Publicerat September 2, 201510 yr Precis. SJF gör inga fel och skäms inte... Jag roade mig igår, jag presenterade SJF:s hantering av Benelli MR 1 för ett gäng kollegor, alla experter på granskning och haveriutredningar (en hade vapenlicens) Slutsats: SJF har all anledning att skämmas. Raggarö
Publicerat September 2, 201510 yr Börjat städa lite i tråden nu. Följddiskussioner kring frågor ställda till SJF i deras area ställs här och inte i denna tråd som är sunkig som det är redan. Ett antal inlägg som är dubbelpostade är numera borta från denna tråd. Problem med detta? >> pm. En signatur pm:ade och meddelade att ovan länk strular/kan strula i Tapatalk. Det är dock inget fel på den så den fungerar via dator. Vidare så har jag snott ett antal inlägg som inte hörde med frågan att göra över huvudtaget. I samband med detta försvann en radda citat med. / Rikard
Publicerat September 2, 201510 yr Bra att du rensar upp lite, Hippen! Ska sätta mig in i det nästa helg, nu är det insparksfestligheter som gäller ett tag. Och skola.. Mvh
Publicerat September 4, 201510 yr Kan ju inte säga annat att jag drog lite på munnen när SJF representant påstår att man jobbade med att revidera polycin redan innan den här diskutionen började. Några av oss hade väl sparat en del tid och kanske fortfarande varit medlemmar om man hade sagt detta från början. RPS beställningsjobb hos TV4 är ju ytterligare ett steg för att skapa opinion mot legalt vapenägare för att med lögner och halvsanningar som grund kunna avslå fler licenser. Nu har TV4 i alla fall rättat till rubriken för det ena inslaget.
Publicerat September 4, 201510 yr Detta handlar ju egentligen om licenshantering men det framgår dock också vilka tjuvtricks PM kör med för att dra ut på tiden. http://www.dagensjuridik.se/2014/09/inte-latt-att-forsta-polisens-handlaggningstider Erik Laakoma, som är forskare, vräker inte ur sig vilka påståenden som helst utan att kunna backa upp dom och om han antyder att PM med dagens personal borde klara av sitt jobb på någon dag så är det nog ganska nära sanningen. Håller nog med Raggarö om att han vore en utmärkt kandidat för pennfäktandet.
Publicerat September 8, 201510 yr Författare Detta är en populär post. Nu är jag hemkommen från hagelbössans förtrollade land men denna gången helt utan några inslag av varken jakt eller skytte, men jag har ätit både råka, duva och kanin i form av paj som såldes mitt i den stad vi befann oss i på en yta som regelbundet kör "farmers market". Här var det inga som skanderade "mördare" eller liknande utan alla åt och såg lyckliga ut (har också ekologiskt bacon från 100% frigående Hampshire-grisar med mig hem ) Jag har under veckan som gått bara sett lösryckta citat från allehanda skrivelser eller TV-inslag och det var rätt trist om man säger så. Någon hade tydligen ansett att "militär precision" inte var något som jägarna behövde eller något i den stilen, vilket skar sig rätt rejält mot min filosofi om etisk jakt och "knall och fall". Jag pratar nu om Svensk media. Det finns med andra ord väldigt mycket kvar att göra både inom och utanför jägarkåren vad gäller utbildning av de icke insatta. (fast frågan är om någon är intresserad av att höra?) Jag kastade in en liten kurvboll där jag efterlyste vad vi kan göra för att förbättra vår situation - både med problematiken kring de licensansökningar som denna tråden handlar om, men även den allmänna bilden av den svenska jägaren. Vi är ju trots allt i runda slängar tre generationer som jagar tillsammans ute i skog och mark och vi kan ha rätt spridda åsikter och intresse för den utrustning vi använder, och här kommer vi till kärnpunkten i denna tråden. Teknikutveckling kommer vi alltid ha där det finns ett behov eller ett intresse till förbättring och