Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

culot:s hagelgrubblerier

Featured Replies

Publicerat

jag ska ha 10-20 kg av dem :)

• Svar 950
  • Visningar 129,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag fick reda på att det vankades sträckjakt på änder nere i plattlandet, och då duger inte 7,5:or  Så det plockades fram fin-komponenter som jag hämtade på gyttorp fabriken 2003  komponenter som Är e

• Rapport fr inre delen av Stockholms ytterskärgård , igår hade vi tok inferno med fågel soffläge hela jäkla dagen Fick Int Enes tid att dricka kaffe och ta frukost , jag sköt mig tandlös ( har inte h

• Inget överdrivet flyga men jag inledde med ett praktskott på en Vigg som är ovanliga här Smurfblå näbb å fin , vi sköt  6 och var nöjda med årets sista knipjakt ... Gott slut & Gott nytt år 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Utav de total 270 kilo

Utav de totalt 270 kilona ja , mina 120 ska jag olla in själv ;-)

/P ;-))

Publicerat

Ja men va bra då, inom 10-20 kg ser tom jag ett utrymme för 10 kg till mig.. Stort tack C

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Opportunist...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Du får fjäska för Aldo ;)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 2 weeks later...
Publicerat

Kul att se dig i rutan imorse, konstigt ämne dock. Snus och hörselskador... ;) 

Publicerat
  • Författare

Det kom nåt fruns å en kameraman när jag var vid bunkern på banan 

Har inte sett inslaget :   så man får väl oroa sig om hur frisyren var :o

/ P

Publicerat

Hahaha du,  du hade ju keps... :)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det är lite lustigt , Jänkarna diskuterar hit och dit om dom ska lägga MASSA pengar på en crimper

att avsluta med när dom laddar hagel , jag satt uppe igår kväll och skickade bilder på hur de olika 

crimpersen jobbade till en jänkare, dock skiljer sig deras sätt att ladda gentemot oss i dagsläget 

Medans vi oftast laddar nya hylsor så omladdar dom uppåt 15gg ibland mer, men då kan ingen crimper i världen 

rädda utseendet på den pluggen... våra hylsor  kallas   " Euro trash "  däröver för att dom pajjar efter 4-5 omladdningar :P

Ingen Italienare med självaktning laddar idag om mer än 1 gg , och ska man hålla prestandan fräsch  så är det bäst så.

/ P

Publicerat

Så det är olika tillverkare för amerikanska och europeiska marknaden när det gäller hylsor?! Trodde man körde allt från typ "kina" oavsett land....eller är det olika specar som gäller för de olika regionerna?

Publicerat

I Europa har nästan alla hylsor raka sidor och kan med hänsyn tagen till tändhatten laddas på samma sätt, dvs fabrikaten skiljer något men inte i laddata, Amrisarna laddar i hylsor som har sidor som smalnar av, dvs deras laddningar, förladdningar med mera passar överhuvudtaget inte alls för våra hylsor och vice versa.

Det är rätt som P skriver att jänkarna ansett våra hylsor som Eurotrash men när de väl laddar med dem så går det ofta väldigt bra, men visst de håller inte på samma sätt som deras, det är iofs inget dåligt i sig, då deras crimps är att likna vid en kläm/kross stängning av hylsorna. /C

Publicerat

I Europa har nästan alla hylsor raka sidor och kan med hänsyn tagen till tändhatten laddas på samma sätt, dvs fabrikaten skiljer något men inte i laddata, Amrisarna laddar i hylsor som har sidor som smalnar av, dvs deras laddningar, förladdningar med mera passar överhuvudtaget inte alls för våra hylsor och vice versa.

Det är rätt som P skriver att jänkarna ansett våra hylsor som Eurotrash men när de väl laddar med dem så går det ofta väldigt bra, men visst de håller inte på samma sätt som deras, det är iofs inget dåligt i sig, då deras crimps är att likna vid en kläm/kross stängning av hylsorna. /C

Publicerat
  • Författare
6 hours ago pws sa:

N Så det är olika tillverkare för amerikanska och europeiska marknaden när det gäller hylsor?! Trodde man körde allt från typ "kina" oavsett land....eller är det olika specar som gäller för de olika regionerna?

Även deras rakväggiga hylsor av 

reifenhauser typ är smalare invändigt och det för att passa amrikanska förladdningar , väggarna är även kraftigare och det skapar ett krafitigt " crimp memory " som deras omladdningspressar kräver, att ladda dessa pressar med nya hylsor kan fresta tålamodet rejält . Kina håller sig tack och lov borta från hylsvärlden vad jag vet och det är jag glad över . Jag skickade en bild till usa igår påvad som förmodligen skulle kallas en parfekt stukning däröver, själv kasserade jag patronen och förbjöd honom sprida bilden vidare , sista bilden han fick var en nära på perfekt stukning trots att den var " ihoprafsad " fr em slaktad patron och crimpern var min nya favvo

omv SP-12-2 i stål , och det är den jag rekommenderar alla som frågar mig , så lättjobbad och mkt förlåtande

om det råkar bli långt ner till haglet

bilden på den gröna hylsan fr usa kommer göra tjänst ytterligare 4-5gg men den är använd minst 10gg redan :P  Lustigt nog så smäller det om dom, men ska man få någorlunda lika prestanda så måste förlusterna kompenseras med krut som dom verkar kunna gödsla  med  däröver ...

