Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ja till varg i Småland

Featured Replies

Publicerat

Jag backar till trådstarten...

Östergötland och Kalmars viltvårdsdelegationer har godtagit förslag om föryngring i de länen. Jönköping har ännu ej beslutat. Intressant om de säger nej till etablering i länet.

• Svar 314
  • Visningar 20,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Min syn på Mattisvargens insats på forumet. Det blev 10 inlägg. Inga nya infallsvinklar eller seriösa försök till debatt presenterades. De frågor han ställde lyckades inte provocera fram några idi

• Hur i herrans namn kan den vara svår att tyda? Den är ju ärkekonkret!   HUR ska vi i Sverige ha mer än 200 vargar (och det är alltså rent praktiska förslag jag vill se här: stödutfodring, omflyttnin

• Hoppas inte han blev utkastad. Det är fel väg att gå så länge han sköter sig. Att han inte tar in det som skrivs är han ju inte ensam om här inne på forumet. Skickat från min HTC One S via Tapatalk

Posted Images

Publicerat

Klart att det är sant!

Idag efter vårens föryngring, så kommer vi hamna runt 500 vargar. Vargarna kan fortfarande sprida sig över landet, och som jag även nämnde, att ändrar vi på vårt jaktliga uttag, så är ytterligare 500 vargar inget omöjligt.

1000 vargar tar inte 120 älgar per varg och år, utan det är 120 älgar per vargrevir/vargflock och år som gäller.

Tjohopp! Jag som trodde att även ensamma vuxna vargar som inte bildat eget revir än, också äter. Där lärde jag mig något nytt!

Hade också för mig att de utstötta fjolårsvalparna var de som är värst på att "nöjes" döda, när dom driver runt i jakten på ett eget revir....

Men det är väl aldrig för sent att lära sig något nytt.

Vad lever de icke revirhävdande vargarna av då?

Publicerat

Det är tragiskt att en företrädare (vice ordf.) för en förening som  Wolves in Scandinavia har så dålig kundskap om jakt och djur å natur ,hur det fungerar runt vargen.

Undrar då hur usel kundskap det är bland medlemmarna, jag menar en företrädare ska ju kunna informera och delge fakta, men det verkar ju inte finnas. Bara en massa trams och fantasier!! Och dessa aktörer ska få betämma hur människor som lever mitt i verkligheten ska leva, tragiskt!!

Det behövs helt klart mer info ute i stugorna eller ska nog skriva lägenheterna, för det är där de flesta vargkramarna bor!! i Storstäderna, som vistas i skogen några ggr per år.

Publicerat

Det är tragiskt att en företrädare (vice ordf.) för en förening som  Wolves in Scandinavia har så dålig kundskap om jakt och djur å natur ,hur det fungerar runt vargen.

Undrar då hur usel kundskap det är bland medlemmarna, jag menar en företrädare ska ju kunna informera och delge fakta, men det verkar ju inte finnas. Bara en massa trams och fantasier!! Och dessa aktörer ska få betämma hur människor som lever mitt i verkligheten ska leva, tragiskt!!

Det behövs helt klart mer info ute i stugorna eller ska nog skriva lägenheterna, för det är där de flesta vargkramarna bor!! i Storstäderna, som vistas i skogen några ggr per år.

Låter mer troligt att dom ser skogen genom bilrutan ett par gånger/år, för vistats där har dom nog aldrig gjort.
Publicerat

Tjohopp! Jag som trodde att även ensamma vuxna vargar som inte bildat eget revir än, också äter. Där lärde jag mig något nytt!

Hade också för mig att de utstötta fjolårsvalparna var de som är värst på att "nöjes" döda, när dom driver runt i jakten på ett eget revir....

Men det är väl aldrig för sent att lära sig något nytt.

Vad lever de icke revirhävdande vargarna av då?

Vid en vargstam på 250 till 300 vargar, så anses det att vargarna totalt dödar ca 4000 älgar. 

Vi jägare dödar idag omkring 80 000 till 100 000 älgar.

Enkel matematik kan tyckas...

