Publicerat November 28, 201411 yr Fyllde på åteln med massa fiskrens, fy fasen vad det stinker, risk för att man blir tvungen att gräva ner det för att grannarna inte skall klaga! Men o andra sidan så lär det dra rävarna bra [emoji2]
Publicerat November 29, 201411 yr Fyllde på åteln med massa fiskrens, fy fasen vad det stinker, risk för att man blir tvungen att gräva ner det för att grannarna inte skall klaga! Men o andra sidan så lär det dra rävarna bra [emoji2] Har inte du o Tjörnbon några gamla segel som ni kan lägga på backen runt åtlarna så ser det nästan ut som snö???
Publicerat November 29, 201411 yr Har inte du o Tjörnbon några gamla segel som ni kan lägga på backen runt åtlarna så ser det nästan ut som snö??? Tanken har slagit mig men har alltid kommit fram till att jag inte vill ta hand om det när säsongen är över! Jag har inte så ont av starka, äckliga lukter men stanken av 200kg halvruttet fiskrens var på gränsen, rävarna på fastlandet kommer slänga sig i och simma ut!
Publicerat November 29, 201411 yr Tanken har slagit mig men har alltid kommit fram till att jag inte vill ta hand om det när säsongen är över! Jag har inte så ont av starka, äckliga lukter men stanken av 200kg halvruttet fiskrens var på gränsen, rävarna på fastlandet kommer slänga sig i och simma ut! Se där ja! Det liknar ju nästan snö o det är ju vitt så där borde mickel synas bra när den kommer på seglet. Jag vet hur det luktar rutten fisk. Vi hade ju ett par 100 kg när vi var i Harstad o fiskade håkärring o skulle göra mäsksäckar av kycklingnät. Vi hade fiskrens liggandes i ett utrymme på däck på båten i fiskbackar som vi hade tagit på en fiskfabrik. Satan vad det luktade i det utrymmet efter en vecka.
Publicerat December 4, 201411 yr Författare Blev en hane till igår kväll. Tänkte kolla med er andra vad ni har för sikten och riktmedel när ni vakar. Ska köpa ett nytt sikte till min 222:a som blir en ren vakbössa.
Publicerat December 4, 201411 yr Startade igång en åtel idag, lite i sista minuten menmen. Grävde ner slaktrester och slängde ut lite smått och gott runt omkring. Stället är i skogen med ordentlig stuga där någon haft en åtel igång förut för 5-10 år sedan, skjutgluggen är endast 15m från åteln så blir hagelbössan. Tror det kommer bli en utmaning att få in räven här men ska bli kul att dra igång
Publicerat December 5, 201411 yr Rävarna hemma gräver som maskiner och drar iväg med det mesta direkt. Visar att det ska snöa på idag så då blir det jakt om det är snö. Blev en liten provisorisk lösning så de har något att göra
Publicerat December 5, 201411 yr Jag har en vedstapel med kärna av kött på den ena åteln. Enkelt sätt att spara det goda till räven men ändå låta fåglarna komma till lite grann. 4 st stockar i en kvadrat och ett tak av likadana stockar med 10cm mellanrum, enkelt att fylla på och de fryser inte fast i backen.
Publicerat December 5, 201411 yr Startade igång en åtel idag, lite i sista minuten menmen. Grävde ner slaktrester och slängde ut lite smått och gott runt omkring. Stället är i skogen med ordentlig stuga där någon haft en åtel igång förut för 5-10 år sedan, skjutgluggen är endast 15m från åteln så blir hagelbössan. Tror det kommer bli en utmaning att få in räven här men ska bli kul att dra igång Blir den svårstartad så kan du göra lite inspår med slaktrester så du leder dit några rävar. flamberad fågel brukar vara effektivt.
Publicerat December 5, 201411 yr Blev en hane till igår kväll. Tänkte kolla med er andra vad ni har för sikten och riktmedel när ni vakar. Ska köpa ett nytt sikte till min 222:a som blir en ren vakbössa. Zeiss Victory FL Diavari 6-24x56 T på en Tikka T3 Varmint
Publicerat December 5, 201411 yr Blir den svårstartad så kan du göra lite inspår med slaktrester så du leder dit några rävar. flamberad fågel brukar vara effektivt. Ja jag har funderat på det här med inspår, hur gör ni? Hur långt och från vilka riktningar? Kan inte räven skygga för min lukt som också borde lämnas i spåret?
