Publicerat November 5, 201411 yr Är så sugen på att vaka nu!!Jag me!! Blev lycklig idag när de prata om snöblandat regn på vädret ikväll..måtte det komma snö snart..Har fyra åtlar som väntar på mig..
Publicerat November 7, 201411 yr Författare Jag me!! Blev lycklig idag när de prata om snöblandat regn på vädret ikväll..måtte det komma snö snart.. Har fyra åtlar som väntar på mig.. Fyra st!? Då har du att göra i vinter!! Är dom i olika vind så att du alltid har nånstans att sitta eller hur är upplägget?
Publicerat November 7, 201411 yr Fyra st!? Då har du att göra i vinter!! Är dom i olika vind så att du alltid har nånstans att sitta eller hur är upplägget?Två skogsåtlar med öppna torn och utan belysning..skygga rävar och där snö krävs...En åtel på en gård där jag kan sitta varmt och gott i boningshuset..en hästhage som det åtlas i.. En åtel på en gård där jag vakar ifrån ett loft i uthuset..god utsikt över 20-30ha åker.. Åtlarna är 5-35minuter hemifrån.. Upplägget är att vänta på snön..där det verkar vara mest besök vakas först.. Vakar ibland tidiga morgnar och har skjutit rävar i gryningsljuset..även dagtid,.. Men nätter brukar vara bäst..runt 22:30-01:30 har de flesta skjutits vintertid..på sommarn skjuts redan vid 19:00 snåret...åteljakten kompletteras med fällfångst..grytjakt...lockjakt.. På en av markerna är stövarna ute varje helg..rävjakt kräver uthållighet och kontinuitet år efter år och givetvis med flera metoder.. Men jag räknar inte med att skjuta fler än två rävar per åtel.. Fascineras faktiskt av de i Norrland som kan skjuta 60-70 rävar på samma åtel en vinter...bara lite avundsjuk..
Publicerat November 7, 201411 yr Har fått lite snö nu så man ser skapligt, suttit uppe de fyra nätterna sen snön kom men mickel har gått på andra sidan huset och inte fattat att det finns mat på denna sida.Finns det nåt bra lockmedel att lägga på åteln så även en räv med noskvalster hittar den?
Publicerat November 7, 201411 yr Har fått lite snö nu så man ser skapligt, suttit uppe de fyra nätterna sen snön kom men mickel har gått på andra sidan huset och inte fattat att det finns mat på denna sida.Finns det nåt bra lockmedel att lägga på åteln så även en räv med noskvalster hittar den? Du får väl göra en stinkbomb... Ta lite goda grejer och ställ på jäsning i tex pannrummet.. Ägg, lever, räkskal, mjölk eller fisk..brukar lukta fan efter några dar.. Eller så kokar du vanlig köttbuljong och häller ett spår varvet runt..buljongen ger ingen mat..bara en förförande doft. Räv med noskvalster? Bäst du vaccinerar den med gyttorp...
Publicerat November 8, 201411 yr Sex minuter över tolv i natt kom han tassande,hade suttit beredd ett tag sen larmet gick igång i hundgårdarna men måste ha rört mig eller nåt för han drog som en svedd katt innan jag han göra nåt. Nya satser i kväll.
Publicerat November 8, 201411 yr Räv nr2 sågs igårnatt. Jag sikta på han men stod dock lite dumt till så vart inget skotttillfälle.. Men snart är han eller hon färdig
Publicerat November 8, 201411 yr Sex minuter över tolv i natt kom han tassande,hade suttit beredd ett tag sen larmet gick igång i hundgårdarna men måste ha rört mig eller nåt för han drog som en svedd katt innan jag han göra nåt. Nya satser i kväll. Skitjakt på dig Mirva!
Publicerat November 8, 201411 yr Får du ut rävkärran Jonsson? Nej p g a hälsoskäl så får jag inte ut den. Jag har artros i foten o det har varit många dåliga dagar senaste tiden. Ibland är jag uppe nattetid för att frun ska få sova så får jag ta stöten.
Publicerat November 8, 201411 yr Nej p g a hälsoskäl så får jag inte ut den. Jag har artros i foten o det har varit många dåliga dagar senaste tiden. Ibland är jag uppe nattetid för att frun ska få sova så får jag ta stöten. Fasen, då kan du ju köra nattskift på bygget. 2 skift med dig själv, då är den snart klar Ungdomarna nere i Lule tycker jag kan göra dig ett besök med hammarn för den delen, grabbarna grus Alex å Fredde!