Alltid värdefullt när man kan lära sig nya saker, så det ska du se som positivt  :wink:

Källa: http://www.de5stora.com/omRovdjuren/fragor/fragorSvar/detalj.asp?FrageId=2263

Publicerat

Matin- när du talar om predationen kan du inte bara räkna numerärer, du får fråga dig själv först och därefter forskningen vilka djur/individer det är som tas av vargen och hur det ser ut geografiskt,

först kalvar och gamla djur, sedan små och klena, därefter vuxna starka djur, när maten i form av älg är reducerad eller slut på ett område byter vargen område/revir om den kan. Riala reviret är ett sådant intressant område, geografiskt begränsat av hav och stora vägar, på 9 eller 7 år beroende på när man vill kalla det ett revir samt ange det som upphört hade vargen i praktiken förintat rådjursstammen och den skrala älgstam som fanns i området, därefter flyttade reviret/flocken ut ur området.

Eller med andra ord, var är de 4000 djuren, vilket är ett på tok för lågt resultat, enbart vargarna i det så berömda Ulvsjöärendet tar mer än en älg var femte dag i genomsnitt, eller med andra ord enbart dem hade under vintern 2012 slagit mer än 30 älgar och det är på en grupp om 3-5 vargar, som för övrigt oftast har lyckats med att konsumera i praktiken hela djuret, så pass noggrant att det enbart är delar av käkarna kvar samt lite pälsrester, då käkarna har tänder och tänder är hårda så lämnas den delen oftast. /Christian  

Publicerat

Nu är det inte summorna som genererar problemen, för sett över riket är det en sak. Då finns det älg så det räcker. Men det är framförallt två saker som gör det knöligt:

Problemet uppstår lokalt. Hög vargkoncentration ger en mycket liten stam klövvilt. Då hjälper det inte att det är gott om älg 60 mil bort. Vilket vi ser i varglänen där man nog får anse klövviltsjakten som en tämligen meningslös verksamhet.

Problemet som uppstår ligger mao i koncentrationen och det enkla faktum att man bara sprider på en hög koncentration. Det blir liksom inte bättre för att man ökar koncentrationen över en större yta, om spridningen även betytt en utspädning hade det nog inte varit ett lika kompakt motstånd.

Vargen är ett flockdjur, vilket hur vi än försöker vända och vrida på saken, vilket medför att den automatiskt koncentreras av sitt beteende.

Den andra parametern är den biologiska mångfalden. Ökan man rovdjurstrycket ökar man trycket mot betesnäringen med. Stängsel ger ett visst skydd, men det är liksom inget Alexanderhugg som är permanent – stängslen måste skötas och med en ökande rovdjurstäthet så ökar trycket mot betesnäringen med. En näring som redan i dag har lite problem med att överleva.

Om vargetablering innebär att fler lägger igen betesmarker så minskar den biologiska mångfalden rejält sett till arter av växter och djur. En annan fråga kan tyckas men här talar staten i så fall med kluven tunga – vi kan som jag ser det inte ha hög rovdjurskoncentration OCH biologisk mångfald på betesmarker.

Nu kan ju iofs det lösas genom att man inför en biotoplösning ala rennäringen: ingen varg inom landskap X. Och sedan koncentrerar man all betesmark dit. En lösning som jag ser som mycket, mycket märklig – i det att den är ett stort ingrepp i äganderätten. Men jag vet att en sådan konstruktion diskuteras inom både skogs och jordbruket, av samma skäl som ovan. Bologisk diversifiering koncentreras till vissa områden så att omkringliggande områden kan bedriva skog/jordbruk extremt rationellt utan att behöva ta sådana triviala hänsyn. Så de där skyltarna om att "svenskt jordbruk är europas miljövänligaste" är rent skitsnack - det kanske är europas minst miljöOvänliga verksamhet, men miljövänligt är det banne mig inte.

Som sagt: att bara kasta in vargen i den politiska ekvationen är inte helt trivialt……. Ska man diskutera vargen och vargens varande i Sverige måste vi börja ett pinnhål ovanför jakten och se till hela balansen i sammanhanget. Efter det kan vi i så fall fundera vad en vargetablering innebär för jakten, och hur vi ska hantera den.

