Publicerat Juni 3, 201411 yr Det är vargrevir som har möjlighet att påverka älgstammen. Diverse strövargar som springer runt i hopp om att hitta en partner tar ev. någon älg när den passerar området. Forskarna har studerat den totala mängden slagna älgar i flera kända vargrevir. Här har jag ett i det närmaste fullt förtroende för vad SKANDULV/Viltskadecenter har kommit fram till. Att jaktlag får ställa in älgjakten beror till största delen på att de inte har anpassat avskjutningen efter de nya omständigheterna. Detta behöver nödvändigtvis inte vara de enskilda jaktlagens fel, utan även hur tilldelningen och hur kraven ser ut styr detta. Jag ser det ungefär som på slutet av 70 och början på 80-talet, när vi blev lite tagna på sängen av den så kallade älgexplosionen, och det tog en period innan vi hittat rätt balans igen. Med den växande rovdjursstammen så är det egentligen samma sak, fast denna gång tvärtom, vi måste lära om och anpassa oss till den nya situationen. Det kostar att ha stora rovdjur springandes i våra skogar, och det är vi som dels är markägare och även jägare och djurhållare som får ta de största kostnaderna.
Publicerat Juni 3, 201411 yr Här är ännu en rapport angående jakt och rovdjur. Strategier för beskattning av älg, med och utan rovdjur http://skandulv.nina.no/Portals/skandulvny/Publikasjoner/StrategierForBeskattning_SLU_Web.pdf
Publicerat Juni 4, 201411 yr Det är vargrevir som har möjlighet att påverka älgstammen. Diverse strövargar som springer runt i hopp om att hitta en partner tar ev. någon älg när den passerar området. Forskarna har studerat den totala mängden slagna älgar i flera kända vargrevir. Här har jag ett i det närmaste fullt förtroende för vad SKANDULV/Viltskadecenter har kommit fram till. Att jaktlag får ställa in älgjakten beror till största delen på att de inte har anpassat avskjutningen efter de nya omständigheterna. Detta behöver nödvändigtvis inte vara de enskilda jaktlagens fel, utan även hur tilldelningen och hur kraven ser ut styr detta. Jag ser det ungefär som på slutet av 70 och början på 80-talet, när vi blev lite tagna på sängen av den så kallade älgexplosionen, och det tog en period innan vi hittat rätt balans igen. Med den växande rovdjursstammen så är det egentligen samma sak, fast denna gång tvärtom, vi måste lära om och anpassa oss till den nya situationen. Det kostar att ha stora rovdjur springandes i våra skogar, och det är vi som dels är markägare och även jägare och djurhållare som får ta de största kostnaderna. Mja. Jag litar på uppgifterna rätt väl också. Vargen är ett hot mot min jakt....100-140 slagna älgar/år och revir står väl scandulv bakom!? Det innebär i runda slängar 50-80% av räntan av älgen i ett revir. Detta mycket beroende på revirets storlek. Är reviret 35 000ha så kan uttaget vara 100-120% av tillväxten. Är reviret större än 100 000ha så är det inte mer än 40% Sen påverkas det hela rätt mycket av hur stor älgstammen var ifrån början i varje givet revir. Släng där till in lite björn, korp, lo mm som också vill ha sig en älgkalv då och då. Ska vi ha kvar jakt och samma nivåer på rovdjur i dag. Då måste vi först dubblera vinterstammen av älg. Sen säger scandulv inget om hur mycket en ensamvarg äter. Men det är lätt att förmoda att dom äter lika ofta som andra vargar. Men kanske i första hand måste inrikta sig uteslutande på att slå kalvar. Vidare är det ett problem om alla kalvar dör. För med tiden så kan vi räkna med att 2 älgar försvinner ur älgstammen för varje kalv som försvinner. Iom att det inte finns unga älgar som tar en död gammel älgs plats.
Publicerat Juni 4, 201411 yr ............... Rennäringen tål inte speciellt mycket högre rovdjurstryck innan rennäringen kollapsar. http://www.samer.se/1173 Efter att ha tittat lite på den siten så vet jag inte om vi ska betrakta den som en absolkut sanning direkt - förr en MYCKET partisk inlaga i eget intresse..... /T
Publicerat Juni 4, 201411 yr Efter att ha tittat lite på den siten så vet jag inte om vi ska betrakta den som en absolkut sanning direkt - förr en MYCKET partisk inlaga i eget intresse..... /T Det är det. Men.... Dom återger rätt mycket som scandulv/grimsö osv publicerar. Även en hel del forskningsresultat och vad olika LST står bakom...... Riktigt hyffsad riktighet i torra fakta.
