Publicerat Juli 17, 201411 yr Hallo Mattis vargen! Hur löser vi detta? Varg angrep på får, trotts stängsel. Stängsel som till största delen bekostats av fårägaren själv, då bidragen är för små. http://www.vargfakta.se/nyheter/38-far-doda-efter-vargattack-hedekas/ "Årets mest omfattande vargangrepp i Sverige inträffade under natten mot onsdag vid Ulkeröds gård utanför Hedekas. 38 tackor miste livet som en följd av vargattacken. Större vargangrepp med många döda tamdjur sker varje år även i Sverige. Fram till i onsdags var 22 får det mest omfattande angreppet under 2014. De två vargar som tog sig in i ett hägn vid Ulkeröds gård utanför Hedekas innebar slutet för sammanlagt 38 tackor. – Eftersom det var två vargar var det med stor sannolikhet Kroppefjällsparet, sa Göte Johansson, en av länsstyrelsens besiktningsmän och den som besiktigade det döda fåret till tidningen Bohusläningen. Lars Olof Lyrdal, gårdens och djurens ägare väcktes på morgonen av ett samtal och fick då beskedet om att det låga döda djur överallt i en av hans beteshagar. 43 får befann sig i hägnet av vilka 38 alltså dödades av vargen eller fick avlivas till följd av skadorna. Flera av de skadade fåren ska ha försökt stoppa blödningar genom att lägga sig på varandra. – Det känns fruktansvärt tungt. Dels för vår egen del men också på flera andra plan. Det är nästan så man inte tror det är sant, säger Lars Olof Lyrdal, till tidningen. Fåren befann sig i ett hägn som på tre sidor omgärdas av fårnät, men åt ena hållet var öppet mot en sjö. – Jag skulle på goda grunder gissa att det rör sig om två vargar, en större och en mindre. Det var många spår i strandkanten, och det kan vara så att de tog sig in sjövägen, säger Göte Johansson. Ur ett ekonomiskt perspektiv drabbas gården hårt även efter ersättning har utgått för de vargdödade djuren. – Det här var den kull som var tänkt att bli nästa års avelstackor. Enligt lagen ska man gå skadeslös när detta inträffar, men hur kan man beräkna och ersätta det jobb vi har lagt ner med de här fåren dag och natt för att få fram ett bra avelsmaterial? Det går inte, säger Lars Olof Lyrdal. Lars Olof Lyrdal berättar också för tidningen om den faktiska ekonomin bakom uppsättandet av rovdjursstängsel dvs oaktat nödvändigt underhåll under betesdriften. – Vi har satt upp fyra kilometer till en kostnad av 625 000 kronor. Vi får 50 kronor i bidrag per meter så det är 200 000 kronor. Betesmarker består av kuperad terräng och där är det extra krångligt att få till de här stängslen, säger Lars Olof till tidningen."
Publicerat Juli 17, 201411 yr Tittade både på deras hemsida och på deras sida på facebook och det står inte ett ljud om detta konstigt nog. Dock har jag tidigare läst hur han raljerat över att de inte har staket ut i vattnet när vargen tagit sig in den vägen. Så det blir väl nåt sånt svar igen. Frågan är ju hur man drar el-stängsel i vatten? Men det kanske mr. Lundvik kan svara på?
Publicerat Juli 17, 201411 yr Detta är en populär post. Min syn på Mattisvargens insats på forumet. Det blev 10 inlägg. Inga nya infallsvinklar eller seriösa försök till debatt presenterades. De frågor han ställde lyckades inte provocera fram några idiotsvar från jägarhåll utan det var överlag väl underbyggda och sakkuga svar på tal. Däremot lämnade han många frågor han fick obesvarade. Jag tror helt enkelt han insåg att han var både intellektuellt underlägsen och satt på svartepetter i sakfrågan och därför drog sig ur. Jag kan ju ha fel men så ser det ut härifrån. Jag är dessutom oerhört glad ayy så många kloka jägare gav så välbalanserade svar och kontrafrågor.
Publicerat Juli 17, 201411 yr Min syn på Mattisvargens insats på forumet. Det blev 10 inlägg. Inga nya infallsvinklar eller seriösa försök till debatt presenterades. De frågor han ställde lyckades inte provocera fram några idiotsvar från jägarhåll utan det var överlag väl underbyggda och sakkuga svar på tal. Däremot lämnade han många frågor han fick obesvarade. Jag tror helt enkelt han insåg att han var både intellektuellt underlägsen och satt på svartepetter i sakfrågan och därför drog sig ur. Jag kan ju ha fel men så ser det ut härifrån. Jag är dessutom oerhört glad ayy så många kloka jägare gav så välbalanserade svar och kontrafrågor. +1
Publicerat Juli 18, 201411 yr Jag tror helt enkelt han insåg att han var både intellektuellt underlägsen Mja.... Kunskapsmässigt underlägsen när det gäller jakt, vilt, viltvård och vad olika djur har för positiva och negativa effekter för människor och ekonomi. Visst! Vad gäller kvalitet på plysch kuddar och mys overaller, vilket rödtjut som passar till att deklamera dikter och vilka poeter som kan beskriva saker och tings tillstånd i universum i förhållande till människan dårskap på väg mot sin egen nattsvarta undergång. Och hur man får unga naiva människor att bli villiga att offra sin egen framtid och tom sina liv, för en disney värld där alla lever i harmoni, klövdjur sida vid sida med varg, despoter som bjuder slavar att dela måltid.... Misstänker att han där har betydligt större intellektuellt övertag gent mot oss råbarkade, snustuggande män i skägg, med mord i blick och gevär i hand....