/T

Publicerat

Vid en vargstam på 250 till 300 vargar, så anses det att vargarna totalt dödar ca 4000 älgar.

Alltid värdefullt när man kan lära sig nya saker, så det ska du se som positivt :wink:

Källa: http://www.de5stora.com/omRovdjuren/fragor/fragorSvar/detalj.asp?FrageId=2263

Vad är enkelt med det??

Vi jägare skjuter bort avkastningen och försöker se till att älgstammen hålls på en någorlunda jämn nivå. Vi anpassar avskjutningen efter hur mycket älg det finns.

En varg/flock dödar när de är hungriga. De skiter i hur beståndet ser ut, vilket gör att de påverkar älgstammen på ett helt annat sätt.

Sedan ser enbart uppskattning på hur mycket en flock dödar per år. Inget om mindre grupper/vandringsvargar eller missar jag det?

En bättre jämförelse vore väl att geografiskt begränsa jämförelsen till ett område med en fast vargstam, t. ex Värmland.

En annan aspekt på problemet är val av föda.

Jag tror att valet av bytesdjur skiljer sig väsentligt för en vargflock om du jämför en vargflock i Dalarna resp. Skåne.

Publicerat

Alltid värdefullt när man kan lära sig nya saker, så det ska du se som positivt :wink:

Källa: http://www.de5stora.com/omRovdjuren/fragor/fragorSvar/detalj.asp?FrageId=2263

En vuxen var varg slår ung 100-120 älgar/år.

Bildar 2 vargar revir så hjälps dom åt med att slå och äta. Dvs det räcker fortfarande med 100-120 älgar trots att dom är 2 om det. Samma när paret får valpar. Paret slår inte fler djur, utan valparna ser bara till att varje byte blir mer renätet.

Men när valparna blir könsmogna och börjar jaga själva. Då slår "reviret" fler älgar. Ofta sticker ungvargarna och söker eget revir medan alfaparet får en ny kull.

Då ätet reviret fortfarand endast 100-120 älgar. Men ungvargarna som springer planlöst och jagar själva kan också slå 100-120 älgar själv.....

Publicerat

Återkom när ni kan hänvisa till seriösa källor där man kan visa att 1000 vargar käkar upp 80 000 till 100 000 älgar.

För det var det som jag har svarat på, jag har inte svarat på om hur det fungerar med 1000 vargar om vi jägare fortsätter att skjuta våra 80 000+ älgar varje år.

Ska ni vara trovärdiga så bör ni stödja er på riktiga data istället för "hittepå".

Sånt kanske inte är så viktigt eller vad säger du Christian?

Läste för ett tag sedan om att skulle vi ha samma täthet av varg som vi har i värmland över resten av landet (minns inte om norrland var med här), så skulle vi ha omkring 4000 vargar i landet. Att vi då skulle kunna ha 1000 vargar totalt om vi ändrade vårat sätt att förvalta viltstammarna är tämligen självklart.

Christian, jag har varit med om vargar sedan -95 och har både praktisk och teoretisk kunskap om hur vargarna fungerar i våra skogar. Du får hemskt gärna ta fram källor som visar att jag är helt ute och cyklar, jag är inte den som inte kan ändra uppfattning.

Publicerat

Angående 500 till 1000 vargar, så har vi i Sverige självklart mängden vilt som kan klara detta predatortryck. Givet att vi människor slutar jaga i den utsträckning vi gör idag.

Citerar mig själv i så de som missat, kan se vad vi tjafsar om...

Publicerat

Du Matin- jag har inte anfört något "hittepå" men det var trevligt av dig att kommentera mitt svar, eftersom du hänvisar till Linda Thelins rätt summariska svar, utan källhänvisning i forskning har vi kanske något att återkomma om från bådas sida?

/Christian 

Publicerat

En vuxen var varg slår ung 100-120 älgar/år.

Bildar 2 vargar revir så hjälps dom åt med att slå och äta. Dvs det räcker fortfarande med 100-120 älgar trots att dom är 2 om det. Samma när paret får valpar. Paret slår inte fler djur, utan valparna ser bara till att varje byte blir mer renätet.

