Publicerat Juni 5, 201411 yr Som sagt, allt följer mönstret Gissar att han skrev vargforum när han menade jaktforum... Jag roade mig med att läsa igenom hans inlägg i tråden för att se vad han ställt för frågor som han inte fick svar på. Det visade sig att han ställt typ två frågor i hels tråden. Dels frågade han Kias Husse:Är du politiker? Och fick svaret: Nej jag är inte politiker...Sedan frågade han henke67 Denna fråga förstår jag inte: På vilket sätt är det mindre sund om dr människor som drabbas av en sjuk/skadad varg? Eller en halvt domesticerad? Eller en korsning mellan hund och varg? Och fick till svar: Vargen. Du förstod visst inte min fråga. Du skrev i ett svar till pmt att en frisk och fri varg aldrig hade tagit en människa i sverige. Det där är en lek med statistik som trollar bort många dödsfall när man kikar på det internationellt. Därför undrar jag varför man inte skall räkna med de människor som skadats eller dödats av sjuka vargar? Sedan frågade han Varför ska samerna flytta? Jägare kan släppa sin hund men ha den under uppsikt, förstår att löshundsjakt blir svår, men vad är tjusningen med att släppa sin hund för att hunden ska jaga bytet o sen skjuta? Varför ska föräldrarna vara oroliga då vargen inte äter barn? Och fick svar Eftersom att vargen äter upp deras renar som är det de lever av och för. Tjusningen kallas jakt. Eftersom föräldrar är oroliga att vargen ska äta deras barn. telefonskrivet Så för att vara ärlig Mattisvargen, (jag såg att du var inne och läste i morse) du har inte ställt särskilt många frågor och de du ställt har du fått svar på. Och irritationen hos jägarna som du raljerar över uppstod ju när du inte kunde leverera ett enda svar på våra frågor. Du gick ju ut hårt i tråden med att du ville diskutera men det visade det ju sig att du inte ville, i alla fall inga fakta, bara känslor... Såg att du länkar hit från er facebookgrupp, hoppas att några i den gruppen kan se vem det är som inte har några svar.
Publicerat Juni 5, 201411 yr Lite ny (gammal) info kring MVP för den svenska vargen. 40 individer räcker för att vargen ska överleva utan risk att utrotas eller drabbas av genetikfel. http://www.vargfakta.se/nyheter/ruona-burman-vid-naturvardsverket-jo-anmald-forvranger-sanningen/
Publicerat Juni 5, 201411 yr Ser att de talar sig varma för att man ska "odla ren i hägn"......... Det blir ju liksom en smula märkligt - även för mig som är skåning och med mycket liten kunskap om renodlingens mer praktiska sidor i detalj. Men om man antar att "vanliga" regler får antas gälla även då borde ju följande bli problematiskt för någon som tänker: Staket är bra, löser alla vargproblem tydligen. Fåren går inne på vintern, snön blir inget problem. Men ska man ha ren i hägn på vintern - hur höga staket ska man ha då? Och ska man ha tamdjur ute på vintern ska de mig veterligen ha ligghallar....... Renen är ett djur som vandrar ganska mycket, utöver det drivs de mellan sommarbete och vinterbete. Jag antar att man då ska ha vinterhägn och sommarhägn med? Och hur många ha per ren anses räcka för att den ska få ha utlopp från sin naturliga vandring? Vinterbetet sker inte på kalfjället utan i skog, som ofta är privatägd (det finns ju inte så lite tjafs i den frågan eftersom vinterbetet är av "hävd" men ett intrång i äganderätten). Man får vad jag vet inte bygga på annans mark...... Fjällbiotoperna är känsliga - redan i kan man se skador på fjället som är spår av dagens lösdrift av ren. Dessa skador reparerar sig mycket mycket långsamt. Ska man hägna ren kommer det att bli massiva markskador. I en biotop man redan i dag försöker undvika markslitage på allt vad man kan...... Är man så totalt förblindad i sin facination av vargen att all form av verklighet och realism får en enkel biljett till rektum för utleverans vid nästa besök i fekalietemplet? Tanken på en diskusion är god, men den går ju inte att ha om man inte har med lite verklighet och realism. I så fall kan vi ju alla fantisera fritt, och då är ju en jävligt enkel lösning att man flyger in älgar till vargrevirern från säg ryssland. Typ en vuxen älg var tredje dag till varje revir, lämpligen bedövad och sövd då som vargarna kan äta på, så slipper skogsbolagen mer betesskador, fåren kan stängslas in och jägarna ha kvar älgjakten..... Det tycker jag var en lysande enkel lösning. Pengar? Skit i det, vi höjer skatten på leksaker av plast! Jag vet inte vem jag ska tycka mest synd om - de som lever ett liv i dimmorna eller den stackars vargen som kramas av folk som tydligt har noll koll på snudd på allt....... /T
