Publicerat Januari 27, 201610 yr Det är rätt full snurr där en bit in på hösten , speciellt som nu när höstarna är varmare /P Ja, minns när vi hade segelbåten hur vi åkte ut tidiga vårar/sena höstar och att vi hade skärgården i princip för oss själva. På med värmaren på kvällen, varma goa täcken och eget lunk där man hade härliga friska seglatser mellan skären. Jäklar vad man stressade av på en sådan helg.
Publicerat Januari 29, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Rapport fr inre delen av Stockholms ytterskärgård , igår hade vi tok inferno med fågel soffläge hela jäkla dagen Fick Int Enes tid att dricka kaffe och ta frukost , jag sköt mig tandlös ( har inte hänt på 25år ) Marre som tog med sig mer Hade 7-8 kvar , mycket skott går åt på vingad fågel och hårt väder hjälper inte till så , men resultatet vart 51 bärgade fågel Meddels hund och båt , på slutet krokna faktiskt hunn och det har aldrig hänt förr , Vi slog all time high score ever , iofs hade jag det gamla rekordet med 42 som stått sig säkert 15 år. Det har vart extremt strapatsrikt , för igår kunde vi inte gå runt samma väg som vi kom på grund att stenhård kuling Och sjön var så grov att vi hade förmodligen dränkt oss om vi fortsatt, jag var orolig att brottsjön skulle gå över stäven Och då hade det vart godnatt ... Vanliga vägen var blockerad av is , och isen har även gjort att vi vart tvungna att ta omvägar. Vi fick lämna båten vid iskanten och Bengå över en ö och sedan knalla över blåis ( jävla läskigt ) sen upp svin tidigt Och då hade isen gått upp där vi knalla så bi fick baxa en segelbåt och peta oss över bland isflaken , sen runt med båten Och lasta ut fågel , tanka , käka lite frukost lasta i suden och påt igen dock lite senare idag så resultatet vart bra mkt sämre Med 8 st , men hälften var Vigg och det är kul .... Sen lekte vi isbrytare med min 50+ år gamla musköbåt Och nu sitter vi i stugan och fiser å tar en pilsner ellr 3 Marre min italienske kompis var helt slut så han stödvilar När det gäller ammo så provade jag 34gr 6 idag och dom trillar på håll men dom blir inte paket. /P
Publicerat Januari 30, 201610 yr Att du vågade gå på blåisen....ruskigt läskigt....ryser bara jag tänker på det.
Publicerat Januari 30, 201610 yr Författare Att du vågade gå på blåisen....ruskigt läskigt....ryser bara jag tänker på det. Marre som e tyngre gick först ;-) sen kom jag på lätta snabba steg ( bena gick som trumpinnar ) Idag kunde vi bryta oss igenom sågskärs ström så vi slapp runda Gillinge, /P
Publicerat Januari 30, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Det vart en bra dag även denna, med 21 bärgade 20 av dom knipa och några vigg plus 1 skrak,
Publicerat Januari 31, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Ja det är en jävla tur man har en plockmaskin ,http://www.knutsondecoys.com/game_cleaning.html annars så hade man ont i tummen efter en skottkärra knip & Vigg ;-) ( 80st är vad som går i en skott kärra ) Lite pissig bild tyvärr
Publicerat Februari 1, 201610 yr Författare Torsdagen var en av de få gånger jag har blivit " tandlös " på sjöfågeljakt, första gg var i ungdomen ute till havs, Men så hade vi iaf 51 bärgade fåglar .. När jag blev tandlös så gick jag in på vad Marre min kompis hade kvar mao lite gott&blandat så ena gången så vart det en 42grammare och andra gg en 32 gr och vi sköt IT:6 - IT:2 / P
Publicerat Februari 1, 201610 yr Författare Det som var riktigt kul förutom mängden fågel det var att vi fick Vigg att vilja fälla , och det är en bedrift i mina breddgrader men nu jäklar hade dom paddlarna nere. Sen sköt vi inte fågel på vattnet annat än om de var vingade, vi bestämde även att om vi gör om detta januari 2017 och det är lika bra med fågel så kommer vi bara Skjuta Knipgubbar , det kan man kosta på sig när det finns mängder. / P
Publicerat Februari 1, 201610 yr Plockmaskin, häftigt nu blir jag nyfiken, kör du bara med plockhuvudet eller använder du även ngt vax eller liknande? Sätter du fågeln i någon ställning eller är det maskinen i ena handen och fågeln i andra? Inte för att jag lär behöva något sådant men helt klar vill jag veta bara för att förkovra mig i kunskap....
Publicerat Februari 1, 201610 yr Författare Plockmaskin, häftigt nu blir jag nyfiken, kör du bara med plockhuvudet eller använder du även ngt vax eller liknande? Sätter du fågeln i någon ställning eller är det maskinen i ena handen och fågeln i andra? Inte för att jag lär behöva något sådant men helt klar vill jag veta bara för att förkovra mig i kunskap.... Jag har riggat den på en lite större 2-växlad Boch borrmaskin, och sedan upp i en halvsunkig " hobbybänk" Man använder inget vax , men om man kan rigga en bauta tratt till en dammsugare edyl om man in inte kan stå i Rejäl frånvind, munskydd är åxå att rekommendera så man inte drar in massa smådun vilket är skitäckligt. Man håller med händerna med typ ett par tunna montagehandskar och det krävs lite vana innan man får in snitsen. Trumman är av hyffsad kvalitet men tyvärr inte axeln som jag kommer byta mot en M8 elr M10 gängstång. /P
Publicerat Februari 2, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Tänkte jag skulle göra en " vintage " skylt över mina patroner ;-) /P
Publicerat Februari 3, 201610 yr Snygg. Du måste ju då även beskriva laddning och annat sådan man saknar på vanliga ammunitionsaskar. Fast, borde inte du ha någon dykand på bilden för jag förknippar dig med skärgårdsjakten mer....?
Publicerat Februari 3, 201610 yr Författare Snygg. Du måste ju då även beskriva laddning och annat sådan man saknar på vanliga ammunitionsaskar. Fast, borde inte du ha någon dykand på bilden för jag förknippar dig med skärgårdsjakten mer....? Nejdå ! det är faktiskt lur , Motivet är ifrån Remington Peters tiden och det finns rätt gott om balla bilder, jag har även en plåtskylt i trappen hemma som texten lyder " Peters loaded shells " och när man heter Peter själv så är det ju lite kul / P
Publicerat Februari 3, 201610 yr Förstod att du "snott" den men faktiskt hade det varit kul om du gjorde något sådant på skoj.....någon fin 34 g eller 36 g laddning med fin hylsa, rullstukad med plastknopp och en action-bild på en knipa eller ejder....faan va coolt det hade varit.
Publicerat Februari 3, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Förstod att du "snott" den men faktiskt hade det varit kul om du gjorde något sådant på skoj.....någon fin 34 g eller 36 g laddning med fin hylsa, rullstukad med plastknopp och en action-bild på en knipa eller ejder....faan va coolt det hade varit. Italienarna på forumet polveridosecartucce tar sådant på lite mer allvar och har skapat filer som dom delar, och där kan man lägga in bilder på en " Mall " av en patronask Men jag är för rudis på datorer och har inte tillgång till rätt skrivare och kartongmatrial, men är det någon som sitter med kunskapen och hårdvaran så " sky is the limit" Jag har lagt in ett par filer på grannforat om du vill titta .. men jag tror jag har några bilder i datorn , ska se om jag hittar dom Jag hittade ett par, och du ser på tex den bruna asken till vänster att dom är rätt hängivna sin hobby och passion att ladda hagel / P ScatolaCal20da10 di MAX- JK6 Fiume.ppt
