Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbud mot AI AX 338LM?

Featured Replies

Publicerat

En stilla undran är, om någon redan äger ett system som ligger i en stock med pistolgrepp tillexempel aiax. Är det bara att kånka iväg åbäket till metallåtervinningen då?

Syftar du till riggen du tänkt bygga? Ptja finns ju ingen lag som reglerar materialvalet på din bössa men riktlinjer av vad som bör ställas till okej och inte okej. Bygg på du! Skulle någon peka på att du är en brottsling och blanda in polisen så lär det inte hända ner än att du får en erinran om att modifiera vapnet till ett mer "jaktligt" även om inte ens det är särskilt troligt.

Som avhandlats ovan finns ingen skyldighet vid ansökan att beskriva avvikande stockar eller funktioner utan det systembaseras, ej halvauto dock. Därför får du ju tillstånd efter förutsättningarna de vill ha i ansökan och har du således inte undanhållit något har du ditt på det torra.

• Svar 1,5k
  • Visningar 134,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Följande är skickat till debatt@svensktjakt.se:   Det kom ett inbetalningskort i posten i dag. På 600 kronor. Inte mycket kan tyckas, men vad får jag som medlem för pengarna?   Jo – ett förbund so

• Hade inte jakt varit roligt så hade vi aldrig lagt ner hela vårt liv i det som vi gör i dag! Det i meningen här ovan som jaktmotståndarna frenetiskt förnekar är att med jakt så menar vi inte momentet

• Ibland blir ivern att såga förbundet lite för stor och man väljer att sortera ut den information som passar ens världsbild. Om ni läser ovan i denna tråd.. bara tre-fyra inlägg upp.. så skriver Outdoo

Posted Images

Publicerat

En stilla undran är, om någon redan äger ett system som ligger i en stock med pistolgrepp tillexempel aiax. Är det bara att kånka iväg åbäket till metallåtervinningen då?

Nej - vare sig lagstiftning eller praxis är retroaktiv. Så det som var ok när licensen beviljades är ok i dag, däremot kan det vara fel i morgon om du vill sälja pangen.

Jag tvivlar mycket starkt att man kan ifrågasätta en given bössa som i dag skulle falla med motivet att den är ombygd efter att denna praxis börja tillämpas. Då måste man liksom kunna leda i bevis att 

a) ombyggnaden är olaglig

b ) att den är gjord efter en specifik datum

Det känns i alla fall i dag som ytterst långsökt.

/T

Publicerat

Personligen anser jag att handläggningen av detta ärende har varit korrekt, inte så mycket att gnälla över.

Jag tycker det är bra och rätt att jägarförbundet får yttra sig och är nöjd med polisens beslut.

Publicerat

Sauer101

Vad är det som är så bra med folk som tycker och tänker istället för att gå efter lagen? Påståenden som "Den ser ut" "Den har en funktion" hör inte hemma i en rättslig prövning!

Sauer101 Du har all frihet att tycka som du vill så jag vill höra din argumentation om varför du tycker att det har varit korrekt handläggning?

Publicerat

.......

Så svaret på ditt påstående är nej det går inte att klassa in en AI under fältskytte med skytte tillstånd, för jakt har det gått tidigare. /Christian

Nja - det är ju inte riktigt sant. Skytteklubben får bevilja intyg OM skytten uppfyller kraven på aktivitet och tid OCH klubben bedriver sådant skytte vapnet är lämpat för i organiserad form.

Du har ju killen som fick en AR som frigevär.

/T

Publicerat

Är inte Frigevär precis vad det säger?

Publicerat

Skrev tidigare i dag ett inlägg i förbundets tråd ang detta. (Det inlägget blir nog inte publicerat)

Förbunds personen som svarade på ursprungsfrågan tycker det var viktigt att Notera Johan Bergs värdelösa artikel om AI AX i cal.308.

Skribentens namn va för mig helt okänt innan den artikeln, så för mig så är hans åsikter om lämplighet totalt ointressanta. Ungefär vad mina åsikter om hästar är för hästintresserade!

Publicerat

Är inte Frigevär precis vad det säger?

Nja, det var ju det som var frågan. Att klubben bedrev just den skytteformen.

/T

Publicerat

Om nu inte det finns någon annan skyttegren där det finns frigevär så är det för antingen 50m sportskytte eller 300m sportskytte och bara för att det heter frigevär så innebär det inte att det inte finns regler.

T ex är bara enkelskotts vapen tillåtna förutom i grenen standardgevär (300m) där man kan tillåta gevär godkända för militära 300m tävlingar. För 50m skytte max 5,6mm kula och 300m 8mm kula. Vikten får ej överstiga 8kg både på 300m och 50m. 

Det finns givetvis en massa andra regler men detta var några exempel.

Publicerat

Enligt uppgift idag från polisen är det stopp på aiax stockar i alla kalibrar. Inga licenser skrivs ut om det framgår att vapnet har/kommer att ha pistolgrepp.

Detta gäller just nu i region syd enligt en handläggare som verkar ilsk på sin organisation.

Publicerat

Frigevär är inte samma som Fritt gevär, som var det han sökte för och som många har licenser för diverse halvautomatiska målskyttegevär genom.

Publicerat

Frigevär är inte samma som Fritt gevär, som var det han sökte för och som många har licenser för diverse halvautomatiska målskyttegevär genom.

Frigevär vilken gren är det?

