Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

culot:s hagelgrubblerier

Featured Replies

Publicerat

Bra jobbat! Wizard! Nå har du fått meg hit også Culot!

• Svar 950
  • Visningar 129,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag fick reda på att det vankades sträckjakt på änder nere i plattlandet, och då duger inte 7,5:or  Så det plockades fram fin-komponenter som jag hämtade på gyttorp fabriken 2003  komponenter som Är e

• Rapport fr inre delen av Stockholms ytterskärgård , igår hade vi tok inferno med fågel soffläge hela jäkla dagen Fick Int Enes tid att dricka kaffe och ta frukost , jag sköt mig tandlös ( har inte h

• Inget överdrivet flyga men jag inledde med ett praktskott på en Vigg som är ovanliga här Smurfblå näbb å fin , vi sköt  6 och var nöjda med årets sista knipjakt ... Gott slut & Gott nytt år 

Posted Images

Publicerat
  • Författare
10 hours ago J.E.Hagen sa:

Bra jobbat! Wizard! Nå har du fått meg hit også Culot!

Välkommen J.E  kul att ha dig här , och du hittar även din landsman Hakapiken 

plus att jag tror det är några fler. 

/P

Publicerat

Yohoo. Duoblè er med..:D

På shopping semester i Danmark:P

Frun og junior plukker skjell på stranden, jeg finner wads og hylser fra vinterens havsjakt..:rolleyes::rolleyes:

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Doublè sa:

Yohoo. Duoblè er med..:D

På shopping semester i Danmark:P

Frun og junior plukker skjell på stranden, jeg finner wads og hylser fra vinterens havsjakt..:rolleyes::rolleyes:

Har du vart inne i någen  vapenhandel? Dom har ju fortfarande totalförbud på bly, vet du om det går att får tag på 

Alliant STEEL krut i danmark konternueligt ? 

/ P

Publicerat

Hei! Jeg har fant noen gamebore black gold hylser på skytebanen her...t5 hylser. Står Gordon System på Culoten i en plastikk ring...Kan man lade om disse likt som cheddite/fiocchi?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago J.E.Hagen sa:

Hei! Jeg har fant noen gamebore black gold hylser på skytebanen her...t5 hylser. Står Gordon System på Culoten i en plastikk ring...Kan man lade om disse likt som cheddite/fiocchi?

Problemet är att dom har en plast-sträng e dyl som ligger över tändh på insidan , så man får ta nåt smalt och stöta ut med annars så trycker man ner plast i tändhattshålet , det är rätt mycket gnöl på amerikanska forum om Gordonhylsor och tändhattar , dom ger lågt tryck sägs det så jag skulle ladda som cheddite . Återkom med dina resultat , öppna gärna en  " Gordon tråd " då det nog är fler som är sugna att ladda dom .

/P

Publicerat
På Monday, July 04, 2016 at 08:34 culot sa:

Har du vart inne i någen  vapenhandel? Dom har ju fortfarande totalförbud på bly, vet du om det går att får tag på 

/ P

Nei, ikke enda.

Skal innom Østjyske våpen i morgen.

Skal se etter ASteel, men tror ikke det finnes.

Publicerat
  • Författare
8 hours ago Doublè sa:

Nei, ikke enda.

Dom BORDE ju ha drivor med A STEEL   när man har ett totalförbud mot bly , att Stänga kranen för det bästa krutet är korkat ! 

Ni hade väl åxå Svårt att få fram STEEL ?? 

/ P

Publicerat
På Monday, July 04, 2016 at 08:34 culot sa:

/ P

Nei, ikke enda.

På Thursday, July 07, 2016 at 08:35 culot sa:

Dom BORDE ju ha drivor med A STEEL   när man har ett totalförbud mot bly , att Stänga kranen för det bästa krutet är korkat ! 

Ni hade väl åxå Svårt att få fram STEEL ?? 

/ P

Innkjøp er gjort. Noen tusen tennhetter og hylser med hetter.

Junior fikk seg en ny camojakke.