Publicerat Juni 4, 201411 yr Det är det. Men.... Dom återger rätt mycket som scandulv/grimsö osv publicerar. Även en hel del forskningsresultat och vad olika LST står bakom...... Riktigt hyffsad riktighet i torra fakta. Förvisso, men i ett ganska selektivt urval...... /T
Publicerat Juni 4, 201411 yr Hur gick det med "Mattisvargen" då? Sitter han och räknar febrilt eller?! Blev ju väldigt tyst... /Daniel
Publicerat Juni 4, 201411 yr Detta är en populär post. Hoppas inte han blev utkastad. Det är fel väg att gå så länge han sköter sig. Att han inte tar in det som skrivs är han ju inte ensam om här inne på forumet. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Juni 4, 201411 yr Bra skrivet mbbohman tänkte på samma sak,, Det är så att man har rätt att ha en åsikt även om man inte har rätt i själva sakfrågan så sett, får man ändå ha en åsikt,,
Publicerat Juni 4, 201411 yr Jag håller med. Visst var det väldigt naivt och verklighetsfrämmande det han skrev, men det var ju inte direkt med hätsk ton... Men, men den som väntar får se /Daniel
Publicerat Juni 4, 201411 yr Författare Hur gick det med "Mattisvargen" då? Sitter han och räknar febrilt eller?! Blev ju väldigt tyst... /Daniel Jag tror att han har kastat in handduken här på det här forumet. Han ångrar sig att han började ta strid för gråben här på forumet för han har inte klarat av att redovisa något vikt.
Publicerat Juni 4, 201411 yr Jag är den som var mest ivrig att kasta ut honom men jag har inte gjort det.
Publicerat Juni 4, 201411 yr Detta är en populär post. Hoppas inte han blev utkastad. Jag håller med, att bli utkastad är ju hans enda sätt att komma ur detta med nån slags "heder" i behåll. Då kan han gå till sina polare och hävda ett han blev utkastad av varghatande jägare. Det smäller ju antagligen högre i de där kretsarna än att komma och säga att "jägarna krävde mig på fakta, källor och hållbara lösningar och det har jag ju inga"
Publicerat Juni 4, 201411 yr Jag hade gärna kastat ut honom...om jag kunnat! Han var enligt mig inte ute efter något annat än att provocera. Tyvärr valde han fel forum då de flesta här är så sansade och lugna att han inte kom någonvart...! Att ha en diskussion/dialog innebär att man måste tillföra något själv...inte bara slänga ur sig några plattityder och upprepa dessa. Tror han kröp och gömde sig bakom den sten han en gång kom ifrån.... mvh/Urban
Publicerat Juni 4, 201411 yr Ja det är synd att det är utsiktslöst att få en person som honom att ändra uppfattning, eller åtminstone få honom att bli lite mer ödmjuk inför det negativa som kommer i spåren av en stark rovdjursstam. Har man som han byggt upp mer eller mindre hela sin tillvaro på att älska vargen och man t o m är vice ordförande osv, så krävs det en väldigt stark personlighet för att kunna erkänna för sig själv att man kanske ändå borde ha lite förståelse för andra intressen och inte bara gå "all in" för den egna agendan.
Publicerat Juni 4, 201411 yr Han har varit inne och läst under dagen, em. Men tyvärr hade han väl inga fakta eller någon genomtänkt strategi att presentera kring hur han ska kunna hålla sina 500-1000 vargar. Inte ens några halvhjärtade försök att bemöta frågorna han fått.....
Publicerat Juni 4, 201411 yr Jag tror tvärtom att många av de mest extrema aktivisterna är klassiska sökarpersonligheter. De kan bli allt från punkare till nazister, missbrukare eller miljöaktivister beroende på vilka människor de träffar och hur de blir bemötta och inkluderade. (En googling på vår vän här i tråden ger vid handen att så är fallet ) Jag tycker någon i Östergötland/Småland ska bjuda med Mattisvargen på lite jakt. Gärna med stövare eller ställande hund så går han nog att vinna över från "the dark side"
Publicerat Juni 4, 201411 yr Han kan ju få mata mina grisar medans jag vakar gris, enda chansen att slå strävis är väl att skjuta fel gris?
Publicerat Juni 4, 201411 yr Detta är en populär post. Som sagt, allt följer mönstret Gissar att han skrev vargforum när han menade jaktforum...
Publicerat Juni 4, 201411 yr Som sagt, allt följer mönstret Gissar att han skrev vargforum när han menade jaktforum... Han har iaf tydliga problem med självbilden..... Fråga: "Jag ställer mig undrande om hur du har tänkt att föda dina vargar?" Mattisvargens svar: "Byten finns det i skogarna" Riktigt bra och genomtänkta svar där! Klart vi jägare är dumma och inte förstår något med så uttömmande svar.
Publicerat Juni 4, 201411 yr Synd, hoppades på replik. Också synd att nivån på diskussionen sjönk ju längre det höll på. Exempelvis "skjuta fel gris" kanske inte tillför sådär jättemycket till diskussionen. edit missat ett inlägg
Publicerat Juni 4, 201411 yr Jo, i vargkramarkretsar har jag precis genomfört bland det mest oetiska man kan göra, dvs. att publicera skärmdumpar på vad de har sagt. https://www.facebook.com/groups/wolvesinscandinavia/
Publicerat Juni 5, 201411 yr Han har länkat till tråden på fb sidan. Det är bara att hoppas att hanns vänner gör ett besök här och får läsa själva vad som är sagt. Vet inte hur han sedan skulle kunna få medhåll från sina kamrater om att han har levererat fakta i sina svar.....
Publicerat Juni 5, 201411 yr Författare Tror du att någon av hans vänner ha mer fakta att komma med än vad Mattias har gjort???