Men när valparna blir könsmogna och börjar jaga själva. Då slår "reviret" fler älgar. Ofta sticker ungvargarna och söker eget revir medan alfaparet får en ny kull.

Då ätet reviret fortfarand endast 100-120 älgar. Men ungvargarna som springer planlöst och jagar själva kan också slå 100-120 älgar själv.....

Här har ju Mattisvargen ett utomförträffligt underlag för att ”göra lite matte”……..

Ponera att man inom område O med arealen A skjuter Ä älgar i dag med en stam på S älgar/ha.

En vargetablering i område O och vi ska ha samma jaktliga uttag Ä som kan man ju tämligen enkelt räkna fram SJ(jakt) och SV(varg) viket ger en ny ”vinterstam”.

Då blir ju kostnaderna för vargen antingen högre beteskador (SJ + SV), eller mindre jakt (SJ-SV). Då har man ju något som går att kvantifiera, sätta ett pris på och därmed kan det diskuteras hur det ska lösas rent praktiskt, vilka konsekvenserna blir och vem som ska sas "betala notan".

Som det är nu är har INGET sådant resonemang, noll politiskt ansvar (för det här är ENBART en poltiskt fråga, därmed ska det vara ett politiskt ansvar med: parti X lösning Y och sedna får väljarna säga sitt om saken).

/T

Publicerat

Återkom när ni kan hänvisa till seriösa källor där man kan visa att 1000 vargar käkar upp 80 000 till 100 000 älgar.

För det var det som jag har svarat på, jag har inte svarat på om hur det fungerar med 1000 vargar om vi jägare fortsätter att skjuta våra 80 000+ älgar varje år.

Ska ni vara trovärdiga så bör ni stödja er på riktiga data istället för "hittepå".

Sånt kanske inte är så viktigt eller vad säger du Christian?

Läste för ett tag sedan om att skulle vi ha samma täthet av varg som vi har i värmland över resten av landet (minns inte om norrland var med här), så skulle vi ha omkring 4000 vargar i landet. Att vi då skulle kunna ha 1000 vargar totalt om vi ändrade vårat sätt att förvalta viltstammarna är tämligen självklart.

Christian, jag har varit med om vargar sedan -95 och har både praktisk och teoretisk kunskap om hur vargarna fungerar i våra skogar. Du får hemskt gärna ta fram källor som visar att jag är helt ute och cyklar, jag är inte den som inte kan ändra uppfattning.

Vi är överns om att ett revir slpr i storleksordningen 100-120 älgar?

1000 vargar ger kanske upp till ca 200 revir(gissning iom att vi inte har 1000 vargar och kan se fakta)

200+200(par)+200(års valpar)

200x120=24 000 älgar. 400 frivandrande vuxna vargar som också är hungriga men kanske delvis samjagar. 400 vargarx100älgar=40 000 älgar.

24 000+ 40 000=64 000 slagna älgar.

1000 vargar och 200 revir kommet att kräva etableringar på renbetet. Rennäringen kommer helt eller till stor del att upphöra med varg etableringar. Se min sapmi länk tidigare. Dvs ett minus på ytterligare 60 000-70 000 bytesdjur. Byte som våra rovdjur i stället måste söka vilt i skogen för att ersätta.

64 000+60 000= 124 000 vilt från skogen. Vi skjuter 80 000-90 000 älgar/år. Vilket ger ett minus på 34 000-44 0000 älgar. Jämfört med vad vi kan beskatta nuvarande älgstam med. Under förutsättning att jakt på älg samtidigt upphör.

Publicerat

Vargen

Jag vill ta upp två saker. Först vill jag återvända till det där med friska/sjuka vargar. Är det mindre synd om den som blir skadad av en sjuk varg eller inte. För du menbar väl inte på fullt allvar att antalet vargolyckor i Sverige under en period då det funnits max en handfull vargar är relevant för diskussioner där vi talar om flera hundra? Och tittar du på länder som har en större vargstam så dödas/skadas där människor av varg. Detta även om man från betraktar sidan ofta försöker minimera statistiken genom att bara tala om hur mycket problem friska vargar ställer till med. Än värre blir det när "gräsrots" betraktare citerar och glömmer just det lilla ordet. Eller håller du med om att det inte är någon skillnad. I så fall hoppas jag vi slipper se dig använda uppgifter som bara tar hänsyn till problem friska vargar ställt till med i den framtida debatten.