ASteel har vært tilgjengelig i Danmark før, ifm Østjyske våpenhandel, men de gikk tom. Dette var samtidig med     krutt-tørken i usa for ca 3 år siden og siden har det vært vanskelig å få tak i. De bruker samme Europaimportør i Tyskland som Norge.

De mente det burde komme en ny leveranse etterhvert.

Publicerat
  • Författare

Hela Europas krutimport  tar " omvägen " via Tyskland , 

hur var priserna i Danmark ?  Tror jag måste göra ett större inköp av förladdningar 

fr Siarm framöver .... Konstigt att det alltid blir torrt på nån förladdning

Publicerat

1000 stk cx2000 kostet 320,- Dkr. Rio G1000 samme stk pris, men kommer i 1200 forpakning.

Pris i Norge ca 0.75,- Nkr pr stk men bare amerikansk..

Vp53 wads osv. 75,- Dkr á 250 stk

Hylser Ched 99,- Dkr pr 100 stk m/hetter

Publicerat
  • Författare

Jag har en Jänkare som jag dryftast mycket  Browning Auto 5   kal 12/16  med en tid, och det har sin fördel att 

han kan beställa hem lite smått och gott som kostar skjortan om det är ett företag som skickar.

Jag har gått i åratal och velat på ett   kaliber 16 kit till min Ponsness warren 375C och jag tycker 182 usd är prisvärt ! 

http://www.ballisticproducts.com/PRODUCT-TITLE/productinfo/16138/16/

Lite A5 grejer blev det åxå , bla ett Browning A5 mejselkit som är  ett måste om man inte vill sabba skruvarna.

sen vart det nya fjädrar och friktionsringar då de gamla troligen är orginal fr 1953 .

/ P

Publicerat
  • Författare

Stressade lite 28 resp 32g Longshot laddningar i min A5:a idag 

28 grammarn gjorde 460 ms och 32g lite mindre B) 

jag tämjer dem nog lite och lägger mig mitt emellan på 30g 

/P

Publicerat

lägg gärna upp receptet när du har provat klart, jag fick just tag på en burk longshot så nu ska det laddas!

Publicerat
  • Författare
På 14 juli 2016 at 10:29 knappåsarn sa:

lägg gärna upp receptet när du har provat klart, jag fick just tag på en burk longshot så nu ska det laddas!

är det en kal 16 ?      annars så är den enda laddningen i 12 jag provat   LS38  och den går inte av för hackor

Cheddite 12/70   cx2000 Longshot  2,15x38gram Z2M21 eller GT18  totalhöjd färdig patron 58mm

447ms@820bar    och dessutom så håller den ihop, men den  slår hårt åt båda hållen så att ta ner den 0,05gram 

gör den lite tamare  ca 435ms 

/ P

Redigerad med culot
- 0,05g krut = - 8-10ms

Publicerat
  • Författare
3 hours ago knappåsarn sa:

16 receptet m Longshot   är med cheddite hylsa cx1000   Longshot  1,81x28,5gram Z2M21 stuka till  59 mm , datan säger 457ms@758bar

min crono gav  460ms så det stämmer rätt bra , sen finns en 32gram med samma data som säger 440ms ca 

Publicerat

tänkte på data till kal12 först och främst, men 16 datan kan ju vara något för greifelter.

tackar allra ödmjukast!

Publicerat
  • Författare
På 2016-07-16 at 10:22 knappåsarn sa:

tänkte på data till kal12 först och främst, men 16 datan kan ju vara något för greifelter.

tackar allra ödmjukast!

Grejen m Longshot är att för att få dessa extrema farter så går det åt rejäla mängder krut ! 

okay om man befinner sig i usa där dom med sin  kass  omladdnings-teknik   måste gödsla m krut för att kompensera 

Förluster i kass stukning ..    Italienarna kallar detta controdose , dvs  lätt laddning och med för blyvikten trögt krut i mängd.