Publicerat Juli 18, 201411 yr Författare Min syn på Mattisvargens insats på forumet. Det blev 10 inlägg. Inga nya infallsvinklar eller seriösa försök till debatt presenterades. De frågor han ställde lyckades inte provocera fram några idiotsvar från jägarhåll utan det var överlag väl underbyggda och sakkuga svar på tal. Däremot lämnade han många frågor han fick obesvarade. Jag tror helt enkelt han insåg att han var både intellektuellt underlägsen och satt på svartepetter i sakfrågan och därför drog sig ur. Jag kan ju ha fel men så ser det ut härifrån. Jag är dessutom oerhört glad ayy så många kloka jägare gav så välbalanserade svar och kontrafrågor. +1
Publicerat Juli 18, 201411 yr Mja.... Kunskapsmässigt underlägsen när det gäller jakt, vilt, viltvård och vad olika djur har för positiva och negativa effekter för människor och ekonomi. Visst! Vad gäller kvalitet på plysch kuddar och mys overaller, vilket rödtjut som passar till att deklamera dikter och vilka poeter som kan beskriva saker och tings tillstånd i universum i förhållande till människan dårskap på väg mot sin egen nattsvarta undergång. Och hur man får unga naiva människor att bli villiga att offra sin egen framtid och tom sina liv, för en disney värld där alla lever i harmoni, klövdjur sida vid sida med varg, despoter som bjuder slavar att dela måltid.... Misstänker att han där har betydligt större intellektuellt övertag gent mot oss råbarkade, snustuggande män i skägg, med mord i blick och gevär i hand.... Faktiskt inte.... Tråla honom och du kommer att märka att det är myyyyyycket tomt tomtetugg. Folk med "rörligt" intellekt brukar kunna prestera även på mindre starka ämneskunskaper - jag tror ärligt talat att killen är tämligen korkad eller som det heter numera "ha en svag begåvningsprofil". Då tror man att man kan hägna ren med eftersom man kan ju hägna får...... Du har ju om inte annat svaret på vad vargen ska äta givet de viltstammar vi har - det finns ju djur i skogen.... Killen ha mao inte kapacitet att räkna i ngn större omfattning fast jag mer eller mindre gav honom alla siffrorna han behövde för att kunna göra det. Det finns naiva människor. Det finns korkade människor. Det finns naiva och korkade människor. Matiisvargen är det sista...... /T
Publicerat Juli 18, 201411 yr Personligen gillar jag människor som valsar in på eget bevåg och rör runt, i den ibland så stillastående grytan. Dumdristigt,idiotiskt eller modigt?? På ett forum är de flesta anonyma, men, jag gillar en katt bland hermelinerna. Om de orkar stå till svars dvs.
Publicerat Januari 29, 201511 yr http://www.blt.se/din-asikt/enorm-dubbelmoral-hos-jagarna/ Senaste insatsen från Mathias Lundvik i att minska motsättningarna i vargfrågan
Publicerat Januari 29, 201511 yr http://www.blt.se/din-asikt/enorm-dubbelmoral-hos-jagarna/ Senaste insatsen från Mathias Lundvik i att minska motsättningarna i vargfrågan Säger som pmt Det finns naiva människor. Det finns korkade människor. Det finns naiva och korkade människor. Den mannen är det sistnämda....liksom många fler
Publicerat Januari 29, 201511 yr http://www.blt.se/din-asikt/enorm-dubbelmoral-hos-jagarna/ Senaste insatsen från Mathias Lundvik i att minska motsättningarna i vargfrågan Det är ju otrevligt att säga att någon är korkad men jag vill påstå att den gode "mattisvargen" har lite otur när han tänker.... Intressant med citaten där. Det är antagligen ingen idé att be om en källa på dessa...
Publicerat Januari 30, 201511 yr Se till att få med ett gäng renskötande samer när vargarna flyttar in så blir det inga problem med skyddsjakt. Erbjud dem ett fjäll för sommarbete och lite lågland för vintern. Jag står gärna ut med lite ren bara jag slipper vargen. Fixat!!!
Publicerat Januari 30, 201511 yr Undrar om ordföranden är analfabet eftersom vicesheriffen är front utåt överallt? Kan man kanske misstänka lite egenprofilering? Tycker om honom...ingenting. Han är helt ofarlig som opinionsbildare, krävs mer än en 7-årings retorik och recyklade floskler för att åstadkomma nåt i debatten nuförtiden. Keep up the good spirit Mattisvargen.
Publicerat Januari 30, 201511 yr Fasiken jag har ju missat allt det roliga. Tror jag måste gå ner i köket och göra en påse popcorn och läsa reprisen från sida 1. Förbaskat vad den där kramaren fick ducka för alla sakliga kommentarer. Det här var kvällens bästa läsning hittills.