Publicerat Juni 2, 201411 yr Fråga: Hur mycket äter 1000 vargar? Hur mycket älg,hjort,rådjur har vi? Om vi inte skjuter ett enda djur, hur länge har då vargen mat? Jag är som sagt emot varg eller max 200st! Kan komma tillbaka med dessa svar, då jag inte i nuläget kan svara på det. Eller om någon annan här inne kan svara på frågan.
Publicerat Juni 2, 201411 yr Detta är en populär post. Jag har ord på att jag inte ska prata om själva händelsen för han som råkade ut för det vill inte kunna hitta det någonstans på nätet eller någon annanstans, vill inte bli påmind... Då har det med andra ord inte hänt....... Och det kan vi släppa eftersom det är rent skitsnack, trams, dravvel och dumheter. Nu provar jag IGEN: HUR ska vi kunna ha ÖVER 200 vargar i Sverige givet att rennäringen består, vi ska ha kvar det öppna landskapet (betesmarker), skogsindustrin behåller sin lönsamhet (lite älg och därmed hanterliga betesskador) OCH det ska gå att jaga klövvilt? Konkreta förslag tack. /T
Publicerat Juni 2, 201411 yr Detta är en populär post. Kan komma tillbaka med dessa svar, då jag inte i nuläget kan svara på det. Eller om någon annan här inne kan svara på frågan. Stopp nu, du vill ha 1000 vargar, men du vet inte hur mycket de äter? Var du inte facinerad av vargen? Vet du överhuvudtaget något? Om vargen verkar du ju i alla fall inte kunna ett skit. Och IGEN: HUR ska vi kunna ha ÖVER 200 vargar i Sverige givet att rennäringen består, vi ska ha kvar det öppna landskapet (betesmarker), skogsindustrin behåller sin lönsamhet (lite älg och därmed hanterliga betesskador) OCH det ska gå att jaga klövvilt? /T
Publicerat Juni 2, 201411 yr Kan komma tillbaka med dessa svar, då jag inte i nuläget kan svara på det. Eller om någon annan här inne kan svara på frågan. Jag tror det inte funkar. gissar på att 90% av all mat är slut inom fem år. Jag tror det är så illa ställt i vargområdena redan nu, därför tvingas vargen ner i småland,skåne för att hitta mat, men det är vad jag tror!
Publicerat Juni 2, 201411 yr Då har det med andra ord inte hänt....... Och det kan vi släppa eftersom det är rent skitsnack, trams, dravvel och dumheter. Nu provar jag IGEN: HUR ska vi kunna ha ÖVER 200 vargar i Sverige givet att rennäringen består, vi ska ha kvar det öppna landskapet (betesmarker), skogsindustrin behåller sin lönsamhet (lite älg och därmed hanterliga betesskador) OCH det ska gå att jaga klövvilt? Konkreta förslag tack. /T Du får ursäkta men frågan är lite svår tydlig...
Publicerat Juni 2, 201411 yr kom igen nu, du har fått många frågor men de två sista inläggen är sakliga utan tjafs, det var ju diskusition du ville ha? PMT och jag vill ha svar!
Publicerat Juni 2, 201411 yr Jag tror denne varg har uppnått precis vad han var ute efter... Raka svar på enkelt ställda frågor tycks inte existera i kramarnas mystiska värld! /Daniel
Publicerat Juni 2, 201411 yr Nu vet jag inget om denne kramare men jag har faktiskt talat andra kramare till rätta, dom behöver info! Sen är dom väl kramare ändå men inte några tusen vargar iallafal.
Publicerat Juni 2, 201411 yr Säg till när ni känner att ni börjar bli färdiga med detta troll. Sett nog för att konstatera att detta inte kommer att leda någonvart.. Jag har varit färdig med detta inskränkta troll sedan lääänge Raggarö
Publicerat Juni 2, 201411 yr Jag har ord på att jag inte ska prata om själva händelsen för han som råkade ut för det vill inte kunna hitta det någonstans på nätet eller någon annanstans, vill inte bli påmind... Det var ju väldigt lägligt, men då ska ni två få ha er lilla hemlighet ifred. Fast de andra frågorna är väl inga hemligheter?