liksom förbränningsmotorns sista generation som nu rullar ut så kommer det att bli allt fler elbilar av antingen hybridmodell eller batteribaserad - beroende på behov och kravställning. Datorer och telefoner blir allt mer kraftfulla och i dag har man mer CPU-kraft i en telefon än man hade på hela NASA för att skicka bemannade farkoster som landade på månen!!! Givetvis så sker också en utveckling av våra vapensystem och här har främst halvautomatiska vapen samt ergonomi varit det som det lagts mest krut på. Kanske skall man jämföra detta med automatväxlade bilar som alla skrattade åt när jag växte upp och började bli bilintresserad? Jag kör automat sedan 15 år tillbaka och de varken drar mer bränsle eller är slöare än dito manuellt växlad - och inte skäms jag för det heller, tvärtom kan jag inte tänka mig en manuellt växlad bil längre, men elbil är jag inte beredd att ta till mig än... Samma sak kanske gäller halvautomatiska vapen och därför är det allt fler som söker licens på halvautomatiska hagel- och kulgevär? Ergonomin torde inte vara någonting konstigt allt eftersom man inte behöver gå så långt tillbaka för att se hur i princip alla vapen var helt galet stockade men här tycks många tro att god ergonomi = militärt utseende och vi som vet vet också att så inte är fallet. Egonomiutvecklingen kommer primärt från tävlingsskyttarna som alltid modifierat sina vapen - oberoende på utseende - till att passa som "handen i handsken" och detta insåg ganska snart tillverkarna och började erbjuda modeller med justerbara kolvkammar och liknande, och i dag är det nästan praxis att ha just det på sina vapen i dag där man använder optik. Hur skall vi kunna förmedla denna filosofin om lättjusterad ergonomi och "manuellt vs. automat" till de som inte förstår? Vi menar ju inte att det måste vara så men den som fortfarande påstår att det är fel av oss i jägarkåren att sträva efter att bli bättre måste ha på sin agenda att vara bakåtsträvare eller bara förstöra i min mening. Att man har vissa striktare krav för halvautomatiska plattformar tycker jag är trist men allt kan inte ske över en natt - även om vi i verkligheten ligger en sådär 100 efter utvecklingen eller något i den stilen Vi frågar inte efter AR-plattformar. Vi frågar inte efter militära vapen från Barret och liknande. Det vi tjatar om är att få ETT regelverk som stipulerar vad som gäller för hagelvapen och kulvapen - både manuellt omladdade och automatiskt omladdade. Observera att vi som innehar vapen är betrodda av vår polismyndighet att ha detta och varken utseende eller form på våra vapen gör oss farliga på något vis för det smäller precis lika mycket med en m/96 som en AIAX och det kommer en kula ur mynningen på de båda efter manuell omladdning. Den enda skillnaden är att det ena vapnet kan träffa en ladugårdsvägg på 500 meter - den andra en snusdosa (om man håller i prylarna rätt). Det skiljer sig också en sådär 100'000 kr i pris om man räknar in adekvat optik... Det är här vi måste jobba grabbar och töser - på att förmedla varför vi väljer teknikutveckling framför det historiska - och hur det gör oss till bättre jägare och skyttar! Nej, det passar inte alla men titta på vår bilpark så ser vi hur olika preferenser styr vad vi kör på vägarna och samma sak sker inom alla teknikområden! Så fram med goda argument och bra pennfäkteri för vi måste börja förmedla på ett bra sätt vad det hela handlar om - så att alla som vill förstå - förstår! De som inte vill förstå kan vi dessvärre inte nå ut till och här spelar det ingen roll vad vi tycker eller gör... Kan inte vi komma överens så kommer vi aldrig få någon progress på det hela heller och här måste våra förbund ta ställning huruvida de vill stå framför eller bakom oss, eller rentutav på sidan.
