Publicerat September 18, 201411 yr Dags för det här jaktårets tråd. Hur går det för er? Har nån en ny plats på g? Hur ser räv tillgången ut? Själv så kör jag med samma plats den här vintern igen. Sitter bra i en ladugård som jag byggt en liten koja i. Frysarna är fulla med skräpfågel och annat åtelmatrial så bara hagen som jag har åteln i töms på får så startar jag upp åteln. Förhoppningarna iår är att jag kommer åt nån mer räv än förra året. Det blev 15 st på den åteln förra året och 5 st året innan det. Hoppas vi får snö det hår året bara!!
Publicerat September 18, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Så här ser kojan ut som jag sitter i. Här är min utsikt på nätterna!! [emoji4]
Publicerat September 18, 201411 yr Jag håller igång ett par åtelplatser...2 ute i skogen varav den ena hållits igång i flera år..den andra åtlades under flera år men de senaste vintrarna har jag slarvat med den. Har även åtelplatser på två olika gårdar där jag börjat med hundmat lite smått inför vintern. Frysen är knökad med åtelmaterial..fisk..skräpfågel och slaktrester... Jag har även en gammal åtelplats i en lada men där kan jag inte åtla något,finns dock en hönsgård bredvid om lockar räv.
Publicerat September 20, 201411 yr Hur gör ni när ni lägger ut grund åteln? 1.Gräver ner den. 2 Gräver ett hål och lägger en lastpall över. 3. Lägger det öppet på marken. Eller nåt annat bra?
Publicerat September 20, 201411 yr Grundåteln grävs ner och täcks...ibland även med sten.. Uppepå ställs en åtelbräda eller lastpall..sen kläms det in ytterligare åtel och läggs mer åtel på..terrängen runt strösslas med hundfoder..sura ägg..fisk mm långa spår av blod, buljong mm kan dras ifrån åteln och ut i skogen..
Publicerat September 21, 201411 yr Mitt lilla projekt för året är att montera upp min foderspridare och ladda in hundfoder så att jag inte behöver klampa runt lika mycket på åteln ,kanske lite lathet med i tänket I övrigt så har jag 2 åtlar igång och den ena är inne på 4 året medan den andra har 2 år på nacken. Ingen av dem har genererat något annat än jobb än så länge i år. Väntar på snön!
Publicerat September 22, 201411 yr Har matat åteln på tomten hela sommaren, var rätt lugnt till en början men nu försvinner fågelskruttarna omedelbums. Men ingen vill gå in i fällan som står där, ännu.
Publicerat September 25, 201411 yr Tjena funderar på att stoppa upp och ha åter men vet inte vad jag ska tåla med??.
Publicerat September 25, 201411 yr Har matat åteln på tomten hela sommaren, var rätt lugnt till en början men nu försvinner fågelskruttarna omedelbums. Men ingen vill gå in i fällan som står där, ännu. Räven går inte i fällan om det finns mat utanför..
Publicerat September 26, 201411 yr Räven går inte i fällan om det finns mat utanför..Lägger alltid en godbit i fällan och resten i öppningen och ibland är det som trisslotten.
Publicerat September 26, 201411 yr Knyter man en höna i fällan och strör hundmat i och utanför så brukar räven gå in inom några dar..men först äter den upp det som finns på utsidan.. Jag har haft fällor på åteln men åteln måste vara tom en vecka innan de väljer betet i fällan..min erfarenhet där jag jagar..
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Har en ny åtel nu på g! Det vart tyvärr ingen jakt förra året så dom fick springa här som dem ville.. Men nu är det slut på de (; Jag skulle iväg och jaga fågel en dag förut här och då såg jag 2 rävar här utanför så väntar på lite snö nu bara (:
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Jag och brorsan har backat ut den 1200kg tunga kojan ut på åkern och satt upp åtel belysning och gjort en åtel och dom har redan besökt den. Hoppas att man kan få en tröst räv om snön uteblir i år igen
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Vad menar du!!?? Ingen snö? Jag har ju beställt ett minst 30cm tjockt täcke från början December till 15 mars! Jinxa inte detta nu
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Författare Vad menar du!!?? Ingen snö? Jag har ju beställt ett minst 30cm tjockt täcke från början December till 15 mars! Jinxa inte detta nu Håller tummarna för detta!!
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Vad menar du!!?? Ingen snö? Jag har ju beställt ett minst 30cm tjockt täcke från början December till 15 mars! Jinxa inte detta nu Man vill inget hellre än att det skall bli under -10 och 50cm snö men trots alla böner så har det inte blivit av de senaste vintrarna. Så nu kör jag tvärtemot och förväntar mig ingen snö i vinter och då kommer det säkert att bli rena istiden!
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Man vill inget hellre än att det skall bli under -10 och 50cm snö men trots alla böner så har det inte blivit av de senaste vintrarna. Så nu kör jag tvärtemot och förväntar mig ingen snö i vinter och då kommer det säkert att bli rena istiden! Tror du tänker helt rätt. Ska lägga ut alla snöskyfflar och vintergrejer på blocket... Sen när allt är sålt då jävlar kommer det bli snö i vinter!!
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Längtar efter ett snötäcke också..men först får isen lägga sig och bli tjock....så man kan komma ut och ordna åtelmaterial på dagarna.. Är sjukt taggad inför vinterns vak..har fyra åtlar igång nu..två i skogen..samt en i åkermark och en som är en kombination skog/åker.. Skogsåtlarna är vid jakttorn..öppna men med tak. De andra är ifrån uthus,respektive bostadshus.. Ungefär 1 gång per vecka och åtel får jag ut mat.. Vakar oftast en till två dar efter åteln fyllts..brukar fungera riktigt bra.
Publicerat Oktober 16, 201411 yr Imorgon blir det att lägga grundsten. Ska stycka älg då och jag ska ta med så mycket ben och grejer som möjligt. Det tänkte jag gräva ner och täcka över. Sen blir det påfyllning under vintern
Publicerat Oktober 16, 201411 yr Började åtla i augusti ligger änder gäss älg och rådjur där. Nu måste jag få färdigt kojan bara. S.
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Ni som som inte får nån snö kan väl få låna lite härifrån(; Det ligger redan 2 cm snö på backen nu och tro mig, innan december har vi flera decimetrar med snö (:
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Ni som som inte får nån snö kan väl få låna lite härifrån(; Det ligger redan 2 cm snö på backen nu och tro mig, innan december har vi flera decimetrar med snö (: Den snön som vi fick till förra helgen har smält bort så nu har vi frost o minusgrader om nätterna bara. Allt mellan -2-7.