Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbud mot AI AX 338LM?

Featured Replies

Publicerat

Ja vi är en liten skara AI skyttar i detta land, helt jävla otroligt att det har blivit så här......

Dränker mina sorger i ångan av solvent nu när jag rengör pipan på min AI .... :sick:

• Svar 1,5k
  • Visningar 134,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Följande är skickat till debatt@svensktjakt.se:   Det kom ett inbetalningskort i posten i dag. På 600 kronor. Inte mycket kan tyckas, men vad får jag som medlem för pengarna?   Jo – ett förbund so

• Hade inte jakt varit roligt så hade vi aldrig lagt ner hela vårt liv i det som vi gör i dag! Det i meningen här ovan som jaktmotståndarna frenetiskt förnekar är att med jakt så menar vi inte momentet

• Ibland blir ivern att såga förbundet lite för stor och man väljer att sortera ut den information som passar ens världsbild. Om ni läser ovan i denna tråd.. bara tre-fyra inlägg upp.. så skriver Outdoo

Posted Images

Publicerat

Förresten, vikt, 6,6 kg http://www.accuracyinternational.com/aiaxrifles.html 

4,8 kg http://www.vansterskytt.se/Classig-Big-Five.htm 

Den ena omöjlig att jaga med rörligt på grund av vikten, den andra en afrika bössa för jakt till fots. 

/Christian

ja om det är vikten det handlar om så är ju min 22-250 förbjuden att jaga med för den väger 7.4 kg med benstöd ,ljuddämpare å kikare .

Publicerat

Håll i hatten!!!!

Trist att så många visar en sådan respektlöshet jämtemot de regler som gäller för jägare och jakt. Många av dessa regler, även lagar har tillkommit för att minska riskerna för olyckor i skogarna vid jakt.

Ändå händer det dödsolycker varje år pga bristande omdöme, oftast hos skytten. De som skjuter efter vildsvin för att ”det prasslade i busken” men det var en kollega som satt och fikade i grannlaget.

Eller någon idiot som knäpper en vit häst på 40m avstånd med hästtäcke med riskolans namn som man kan läsa på 200m och trodde det var en älg.

Var går gränsen för idiotin och ovarsamheten vid jakt? Trots att det finns jägarexamen som i princip alla klarar så sållar den inte bort olämpliga personer som absolut inte borde fått sina licenser.
På något sätt så regleras allt detta ändå när licenserna dras in av olika orsaker, tråkigt att det då har varit t ex efter en redan inträffad dödolycka.

Bara att ansöka om tillstånd för ett dylikt vapen visar på vilken omognad det finns inom svenska jägarkåren. Jakt på jägarmässigt avstånd är kanske runt 30-80m. Själv har jag aldrig skjutit något på 80m, det har aldrig behövts även om jag har prylar gott och väl för sådant.

Jakt bedrivs inom 80m, med ett väl synbart och identifierat mål, man skall kunna se skillnad på dovhjort och kronhjort, med rimligt/lämpligt kulfång och med god sikt om vad som finns bakom.
Reglerna är tänjbara, men gäller ändå som ett ”gentlemen agreement” och är till för att jakten, skyttet skall bli bra och att vi inte skadar varandra eller någon motionär eller svampplockare i skogarna.

Vi har ett stort ansvar när vi går ut med vapen i skogarna jämtemot t ex allmänheten.

En jägare ser heller inte ut som en jägare längre, vi har camouflage kläder och bär attribut som för tankarna på halvmilitär utstyrsel. Våra sikten och nya vapen håller sådan kvalitet och klass att de gott och väl duger för både jakt och tävlingsskytte i våra föreningar.

Därför anser jag det vara skrämmande och omoget att över huvud taget ansöka om sett sådant vapen och dessutom motivera överklaganden med att man vill öka träffsäkerheten och eliminera skadeskjutning.

Det är det löjligaste och mest kollosala motiveringen på ett sådant vapen jag någonsin läst. Det visar bara på hur förbannat omogen personen är och vilken respekt man visar för jägarkåren som gemensamt får bära dylika rubriker i dagspressen.

Alla vet att sådant vapen är konstruerat för prickskytte (se på Sniper World) och att man har det för extremt långhållsskytte. Bara där spricker hela motivet med vapnet för jakt. Att skjuta på långa håll i skogen bryter mot alla de jaktregler vi andra försöker hålla oss till och ökar givetvis skadeskjutningarna.

Att sedan klaga på jägarförbundet som fattat sitt yttrande visar också på vilken typ man faktiskt är (utan ansvar), att allt tyder på dålig självkänsla, att man måste ha den absolut ultimata penisförlängaren i skogen för att hävda sig.

Det är bara beklagligt och fick jag hålla i licensansökningarna skulle jag strama åt villkoren ännu mera och höja ribban ännu mera för jägarexamen.

Publicerat

ja så länge vi har ett förbund som god tykligt går polisens ärende så kommer det att bli värre . tycker att förbundet ska stå på jägarnas sida . för om detta får fortsätta så kommer vi snart att bara få jaga med 6.5 å 308 å 30-06 i framtiden med öppna riktmedel å köpes amo .  el som det var el är i rysland där får man ju bara ha hagel bössor .

och  det blir väl snart förbjudet att ladda sin egen am för den kan ju bli farlig .. 

Publicerat

Fast återigen...

Avslaget hade inget med vapnets prestanda att göra.

Det berodde helt på att AI-vapnen marknadsförs som militära vapen, och ser ut därefter.

