Publicerat Juni 2, 201411 yr Trafik eftersöken är redan ordnat! Nekar du att utföra ett eftersök pga det finns varg i området med aktsamhet om din hund blir du utesluten med hänvisning till §26 FAP 226-1 Jag får alltså inte delta i eftersök längre när jag av hänsyn till min hund inte vill åta mej en påkörd gris när det kvalitetssäkrats spår några dagar innan i området från varg Så tvångs tystandet har börjat.......
Publicerat Juni 2, 201411 yr Jag släpper inte min hund vid hårt trafikerade vägar eller där det finns varg.
Publicerat Juni 2, 201411 yr Det är ju väldigt sällsynt att en bil jagar en hund, särskilt i skogen. Detta är ju sunt förnuft att man inte släpper enligt ovan men nu kräver polisen att man som eftersöksjägare skall offra sin hund när det är vargförekomst. "då är man en belastning för organisationen om man inte vill åta sej uppdraget". tack för den efter 10år i tjänst. men hunden går före för så jäkla kul är det inte kl 2 på natten å det regnar i november
Publicerat Juni 2, 201411 yr Det är min största dröm att få åka till Alaska och yellowstoneVi kan skramla till en biljett åt dig, men bara enkel. Ta dina knäppa kompisar med dig och försök göra om världen där borta.
Publicerat Juni 2, 201411 yr Jo...... Men en låg eltråd som sitter så lågt att gräs och annan växtlighet kan kortsluta den kräver att man klipper runt stängslet. Ponera att det tar 1h per km. 1000ha är en kvadratkilometer, lite beroende på form blir det från 4h arbete. Inte mycket kan tyckas..... Men ska du göra det tre gånger i veckan (12h) och lite annat underhåll så har du snart en halvtidstjänst på att hantera stängsel. Tid som om du har minsta lilla insikt i näringen INTE finns över så då blir det en kostnad man lägger på produktionen under växtsäsongen. Ville du inte ha mer svenskt kött? Å andra sidan kan man ju fundera på om det ger så mycket att diskutera med människor som inte inser verklighetens vilkor...... Men jag provar igen: HUR ska vi kunna ha ÖVER 200 vargar i Sverige givet att rennäringen består, vi ska ha kvar det öppna landskapet (betesmarker), skogsindustrin behåller sin lönsamhet (lite älg och därmed hanterliga betesskador) OCH det ska gå att jaga klövvilt? /T hur bra som helst....
Publicerat Juni 2, 201411 yr hur bra som helst....Hehe jag blir överraskad över mängden bevis du för fram, märkligt att ni inte fått bättre gehör för era åsikter bland jägarna.telefonskrivet
Publicerat Juni 2, 201411 yr Många frågor du inte svarat på, eller duckat för rättare sagt. MarkusR undrar bl.a vem som skall sköta trafikeftersöken när det finns varg överallt ? Bönderna skall stängsla och hålla efter dem själva, med den tidsåtgången som PMT upplyser om ? Samerna skall flytta, lägga ner eller vad ? Jägarna skall inte kunna släppa sina hundar längre ? Föräldrar uti byarna skall leva i lite lagom oro för sina barn ? Inte ett ord du nämnt om vad din/era som förespråkar varg om vilka eftergifter ni skulle göra i det hela, men det kanske behöver till några för ni har alla rätt och alla andra skall finna sig bara ? Allt detta bara för att nån tycker det är ett mystiskt djur... De eftersöksjägare som polisen tar till hjälp, tar hand om eftersöket om det inte rör sig om den grupp som jag i detta nu inte kommer på namnet. En grupp som vägrar eftersöka, En grupp som med sin bojkott låter oskyldiga skadade djur gå omkring i skogarna. Det är en djurägares skyldighet att underhålla stängslen. Regel som inte är satt av mig.... Varför ska samerna flytta? Jägare kan släppa sin hund men ha den under uppsikt, förstår att löshundsjakt blir svår, men vad är tjusningen med att släppa sin hund för att hunden ska jaga bytet o sen skjuta? Varför ska föräldrarna vara oroliga då vargen inte äter barn?
Publicerat Juni 2, 201411 yr Det mytiska kanske upphör om man får en eftermiddag tillsammans med vargarna på Kolmården, då kan det bli en mer sakligt orienterad diskurs efter ett antal timmar i hägnet. /Christian Jag har varit i hägnet på Kolmården. Var mycket intressant och häftigt.
Publicerat Juni 2, 201411 yr Vi kan skramla till en biljett åt dig, men bara enkel. Ta dina knäppa kompisar med dig och försök göra om världen där borta. Skulle jag mycket tacksamt ta emot.