Publicerat September 8, 201510 yr En spontan kommentar, det är minst tre linjer i detta, 1 bevarande av de vapen vi har idag, Förbundet har all anledning att slåss som en påse med ilskna illrar för att inte släppa, offra ytterligare gevär, modeller till myndighetens godtycke 2 klargörandet av reglerna för framtiden, det är uppenbarligen något som Förbundet inte vill att det skall få vara en offentligt diskurs om, det hade annars kunnat vara smakligt iom att de får vara smakråd för hela jägare Sverige 3 hanteringen i media av de utspel som myndigheten sysselsätter sig med, där har även i det momentet förbundet en stor roll att spela, dags att stå upp och emot myndighetens påståenden om att alla jägare är hoplofila helautovapen missbrukare. Under linje 1 är det inte mycket att göra utöver att tillse att de som faktiskt processar mot myndigheten gör så med gott juridiskt bistånd, att man inte driver ärenden där man inte har en hög sannolikhet för framgång, den fortsatta JO-anmälan av myndigheten skall bestå, en bevakning av Förbundets vidare yttranden och för förbundets del, ett litet råd, en lokution i era yttranden där det står att "detta yttrande är upprättat efter förfrågan i ovan angivet ärende, all annan användning eller åberopande av yttrandet är inte med förbundets medgivande och dess innehåll och bedömningar kan inte göras gällande". I politiskt språk skall vi tillståndsbärare framställa oss som ansvarstagande och bärande av rätten att inneha vapen. Under linje 2. är det inte mycket att göra för enskilda, det är ett arbete som hålls undangömt, som inte ens är demokratiskt på så vis förstår jag att medlemmar/na erhåller insyn, eller med andra ord, vi har enbart att vänta och se, det kan trots allt vara så att det blir ordning på den frågan. Under linje tre finns det rätt mycket att göra, 1 kontakta din riksdags man, dvs den som är vald från det valdistrikt du röstar i, politiskt läggning saknar betydelse, förklara att man uppfattar myndighetens osakliga agerande som oroande, att tillståndsprocessen förhalas å det allvarligaste och att rättsäkerheten och rättsförutsägbarheten har gått förlorad, med en myndighet som inte längre tillämpar vapenlagen, den skapar en helt egen rätt som inte är demokratiskt tillkommen. Skriv till Justitieutskottet, till vår justitieminister mm allt för att väcka frågan om Polismyndighetens osanktionerade osakliga agerande. Där har vi en början. /CHristian
Publicerat September 8, 201510 yr Som tillägg till Christians linje två ovan kan jag nämna att jag som svar på Olas senaste svar till mig på förbundets area ställde en följdfråga som gick ut på att jag beklagade att han inte ville diskutera riktningen man vill gå innan man är framme eftersom det försvårar konstruktiv kritik krinf vägvalet. Och att jag därför istället ville veta vem eller vilka som skall stå för expertisen i utredningen när det gäller vapentekniska frågor och frågor kring vad olika "attribut" bidrar med i jaktsammanhang. Här har han vaöt att utnuttja sin rätt att inte släppa igenom mitt inlägg och inte heller svara på det. Så js. Jag instämmer i Christians uttalande om att det inte direkt är någon öppen demokratisk process....
Publicerat September 8, 201510 yr Olyckligt att allt sker bakom stängda dörrar utan möjlighet till insyn eller uns till påverkan, speciellt då det handlar om något som direkt påverkar medlemmen och som kommer används i år framöver.
Publicerat September 8, 201510 yr Nu är jag en av de mer uttalade kritikerna i detta men skall vi inte bara som ex Hippen föreslagit ge Förbundet en chans, ett tvivelsmålets förmån att återkomma med något bra. Tills dess är pressen stor nog utan att vi orerar om saken. Lägg er kraft på att skriva till era riksdagsrepresentanter. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat September 8, 201510 yr Jag har själv dragit ner frekvensen i denna tråden och väntar på nästa steg. Jag ber till gudarna att det blir i rätt riktning bara. Något annat kan i ärlighetens namn inte vara möjligt.
Publicerat September 8, 201510 yr En till som har förstått att "ordningsmakten" har sladdat av: http://www.nt.se/opinion/ledare/polisens-krangel-dodar-bransch-11963365.aspx För att komma till rätta med detta problem måste ju inte bara SJF komma till insikt om att vi lever på 2000-talet utan PM måste ju följa gällande lagstiftning också. Om det nu visar sig att SJF nya policy skrivs om så den innefattar den nuvarande teknikutvecklingen så är det ju bra att kunna få lite draghjälp av förbundet när tjänstemännen hos polisen håller emot.