Som nummer nästa så tycker jag det är trevligt att du noterat en relativt sett trevlig ton i diskussionen här på detta forum. Något som inte är helt vanligt. För bara något år sedan så tyckte jag nog att båda sidor var lika goda kålsupare. Idag så ser jag det som att det finns tre grupper. Du har betraktarna, nollvisionärerna och förvaltarna. Givetvis finns variationer inom grupperna men på det stora hela så har betraktare och nollvisionärer väldigt svårt att ta till sig den motsatta gruppens argument. Nollvisionärernas inflytande har minskat. Framförallt gäller det den fallangen som mer eller mindre öppet förespråkat utomparlamentariska åtgärder. Därmed har givetvis debattklimatet mjuknat något. Men det finns ju fortfarande kvar människor i alla grupperingarna. T.ex. finns det ju extremer på betraktarsidan som helt vill bortse från eller inte låtsas om de problem som vargen för med sig för t.ex. Fädbodskötsel, fåruppfödning, löshundsjakt och renskötsel. De allra värsta extremisterna på den sidan vill inte ens höra tala om människors (i och för sig mestadels obefogade) rädsla. Om du upplever att diskussioner ofta spårar ur och att folk tappar besinningen så kan du ju fundera på hur långt ut på extremen du själv ligger.

Det fanns ett gott embryo för att försöka föra en vettig diskussion framåt när Riksdagen beslutate om en nivå från 170-270 vargar. Jag tolkar fortfarande den forskning jag haft tillgång till som att 150st (med viss invandring) skulle räcka mer än väl. Men visst, i kompromissens namn kan jag offra några hundra liv/år på att låta stammen gå lite högre. Det blir visserligen några extra plågsamma dödsfall för diverse vilda djur och några tama. Några extra hundar. Några extra grisar och biffkor som får födas upp i plågsam fångenskap pga minskad tillgång på villt och försvårad lösdrift. Lite ökad växthuseffekt Och några få extra människoliv / några hundra år. Men det kan det väl vara värt för att få fram en hållbar kompromiss. Framförallt när man tänker på hur oerhört svårt det skulle vara, att i ett läge där vår vargstam drabbats av någon riktigt elak sjukdom, att då plantera in en handfull ryska vargar för att "börja om". Jag brukar få "skit" för det här något pragmatiska sättet att se på saken. Åtminstone från de värsta extremisterna på båda sidor. Ja kostnaden för lammkött och renkött kommer att gå upp vilket ena gruppen har svårt att acceptera men den andra inte bryr sig om. Men nej fårnäringen och samekulturen kommer inte att dö ut vilket de värsta extremisterna på ena sidan hävdar och de andra anser löjligt... Så återigen, om du anser att dina diskussioner ofta spårar ur så kanske du kan fundera på hur mycket du är villig att lyssna på och överväga relevans och trovärdighet i dina "kombatanters" argumentation.

MVH // Henrik

Publicerat

Här är nog den bästa infon om hur vargen påverkar vår älgstam: http://www.wwf.se/source.php/1116787/wwf-1076719-1.pdf

"Resultaten visar att det möjliga jaktuttaget

för mänskliga jägare inom etablerade

vargrevir minskar drastiskt med

minskande älgtäthet. Vid älgtätheter

omkring 10 – 15 älgar per 1000 ha kan

älgstammen fortfarande beskattas med

2 – 4 älgar per 1000 ha. Vid tätheter ner

mot 5 – 6 älgar per 1000 ha minskar dock

det möjliga jaktuttaget till under 1 älg per

1000 ha. Vid ännu lägre älgtätheter (mindre

än 5/1000 ha) finns inget utrymme för

jakt alls, dvs. då tar varg och björn hela

den årliga produktionen i älgstammen."

Publicerat

Matin, har du läst hela den första artikeln/rapporten? Har du då förstått vad vargpredationen gör på en lokal, svag älgstam? På det sätt som framgår av räkneexemplen, notera räkneexempel, inte verklighet.