Publicerat Juni 2, 201411 yr De eftersöksjägare som polisen tar till hjälp, tar hand om eftersöket om det inte rör sig om den grupp som jag i detta nu inte kommer på namnet. En grupp som vägrar eftersöka, En grupp som med sin bojkott låter oskyldiga skadade djur gå omkring i skogarna. Det är en djurägares skyldighet att underhålla stängslen. Regel som inte är satt av mig.... Varför ska samerna flytta? Jägare kan släppa sin hund men ha den under uppsikt, förstår att löshundsjakt blir svår, men vad är tjusningen med att släppa sin hund för att hunden ska jaga bytet o sen skjuta? Varför ska föräldrarna vara oroliga då vargen inte äter barn? Det är jägare du tänker på, du vet de där idioterna som släpper hundar där det finns varg.Ja de ska underhålla stängslen vilket tar tid som de själva ska stå för det betyder alltså en förlust. Eftersom att vargen äter upp deras renar som är det de lever av och för. Tjusningen kallas jakt. Eftersom föräldrar är oroliga att vargen ska äta deras barn. telefonskrivet
Publicerat Juni 2, 201411 yr De eftersöksjägare som polisen tar till hjälp, tar hand om eftersöket om det inte rör sig om den grupp som jag i detta nu inte kommer på namnet. En grupp som vägrar eftersöka, En grupp som med sin bojkott låter oskyldiga skadade djur gå omkring i skogarna. Du svarar fortfarande inte på den reella problemställningen, hur ska de eftersöksjägare som polisen ringer in kunna jaga in sina eftersökshundar? Det vittnar bara om din bristande insikt i vad som krävs för ett eftersök. Låt mig försöka förklara lite kort: en eftersöks hund måste ofta släppas lös för att ställa djuret (älg/vildsvin) Utan att ha en hund som är tränad till just detta (genom upprepade släpp i skogen) stöter man bara upp djuret ut sårlegan och kan hålla på i flera dygn utan att komma i närheten av djuret, det skulle i så fall kräva utsättning av en herrans massa skyttar för att stöta djuret i pass. Att tro man ska kunna mobilisera ett helt jaktlag mitt i natten för varenda viltolycka låter sig helt enkelt inte göras. Läs på lite så inser du hur orimligt det är.
Publicerat Juni 2, 201411 yr Skulle jag mycket tacksamt ta emot.Det kan jag tänka mig, tycks skönja en viss grad av "vill ha saker men andra ska betala för det"-mentalitet hos dig.telefonskrivet
Publicerat Juni 2, 201411 yr Författare Skulle jag mycket tacksamt ta emot. Frågan är bara vem som skulle äta vem först. Du vet väl hur det gick för Grizzlymannen?
Publicerat Juni 2, 201411 yr Ni har frågat jag har svarat och vi har pratat.... Utan att det varit sura fula ord från någon av oss. Sånt uppskattas. MEN Varför kan det inte vara så här på flera håll då det diskutera varg mellan de som är för och emot? Det gapas, skriks, hotas, förolämpas etc etc från BÄGGE håll Vad vinner debatten på det? Fast du har ju inte svarat. Du duckar ju för alla frågor om hur man ska lösa det praktiskt med alla dessa vargar.Vad hoppas du uppnå med din vistelse här? Du är ju inte intresserad av att diskutera, du har överhuvudtaget ingen empati för dem som drabbas av vargen. Det enda som är intressant för dig är att vi har så många vargar som möjligt sedan skiter du fullständigt i vem som far illa av det. Dina uttalanden om att de som släpper hundar är dumma, att samerna ska sluta gapa och tåla lite vargar bland sina renar etc. tyder ju bara på att du är en stor egoist och en mycket liten människa. Att du sedan frågar "men vad är tjusningen med att släppa sin hund för att hunden ska jaga bytet o sen skjuta?" Visar ju bara din totala ignorans.
Publicerat Juni 2, 201411 yr Detta är en populär post. Säg till när ni känner att ni börjar bli färdiga med detta troll. Sett nog för att konstatera att detta inte kommer att leda någonvart..
Publicerat Juni 2, 201411 yr hur bra som helst.... Nu provar jag IGEN: HUR ska vi kunna ha ÖVER 200 vargar i Sverige givet att rennäringen består, vi ska ha kvar det öppna landskapet (betesmarker), skogsindustrin behåller sin lönsamhet (lite älg och därmed hanterliga betesskador) OCH det ska gå att jaga klövvilt? Och som svar vill jag nu se konkreta exempel på HUR du tänker det ska gå till, vilka kostnaderna blir för resp. intressent och vem som ska betala. Och gärna VARFÖR just de ska betala..... Annars är en dialog meningslös, för då blir det ingen dialog - då blir det bara en religös mässa med trams och dravvel. Du säger det går hur bra som helst, jag kontrar med att det gör det inte alls. Så hur kommer vi vidare då? Så upp till bevis eller stanna i "stolliga idioter som tror de kan förbättra världen"gruppen. /T
Publicerat Juni 2, 201411 yr Säg till när ni känner att ni börjar bli färdiga med detta troll. Sett nog för att konstatera att detta inte kommer att leda någonvart..Ja det är nog dags för mig nu.telefonskrivet
Publicerat Juni 2, 201411 yr Om du skulle börja med att svara på de frågor som ställs till dig så skulle man faktiskt kunna föra en dialog. Jag kan upprepa mina om du missat dem. Jag skulle gärna få verifierat de påstådda vildsvinsattackerna i mitt närområde. Om vi sen återkopplar till det tråden handlar om varg och dess existens så ställde jag en fråga om värde, vilket värde tillför vargen för dig och för Sverige och hur står sig det värdet i förhållande till andra värden? Observera att jag inte endast avser monetära värden. Värdet för dig personligen har ju visat sig ganska tydligt så jag kan befria dig från att svara på den, värdet för dig handlar om själslig onani som skänker dig någon form av tillfredsställelse. Det är inget fel med det utan jag upplever det själv varje dag när jag åker till och från jobbet när jag ser hur lyckligt lottade vi ändå är i Sverige med den varierande natur vi har. Att se djur både vilda och tama som betar på fält och hagar som bryts av av skogslandskap skänker mig tillfredsställelse. Monokulturer (åker) däremot skänker mig absolut ingen tillfredsställelse oavsett om det rör sig om spannmål eller tall men jag skulle aldrig ens komma på tanken att försöka tvinga en bonde att sätta sin åker i träda eller en skogsägare att hugga ner sin skog bara för att skänka mig tillfredsställelse.