Publicerat September 9, 201510 yr Jag har själv dragit ner frekvensen i denna tråden och väntar på nästa steg. Jag ber till gudarna att det blir i rätt riktning bara. Något annat kan i ärlighetens namn inte vara möjligt. Det kan det visst bli - som jag ser det är det en ganska öppen fråga vart det tar vägen. T
Publicerat September 9, 201510 yr Oviljan att diskutera inriktningar och ansvarsfördelning, deltagare i gruppen osv inger inte direkt förtroende.
Publicerat September 9, 201510 yr Jag har ställt in mig på det värsta redan, sen tar jag det ytterligare 10 steg. Gissar att det kommer smaka 100ggr surare än det iaf. Sjf inger noll förtroende och jag har eller kommer aldrig få något för dom heller.
Publicerat September 9, 201510 yr Så länge Beretta (Benilli) Lövbom har fingrarna i närheten av syltburken så kan det inte komma något gott ur diskussionerna. Jag upplever att det existerar ett stort mått av prestige och detta är aldrig befrämjande för övergripande revisioner. ibland får man ta till konststycket att exkludera den (de) som skrivit föregående utgåva för att bereda möjlighet att göra ett vettigt jobb. Raggarö
Publicerat September 9, 201510 yr Man kan ju inte annat än undra vem den vapentekniske expert är som sitter med dom tre från förbundet som ska skriva policyn. OW eskapader under årens lopp känner nog dom flesta till men jag hoppas att dom berömda mailen kommer fram för att bekräfta den uppfattningen som ganska många har om förbundets jurist. Tyvärr kommer det troligtvis att bli så att i och med oviljan att lämna ut korrespondensen så kommer inte spekulationerna om att man mörka samarbetet med PM att upphöra, även om det kommer fram några mail som bevisar något annat.
Publicerat September 10, 201510 yr Men nu får ni väl ge er, återigen. Som jag sagt - om du Luger eller någon annan vill veta något av/om mig så hör av dig till mig direkt via telefon eller mail så hör av er till mig så ska ni få fakta och inga spekulationer! Jag har nämligen mailen och framförallt domarna och de ger en helt annan bild än du verkar ha... Det vore bra om fler läste det korrekta innehållet och framförallt hela innehållet istället för att bara läsa "rubriken". Jag håller på att sammanställa allt till pmt i en dialog med honom som framgår tidigare i tråden. Och i våran area har vi beskrivit hur vårt arbete med policyn går till - vill ni veta mera får ni läsa där eller ställa ytterligare frågor i den arean, allt snack om ovilja eller stängda dörrar är rent nys. Att sedan vissa personer inte förstår eller vill acceptera hur beslutsprocessen går till, är en annan sak.
Publicerat September 10, 201510 yr Men nu får ni väl ge er, återigen. Som jag sagt - om du Luger eller någon annan vill veta något av/om mig så hör av dig till mig direkt via telefon eller mail så hör av er till mig så ska ni få fakta och inga spekulationer! Jag har nämligen mailen och framförallt domarna och de ger en helt annan bild än du verkar ha... Det vore bra om fler läste det korrekta innehållet och framförallt hela innehållet istället för att bara läsa "rubriken". Jag håller på att sammanställa allt till pmt i en dialog med honom som framgår tidigare i tråden. Och i våran area har vi beskrivit hur vårt arbete med policyn går till - vill ni veta mera får ni läsa där eller ställa ytterligare frågor i den arean, allt snack om ovilja eller stängda dörrar är rent nys. Att sedan vissa personer inte förstår eller vill acceptera hur beslutsprocessen går till, är en annan sak. Ta det här istället, jag har flera inlägg som du inte publicerat/bemött i eran area så den biten ger jag inte ett skit för! Näe, det som man inte vågar ta öppet är oftast inte rumsrent, så skärp och kom in i matchen.
