Publicerat Oktober 17, 201411 yr Ja visst är det det! Solen har ju lyst på oss så fint idag o så dom senaste dagarna.
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Var det ironi? (: Jag har inte sett solen här på 2 veckor snart.. Såg iaf en räv kvart i 1 igår på åteln. Så idag blir det att testa bössan (;
Publicerat Oktober 20, 201411 yr Hur gör ni när ni lägger ut grund åteln? 1.Gräver ner den. 2 Gräver ett hål och lägger en lastpall över. 3. Lägger det öppet på marken. Eller nåt annat bra? En bra grundåtel till räv innebär för min egeb del att de ska alltid finnas mat pä åteln, om de är hundfoder, matrester, köttresrer spelar ingen roll, men om man går till mej själv så slänger jag ut ca 3-4 dl hundfoder varje kväll av den billiga sorten som finns på granngården å de gör jag från att de blir töväder på våren till att vinterkylan tränger på med minus grader för då går jag över till kött rester från årets älgjakt som jag har i frysen ( kan tillägga att jag har en frys enbart med kött till räven...inbiten rävjägare:) å jag fyller alltid på åteln med mat varje kväll innan läggdags så i somras satt jag uppe några bätter å fick se ett gäng rävar, samtidigt har jag 7 på åteln samtidigt....mäktigt, fick en bild på åtelkameran så jag har bildbevis:) Nä men håll åteln vid liv hela året å inte bara under rävsesongen, finns foderspridare om man är lat
Publicerat Oktober 20, 201411 yr För om man håller åteln med mat även under sommaren så kommer räv honan å hanen med sina ungar å på så vis så kommer de lättare fler rävar till åteln på vintrarna, de går alltid lättast att skjuta rävarna innan årsskiftet för ju längre in på sesongen man kommer ju skyggare blir dem
Publicerat Oktober 20, 201411 yr För om man håller åteln med mat även under sommaren så kommer räv honan å hanen med sina ungar å på så vis så kommer de lättare fler rävar till åteln på vintrarna, de går alltid lättast att skjuta rävarna innan årsskiftet för ju längre in på sesongen man kommer ju skyggare blir dem
Publicerat Oktober 23, 201411 yr Hej på er därute! jag har en av mina åtlar bakom ladugården hemma på gården och idag vid 6 halv sju tiden när jag var ute med hunden fick jag syn på två ögon som var på väg bakom ladugården. Tänkte först att det var ett rådjur så jag sprang upp lite tyst i ladugården och lyste ut på åtlen med ficklampan och där stod han! RÄVEN! tänkte att nu ska han få smaka bly så sprang genast in, så ljudlöst och så snabbt jag kunde för att hämta bössan. När jag kom tillbaka var han dock borta:(. Nu är min fråga till er, kommer han tillbaka? han kan ju inte ha blivit speciellt rädd för att jag lyste och tände en lampa? Säg nu det jag vill höra! att räven kommer tillbaka!? Skitjakt!
Publicerat Oktober 23, 201411 yr Författare Hej på er därute! jag har en av mina åtlar bakom ladugården hemma på gården och idag vid 6 halv sju tiden när jag var ute med hunden fick jag syn på två ögon som var på väg bakom ladugården. Tänkte först att det var ett rådjur så jag sprang upp lite tyst i ladugården och lyste ut på åtlen med ficklampan och där stod han! RÄVEN! tänkte att nu ska han få smaka bly så sprang genast in, så ljudlöst och så snabbt jag kunde för att hämta bössan. När jag kom tillbaka var han dock borta:(. Nu är min fråga till er, kommer han tillbaka? han kan ju inte ha blivit speciellt rädd för att jag lyste och tände en lampa? Säg nu det jag vill höra! att räven kommer tillbaka!? Skitjakt! Han kommer med all sannolikhet tillbaka.. Skitjakt på dig
Publicerat Oktober 26, 201411 yr Är det nån som vet nått bra trådlöst larm? Är inte intresserad av normarks larm för den verkar inte funka riktigt. Såg ett från homematic som tog 9m men skulle va bra med ett som tog runt 15.
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Författare Fyllt på åteln med ca 60 kg slaktrester igår kväll... Nu väntar man på fullmånen så ska det nog fan bli en sittning!!
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Undrar om fullmånen räcker...snön dröjer väl ett tag till med denna värmen..
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Författare Är det gult gräs eller stubb runt åteln så brukar det vara hyfsad sikt faktiskt.
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Där jag tänkt vaka först och främst så är gräset grönt..men den öppna ytan är stor..
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Fick skrapa rutan imorse! Första gången i denna hösten så man får uppskatta de små ändringarna i rätt riktning mot åtelsäsongen
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Fick skrapa rutan imorse! Första gången i denna hösten så man får uppskatta de små ändringarna i rätt riktning mot åtelsäsongen Jag fick också skrapa! Var väl för att jag beklaga mig över värmen..lite snö nu också så blir det grejt!
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Jag fick också skrapa! Var väl för att jag beklaga mig över värmen..lite snö nu också så blir det grejt! Jag anv. mig utav kupévärmaren så var alla rutor isfria.
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Räcker med frost och måne så har man skjutljus i de flesta miljöer utom plöjen typ.. Vall blir rejält ljust!
Publicerat November 4, 201411 yr Sköt säsongens första vak räv igår kväll vid 20.50, en fin tik Månen räckte som skjutljus.
Publicerat November 4, 201411 yr Det finns bara en bra anledning att ha snö på marken och det är åteljakt, i natt såg jag inte åteln ens men nu har det kommit ett par cm snö så ikväll hoppas jag mickel tar sig en tur hit.
Publicerat November 4, 201411 yr Detta är en populär post. Sköt vinterns första räv igår kväll vid 21:00, en ung tik med jäkligt fin päls, dock vart det ett rejält utgångshål av 85gr sierra varminter hp laddad till 1030m/s. Men ger iaf en snabb död, var knall o fall efter ett skott genom bägge skuldror på 50m håll. Ska vaka inatt igen, är egentligen ute efter en mårdhundsjäkel som lämnat spår vid älvkanten(iskanten), förhoppningsvist kommer den förbi ikväll. Nån som har nån koll på vad man ska göra med mårdhund efter skott? Hört att man ska skicka in den någonstanns. /Baner
Publicerat November 4, 201411 yr Lagt slaktresterna efter två älgkalvar och en bock på ena åteln så nu lär det snart bli lite mer trafik där. Blir att skaffa en annan belysning där man kan koppla in till ett bilbatteri så att man kan ha på belysningen under natten då solcellerna inte räcker till i detta väder! Vill jaga rätt nu! [emoji2]