I så fall vad är det du argumenterar emot/för? Förstår du hur utvecklingen då blir bytesdjuren i Sverige? /CHristian

Publicerat

Matin, har du läst hela den första artikeln/rapporten? Har du då förstått vad vargpredationen gör på en lokal, svag älgstam? På det sätt som framgår av räkneexemplen, notera räkneexempel, inte verklighet.

I så fall vad är det du argumenterar emot/för? Förstår du hur utvecklingen då blir bytesdjuren i Sverige? /CHristian

Det jag argumenterar för är era påståenden om att Sverige som land inte har den mängd vilt som skulle kunna föda 1000 vargar. Jag hävdar att viltet visst finns, men som jag nämnde att det kommer påverka hur mycket vi jägare får ta ut.

Fortsätter vi som idag, att vi å ena sidan har skogsbolag som vill ha väldigt lite älg per1000ha, samtidigt som vi har en okontrollerad tillväxt av vargstammen, så kommer det självklart bli problem.

Jag förstår inte varför man inte kan trycka på "vargkramarna" på lite fakta hur de tänkt att viltet ihop med vargstammen ska förvaltas i framtiden. De kommer alldeles för lätt undan som det är idag, och rider väldigt mjukt och skönt på folks allmäna okunskap och disneyiferade bild av naturen.

Kan man inte visa upp hur man tänkt sig att det ska fungera i framtiden, så måste man begränsa vargstammen och börja om i rätt ände. Enda gångerna detta ämne kommer upp i t ex TV, så blir det i form av debattprogram, dvs. två sidor som drar sina bästa "one liners" för att på snabbast sätt vinna lätta poäng...

Publicerat

Det jag argumenterar för är era påståenden om att Sverige som land inte har den mängd vilt som skulle kunna föda 1000 vargar. Jag hävdar att viltet visst finns, men som jag nämnde att det kommer påverka hur mycket vi jägare får ta ut.

Ja, med ett smöret på mackan resonemang. Lokalt kan rovdjurspopulationen krascha klöviltet och sig själv totalt. Titta på rådjursstammen när det blivit för mycket Lo - nu är det vare sig Lo eller rådjur.....

...............

Fortsätter vi som idag, att vi å ena sidan har skogsbolag som vill ha väldigt lite älg per1000ha, samtidigt som vi har en okontrollerad tillväxt av vargstammen, så kommer det självklart bli problem.

...

Ja, och det är den i dag existerande lösningen vilket knappast kan anses vara bra,

Jag förstår inte varför man inte kan trycka på "vargkramarna" på lite fakta hur de tänkt att viltet ihop med vargstammen ska förvaltas i framtiden. De kommer alldeles för lätt undan som det är idag, och rider väldigt mjukt och skönt på folks allmäna okunskap och disneyiferade bild av naturen.

Kan man inte visa upp hur man tänkt sig att det ska fungera i framtiden, så måste man begränsa vargstammen och börja om i rätt ände. Enda gångerna detta ämne kommer upp i t ex TV, så blir det i form av debattprogram, dvs. två sidor som drar sina bästa "one liners" för att på snabbast sätt vinna lätta poäng...

Fakta är svårt och det tarvar en massa funderande - då är ideologi bättre och betydligt roliagre att ägna sig åt.

/T

Publicerat

Det kommer väl att sluta som i England. Ingen klövviltsjakt att tala om söder om lappmarkerna, småvilt och fågel med hagelbössa blir kvar utom i de delar av landet som är omgivna av motorvägar.

När Småland är etablerat lär dom väl komma norrut in i Östergötland och vidare upp genom Södermanland tills dom stöter på Nynäshamnsvägen.

/Markus

Publicerat

Saxat ur din egen länkning:

"Sammantaget dödar en 
vargflock ungefär 120 (±20) älgar per 
år och det finns ingen relation mellan 
predationstakt och flockstorlek. Däremot 
utnyttjar stora vargflockar mer av de dö-
dade älgarna och lämnar därmed mindre 
biomassa till asätare."