Publicerat Juni 2, 201411 yr Säg till när ni känner att ni börjar bli färdiga med detta troll. Sett nog för att konstatera att detta inte kommer att leda någonvart.. Jag är nog också klar!
Publicerat Juni 2, 201411 yr Säg till när ni känner att ni börjar bli färdiga med detta troll. Sett nog för att konstatera att detta inte kommer att leda någonvart..Det var länge sedan jag var färdig med trollet.....dum som man är går man ändå in och läser, i tron att det ska komma något vettigt. Tyvärr får jag bara vatten på min kvarn.....vargkramare måste komma från nån annan planet.mvh/Urban
Publicerat Juni 2, 201411 yr Detta är en populär post. .................. Jägare kan släppa sin hund men ha den under uppsikt, förstår att löshundsjakt blir svår, men vad är tjusningen med att släppa sin hund för att hunden ska jaga bytet o sen skjuta? ................... Ja, jo - vet inte om jag ska skratta eller gråta. Missade du vad jag skrev innan eller är du rubbad? Löshundsjakt ÄR svensk jakt sedan 300-400 år tillbaka. Ska vi strunta i löshundsjakten lägger vi i praktiken ner svensk klövviltsjakt. Vilket innebär att jakten inte kommer att "fungera hur bra som helst" vilket du nyss påstod. Om du nu vill skrota svensk klövviltsjakt - hur i herrans namn tror du då att det ska bli en dialog? Hur i herrans namn tror du att du ska få det minsta lilla positiv respons eller förståelse för din ståndpunkt? Vill du uppnå NÅGOT LITE av allt det du vill uppnå - så måste du komma med konkreta förslag, visa på möjligheter och ABSOLUT INTE skrota jakten. För ska du skrota jakten - då har vi INGET mer att diskutera. Någonsin. /T
Publicerat Juni 2, 201411 yr Det kan jag tänka mig, tycks skönja en viss grad av "vill ha saker men andra ska betala för det"-mentalitet hos dig. telefonskrivet Nej, sån är jag inte, men är dum om man inte tackar och tar emot en sån sak
Publicerat Juni 2, 201411 yr Fråga: Hur mycket äter 1000 vargar? Hur mycket älg,hjort,rådjur har vi? Om vi inte skjuter ett enda djur, hur länge har då vargen mat? Jag är som sagt emot varg eller max 200st!
Publicerat Juni 2, 201411 yr Nu ska vi inte ge oss så enkelt - vi väntat tills vi börjar få lite konkreta svar........... /T
Publicerat Juni 2, 201411 yr Om du skulle börja med att svara på de frågor som ställs till dig så skulle man faktiskt kunna föra en dialog. Jag kan upprepa mina om du missat dem. Jag skulle gärna få verifierat de påstådda vildsvinsattackerna i mitt närområde. Om vi sen återkopplar till det tråden handlar om varg och dess existens så ställde jag en fråga om värde, vilket värde tillför vargen för dig och för Sverige och hur står sig det värdet i förhållande till andra värden? Observera att jag inte endast avser monetära värden. Värdet för dig personligen har ju visat sig ganska tydligt så jag kan befria dig från att svara på den, värdet för dig handlar om själslig onani som skänker dig någon form av tillfredsställelse. Det är inget fel med det utan jag upplever det själv varje dag när jag åker till och från jobbet när jag ser hur lyckligt lottade vi ändå är i Sverige med den varierande natur vi har. Att se djur både vilda och tama som betar på fält och hagar som bryts av av skogslandskap skänker mig tillfredsställelse. Monokulturer (åker) däremot skänker mig absolut ingen tillfredsställelse oavsett om det rör sig om spannmål eller tall men jag skulle aldrig ens komma på tanken att försöka tvinga en bonde att sätta sin åker i träda eller en skogsägare att hugga ner sin skog bara för att skänka mig tillfredsställelse. Jag har ord på att jag inte ska prata om själva händelsen för han som råkade ut för det vill inte kunna hitta det någonstans på nätet eller någon annanstans, vill inte bli påmind...