Publicerat Juni 2, 201411 yr Detta är en populär post. Du får ursäkta men frågan är lite svår tydlig... Hur i herrans namn kan den vara svår att tyda? Den är ju ärkekonkret! HUR ska vi i Sverige ha mer än 200 vargar (och det är alltså rent praktiska förslag jag vill se här: stödutfodring, omflyttning, genetisk förstärkning, skydd för hundägare, osv osv osv) OCH behålla följande: - rennäringen (Face the fact, att röra vid rennäringen är politiskt extremkänsligt eftersom världssamvetet Sverige så gärna uttalar sig om Romer i Ungern, Indianer i Amazonas och gud vet vilka små minoriteter vi kan dalta med över hela planeten att minsta lilla vi rör på rennäringen kommer SAMTLIGA dessa länder vi berättat hur de ska göra att dra oss i skiten så det stänker om det). - skogsindustrins krav på lite betesskador (vilket ger en viltstam av älg som INTE räcker ens i dagi varglänen) - det öppna landskapet som kräver betesmark (nej, stängsling är INGET alternativ om man ska ha betesmarken i ett revir, mot strövarg ja - men inte i ett revir. Och som sagt - gärna lite konkreta förslag på hur stängselunderhållet ska lösas och finansieras) - jakten (och här tror jag inte att det är behålla allt ens är möjligt i fantasin, men behålla ett jaktligt uttag) För att reda ut detta är det bara att kontrollera vilken vinterstam vi har av älg, vilken föryngringstakt stammen håller, hur mycket vargen äter och räkna lite (om du nu kan det) och presentera en kalkyl på att det funkar. Eller hur en stödutfodring ska gå till om det nu är den av dig valda lösningen. För att redan ut detta kan du lämpligen sätta dig in i de olika jaktformerna och vilka förutsättningar olika jaktformer har och vad de kräver av hundar. För att reda ut detta bör du även kontrollera vilket det jaktliga uttaget av framförallt älg är, och vad det är värt i pengar. Ja, du greppar va? Gooogla, tänk, räkna lite på det och kom med konkreta exempel. OM vi gör SI kan vargsatmmen ökas med 14% eftersom födouttaget kompenseras bubbelibupp bubbelipp.... Så - lite konkreta exempel, tack. Om JAG bemödar mig med att räkna får banne mig du med göra det - annars har jag rätt och du FEL. Då vill jag se en ursäkt..... /T
Publicerat Juni 2, 201411 yr Såja Tobias dra inte in fakta i en diskussion om varg, speciellt inte att avkräva något sådant från en varg värnare. Det är ju mjuka värden vi måste diskutera här så som själslig onani för det vet ju alla att det är den enskilde personens tillfredställelse som är överordnat allt annat. Du får ursäkta Mattias men hade kunnat ge ett svar på en ända av de konkreta frågor som har ställts till dig hade man kunnat ta dig på allvar, för tillfället så har detta utvecklats till en travesti av en dialog.