Publicerat Juni 5, 201411 yr Detta är en populär post. Ska vara lite självkritisk här.. Var nog för snabb på hanen här, så heligt less på såna här människor som inbillar sig att bara för att de tycker något jättejättemycket så är inte det detsamma som sanning. Jag hade gladeligen kastat ut honom direkt men det visade sig att ni skötte detta bra jävla mycket bättre än vad jag hade gjort. Heder åt er alla! Mea Culpa. / Rikard
Publicerat Juni 5, 201411 yr ................. Och fick svar Så för att vara ärlig Mattisvargen, (jag såg att du var inne och läste i morse) du har inte ställt särskilt många frågor och de du ställt har du fått svar på. Och irritationen hos jägarna som du raljerar över uppstod ju när du inte kunde leverera ett enda svar på våra frågor. Du gick ju ut hårt i tråden med att du ville diskutera men det visade det ju sig att du inte ville, i alla fall inga fakta, bara känslor... Såg att du länkar hit från er facebookgrupp, hoppas att några i den gruppen kan se vem det är som inte har några svar. Och jag roade mig med att hetsa min Googlefu lite....... Sett till hur Mattisvargen uppför sig och diskuterar annorstädes så är jag rädd för att killen inte är den skarpaste kniven i lådan. På frågan vad vargen ska leva på är "bytesdjur i skogen" ett svar på den nivå han fixar. Det finns djur i skogen, de kan vargen äta. Vad är problemet med det? Reglerad älgstam, ha, antal utöver 10, betestryck, uttag, biologisk mångfald, att jakten är en del av avkastningen på mark etc är helt enkelt tomma ord utan mening. Och det man inte förstår kan man ju omöjligen svara på heller. Om vargen tar får så är det inte bra, men stängsel skyddar fåren så det är liksom inget problem. Nu är fårfrågan löst och vi tar nästa...... Men nu är rovdjurpolitiken så pass komplex att man vackert måste räkna för att se vad som sker och varför. Det finns inga quick fixes i rovdjursfrågan - någon måste betala för rovdjuren. Så länge det inte är uttalat vem som ska göra det (dvs politiskt och därefter avgjort i val av alla som bor i Sverige) så kommer den här soppan att fortsätta på den inslagna vägen där det inte händer ett skit (utöver att rovdjursstammarna växer) och alla blir bara mer och mer förbannde. Diskusion enligt Mattisvargen betyder därmed att vi ska lyssna och höra vad han säger, därefter kommer vi att inse att han har rätt och vi kommer därefter inte längre att tycka illa om vargen eller jaga den. Att tro att han ska kunna leverera något som helst substansiellt tror jag inte en sekund på - utifrån vad han skriver och resonerar runt är det vad man kan förvänta sig av en 8-åring. Jag har en hemma så jag vet ganska väl var förmågorna "tar slut" där. Så även om han kommer igen så är jag inte hoppfull om en dialog med honom - det ligger heöt enkelt över hans förmåga att kunna presentera något som ens kan diskuteras i teorin dessvärre. Trist för jag hade annars gärna tagit debatten med vargkramarna. /T
Publicerat Juni 5, 201411 yr Detta är en populär post. PMT Det är ju det här som är så skönt jämfört med hur det var för några år sedan. Jag minns alldeles speciellt ett skogstroll som man fick skämmas för titt som tätt när han förespråkade SGT och inte kunde tänka sig den minsta lilla kompromiss. Idag är det betraktarna som har de värsta foliehattarna och som vägrar lyssna på motståndarna. Jag är fullständigt övertygad om att varje gång Mattisvargen och hans gelikar visar sig i en öppen debatt så vinner vi över några tidigare obeslutsamma till oss som förespråkar en vettig förvaltning.
