Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åteljakt räv 2014-2015

Featured Replies

Publicerat

Dags för det här jaktårets tråd. Hur går det för er? Har nån en ny plats på g? Hur ser räv tillgången ut?

Själv så kör jag med samma plats den här vintern igen. Sitter bra i en ladugård som jag byggt en liten koja i. Frysarna är fulla med skräpfågel och annat åtelmatrial så bara hagen som jag har åteln i töms på får så startar jag upp åteln.

Förhoppningarna iår är att jag kommer åt nån mer räv än förra året. Det blev 15 st på den åteln förra året och 5 st året innan det.

Hoppas vi får snö det hår året bara!!

• Svar 468
  • Visningar 36,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Jag håller igång ett par åtelplatser...2 ute i skogen varav den ena hållits igång i flera år..den andra åtlades under flera år men de senaste vintrarna har jag slarvat med den. Har även åtelplatser på två olika gårdar där jag börjat med hundmat lite smått inför vintern. Frysen är knökad med åtelmaterial..fisk..skräpfågel och slaktrester... Jag har även en gammal åtelplats i en lada men där kan jag inte åtla något,finns dock en hönsgård bredvid om lockar räv.

Publicerat

Har skjutit 5 rävar iår men har sett fler så det finns några kvar :)

Publicerat

Hur gör ni när ni lägger ut grund åteln?

1.Gräver ner den.

2 Gräver ett hål och lägger en lastpall över.

3. Lägger det öppet på marken.

Eller nåt annat bra?

Publicerat

Grundåteln grävs ner och täcks...ibland även med sten.. Uppepå ställs en åtelbräda eller lastpall..sen kläms det in ytterligare åtel och läggs mer åtel på..terrängen runt strösslas med hundfoder..sura ägg..fisk mm långa spår av blod, buljong mm kan dras ifrån åteln och ut i skogen..

Publicerat

Mitt lilla projekt för året är att montera upp min foderspridare och ladda in hundfoder så att jag inte behöver klampa runt lika mycket på åteln ,kanske lite lathet med i tänket  :tongue:

I övrigt så har jag 2 åtlar igång och den ena är inne på 4 året medan den andra har 2 år på nacken.

Ingen av dem har genererat något annat än jobb än så länge i år.

Väntar på snön!

Publicerat

Har matat åteln på tomten hela sommaren, var rätt lugnt till en början men nu försvinner fågelskruttarna omedelbums. Men ingen vill gå in i fällan som står där, ännu.

Publicerat

Tjena funderar på att stoppa upp och ha åter men vet inte vad jag ska tåla med??.

Publicerat

Har matat åteln på tomten hela sommaren, var rätt lugnt till en början men nu försvinner fågelskruttarna omedelbums. Men ingen vill gå in i fällan som står där, ännu.

Räven går inte i fällan om det finns mat utanför..

Publicerat

Räven går inte i fällan om det finns mat utanför..

Lägger alltid en godbit i fällan och resten i öppningen och ibland är det som trisslotten.
Publicerat

Knyter man en höna i fällan och strör hundmat i och utanför så brukar räven gå in inom några dar..men först äter den upp det som finns på utsidan.. Jag har haft fällor på åteln men åteln måste vara tom en vecka innan de väljer betet i fällan..min erfarenhet där jag jagar..

• 3 weeks later...
Publicerat

Har en ny åtel nu på g! Det vart tyvärr ingen jakt förra året så dom fick springa här som dem ville.. Men nu är det slut på de (; Jag skulle iväg och jaga fågel en dag förut här och då såg jag 2 rävar här utanför så väntar på lite snö nu bara (:

Publicerat

Jag och brorsan har backat ut den 1200kg tunga kojan ut på åkern och satt upp åtel belysning och gjort en åtel och dom har redan besökt den. Hoppas att man kan få en tröst räv om snön uteblir i år igen :)

Publicerat

Vad menar du!!??

Ingen snö?

Jag har ju beställt ett minst 30cm tjockt täcke från början December till 15 mars!

Jinxa inte detta nu  :wink:

Publicerat
  • Författare

Vad menar du!!??

Ingen snö?

Jag har ju beställt ett minst 30cm tjockt täcke från början December till 15 mars!

Jinxa inte detta nu  :wink:

Håller tummarna för detta!! :)

Publicerat

Vad menar du!!??

Ingen snö?

Jinxa inte detta nu :wink:

Man vill inget hellre än att det skall bli under -10 och 50cm snö men trots alla böner så har det inte blivit av de senaste vintrarna. Så nu kör jag tvärtemot och förväntar mig ingen snö i vinter och då kommer det säkert att bli rena istiden! :wink:
Publicerat

Längtar efter ett snötäcke också..men först får isen lägga sig och bli tjock....så man kan komma ut och ordna åtelmaterial på dagarna..

Är sjukt taggad inför vinterns vak..har fyra åtlar igång nu..två i skogen..samt en i åkermark och en som är en kombination skog/åker..

Skogsåtlarna är vid jakttorn..öppna men med tak. De andra är ifrån uthus,respektive bostadshus..

Ungefär 1 gång per vecka och åtel får jag ut mat.. Vakar oftast en till två dar efter åteln fyllts..brukar fungera riktigt bra.

Publicerat

Imorgon blir det att lägga grundsten. Ska stycka älg då och jag ska ta med så mycket ben och grejer som möjligt. Det tänkte jag gräva ner och täcka över. Sen blir det påfyllning under vintern

Publicerat

Började åtla i augusti ligger änder gäss älg och rådjur där.

Nu måste jag få färdigt kojan bara.

S.

Publicerat

Matdags

post-5306-0-10857400-1413548986_thumb.jp

Publicerat

Ni som som inte får nån snö kan väl få låna lite härifrån(; Det ligger redan 2 cm snö på backen nu och tro mig, innan december har vi flera decimetrar med snö (:

Publicerat

Ni som som inte får nån snö kan väl få låna lite härifrån(; Det ligger redan 2 cm snö på backen nu och tro mig, innan december har vi flera decimetrar med snö (:

Den snön som vi fick till förra helgen har smält bort så nu har vi frost o minusgrader om nätterna bara. Allt mellan -2-7. :smile:

Publicerat

Det är ju bättre än att de ska plus iaf (: