Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbud mot AI AX 338LM?

Featured Replies

Publicerat

Precis.

SJF gör inga fel och skäms inte...

Jag roade mig igår, jag presenterade SJF:s hantering av Benelli MR 1 för ett gäng kollegor, alla experter på granskning och haveriutredningar (en hade vapenlicens)

Slutsats: SJF har all anledning att skämmas.

Raggarö

• Svar 1,5k
  • Visningar 133,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Följande är skickat till debatt@svensktjakt.se:   Det kom ett inbetalningskort i posten i dag. På 600 kronor. Inte mycket kan tyckas, men vad får jag som medlem för pengarna?   Jo – ett förbund so

• Hade inte jakt varit roligt så hade vi aldrig lagt ner hela vårt liv i det som vi gör i dag! Det i meningen här ovan som jaktmotståndarna frenetiskt förnekar är att med jakt så menar vi inte momentet

• Ibland blir ivern att såga förbundet lite för stor och man väljer att sortera ut den information som passar ens världsbild. Om ni läser ovan i denna tråd.. bara tre-fyra inlägg upp.. så skriver Outdoo

Posted Images

Publicerat

Börjat städa lite i tråden nu. 

Följddiskussioner kring frågor ställda till SJF i deras area ställs här  och inte i denna tråd som är sunkig som det är redan. Ett antal inlägg som är dubbelpostade är numera borta från denna tråd.

Problem med detta? >> pm.

En signatur pm:ade och meddelade att ovan länk strular/kan strula i Tapatalk. Det är dock inget fel på den så den fungerar via dator.

Vidare så har jag snott ett antal inlägg som inte hörde med frågan att göra över huvudtaget. I samband med detta försvann en radda citat med.

/ Rikard

Publicerat

Bra att du rensar upp lite, Hippen!

Ska sätta mig in i det nästa helg, nu är det insparksfestligheter som gäller ett tag. Och skola..

Mvh

Publicerat

Kan ju inte säga annat att jag drog lite på munnen när SJF representant påstår att man jobbade med att revidera polycin redan innan den här diskutionen började. Några av oss hade väl sparat en del tid och kanske fortfarande varit medlemmar om man hade sagt detta från början.

RPS beställningsjobb hos TV4 är ju ytterligare ett steg för att skapa opinion mot legalt vapenägare för att med lögner och halvsanningar som grund

kunna avslå fler licenser. Nu har TV4 i alla fall rättat till rubriken för det ena inslaget.

Publicerat

Detta handlar ju egentligen om licenshantering men det framgår dock också vilka tjuvtricks PM kör med för att dra ut på tiden.

http://www.dagensjuridik.se/2014/09/inte-latt-att-forsta-polisens-handlaggningstider

Erik Laakoma, som är forskare, vräker inte ur sig vilka påståenden som helst utan att kunna backa upp dom och om han antyder att PM med dagens personal borde

klara av sitt jobb på någon dag så är det nog ganska nära sanningen.

Håller nog med Raggarö om att han vore en utmärkt kandidat för pennfäktandet.

Publicerat

En spontan kommentar,

det är minst tre linjer i detta,

1 bevarande av de vapen vi har idag, Förbundet har all anledning att slåss som en påse med ilskna illrar för att inte släppa, offra ytterligare gevär, modeller till myndighetens godtycke

2 klargörandet av reglerna för framtiden, det är uppenbarligen något som Förbundet inte vill att det skall få vara en offentligt diskurs om, det hade annars kunnat vara smakligt iom att de får vara smakråd för hela jägare Sverige

3 hanteringen i media av de utspel som myndigheten sysselsätter sig med, där har även i det momentet förbundet en stor roll att spela, dags att stå upp och emot myndighetens påståenden om att alla jägare är hoplofila helautovapen missbrukare.

Under linje 1 är det inte mycket att göra utöver att tillse att de som faktiskt processar mot myndigheten gör så med gott juridiskt bistånd, att man inte driver ärenden där man inte har en hög sannolikhet för framgång,

den fortsatta JO-anmälan av myndigheten skall bestå, en bevakning av Förbundets vidare yttranden och för förbundets del, ett litet råd, en lokution i era yttranden där det står att "detta yttrande är upprättat efter förfrågan i ovan angivet ärende, all annan användning eller åberopande av yttrandet är inte med förbundets medgivande och dess innehåll och bedömningar kan inte göras gällande".

I politiskt språk skall vi tillståndsbärare framställa oss som ansvarstagande och bärande av rätten att inneha vapen.

