Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbud mot AI AX 338LM?

Featured Replies

Publicerat

Du hade mao inga argument, du bara rabblar upp sjf hjärnspöken som det vore fakta?

Det är mitt argument också

Vill inte heller veta av den utvecklingen.

Dom som skriker mest är som tur är inte flest..

Men ser det nog som ett icke existerande problem ute blsnd jägarna som tur är..

• Svar 1,5k
  • Visningar 133,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Följande är skickat till debatt@svensktjakt.se:   Det kom ett inbetalningskort i posten i dag. På 600 kronor. Inte mycket kan tyckas, men vad får jag som medlem för pengarna?   Jo – ett förbund so

• Hade inte jakt varit roligt så hade vi aldrig lagt ner hela vårt liv i det som vi gör i dag! Det i meningen här ovan som jaktmotståndarna frenetiskt förnekar är att med jakt så menar vi inte momentet

• Ibland blir ivern att såga förbundet lite för stor och man väljer att sortera ut den information som passar ens världsbild. Om ni läser ovan i denna tråd.. bara tre-fyra inlägg upp.. så skriver Outdoo

Posted Images

Publicerat

Många av dessa attribut gör dom säkert till ett utmärkt vapen

Men misstänker att sjf inte vill ha dessa pga dom ser ut som ett vapen som kommer från en krigszon

Och det förstår jag helt och fullt i så fall...

Skaffa dessa vapen på lämpligt sätt dom som vill ha dom

Trassla inte in dom bakvägen på en jaktlicens..

Nu börjar vi faktiskt komma någonstans även om det bara är ett subjektivt tyckande.

Då kommer det ju givetvis en följdfråga på det.

Vilka attribut är det som gör att ett vapen ser ut att komma från en krigszon?

Ytterligare en aspekt av det hela är ju i så fall vem är det som ska avgöra detta?

När man säger vapen från en krigszon så ser jag vapen som AK47 och AR15 medans någon som är äldre kanske ser en Mauser 98 som något från en krigszon då detta är vad de förknippar med krig.

Ska vi tillsätta en kommitté som ska vara något slags tvärsnitt av den svenska befolkningen som ska avgöra detta?

Till sist så undrar man ju, är det överhuvudtaget något som den svenska allmänheten reflekterar över eller är det bara hjärnspöken hus en grupp jägare?

Publicerat

Nu börjar vi faktiskt komma någonstans även om det bara är ett subjektivt tyckande.

Då kommer det ju givetvis en följdfråga på det.

Vilka attribut är det som gör att ett vapen ser ut att komma från en krigszon?

Ytterligare en aspekt av det hela är ju i så fall vem är det som ska avgöra detta?

Där finns onekligen ett problem

Publicerat

Ok, din synpunkt är ganska klar. Baserad på subjektivt tyckande. Men principen, att PM med stöd av SvJF sätter en egen agenda i strid med lagstiftning, har du nån synpunkt på det Silvertip?

Jag är genuint intresserad av att höra ett svar på den här frågan. Främst från silvertip, men det är även intressant med ett svar från alla som är av samma åsikt som silvertip.

Publicerat

Så det är alltså utseendet det handlar om, det verkar vara konstaterat vid det här laget.

Då är frågan varför SvJF inte skriver detta vid kontakt med PM?

"Vi anser inte detta vapen som lämpligt då det ser fult/militäriskt/skräckinjagande ut", utan istället hittar på saker som namn/omsluten pipa/höftskott.

Så nya vapenpolicyn kan med andra ord bara innehålla meningen:

Vapnet ska inte vara fult eller se "militärt" ut.

Publicerat

t3 är militär numera

finns militära drillingar, rem 700, fan vet vilka vapen som inte varit militära någon gång

och fult är subjektivt...

finns lite vägar frammåt

kanske dags att förbjuda jakt med vapen som är gjorda efter 1893 ;-)

Publicerat

Så man inte pratar on Sauer 202 med följande tillbehör....

post-16582-0-39198100-1440800019_thumb.j

Publicerat

Skillnaden mellan en modern krigszon och vår jägarkår är att de har den senaste tekniken medans vi är tvingade att använda en 100+ år gammal konstruktion - med undantag för att vi använder fragmenterande kulor vilket är synnerligen förbjudet i strid och de använder helmantlade kulor.

Kruxet blir då när denna 100+ år gamla konstruktionen får nya kläder för att bli mer ergonomisk - och således bättre och säkrare i ett jaktligt sammanhang - så skriker ni då stopp?!

Ingen här är ute efter några helautomatiska vapen av AR15-variant eller liknande utan det handlar om vapen som går att anpassa för personen och situationen och mer jägarmässigt än så går det inte att bli!

Jag tänker inte predika för de som inte vill lyssna, och alla får ha sin åsikt och uppfattning, men att kategoriskt förbjuda teknikutveckling är så urbota korkat att jag knappt finner ord för att beskriva vad jag tycker.

Vad du menar med att trassla in vapen bakvägen förstår jag inte alls så det får du gärna utveckla. Det går ju ypperligt att införskaffa vapen med modernare militäriskt ursprung för IPSC t ex - vilket är helt kört som jaktvapen - så jag vet inte om du bara trollar eller är 12 år gammal och enbart har spelat CoD eller liknande?

Jag är så gammal så när jag sökte mina första vapen var det två trovärdiga personer samt tillgång till jaktmark aom gällde

Kanske vire bättre med en återgång dit?

Bakvägen menar jag

Att det är på tok för enkelt att skaffa sig div. Mer eller mindre lämpliga vapen på jaktlicens

Målskjutning kräver mer av användaren för att få licenser

Skulle tro att det är det sjf inte är jätteintresserade av med rätta

Publicerat

Bakvägen menar jag

Att det är på tok för enkelt att skaffa sig div. Mer eller mindre lämpliga vapen på jaktlicens

Målskjutning kräver mer av användaren för att få licenser

Skulle tro att det är det sjf inte är jätteintresserade av med rätta

Och vilken typ av målskjutning hade du tänkt att AI AX .338, som tråden handlar om skulle gå under?

Du vet uppenbarligen inget om saken ifråga men likväl är du säker på din sak, konstigt tycker jag.

Publicerat

Varför denna hets om att det ska vara svårt att få vapenlicenser?

Säker vapenhantering är inte svårt.

Säker vapenförvaring är inte svårt.

Varför ska det då vara svårt för laglydiga medborgare att erhålla ett tillstånd?

Publicerat

Jag för min del anser att de attribut som har stor potential att minska djurens lidande i samband med jakt botde förespråkas, ej motarbetas. Skadskjutna djur, framförallt i samband med rovdjursjakt med medialt intresse utgör enligt min mening ett långt större hot mot allmänhetens acceptans för jakt än ett pistolgrepp på en bult eller brytpang.

Kan i sammanhanget passa på att komma med en varning. Avlossa inte grova kalibrar i bössor med pistolgrepp. 338 LM gör ont i tummen!

Publicerat

Ok, din synpunkt är ganska klar. Baserad på subjektivt tyckande. Men principen, att PM med stöd av SvJF sätter en egen agenda i strid med lagstiftning, har du nån synpunkt på det Silvertip?

Tror vi kan konstatera att silvertip inte bryr sig om detta, då han inte gett ett svar trots att han blivit påmind.

Det säger en hel del.

Men frågan är då vad personen gör här i denna tråd om man inte är intresserad av varken sakens grundfråga eller diskussionen i sig. Respektlöst. Det tillför inget varken för eller mot. Däremot förstör det tråden. Subjektiva och oförståeliga tyckanden om attribut på civila och enligt NVV godkända vapen för jakt har ältats fram och tillbaka i vansinne. Det tillför inte speciellt mycket att upprepa dessa gång på gång utan att tillföra något mer än så, motivera eller ta diskussionen längre.

Publicerat
Och vilken typ av målskjutning hade du tänkt att AI AX .338, som tråden handlar om skulle gå under?

Där slog du huvudet mitt på spiken

Däri ligger ju problemet med att man försöker krångla in dom på jaktlicens

Publicerat

Fascinerande.

För att fortsätta behöver vi nog veta om det är medveten taktik, driver med oss eller om du menar allvar?

Publicerat

Låt mig gissa, du har en Husqvarna som du haft hela ditt jägarliv.

Kan det vara i 30-06.

Det var ett sidospår, hur har du tänkt att man ska jaga med bössan om man inte har den på jakt. Det finns rätt många Accuracy international på jägarlicens. Vad tror du dom används till.

Publicerat

Ska man tro förbudsmaffian så springer alla runt med sina aiax och skrämmer folk på stan, annars skulle väl denna fråga inte finnas ?

Ser ju artiklar dagligen där allmänheten kräver förbud då de är så rädda.

Eller så tar vi sanningen, folk jagar OCH skjuter på bana med dom, allmänheten bryr sig inte och den inbillade rädslan finns enbart inom sjf, likt politiker som ska förekomma sina hjärnspöken utan att ha torrt på fötterna så blir det swing and miss.

Publicerat

ame="silvertip" post="881824" timestamp="1440857952"]

Kan det vara i 30-06.

Ja visst är det så

Vad är det för fel på 30.06?

Tänkte ev. Skaffa kikarsikte till den framöver också..

Publicerat

ame="silvertip" post="881824" timestamp="1440857952"]

Kan det vara i 30-06.

Ja visst är det så

Vad är det för fel på 30.06?

Tänkte ev. Skaffa kikarsikte till den framöver också..

Absolut ingenting, jag bara kollade om jag fortfarande kan gissa rätt på vapen efter jägarprofil. :).

Som sagt dom AI bössorna som i dagsläget finns på jägarlicens vad tror du dom används till.

Publicerat

ame="silvertip" post="88184

Absolut ingenting, jag bara kollade

om jag fortfarande kan gissa rätt på

efter jägarprofil. :).

Du får fem försök till att pricka in mina andra 5stycken också..

Publicerat

ame="silvertip" post="88184

Absolut ingenting, jag bara kollade

om jag fortfarande kan gissa rätt på

efter jägarprofil. :).

Du får fem försök till att pricka in mina andra 5stycken också..

Om du svarar på frågan ska jag försöka men jag tror du har iaf två Husqvarna till.

Publicerat

Lite RS-klass på denna tråden... :whistling:

Publicerat

Tyvärr missar du hela frågan eftersom du tycks tro att alla vi som argumenterar för saken i denna frågan enbart är ute för att innehava - med dina ord - "militäriska" eller "mindre lämpliga" vapen enbart för sakens skull och inte för något syfte?

Vi är ALLA jägare primärt och i vår strävan att bli bättre skyttar och således bättre jägare rent etiskt så hamnar man förr eller senare på materialfrågan och man måste acceptera att teknikutvecklingen går framåt, annars är man bara sorgligt naiv... Jag arbetar med produktutveckling och att uppfinna nya lösningar i vårt IT-samhälle och råkar vara väldigt duktig på detta. Samtliga jag jobbar med lever enbart för att förbättra saker som vi tycker är icke optimala och så fungerar hela industrin - inklusive vapenindustrin!

När första kikarsiktena dök upp var det nog många bakåtsträvande jägare som du själv silertippen som skanderade förbud och det ena superlativ efter det andra. I dag har alla kikarsikten.

När första ljuddämparen blev laglig för jägarna att använda var det många bakåtsträvande jägare som gjorde likadant och i dag har många av dessa själv dämpare på sina vapen för att skona hundarnas och sina egna öron.

Varför har vi räfflade pipor när det uppenbarligen funkade med slätborrade mynningsladdade pipor en gång i tiden? Japp, teknikutveckling även här som gav bättre precision och längre räckvidd.

Listan kan göras vääääldigt lång!

Som f.d tävlingsskytt så vet jag också hur viktigt det är med ett korrekt inpassat vapen och hur lite som får en att missa. I mitt fall räckte det med att ha fel tröja under västen för skillnaden i tjocklek påverkade min anläggning negativt.

Sätter man ett kikarsikte på ett kulvapen så måste man också justera kolvkammen. Har man då olika optik för olika jakter (drevjakt vs, pürsch t ex) så måste man kunna justera kolvkammen själv.

Samma sak kan man applicera på kolvens längd när man går från stående till knästående eller liggande skjutställning - och då måste det gå att justera kolven med ett handgrepp. Och JA, jag skjuter liggande under jakt där förhållandena tillåter eftersom det är avsevärt mycket mer stabilare än stående på frihand!

Således har jag även benstöd på mina vapen för ovan sagda tes.