Publicerat September 10, 201510 yr En från grannforumet har begärt ut mail mellan TV4 och polisen. Skrämmande läsning på många sätt. Borde inte finnas kvar så många tvivlare om agendor och tjuvknep efter detta. https://www.dropbox.com/s/uoh5ysxebob66nv/Mailkorrespondens Thorsell - Svanberg.pdf?dl=0]https://www.dropbox.com/s/uoh5ysxebob66nv/Mailkorrespondens%20Thorsell%20-%20Svanberg.pdf?dl=0
Publicerat September 10, 201510 yr Mr fiberclas du har ett offentligt uppdrag å då SKALL du kunna svara offentligt också, å inte begära att du skall svara i enskilda samtal . å med det så är du en offetlig person som SKALL svara offentligt . tex på denna sida .
Publicerat September 10, 201510 yr Men nu får ni väl ge er, återigen. Som jag sagt - om du Luger eller någon annan vill veta något av/om mig så hör av dig till mig direkt via telefon eller mail så hör av er till mig så ska ni få fakta och inga spekulationer! Jag har nämligen mailen och framförallt domarna och de ger en helt annan bild än du verkar ha... Det vore bra om fler läste det korrekta innehållet och framförallt hela innehållet istället för att bara läsa "rubriken". Jag håller på att sammanställa allt till pmt i en dialog med honom som framgår tidigare i tråden. Och i våran area har vi beskrivit hur vårt arbete med policyn går till - vill ni veta mera får ni läsa där eller ställa ytterligare frågor i den arean, allt snack om ovilja eller stängda dörrar är rent nys. Att sedan vissa personer inte förstår eller vill acceptera hur beslutsprocessen går till, är en annan sak. Jag vill inte veta något av dig Ola- om dig har jag dock hört ganska mycket under årens lopp. Jag vill dock tro att jag kan skilja på vad du gör i uppdrag av din arbetsgivare och dig som privatperson. Jag tror också att jag förstår svårigheten i ditt dilemma att säga att en TRG 42 är ok men inte en TRG M10. Problemet är ju att det finns ingen rim och reson i detta, än mindre logik och då måste man ju försöka sälja in att SJF vet bäst. Det är inget problem med större delen av jägarkåren när förbundet säger att Berrettakrigsdödsvapen inte borde finnas i skogen men när några börjar granska sanningshalten i dessa påståenden om farligheten på grund av vissa attribut så trillar ju korthuset av hittepå, halvsanningar och felaktigheter ihop. Därför är jag inte medlem i förbundet länge utan håller mig till Riksjägarna som säger att NVV regler bör gälla då dom har uppdraget från regeringen och utseende på vapen bör inte har någon betydelse, det är upp till skytten hur man innanför lagens gränser anpassar sitt vapen. Om jag är av den personliga åsikten att jag tror att spekulationer om SJFs inblandning i denna soppa kommer att fortsätta även om polisen lämnar ut dom begärda mailen så anser jag att jag har rätt att uttrycka denna åsikt. Se bara på länken ovan, det som vi inte får veta är ju det som har sagts i direkta kontakter eller på telefon.
Publicerat September 10, 201510 yr En från grannforumet har begärt ut mail mellan TV4 och polisen. Skrämmande läsning på många sätt. Borde inte finnas kvar så många tvivlare om agendor och tjuvknep efter detta. https://www.dropbox.com/s/uoh5ysxebob66nv/Mailkorrespondens Thorsell - Svanberg.pdf?dl=0]https://www.dropbox.com/s/uoh5ysxebob66nv/Mailkorrespondens%20Thorsell%20-%20Svanberg.pdf?dl=0 Det finns fler illaluktande korrespondenser. Hoppas Tonic får de mail han begärt in (trots påstådda hårddiskkrascher mm) Tyvärr klarar sig Gärdin ur denna byk, han hade bara kommunicerat via telefon..... Det verkar poppis att kolla Youtube-klipp både på RPS och SJF Raggarö