Publicerat Juni 2, 201411 yr Hur i herrans namn kan den vara svår att tyda? Den är ju ärkekonkret! HUR ska vi i Sverige ha mer än 200 vargar (och det är alltså rent praktiska förslag jag vill se här: stödutfodring, omflyttning, genetisk förstärkning, skydd för hundägare, osv osv osv) OCH behålla följande: - rennäringen (Face the fact, att röra vid rennäringen är politiskt extremkänsligt eftersom världssamvetet Sverige så gärna uttalar sig om Romer i Ungern, Indianer i Amazonas och gud vet vilka små minoriteter vi kan dalta med över hela planeten att minsta lilla vi rör på rennäringen kommer SAMTLIGA dessa länder vi berättat hur de ska göra att dra oss i skiten så det stänker om det). - skogsindustrins krav på lite betesskador (vilket ger en viltstam av älg som INTE räcker ens i dagi varglänen) - det öppna landskapet som kräver betesmark (nej, stängsling är INGET alternativ om man ska ha betesmarken i ett revir, mot strövarg ja - men inte i ett revir. Och som sagt - gärna lite konkreta förslag på hur stängselunderhållet ska lösas och finansieras) - jakten (och här tror jag inte att det är behålla allt ens är möjligt i fantasin, men behålla ett jaktligt uttag) För att reda ut detta är det bara att kontrollera vilken vinterstam vi har av älg, vilken föryngringstakt stammen håller, hur mycket vargen äter och räkna lite (om du nu kan det) och presentera en kalkyl på att det funkar. Eller hur en stödutfodring ska gå till om det nu är den av dig valda lösningen. För att redan ut detta kan du lämpligen sätta dig in i de olika jaktformerna och vilka förutsättningar olika jaktformer har och vad de kräver av hundar. För att reda ut detta bör du även kontrollera vilket det jaktliga uttaget av framförallt älg är, och vad det är värt i pengar. Ja, du greppar va? Gooogla, tänk, räkna lite på det och kom med konkreta exempel. OM vi gör SI kan vargsatmmen ökas med 14% eftersom födouttaget kompenseras bubbelibupp bubbelipp.... Så - lite konkreta exempel, tack. Om JAG bemödar mig med att räkna får banne mig du med göra det - annars har jag rätt och du FEL. Då vill jag se en ursäkt..... /T Tror FN pmt är lika bra på varg som hagelpangar
Publicerat Juni 2, 201411 yr Detta är en populär post. Det är ändå så 1900-tal att bo på landet och bruka jorden. Vill man se hur det var på farfars tid kan man åka till Skansen. Kor fiser bara ut en massa CO2 ändå. Samerna kan väl få ett reservat på Gärdet i Stockholm, så kan de leva på medborgarlön och tillverka souvernirer åt turisterna. Det blir smidigare för turisterna också. Några renar kan de få ha, men inte för många, för de fiser nog också. Skog ska inte skövlas av några utsugarkapitalister, utan ska tillhöra folket och få vara urskog. Viltstammarna reglerar sig själva. Vi behöver inga älgar för de fiser också och vi kan äta sjögräs istället. Det är mer hållbart. Får vargarna slut på mat måste vi såklart mata dem. Vi vill ju inte att några djur ska behöva lägga sig hungriga. Vi kan mata dem med... Älg! Nej, just det... Kor! Nej, just det... Quorn! Quorn kan vi flyga ut med helikopter! Smakar precis som kött! Fast helikoptrar släpper ju ut CO2... Tåg! Vi bygger ut järnvägen och fraktar ut Quarn med tåg. Jodå, visst finns det lösningar!
Publicerat Juni 2, 201411 yr Då har det med andra ord inte hänt....... Och det kan vi släppa eftersom det är rent skitsnack, trams, dravvel och dumheter. Nu provar jag IGEN: HUR ska vi kunna ha ÖVER 200 vargar i Sverige givet att rennäringen består, vi ska ha kvar det öppna landskapet (betesmarker), skogsindustrin behåller sin lönsamhet (lite älg och därmed hanterliga betesskador) OCH det ska gå att jaga klövvilt? Konkreta förslag tack. /T Jag är eg nöjd om "vargen" bara kan redogöra för hur han har tänkt att vi ska kunna hysa 500-100 vargar rent praktiskt i landet. Vad folk ska göra för några uppoffringar. Vilka näringar som måste offras. Hur han har tänkt sig att tex svensk köttproduktion ska överleva om kostnaden för bonden fördubblas? Vad vargen ska leva av. Hur han har tänkt säkra genetiken för 1000 vargar men de få vargar som faktiskt skulle kunna vandra in? Dvs framlägga sin plan för att vi ska kunna husera 1000 vargar och vilka konsekvenser det har och hur han tänker hantera/finansera dessa konsekvenser. Men än så länge vet han inte ens om att vårt vilt som finns i landet inte kan försörja alla våra olika rovdjur+ en rejäl vargstam, även om det blir ett totalstopp för jakten....... Han har helt enkelt inte satt sig in i vargfrågan än! Än mindre brytt sig om att reflektera över konsekvenserna av att stor vargstam kan ge. Kort, finns ingen anledning att ta denna personen på det minsta allvar. Tyvärr, när han började bra och gav sken av att vara intresserad och villig att kompromissa med sin inställning. Det är tydligen bara "alla" andra som ska göra avkall på sina intressen och ekonomi.