Redan nu har jag modifierat mitt vapen rätt mycket men helt plötsligt har jag nu blivit en stabilare skytt pga teknikutveckling och jag kan skjuta på avsevärt längre håll med exakt den precision jag kräver. Är jag nu en bättre jägare eller en militär wannabe? Den som säger det sistnämnda bör nu lämna denna debatten för då har man noll insyn i verkligheten och heller ingen kompetens i frågan.

Härifrån kan man nu välja en kolv som redan tillåter de ovan nämnda justermöjligheterna ur kartong och som inte behöver eftermarknadsanpassas för rätt stora pengar för att uppnå samma sak och när man har byggt om ett antal vapen så är det ganska trevligt att kunna göra alla de ingreppen med en insexnyckel, vrida på en ratt eller trycka på en knapp.

Vart i denna historien platsar din teori om militäriska vapen? I min verklighet finns den inte alls.

Vad är ett olämpligt vapen för en specifik jaktform? Min långhållsrigg är inte vapnet man väljer för älgjakten i Jämtland men på de skånska slätterna vid jakt på räv, rådjur, hjort eller t ex skyddsjakt på vildsvin är det extremt effektivt och utan liggande ställning med benstöd och anpassad stockning samt handladdad ammunition är det många gånger jag hade fått avstå eftersom jag inte med säkerhet kunde garantera att kulan satt exakt där den skulle.

Jag har gjort ett eftersök i hela mitt liv pga en skadeskjutning och då med en lånad bössa modell 640. Avståndet var inte ens 70 meter... Efter färdigt eftersök så kontrollsköt jag vapnet igen och det spred som en dyngspridare samt var sämre stockad än den första träbössan jag täljde som liten parvel!

Den som äger det vapnet jagar med det fortfarande eftersom han är övertygad om att det är fullt tillräckligt. Jag jagar inte med honom igen om man säger så...

Står ni bara på pass i älgskogen år efter år och inte gör annat så intresserar kanske denna debatten inte er men jagar man så många olika jaktformer som många av oss gör så måste man anpassa utrustningen. Det måste även den inbitne älgjägaren förstå. Jag minns att jag läste i någon svensk vapentidning för några år sedan hur man hade låtit ett gäng jägare få uppskatta avståndet till mål lite längre bort i terrängen samt skjuta mot dessa. Resultaten var horribla eftersom inget av deras vapen var anpassade för annat än stående skytte och det här med koll på avstånd och hur mycket man var tvungen att hålla upp hade ingen koll på.

Avstånden var inte speciellt långa, kanske runt 200 meter, men med fel verktyg så spelar det ingen roll för man kan inte spika med en såg och borra med en skiftnyckel.

Tror du fortfarande att denna debatten enbart handlar om innehavet?

Visst finns det MÖP individer som vill detta men de hoppas jag systemet sållar ut. Jag är jägare och skytt - inget annat - och precis som allt annat i mitt liv så har jag rätt verktyg till rätt saker, och min kapsåg med laser är fan så mycket smidigare att använda än farfars gamla såg. Båda gör jobbet men jag föredrar att minimera marginalerna - precis som jag vill minimera marginalerna under jakten!

p.s Jag är också bl a intresserad av långhållsskytte men då jag utövar allt mitt skytte med mina jaktvapen i träningssyfte så har jag också koll på prylarna under jakt!

Visst blir man mör i kroppen av att stå på älgbanan med styvt laddad 9.3x62 men klarar man inte av att skjuta på skjutbanan så är det inte säkert man klarar av det i skogen heller.

Sköt innan min olycka fyrsiffrigt antal skott i träningssyfte per år i flera kalibrar, vilket betyder att jag under ett tillfälle skjuter fler övningsskott på en dag än vissa jägare gör under en livstid...

Vilken kategori tror ni dessa jägarna tillhör? 640-klubben eller vi som jagar med justerbara riggar?

Jisses så mycket generaliseringar på en och samma gång

Tror du din gistoria om skadsjutningen säger mest om skytten eller hans vapen?

Har en historia från vårt lag också

En äldre farbror med en 1640

Samt en kille i35 års åldern med jäkligt på kostade vapen

Vem tro ni sköt mest och gjorde minst skadeskjutningar?

It's the singer not the song

Kan man säga