Det finn mkt roligare krut om man siktar på runt 32-34gram  

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare
På 14 juli 2016 at 10:29 knappåsarn sa:

Hur har det gått med ditt Longshot krut ?? 

/P

Publicerat

har inte öppnat det än, tänkte spara på det till tyngre laddningar.

jag har mest kört lättare laddningar på 28 till 34 gram och testat en del med VV krut 310&320 och det funkar bra.

Publicerat
  • Författare
9 hours ago knappåsarn sa:

har inte öppnat det än, tänkte spara på det till tyngre laddningar.

jag har mest kört lättare laddningar på 28 till 34 gram och testat en del med VV krut 310&320 och det funkar bra.

VV kruten doserar jävligt fint, men jag har bara provat 340 i VV  och man måste likt Longshot ha höga förladdningar då det är lågt i volymen. 

Synd att VV är så jäkla dyrt bara .

/P

Publicerat

ja dom rinner fint genom doseraren VV kruten, men gratis är det som sagt inte. jag hade tur och fick köpa en del krut med min laddpress så jag tänkte göra slut på det först.

sen bor man ju inte långt undan sportshooter så det blir väl till att titta närmare på vectan vad det lider.

jag har förresten lagt märke till en lustig skylt inte långt från min hemmabana, det står Maxam ab. inte kan det väl vara samma som gör hagelkrutet som säljs på den britiska marknaden? klart intressant i så fall...

på clay&game listar de bland annat maxam CSB5 som tydligen ska vara likt vectan AS för 18£ per 500gram det är ju inte så dyrt...

fast britterna kan ju köpa 14kg tunnor oxå om dom verkligen vill dra ned på priset. det hade varit något för den svenska marknaden om hagelladdningen verkligen skulle ta fart någon gång.

Publicerat
  • Författare
17 hours ago knappåsarn sa:

ja dom rinner fint genom doseraren VV kruten, men gratis är det som sagt inte. jag hade tur och fick köpa en del krut med min laddpress så jag tänkte göra slut på det först.

sen bor man ju inte långt undan sportshooter så det blir väl till att titta närmare på vectan vad det lider.

jag har förresten lagt märke till en lustig skylt inte långt från min hemmabana, det står Maxam ab. inte kan det väl vara samma som gör hagelkrutet som säljs på den britiska marknaden? klart intressant i så fall...

på clay&game listar de bland annat maxam CSB5 som tydligen ska vara likt vectan AS för 18£ per 500gram det är ju inte så dyrt...

fast britterna kan ju köpa 14kg tunnor oxå om dom verkligen vill dra ned på priset. det hade varit något för den svenska marknaden om hagelladdningen verkligen skulle ta fart någon gång.

Det är faktiskt samma bolag, och jag har själv stått vid den skylten när jag var där och jagade straxt intill, fast dom bedriver verksamhet m sprängmedel , jag känner en som gör affärer med dom och har ställt frågan om hagelkrut, dock har jag glömt att påminna honom.

Du har säkert sett den här  https://www.maxam.net/media/Default Files/Outdoors/MAXAMComponents.pdf 

Britterna har ju inte som vi glömt av kunskap och traditioner att ladda sin egen hagel ammo, jag undrar om inte skandinavien och Norden 

är i synnerhet de nationer som totalt glömt bort dessa kunskaper,  + att  noll intresse för att stimulera den marknaden.

Mitt råd är att bekanta dig m Vectan för om inte annat stimulera marknaden ( läs handlaren) 

/ P

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Jag har alla mina pressar riggade och alla komponenter utom krut /tdh framme så tiden för igångsättande är minimal, och med en gempro 300 är inställningen  för krut /Hagel larvigt snabb , och även växla kaliber går fort så länge samma krut används. Min utrustning är säkert mer påkostad än de flestas men allt är relativt , jag bygger tex inte en " långhållsrigg" för 50-60000:- + runtomkring grejer för 40000:- till B)  Jag är en hagelnörd som kan göra patroner man kan va stolt över och fabrikanter önskar att dom åxå kunde hitta kunder för .

/P