Under linje 2. är det inte mycket att göra för enskilda, det är ett arbete som hålls undangömt, som inte ens är demokratiskt på så vis förstår jag att medlemmar/na erhåller insyn, eller med andra ord, vi har enbart att vänta och se, det kan trots allt vara så att det blir ordning på den frågan.

Under linje tre finns det rätt mycket att göra,

1 kontakta din riksdags man, dvs den som är vald från det valdistrikt du röstar i, politiskt läggning saknar betydelse, förklara att man uppfattar myndighetens osakliga agerande som oroande, att tillståndsprocessen förhalas å det allvarligaste och att rättsäkerheten och rättsförutsägbarheten har gått förlorad, med en myndighet som inte längre tillämpar vapenlagen, den skapar en helt egen rätt som inte är demokratiskt tillkommen.

Skriv till Justitieutskottet, till vår justitieminister mm allt för att väcka frågan om Polismyndighetens osanktionerade osakliga agerande.

Där har vi en början.

/CHristian 

Publicerat

Som tillägg till Christians linje två ovan kan jag nämna att jag som svar på Olas senaste svar till mig på förbundets area ställde en följdfråga som gick ut på att jag beklagade att han inte ville diskutera riktningen man vill gå innan man är framme eftersom det försvårar konstruktiv kritik krinf vägvalet. Och att jag därför istället ville veta vem eller vilka som skall stå för expertisen i utredningen när det gäller vapentekniska frågor och frågor kring vad olika "attribut" bidrar med i jaktsammanhang.

Här har han vaöt att utnuttja sin rätt att inte släppa igenom mitt inlägg och inte heller svara på det.

Så js. Jag instämmer i Christians uttalande om att det inte direkt är någon öppen demokratisk process....

Publicerat

Beklagar stora fingrar...

Publicerat

Olyckligt att allt sker bakom stängda dörrar utan möjlighet till insyn eller uns till påverkan, speciellt då det handlar om något som direkt påverkar medlemmen och som kommer används i år framöver.

Publicerat

men det är ju en skyddad verkstad dom "JOBBAR" i .

Publicerat

Nu är jag en av de mer uttalade kritikerna i detta men skall vi inte bara som ex Hippen föreslagit ge Förbundet en chans, ett tvivelsmålets förmån att återkomma med något bra.

Tills dess är pressen stor nog utan att vi orerar om saken.

Lägg er kraft på att skriva till era riksdagsrepresentanter. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Jag har själv dragit ner frekvensen i denna tråden och väntar på nästa steg. Jag ber till gudarna att det blir i rätt riktning bara. Något annat kan i ärlighetens namn inte vara möjligt.

Publicerat

En till som har förstått att "ordningsmakten" har sladdat av:

http://www.nt.se/opinion/ledare/polisens-krangel-dodar-bransch-11963365.aspx

För att komma till rätta med detta problem måste ju inte bara SJF komma till insikt om att vi lever på 2000-talet

utan PM måste ju följa gällande lagstiftning också. Om det nu visar sig att SJF nya policy skrivs om så den innefattar

den nuvarande teknikutvecklingen så är det ju bra att kunna få lite draghjälp av förbundet när tjänstemännen

hos polisen håller emot.

Publicerat

Jag har själv dragit ner frekvensen i denna tråden och väntar på nästa steg. Jag ber till gudarna att det blir i rätt riktning bara. Något annat kan i ärlighetens namn inte vara möjligt.

Det kan det visst bli - som jag ser det är det en ganska öppen fråga vart det tar vägen.

T

Publicerat

Oviljan att diskutera inriktningar och ansvarsfördelning, deltagare i gruppen osv inger inte direkt förtroende.

Publicerat

Jag har ställt in mig på det värsta redan, sen tar jag det ytterligare 10 steg. Gissar att det kommer smaka 100ggr surare än det iaf.

Sjf inger noll förtroende och jag har eller kommer aldrig få något för dom heller.

Publicerat

Så länge Beretta (Benilli) Lövbom har fingrarna i närheten av syltburken så kan det inte komma något gott ur diskussionerna.

Jag upplever att det existerar ett stort mått av prestige och detta är aldrig befrämjande för övergripande revisioner.

ibland får man ta till konststycket att exkludera den (de) som skrivit föregående utgåva för att bereda möjlighet att göra ett vettigt jobb.

Raggarö

Publicerat

Man kan ju inte annat än undra vem den vapentekniske expert är som sitter med dom tre från förbundet som ska skriva policyn.

OW eskapader under årens lopp känner nog dom flesta till men jag hoppas att dom berömda mailen kommer fram för att bekräfta

den uppfattningen som ganska många har om förbundets jurist. Tyvärr kommer det troligtvis att bli så att i och med oviljan att lämna

ut korrespondensen så kommer inte spekulationerna om att man mörka samarbetet med PM att upphöra, även om det kommer fram några

mail som bevisar något annat.