Tyvärr hittar jag ingen forskning alls som belyser hur mycket en ensamvandrande varg dödar.
Jag utgår därför att med "flock" menas allt från ensamjagande vargar till revirmarkerande par med eller utan valpar. Vidare så är det helt omöjligt att hitta säkerställda siffror på antalet revir/flockar samt ung antal i varje revir/flock.

Så alla beräkningar blir schematiska, även det som beskrivs och beräknas från forskare.

En halvdifus bild kan vi iaf hitta här: http://vargdag.wordpress.com/antal-vargar/
Det ger en indikation om att det borde finnas ca 500 vargar + valpar just nu. Och kanske runt 60-70 flockar/revir. Vara av ca 35-40 flockar(med valpar) och 30-35 valplösa revir markerande par. Om alla vargar skulle ingå i en flock/revir så skulle vi se flockar på 6-10 vargar i varje flock.
Dock har jag inte läst eller sett så många som beskrivit att man sett fler än ca 4-5 vargar tillsammans i flock. Har läst någonstans att man sett en flock på runt 8-10 vargar.(Kommer ej ihåg när och vart....)
Oftast så flyttar fjolårsvalparna ur reviret, men ibland kan det stanna kvar någon hon varg tillsammans med föräldrarna och hjälper till att fostra de nya valparna. http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/fakta/

Med det underlaget så ser beräkningen ut som följer. 40 flockar med 1 alfapar= 80 st vargar. + 4 valpar/flock. = 200 vargar. + 35 par = 270 vargar. (För att göra det en aning enkelt iom att vi inte idag vet exakt hur många valpar som är födda, så räknar jag bort dessa ur kalkylen och ser endast till de 500 vuxna som förmodas finnas nu, och räknar endast de kända vuxna individerna. Dvs 80 + 70 = 150 vuxna vargar i flock/revir.
(enl tex från vardag länken ovan: Svensk/Norsk rapport kom i början av September och visar att det fanns (ca) 350 vargar i ”Sverige” vintern 12/13. Det är inte medräknat föryngringen 2013 så ”nu” (hösten/förvintern 2013) finns gissningis drygt 400 vargar i ”Sverige”. Olof Liberg gissar på nästan 500 och tror reproduktionstakten nu ökar.)

Dessa 150 vuxna vargar(med ev valpar) äter 100-140 älgar/år(snittet blir ca 120 st) = 8400 döda älgar för att förse dessa revir/flockar med mat.

Jag antar i mitt räkneexempel att ensamma vargar slår ett byte lika ofta som ett revir. Dvs ung var 3:e dag. Av 500 vargar minus de 150 som lever i flock/revir blir det ca 350 "ensamvargar" som vardera dödar 120 älgar/år = 42000 dödade älgar.

8400+42000= 50400 älgar som går till vargmat detta år. 50400 av de 90 000 älgar som finns i ränta. Vilket ger en jaktbar älgstam i år på 39600 älgar.

Låt oss vidare förutsätta att mina beräkningar är helt uppåt väggarna. Låt oss tro att det lever och samjagar betydligt fler vargar i okända flockar och revir än vad det går att förmoda med de siffror som jag kan hitta, så att våra vargar bara behöver hälften av det antal jag fått fram. 

Dvs 25200 av våran ränta från älgen går till vargmat detta år. Även om vi halverar även den siffran och räknar med att vargen slår rå, kron, dov och gris istället för ena hälften av dessa älgar.
Redan vid ca 10 000 älgar som går till vargmat, innebär en sänkning med 10-12% av det jaktbara i älgstammen.
Men vi vet att de kända flockarna/reviren som finns, slår 8400 älgar, nu, idag, i år....

Jag är iaf inte ett dugg förvånad om att man hör att jaktlag kommer att ställa in årets älgjakt, och att många älglag har sett en tydlig nedgång i hur många älgar dom lyckats fälla föregående höst.

Lägg därtill en fördubbling av vargar och revir.