Publicerat

Sauer101

Vad är det som är så bra med folk som tycker och tänker istället för att gå efter lagen? Påståenden som "Den ser ut" "Den har en funktion" hör inte hemma i en rättslig prövning!

Sauer101 Du har all frihet att tycka som du vill så jag vill höra din argumentation om varför du tycker att det har varit korrekt handläggning?

Öh, När lagen faktiskt är skriven så att det blir tyckande och tänkande så är det väl bra att man följer den, d.v.s. det var korrekt handläggning! Om alla lagar skulle skrivas ner i minsta detalj och undantag så skulle lagsamlingen bli oanvändbar.

Håller med Sauer101 att jag inte ser något fel i detta fall. Tvärtom så är jag imponerad av att man faktiskt kontaktade jägarförbundet innan beslut. Visst finns det alltid människor som kommer i kläm och säkerligen finns det personer som skulle kunna både ha nytta och hantera friare regler men själv är jag mycket glad åt att vi har hårdare regler än i Amerika. (Däremot måste givetvis det byråkratiska fungera vilket det inte gör idag med handläggningstiderna).

Publicerat

Så fältskytte är inte längre en gren? eller har jag missat regelverket ang. vapnets utformning, har enbart hittat att mynningsbroms inte är tillåtet och max kaliber är .30

Föreningsintyg kan/får därmed inte utfärdas specifikt för deltagande i denna klass, då deltagandet bygger på befintligt gevärsinnehav.

Detta ur regelverket för kikarklass: http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_63370/cf_104/Riktlinjer_Jaktskyttar_slutlig_januari_2013.PDF

Vad kan man vänta sig av ett förbund som snöat in på diopter och harlekinkläder. Man blir så trött...

Publicerat

Enligt uppgift idag från polisen är det stopp på aiax stockar i alla kalibrar. Inga licenser skrivs ut om det framgår att vapnet har/kommer att ha pistolgrepp.

Detta gäller just nu i region syd enligt en handläggare som verkar ilsk på sin organisation.

Herregud vad fåniga dom är. Snacka om naivitet och okunnighet.

" Förbjud röda sportbilar, för dom uppmanar till fulkörning. Men ni får gärna köpa en svart eller vit sportbil av samma modell"

Nåja, det är en fördel för oss faktiskt.

Vi kan lugnt välja stockar som är bättre och mer ergonomiska än AI....

Publicerat

Danne E 

När det kommer till ergonomi så är det väldigt individuellt, så vad du tycker och tänker om vissa chasin och kolvar är det nog inte bara jag som skiter i :)

Publicerat

Öh, När lagen faktiskt är skriven så att det blir tyckande och tänkande så är det väl bra att man följer den, d.v.s. det var korrekt handläggning! Om alla lagar skulle skrivas ner i minsta detalj och undantag så skulle lagsamlingen bli oanvändbar.

Håller med Sauer101 att jag inte ser något fel i detta fall. Tvärtom så är jag imponerad av att man faktiskt kontaktade jägarförbundet innan beslut. Visst finns det alltid människor som kommer i kläm och säkerligen finns det personer som skulle kunna både ha nytta och hantera friare regler men själv är jag mycket glad åt att vi har hårdare regler än i Amerika. (Däremot måste givetvis det byråkratiska fungera vilket det inte gör idag med handläggningstiderna).

Vart i lagen ang. repeter gevär är det frågetecken?

Publicerat

Föreningsintyg kan/får därmed inte utfärdas specifikt för deltagande i denna klass, då deltagandet bygger på befintligt gevärsinnehav.

Detta ur regelverket för kikarklass: http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_63370/cf_104/Riktlinjer_Jaktskyttar_slutlig_januari_2013.PDF

Vad kan man vänta sig av ett förbund som snöat in på diopter och harlekinkläder. Man blir så trött..

Hehe, aja har man jaktlicens och dämpare är det ju bara att ställa upp :)

En liten bit på väg har de kommit iaf. och SM-status är det :D

Publicerat

Frigevär vilken gren är det?

Från domen i linköping:

Enligt YYYs beskrivning av XXX Skyttesällskaps tävlingsregler framgår att tävlingen skjuts på samma sätt som 6-stationers Magnumfält och som är en ggren som finns i Svenska Pistolskytteförbundets reglemete. Magnumfält finns mycket riktigt i Svenska Pistolskytteförbundets reglemente men skjuts då med enhandsvapen och inte med halvautomatiska kulgevär.

Jag vet att det förekommer motsvarande skytte även i Stockholm.
Publicerat

Gio

Med pickor eller halvisar :)

Publicerat

Halvautomatiska gevär. Ak/Ar-kloner främst.

Publicerat

Tycker detta är ett jä... trams från polisens sida. Hur bedömmer de då en Blaser Success och andra tumhålskolvar som i princip är pistolgrepp. En Blaser Success med en flutad matchpipa i någon av de grövre, snabba kalibrarna med justerbar bakkappa och kindstöd är farligt nära ett förbud alltså!? Garv!!

Publicerat

Från domen i linköping:

Jag vet att det förekommer motsvarande skytte även i Stockholm.

Okej, aldrig hört talas om men det är ju kul med nya genar. Heter grenen frigevär eller vad hette den? Finns det reglementen att läsa någonstans?

Publicerat

men nu börjar väll det gå för långt att förbjuda en sorts stock på en bössa  och att  förbundet stödjer ett sådant idiotiskt förslag.

det bevisar ju än en gång att dom går polisen väg å inte stöttar sina medlemmar .