./P

image.jpg

image.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Min lika hagelLaddnördige Iralienske vän i skaune skickade bilder på   270kg kopparnickelkopparhagel  som damp 

ner hos honom idag, 120 kg ska till mig   ev  kommer lite hamna i Norge ... 

ps: jag tror Åsa Romson gillar färgen :lol:

copparhagel 270 kg.jpg

Publicerat
  • Författare

Fan 120 kg blyhagel väger fantamej BLY !!  en liten jävla 31 kg kartong kändes som fastvuxen i marken,

Men nu har man Åsa Romsonhagel  så det räcker en stund :P  ( hon gillar ju Kopparfärg ) 

/ P

Publicerat

Varghagel.....

Åsa Romson hagel......

Hmmm.......

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dansken sa:

Varghagel.....

Åsa Romson hagel......

Hmmm.......

App app app !   inte säga vad du tänker nu , kopplingen är att haglen är Kopparpläterade och Åsnan Romson målade

Sin Båt med förbjuden Kopparbaserad Giftfärg ,   inget annat !   I Grannkanalen hade du fått tråden låst av Fritte 

/ P

Publicerat
  • Författare

igår körde jag en " 3 gun "   mao 16 A5:an , 12:an Fabarm och 12 Bocken,   Nöjdast var jag m sista rundan EU-trap som

vart en 21:a  Med ett par sjukt spektakulära  träffar ute vid konorna snudd på :P 

Däremot spöade gamla A5:an mig igår (?)   jag råkade bada den förra helgen och fick ta isär rätt rejält och smorde upp, 

och frågan är om de moderna oljorna  ändrar på friktionen då dessa inte fanns när det begav sig ? 

Publicerat
  • Författare

Det är lite ballt m 31 kilos 

jute säckar med en FET 5:a på

Och dom verkar ligga mer åt 

Svensk :5 än IT :5  vid koll

2,9-3,0 mm och troligen bygger 

lagren Koppar-Nickel-Koppar lite. 

Jag lekte lite med tången på min

Leatherman och de olika lagren 

sitter kan jag säga, normalt så 

är det ett lager nickel rakt på 

blyet vilket gör att det bondar dåligt  typ Kina krom på en cyckel 

Kopparn gör att Nicklet fäster bra 

men vi nöjde oss med 3 lager för att inte göra dom för hårda. 

image.jpg

image.jpg

Publicerat
På 16 juni 2016 at 20:13 culot sa:

Det är lite ballt m 31 kilos 

jute säckar med en FET 5:a på

Och dom verkar ligga mer åt 

Svensk :5 än IT :5  vid koll

2,9-3,0 mm och troligen bygger 

lagren Koppar-Nickel-Koppar lite. 

Jag lekte lite med tången på min

Leatherman och de olika lagren 

sitter kan jag säga, normalt så 

är det ett lager nickel rakt på 

blyet vilket gör att det bondar dåligt  typ Kina krom på en cyckel 

Kopparn gör att Nicklet fäster bra 

men vi nöjde oss med 3 lager för att inte göra dom för hårda. 

image.jpg

image.jpg

Har du laddat kopparhagel tidigare? Hur är de i hårdhet jämfört med stål och bismuth?

Publicerat

men detta är väl kopparpläterade blyhagel? Eller missförstod jag?

Publicerat
  • Författare
På 19 juni 2016 at 17:54 Greifelter sa:

Har du laddat kopparhagel tidigare? Hur är de i hårdhet jämfört med stål och bismuth?

Nej det är inte ren koppar  (även om det finns ) de som finns är mjukare än stål 

men hårdare än bly och kräver speciella data . 

Dom här börjar sin bana som Locatelli chilled shot ca 3% antimon 

sedan har vi en italiensk hagelladda entusiast som jobbar m ytbehandling 

som fixar till resten med pläteringen som är trippel 

och tjockare än std 

/P

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag har ställt frågan om en separat avdelning för Ladda hagel/slug patroner och allt runt kring det,

Som nu ligger det och slaskar hagelrelaterat lite här och där vilket gör det svårhittat.

Jag tycker det skulle göra ett jävligt bra forum ännu bättre. 

Vi har ju en Bågjakt avdelning eller hur ? 

/ P

Publicerat
  • Författare

Grymt jobbat Wiz ! :) 

/ P