Vidare för att komplicera det hela.... Släpp upp varg i renbetet.
Rennäringen tål inte speciellt mycket högre rovdjurstryck innan rennäringen kollapsar. http://www.samer.se/1173
Sen får vi tycka det är bra eller inte, men det ger konsekvenser.
Kollapsar rennäringen då förlorar grundstommen i de andra rovdjursstammarna, 60 000-70 000 bytesdjur. 60 000-70 000 bytesdjur som våra rovdjur måste hitta någon annanstans än i renhägnet.
Publicerat

Utan att veta så tror jag det är sällan ensamma vargar slår älgar förutom under kalvperioden.

Inte för så länge sedan det var en av vargforskarna som påpekade att kramarnas tro/hopp om att vargarna själva skulle reglera om de var tillräckligt många sa att inte ens 4000-5000 skulle göra jobbet.

Se där, hittade texten http://www.dn.se/debatt/for-att-paverka-naturen-kravs-minst-4000-vargar/?fb_action_ids=10200845469493721&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=%5B1440837276133120%5D&action_type_map=%5B%22og.recommends%22%5D&action_ref_map=%5B%5D

punkt 3 långt ner.

Publicerat

Det kommer väl att sluta som i England. Ingen klövviltsjakt att tala om söder om lappmarkerna, småvilt och fågel med hagelbössa blir kvar utom i de delar av landet som är omgivna av motorvägar.

När Småland är etablerat lär dom väl komma norrut in i Östergötland och vidare upp genom Södermanland tills dom stöter på Nynäshamnsvägen.

/Markus

småland kommer inte att bli etablerat förrän jag sitter inom lås o bom!, eller kronoberg iallafall!

Publicerat

Utan att veta så tror jag det är sällan ensamma vargar slår älgar förutom under kalvperioden.

Inte för så länge sedan det var en av vargforskarna som påpekade att kramarnas tro/hopp om att vargarna själva skulle reglera om de var tillräckligt många sa att inte ens 4000-5000 skulle göra jobbet.

Se där, hittade texten http://www.dn.se/debatt/for-att-paverka-naturen-kravs-minst-4000-vargar/?fb_action_ids=10200845469493721&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=%5B1440837276133120%5D&action_type_map=%5B%22og.recommends%22%5D&action_ref_map=%5B%5D

punkt 3 långt ner.

Jo det finns lika spretande åsikter kring vad vargen äter osv. Det här hittade jag i fråga om vad födan består av. http://www.vargfakta.se/fakta-om-vargen/

(Rätt intressant även här om vargen och älgen: http://www.vargfakta.se/vargfakta/hur-manga-algar-per-ar-blir-vargmat-i-ett-vargrevir/ )

Vargens föda

Vargen äter allt från älg ned till mindre däggdjur, skogsfågel och möss men även ett och annat bär. En varg kan dock inte som björnen överleva på vegetabilier – huvudfödan är kött. I Skandinavien utgör älgkött mer än 95 % av födan. Rådjur är det näst viktigaste bytesdjuret men konkurrensen är hård från lodjur och räv. Andra arter av klövdjur såsom kron- och dovhjort, ren och vildsvin kan teoretiskt utgöra lokal födobas, men hittills har vargens utbredning inte sammanfallit med många av dessa arter i Skandinavien.

Studier i Norge och vid svenska Grimsö (SLU) visar att ett vargpar kan döda 10-20 älgar i månaden, dvs långt mer än de kan äta. Det är alltså jaktinstinkten och inte aptiten som styr vargens jakt. Av ett fällt byte kan en varg vid ett och samma tillfälle äta upp till 11 kg kött. På en älg, som ofta väger 150-500 kg utgör det alltså en bråkdel. Merparten av kadavret blir liggande men utnyttjas av andra asätare och ibland av återvändande vargar.

Genom undersökningar utförda av det Skandinaviska vargprojektet Skandulv vet man att vargarnas sommardiet, om man räknar biomassa eller mängd föda, till 94 procent består av älg; 51 procent kalvkött och 43 procent övrigt kött (från vuxna).

Det innebär att långt fler kalvar än vuxna djur blir vargmat, eftersom kalvarna väger mycket mindre än de vuxna djuren. Fem till sex kalvar dödas för varje älgtjur eller älgko som faller offer för vargarna. I procent räknat utgör alltså älgkalv 80-83% av vargens totala födointag.