Publicerat Juni 2, 201411 yr Såja Tobias dra inte in fakta i en diskussion om varg, speciellt inte att avkräva något sådant från en varg värnare. Det är ju mjuka värden vi måste diskutera här så som själslig onani för det vet ju alla att det är den enskilde personens tillfredställelse som är överordnat allt annat. Du får ursäkta Mattias men hade kunnat ge ett svar på en ända av de konkreta frågor som har ställts till dig hade man kunnat ta dig på allvar, för tillfället så har detta utvecklats till en travesti av en dialog. Om jag blir mer lugn än så här får ni snart hämta en defribilator..... Jag har inte ens värmt upp än. Ska det vara en dialog ska det vara en dialog, då får vi börja med att ha en dialog. Det går så där, men jag hyser ett visst hopp om att kanske få något konkret svar. /T
Publicerat Juni 2, 201411 yr Om jag blir mer lugn än så här får ni snart hämta en defribilator..... Jag har inte ens värmt upp än. Ska det vara en dialog ska det vara en dialog, då får vi börja med att ha en dialog. Det går så där, men jag hyser ett visst hopp om att kanske få något konkret svar. /T OPTIMIST!
Publicerat Juni 2, 201411 yr OPTIMIST! Du har aldrig debatterat med en politker förr? Man får börja med att banka ur dem lite konkreta exempel och förslag - DÄREFTER kan man börja ha en dialog där man kan ge och ta. Man ska bara nöta bort det ideologiska försvaret först. Så jag tycker du kräver en aning för mycket redan - ge snubben ett par dagar att räkna hem lite exempel så ska vi se vad det är för kaliber på honom. Men nu? Nja, han tycker nog bara att jag är irriterande konkret och omedgörlig i hans vilja att diskutera ideologi. Jag diskuterar gärna ideologi, men bara om den kan exemplifieras i verkligeheten. Men dit lär vi kanske komma om ett tag. Kanske. Sånt här tar lite tid..... /T
Publicerat Juni 2, 201411 yr Du har aldrig debatterat med en politker förr? Man får börja med att banka ur dem lite konkreta exempel och förslag - DÄREFTER kan man börja ha en dialog där man kan ge och ta. Man ska bara nöta bort det ideologiska försvaret först. Så jag tycker du kräver en aning för mycket redan - ge snubben ett par dagar att räkna hem lite exempel så ska vi se vad det är för kaliber på honom. Men nu? Nja, han tycker nog bara att jag är irriterande konkret och omedgörlig i hans vilja att diskutera ideologi. Jag diskuterar gärna ideologi, men bara om den kan exemplifieras i verkligeheten. Men dit lär vi kanske komma om ett tag. Kanske. Sånt här tar lite tid..... /T Nä inte snackat med nån politiker,,,, men jag har pmat dig
Publicerat Juni 2, 201411 yr Vem vet, snart kanske vi får besök av sagoberättaren själv (Jacob Grimm) Angående 500 till 1000 vargar, så har vi i Sverige självklart mängden vilt som kan klara detta predatortryck. Givet att vi människor slutar jaga i den utsträckning vi gör idag. Det man aldrig får riktigt svar på är hur de naturliga cyklerna ska hanteras när vi (förhoppningsvis) fortfarande kommer ha ett produktionsanpassat skogs & lantbruk. Vilket givetvis ger viltet ett överflöd av föda, vilket gör att markerna kan bära ett mycket högt betestryck från viltet. Cyklerna på predatorer och klövvilt kommer att bli stora och hur ska vi då hantera perioderna där vi har extremt mycket klövvilt, och hur ska vi hantera perioderna när vi istället har en mycket stor vargstam? Naturlig balans är tyvärr inte att man som vi människor skjuter 80k till 100k älgar varje år, utan så länge det finns gott om föda, så får t ex vargarna fler valpar som överlever och när tröskeln sedan passeras så kommer tillgången på t ex älg att minskas för att sedan göra att vargarna får ont om mat. Dessa kommer då givetvis i än högre grad söka sig till oss människor där vi fortfarande i någon form kommer driva någon form av tamboskapsdrift. Kan ju börja med att svara på pmt´s frågor, så får vi se om det överhuvudtaget finns någon form av verklighetsförankring inom Wolves in Scandinavia.