Publicerat December 5, 201411 yr Zeiss Victory Diavari 3-12x56 *t rm40 på Finnlight och en annan x56 glugg på Vixen.
Publicerat December 5, 201411 yr Mjs visst kan räven skygga för din lukt..men spåren med mat in till åteln gör man inte den dag man tänkt att vaka..minst en och helst två kvällar före vak. I närheten av bebyggelse och längs med stigar/vägar där folk går är det ingen fara.. På en åtel skall man försöka att ha samma rörelsemönster när man lägger ut mat..man skall passera kojan när man lägger ut mat,.gå förbi kojan och kasta från håll.. Då kan du i princip åtla när du sätter dig för att vaka också. För vet räven vart du går och att du inte dyker upp på någon annan plats så känner den sig trygg. För att dölja vittring kan du tjära en stolpe nära kojan eller hänga upp en burk med t-röd på kojväggen...
Publicerat December 5, 201411 yr Ja jag har funderat på det här med inspår, hur gör ni? Hur långt och från vilka riktningar? Kan inte räven skygga för min lukt som också borde lämnas i spåret? Det är bara att dra nånting efter sig i ett snöre typ rådjurs skinn. Dra det så långt du orkar. Du kan samtidigt skvätta ut lite blod i spåret med en spray flaska. Är det snö så kan du med fördel använda skidor eller skoter, spåren kommer då att frysa till å bli hårda. Spåren ska gå som ett X med åteln i mitten.
Publicerat December 5, 201411 yr Ja jag har funderat på det här med inspår, hur gör ni? Hur långt och från vilka riktningar? Kan inte räven skygga för min lukt som också borde lämnas i spåret? En flamberad höna eller fågel av någon sort luktar ganska starkt och jag är rätt säker på att lukten ligger kvar mycket längre än människolukten, om du inte luktar väldigt starkt då förstås X:et som Nobbe skriver om låter klockrent!
Publicerat December 5, 201411 yr Okej då blir det på vandringskängorna så blir det långpromenad i skogen !
Publicerat December 5, 201411 yr Tanken har slagit mig men har alltid kommit fram till att jag inte vill ta hand om det när säsongen är över! Jag har inte så ont av starka, äckliga lukter men stanken av 200kg halvruttet fiskrens var på gränsen, rävarna på fastlandet kommer slänga sig i och simma ut! Det måste ju vara en helt formidabel trutåtel..? Jag tror inte jag kunnat låta bli att smacka på truten som samlas..
Publicerat December 6, 201411 yr Det måste ju vara en helt formidabel trutåtel..? Jag tror inte jag kunnat låta bli att smacka på truten som samlas..Jo jag tycker det, men så är inte fallet just nu! Inte sett till en enda trut fast det ligger 100m ifrån havet, det brukar räcka med att man rensar lite fisk för att dom ska hälsa på och nu ligger det 200kg och inte en fjäder har synts till!
Publicerat December 7, 201411 yr Jo jag tycker det, men så är inte fallet just nu! Inte sett till en enda trut fast det ligger 100m ifrån havet, det brukar räcka med att man rensar lite fisk för att dom ska hälsa på och nu ligger det 200kg och inte en fjäder har synts till! Gick du så hårt åt dem förra året
Publicerat December 7, 201411 yr Gick du så hårt åt dem förra året Nja, inte så hårt att dom har "tagit slut" här i området Men det säger väl en del av stanken då inte ens trutarna vill komma förbi och smaka på godsakerna
Publicerat December 11, 201411 yr Detta är en populär post. Fick ett hastigt uppvaknande nu på morgonen, då äldsta pojken kommer upp i sovrummet och nästan skriker: pappa, larmet går, larmet går( nu vet jag att Biltemas trådlösa uppfartslarm funkar som åtellarm för räv), det är räv på isen! Upp och på med kläder, fram med bössan och några minuter senare var säsongens första räv nerlagd, en fin hanräv.