Skytten hade fått licens på en .340 Wby eller .338 Jarret. Patroner som både når längre och slår hårdare.

Eller jämför med den menlösa patronen .223 Rem, eller 5,56 NATO.

En "militär" modell resulterar säkert i avslag.

Hade det däremot varit en varmintstudsare i .22-250, så hade licensen redan legat i brevlådan.

Publicerat

Så nu kan vi säga bye bye till allt vad trg heter?

Publicerat

Denne sauer 101 måste vara ett troll utan dess like!.

Skjuter alldrig över 80 m....

Det är inte första gången hen dyker upp som nån gubbe i lådan.....när man ställer frågor om hens erfarenheter blir det knäpptyst!!

Går det inte att plocka bort dylika personer!.... Ursäkta OT.

mvh/Urban

Publicerat

Finns väl mycket på vanliga bössor man inte kan motivera.. Jag kan till exempel inte ur ett jaktligt perspektiv motivera varför jag har helstock.

Publicerat

Denne sauer 101 måste vara ett troll utan dess like!.

Skjuter alldrig över 80 m....

Det är inte första gången hen dyker upp som nån gubbe i lådan.....när man ställer frågor om hens erfarenheter blir det knäpptyst!!

Går det inte att plocka bort dylika personer!.... Ursäkta OT.

mvh/Urban

Han vill väl visa att han har ett stort mått etik i jaktandet. Helt ok för mig om det efterlevs.

Publicerat

Jag tror inte att det är någon fara med den faktiskt. Med betoning på "tror"...

Den har inte marknadsförts hårt som en militär modell (även om den används inom det).

Sen så är Sako ett välkänt namn bland vapenhandläggarna.

Så om någon söker licens på en Sako .308 så är det knappast någon som höjer på ögonbrynen. Det blir oftast beviljat utan gnäll.

De flesta handläggare orkar inte kolla upp hur denna "Sako .308" ser ut...

Om det däremot står "Accuracy International" på ansökan, så blir handläggaren osäker och börjar googla, eller vad dom nu gör...

Frågar JF kanske.

Publicerat

Finns väl mycket på vanliga bössor man inte kan motivera.. Jag kan till exempel inte ur ett jaktligt perspektiv motivera varför jag har helstock.

Stark kandidat till månadens bästa inlägg.

Publicerat

Han vill väl visa att han har ett stort mått etik i jaktandet. Helt ok för mig om det efterlevs.

Jag har ett stort mått av etik. Jag jagar förhållandevis mycket skjuter ytterst lite vilt, men brukar träffa det jag skjuter på....

Denne sauer101 tror jag inte har speciellt många dagar i skogen, utan sitter mest framför datorn och " tycker".... Vad har det med etik att göra??

mvh/Urban

Publicerat

kanske troll eller kanske inte

men om det inte är det så är ju skygglapparna åtdraga så snävt att det bara finns en millimeterglugg att se frammåt med

det är ju det här som ställer till mycket av problemen i sverige, att folk är så ända in i helvetes inskränkta och fega

hallå, vi är på tvåtusentalet, utvecklingen har gått frammåt sedan 1896, jakterna är annurlunda, folk har råd med bättre prylar, ergonomi har utvecklats så ända in i helvete, material finns nu med och bearbetning ska man bara inte ta upp

men så kommer navelskådarna som är så djupt mentalt insnöada i sin egen lilla verklighet att dom inte vågar glutta på verkligheten av idag

som det som polisen sa om aiax

sjsf inställning till det hela är grovt tjänstefel och dom borde få sparken på två röda

Publicerat

Fast återigen...

Avslaget hade inget med vapnets prestanda att göra.

Det berodde helt på att AI-vapnen marknadsförs som militära vapen, och ser ut därefter.

Skytten hade fått licens på en .340 Wby eller .338 Jarret. Patroner som både når längre och slår hårdare.

Eller jämför med den menlösa patronen .223 Rem, eller 5,56 NATO.

En "militär" modell resulterar säkert i avslag.

Hade det däremot varit en varmintstudsare i .22-250, så hade licensen redan legat i brevlådan.

Ja det marknadsförs som "militärt" på bilderna! vad det nu betyder ksp90 är för mig militärt lika så leopars vagnarna och jas 39 gripen, men ett repeter gevär kan omöjligen vara militärt.

jag ska sälja min bil och marknadsföra den med camo klädda soldater så får vi se om jag får den såld. 

designen på AI AXMC är hämtad direkt från sportskytte världen inte tvärtom, det är det enda vapensystem där de civila tävlings vapnen kom före de militära i frågan om design och funktion.   

Publicerat

Ja eftersom man måste kriga trg i modell rutan så lär det tyvärr bli svårt, vilket är tråkigt, inte för jag vill ha en själv. men ändå, finns de som tycker de är vettiga.

Publicerat

Angående grundtemat i tråden så har jag och Ordjämten skrivit en gemensam debattartikel till Svensk Jakt. Tror den kommer att publiceras i morgon torsdag på Sv Jakts hemsida.

Publicerat

Flugan: ok då får vi lite läsbart på fikat i morrn då.

Publicerat

Med anledning av temat för denna tråd skrev jag och Ordjämten ett debattinlägg på Svensk Jakt. Läs det och framför allt svaret från förbundet. Det sistnämnda är rejäl snömos:

http://www.sva.se/sv/Kontakta-oss1/kontaktaossformular/

Publicerat

Fel länk?