att jag försökt så har jag bara sett spår och hört.

Och det fast jag lever på en fäbod på somrarna i skogen utanför Rättvik, och gjort det sedan födseln nästan.

Det är ju faktiskt rätt intressant, i mina ögon undergräver du din egna trovärdighet. Jag menar är man så pass intresserad av ett djur så måste man ju ha upplevt det? Vad är det som driver dig, varför bryr du dig om ett djur du aldrig har sett? (djurpark räknas inte). 

mvh