Publicerat Juni 2, 201411 yr Ser att vargkramarna inte har förändrat sin argumentation det bittersta sedan jag bestämde mig för att nollvisionen är den enda rätta!Den går som vanligt ut på att alla andra ska förändra sitt sätt att leva, verka och bo till fördel för världens näst vanligaste rovdjur, vargen! Att göra minsta anpassning och acceptera andras intressen, näringar och leverne ingår inte i deras mantra! Höja skatten för att finansiera vargcirkusen när ambulansen i Junsele togs bort för att det inte fanns tillräckligt med pengar får mig att fundera vart pengarna egentligen borde gå! Till en ambulans i Junsele kanske och att kunna ge bättre levnadsvillkor för människor som har det svårt av olika anledningar ser jag som mer prioriterat än några vargar! När det är avklarat i hela landet så kanske vi kan se om det blev några pengar över till en vargodling!
Publicerat Juni 2, 201411 yr Vem vet, snart kanske vi får besök av sagoberättaren själv (Jacob Grimm) Angående 500 till 1000 vargar, så har vi i Sverige självklart mängden vilt som kan klara detta predatortryck. Givet att vi människor slutar jaga i den utsträckning vi gör idag. Det man aldrig får riktigt svar på är hur de naturliga cyklerna ska hanteras när vi (förhoppningsvis) fortfarande kommer ha ett produktionsanpassat skogs & lantbruk. Vilket givetvis ger viltet ett överflöd av föda, vilket gör att markerna kan bära ett mycket högt betestryck från viltet. Cyklerna på predatorer och klövvilt kommer att bli stora och hur ska vi då hantera perioderna där vi har extremt mycket klövvilt, och hur ska vi hantera perioderna när vi istället har en mycket stor vargstam? Naturlig balans är tyvärr inte att man som vi människor skjuter 80k till 100k älgar varje år, utan så länge det finns gott om föda, så får t ex vargarna fler valpar som överlever och när tröskeln sedan passeras så kommer tillgången på t ex älg att minskas för att sedan göra att vargarna får ont om mat. Dessa kommer då givetvis i än högre grad söka sig till oss människor där vi fortfarande i någon form kommer driva någon form av tamboskapsdrift. Kan ju börja med att svara på pmt´s frågor, så får vi se om det överhuvudtaget finns någon form av verklighetsförankring inom Wolves in Scandinavia. Mja helt sant är det inte att vi har vilt nog i hela landet. I söder finns det förmodligen vilt nog för att föda vargen. Inte i norr. Jakten på klövvilt norr om Dalarna skulle inte vara möjlig om rovdjuren i norr käkade vilt i stället för ren. Med varg i renbetet så skulle det bli droppen som får rennäringen att kollapsa. http://www.samer.se/1173 Utan ren, ingen jaktbart vilt. 60 000-70 000 uppätna renar/år är grovt skattat ung vad det skjuts älg, kron och rå/år i de norra delarna av landet. En predator till så äts kapitalet bort...... Utan renar i norr, ingen jakt på klövvilt på mer än halva Sveriges yta, ingen fungerande svensk rovdjurspolitik......
Publicerat Juni 2, 201411 yr Klart att det är sant! Idag efter vårens föryngring, så kommer vi hamna runt 500 vargar. Vargarna kan fortfarande sprida sig över landet, och som jag även nämnde, att ändrar vi på vårt jaktliga uttag, så är ytterligare 500 vargar inget omöjligt. 1000 vargar tar inte 120 älgar per varg och år, utan det är 120 älgar per vargrevir/vargflock och år som gäller.