Publicerat Juni 5, 201411 yr Skogstrollen finns kvar, de har inte försvunnit. Men de har med tiden kommit till insikten att de är så totalt och komplett negligerade att de numera sitter inne i berget och drömmer om fornstora dar....... De är på intet vis ett skvatt bättre än Mattisvargen - de råkar liksom bara tycka tvärs om. Men det är samma totala brist på realism och tankeförmåga. /T
Publicerat Juni 5, 201411 yr Glöm inte bort att han (mattisvargen) inte ens kunde svara på varför han är så fascinerand av vargen, vad som driver honom!? Påminner lite om ett riktigt långt och "härligt" gräl med frugan, tillslut minns man inte varför man ens började gräla.
Publicerat Juni 5, 201411 yr Synd att Mattisvargen försvann här ifrån. Jag följde denna diskussion med stort nöje och popcornen i högsta hugg Oneshot: Skrev han inte att han tyckte att vargen var ett mystiskt djur? Jag har fått intrycket att detta är fullt tillräckligt för att vargvärnare ska värna besinningslöst för vargen.
Publicerat Juni 5, 201411 yr Ja det är ju för hemskt att man ska stå för det man säger. instämmer vart lite barnkalas av det hela
Publicerat Juni 5, 201411 yr Vargen som individ har jag personligen inget emot. Det är beteendet som inte längre passar in i vårt levende. Det har/och kommer att fällas mycket skog för att tillgodose den mänskliga utbredningen i Sverige,både när det gäller egen bosättning och för våra boskap. Vissa arter passar helt enkelt inte in längre i dagens Sverige. Sedan om det är människan eller djuret "fel", får var och en grubbla på. Att låta vargen breda ut sig i dagens Sverige, och möta både fientlighet i ord och i handling är ett misslyckande redan från ruta ett. Själv vill jag inte se vargar trampa upp stigar i leda på djurparker. Där det finns plats för dem under naturliga förhållande, långt ifrån mänsklig bosättning- så är det där de hör hemma.
Publicerat Juni 5, 201411 yr Det finns planer på att återintroducera varg i Skottland, det finns t.o.m stollar på Nya Zeeland som förespråkar antingen varg eller puma, för att det skulle berika deras liv, dvs utan en tanke på konsekvenserna Jag undrar om de som förespråkade varg som värst då det begav sig hade agerat likadant idag......... Raggarö
Publicerat Juni 5, 201411 yr Att "berika" öar med rovdjur kan slå hårdare än en slägga. De flesta har nog lärt sig konsekvenserna av vad sjöfarare åstadkom" i gott syfte" då de införde diverse djur från sina resor. Nyzeelänare vet nog likväl som australiensare vad det innebär.
Publicerat Juni 5, 201411 yr Det haltar trots detta ovedersägliga faktum rätt rejält hos somliga. Rovdjur har en förmåga att skapa en slags fantasivärld där människan inte ingår i ekvationen. Raggarö
Publicerat Juni 5, 201411 yr Rovdjuren glorifieras och piedistaliseras(!) på människans bekostnad. Bättre så? Lite syftningsfel borde vara tillåtet...... Raggarö
Publicerat Juni 5, 201411 yr Eller så är du mer korrekt i ordvalet men gissar på att du bara ville vara lite sarkastisk,,
Publicerat Juni 5, 201411 yr var tog den lilla vargen vägen ,,,,, ingen som vet ingen som vet........
Publicerat Juni 5, 201411 yr var tog den lilla vargen vägen ,,,,, ingen som vet ingen som vet........ Han är här och smyger i skuggorna. Men fegar när det kommer till att stå upp för vad han tror på........
Publicerat Juni 6, 201411 yr Författare Här är något för Mattiasvarg http://www.expressen.se/nyheter/varg-gick-till-attack-i-hage/
Publicerat Juni 6, 201411 yr Artikel från 2006, allt i nyhetstorkans tid. Den har en förmåga att poppa upp då och då. Händelsen som sådan (eller värre) hade kunnat vara från i går. Raggarö
Publicerat Juni 6, 201411 yr Såg samma länk på fejjan. Ställer samma fråga här som jag gjorde där. Är det någon som vet vad som hände sen?
Publicerat Juni 6, 201411 yr Eftersom vargen sköts på platsen, och vargstammen fortfarande var "starkt hotad", så blev det ganska snart överslätat och det skyldes t o m på de inblandade personerna och man syftade på att de hade trängt vargen och att den var rädd.
Publicerat Juni 6, 201411 yr Författare Artikel från 2006, allt i nyhetstorkans tid. Den har en förmåga att poppa upp då och då. Händelsen som sådan (eller värre) hade kunnat vara från i går. Raggarö Hoppsan! Var den så gammal.