Publicerat November 8, 201411 yr Detta är en populär post. Nyss avled två vildkatter på min åtel, men mickel håller sig undan. Katterna får ligga kvar till i morgon få se om rävkräket vill ha katt till kvällsmat.
Publicerat November 9, 201411 yr Fasen, då kan du ju köra nattskift på bygget. 2 skift med dig själv, då är den snart klar Ungdomarna nere i Lule tycker jag kan göra dig ett besök med hammarn för den delen, grabbarna grus Alex å Fredde! Välkommen! Du kan ju snickra med jag haltar runt med kryckorna. Jag går o lägger mig med kryckorna o stiger upp med dom. Helt enastående jag har fått sova en hel natt.
Publicerat November 9, 201411 yr Nyss avled två vildkatter på min åtel, men mickel håller sig undan. Katterna får ligga kvar till i morgon få se om rävkräket vill ha katt till kvällsmat. Bättre än inget! Grattis!
Publicerat November 12, 201411 yr Kollade kameran igår vid åteln för första gången sen jag grävde ner åteln. Minst 2 olika rävar har varit där och grävt/inspekterat bilder kommer så småningom
Publicerat November 12, 201411 yr Kollade kameran igår vid åteln för första gången sen jag grävde ner åteln. Minst 2 olika rävar har varit där och grävt/inspekterat bilder kommer så småningom Har du åtlen i Värmland? du har inte fått någon varg på bild möjligtvis?
Publicerat November 12, 201411 yr Har du åtlen i Värmland? du har inte fått någon varg på bild möjligtvis? Ja jag har den i Värmland. Nix ingen varg på bild. Än. Det kommer nog snart. För 2 veckor sen såg jag varg spår 300 meter från åteln
Publicerat November 14, 201411 yr Detta är en populär post. Såg 3 rävar natten mot torsdag men placerat ut åteln dumt så hade massa bjökgrenar ivägen(svårt att se räven när man hade en lucka på 3x3cm att skjuta genom...). Yxade bort lite och det gav resultat. Smällde i ljuddämparen i nått så fick skjuta på springande räv på 80m, 2 skott så var den mer än död.(första tog ganska långt bak, andra rätt genom skulderbladen. Hade säkert dött på första då den den hade skummat blod runt nosen, men bättre att göra det så snabbt och smärtfritt som möjligt. Får se om det kommer nån ikväll. Galet mycket räv i området iaf. /Baner
Publicerat November 14, 201411 yr Köpt ny starkare belysning som är kopplat till ett batteri istället för solceller. Brorsan lös ut mot åteln med bilen innan vi fick upp den nya belysningen och då det var en stor räv där så nu blir det snart en sittning!
Publicerat November 14, 201411 yr Köpt ny starkare belysning som är kopplat till ett batteri istället för solceller. Brorsan lös ut mot åteln med bilen innan vi fick upp den nya belysningen och då det var en stor räv där så nu blir det snart en sittning! Det blir Solbrända rävar på Grannön hör jag
Publicerat November 14, 201411 yr Det blir Solbrända rävar på Grannön hör jag Hehe ja när inte kylan med snön vill dyka upp så får man ta saken i egna händer tillsvidare Hur går det för dig nu då? [emoji2]
Publicerat November 16, 201411 yr Jag ställde tillrätta kojan vid Vår infart igår! I nu läget har jag 3 åtlar igång men jag har inte suttit något på någon ännu, väntar ju på snön!! Min Fru gav mig en åtelspridare i födelsedagspresent som ska byggas iordning inom kort så jag får kontinuerlig spridning på skogsåteln , det kan bli bra Hittills så har säsongen varit lite trög på predator jakten men jag hoppas det ska dra igång med det fina snötäcket som jag sitter och väntar på.
Publicerat November 16, 201411 yr Jag ställde tillrätta kojan vid Vår infart igår! I nu läget har jag 3 åtlar igång men jag har inte suttit något på någon ännu, väntar ju på snön!! Min Fru gav mig en åtelspridare i födelsedagspresent som ska byggas iordning inom kort så jag får kontinuerlig spridning på skogsåteln , det kan bli bra Hittills så har säsongen varit lite trög på predator jakten men jag hoppas det ska dra igång med det fina snötäcket som jag sitter och väntar på. Snö finns i norr. Bättre än inget alls. Det är inte mer än 4-5 cm igår kväll.