Publicerat

Men nu får ni väl ge er, återigen. Som jag sagt - om du Luger eller någon annan vill veta något av/om mig så hör av dig till mig direkt via telefon eller mail så hör av er till mig så ska ni få fakta och inga spekulationer! Jag har nämligen mailen och framförallt domarna och de ger en helt annan bild än du verkar ha... Det vore bra om fler läste det korrekta innehållet och framförallt hela innehållet istället för att bara läsa "rubriken". Jag håller på att sammanställa allt till pmt i en dialog med honom som framgår tidigare i tråden. Och i våran area har vi beskrivit hur vårt arbete med policyn går till - vill ni veta mera får ni läsa där eller ställa ytterligare frågor i den arean, allt snack om ovilja eller stängda dörrar är rent nys. Att sedan vissa personer inte förstår eller vill acceptera hur beslutsprocessen går till, är en annan sak.

Publicerat

Men nu får ni väl ge er, återigen. Som jag sagt - om du Luger eller någon annan vill veta något av/om mig så hör av dig till mig direkt via telefon eller mail så hör av er till mig så ska ni få fakta och inga spekulationer! Jag har nämligen mailen och framförallt domarna och de ger en helt annan bild än du verkar ha... Det vore bra om fler läste det korrekta innehållet och framförallt hela innehållet istället för att bara läsa "rubriken". Jag håller på att sammanställa allt till pmt i en dialog med honom som framgår tidigare i tråden. Och i våran area har vi beskrivit hur vårt arbete med policyn går till - vill ni veta mera får ni läsa där eller ställa ytterligare frågor i den arean, allt snack om ovilja eller stängda dörrar är rent nys. Att sedan vissa personer inte förstår eller vill acceptera hur beslutsprocessen går till, är en annan sak.

Ta det här istället, jag har flera inlägg som du inte publicerat/bemött i eran area så den biten ger jag inte ett skit för!

Näe, det som man inte vågar ta öppet är oftast inte rumsrent, så skärp och kom in i matchen.

Publicerat

Mr fiberclas du har ett offentligt uppdrag å då SKALL du kunna svara offentligt också, å inte begära att du skall svara i enskilda samtal .

å med det så är du en offetlig person som SKALL svara offentligt . tex på denna sida .

Publicerat

Jag vill inte veta något av dig Ola- om dig har jag dock hört ganska mycket under årens lopp. Jag vill dock tro att jag kan skilja på vad du gör i uppdrag av din arbetsgivare och dig som privatperson. Jag tror också att jag förstår svårigheten i ditt dilemma att säga att en TRG 42 är ok men inte en TRG M10. Problemet är ju att det finns ingen rim och reson i detta, än mindre logik och då måste man ju försöka sälja in att SJF vet bäst. Det är inget problem med större delen av jägarkåren när förbundet säger att Berrettakrigsdödsvapen inte borde finnas i skogen men när några börjar granska sanningshalten i dessa påståenden om farligheten på grund av vissa attribut så trillar ju korthuset av hittepå, halvsanningar och felaktigheter ihop. Därför är jag inte medlem i förbundet länge utan håller mig till Riksjägarna som säger att NVV regler bör gälla då dom har uppdraget från regeringen och utseende på vapen bör inte har någon betydelse, det är upp till skytten hur man innanför lagens gränser anpassar sitt vapen. 

Om jag är av den personliga åsikten att jag tror att spekulationer om SJFs inblandning i denna soppa kommer att fortsätta även om polisen lämnar ut dom begärda mailen så anser jag att jag har rätt att uttrycka denna åsikt. Se bara på länken ovan, det som vi inte får veta är ju det som har sagts i direkta kontakter eller på telefon.

Publicerat

En från grannforumet har begärt ut mail mellan TV4 och polisen.

Skrämmande läsning på många sätt. Borde inte finnas kvar så många tvivlare om agendor och tjuvknep efter detta.

https://www.dropbox.com/s/uoh5ysxebob66nv/Mailkorrespondens Thorsell - Svanberg.pdf?dl=0]https://www.dropbox.com/s/uoh5ysxebob66nv/Mailkorrespondens%20Thorsell%20-%20Svanberg.pdf?dl=0

Det finns fler illaluktande korrespondenser. Hoppas Tonic får de mail han begärt in (trots påstådda hårddiskkrascher mm) Tyvärr klarar sig Gärdin ur denna byk, han hade bara kommunicerat via telefon.....

Det verkar poppis att kolla Youtube-klipp både på RPS och SJF  :thumbsup:

Raggarö