Publicerat Februari 4, 201610 yr Författare Nu vid den sista knipjakten i slutet januari sköts det en rejäl mängd fågel och det man ville uppnå med Valet av choke hagelstorlek och hagelvikt var smälldöd och sedan vitbuk på vattnet flytande. Jag hade innan haft riktigt bra resultat med 36g 5:or @ 400ms så det vart rejält många sådana som Gick åt , 34g 5:or och 38g 4:or provades åxå Dock var 6: orna rejält snabba och 4:orna både snabba Och med en förladdning som sprider lite mer , men det var 36g 5:or som kändes bäst . Jag funderar på att göra en liknande test med 36g som jag gjorde med 34g laddningarna, Krutet kommer bli till en början Vectan A1SP , kanske jag gör ett försök med VV 340 som trots vad Italienarna säger så hävdar VV att det är ett 36g krut, har även fått tryckskjutna data från Finland av 36g/N340 /P
Publicerat Februari 4, 201610 yr Jaha, du kan ladda hagel med N340. Använder det till mina 9:or. Känns lite för långsamt för dem, skulle egenligen använda N330 med det är ju så jäkla svårt att få tag i samt säljs bara i 0,5 kg förpackningar medan N340 och N320 säljes i 2kg. Men hur skiljer A1 mot A1SP? Ser att VV Burning Rate Chart så ligger A1 mellan N320 och N330-340. Nu vet jag att man inte kan ta den jämförelsen direkt rakt av men A1Sp finns inte med där. Nästa efter A1 är Ba9.
Publicerat Februari 5, 201610 yr Författare Jaha, du kan ladda hagel med N340. Använder det till mina 9:or. Känns lite för långsamt för dem, skulle egenligen använda N330 med det är ju så jäkla svårt att få tag i samt säljs bara i 0,5 kg förpackningar medan N340 och N320 säljes i 2kg. Men hur skiljer A1 mot A1SP? Ser att VV Burning Rate Chart så ligger A1 mellan N320 och N330-340. Nu vet jag att man inte kan ta den jämförelsen direkt rakt av men A1Sp finns inte med där. Nästa efter A1 är Ba9. Det är för att A1SP är industriellt krut., N340 är även ett hagelkrut och har alltid varit, Italienarna säger att det är för trögt för 36g men jag har fått indikationer på att det även funkar för lägre än 36g vilket jag betvivlar om det inte nu rör sig om så kallat " controdose" N320 är i samma härad som A1 men lägre i volym lite lägre i dosen för tex 34gram Dock är VV kruten lättare att hitta nackdelen är priset ... Jag ser helst inte att utmärkt A1SP krut slösas bort på 9x19 skytte , då ledtiderna är lite långa jag TROR däremot att Vectan A0 funkar till 9x19 men kanske lite trögt , Vectan AS är annars ett snabbt singelbas som säljs i konsument förp 500g Snacka med dea.se
Publicerat Mars 18, 201610 yr Författare Jag har sett att Ballistic products har tagit fram laddata för 12/70 A0 i 32gram ????? Pratar man med italienare så Ska det bara inte gå ....Nu har italien helt annan luftfuktighet än oss i Norden iofs men ändå ? Dock stör det mig att de bortskämda jänkarna har tillgång till en jäkla massa fina Vectan krut som vi i det Hagelmässiga U-landet Sverige inte ser röken av , och för er som inte vet så laddar många jänkare sin Övnings ammo själv , dock skjuter dom tvärt emot oss bly på bana /P
Publicerat April 28, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Kanske man skulle undersöka hjärnan , men jag och min Italienske kamrat nere i plattland har beställt 270 kg hagel , jag ska ' bara' ha 120 kg som till en början lät jävligt mycket,men då man började räkna lite Och 1000x 36gr blir fortfarande 36kilo hagel så det går nog åt ;-) Ja sen är det inget man delger sin lagvigda att man köpt en milliard små kulor !!!! /P
Publicerat April 29, 201610 yr Är det bra hagel kan jag lätta din börda, börjar få ont om 6:or. [emoji57] C Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 30, 201610 yr Siarms 12kg-dunkar är mkt användbara. När man behöver lite vikt på frysboxlocket efter en fin jaktsäsong eller en rejäl vikt till limpress.
Publicerat April 30, 201610 yr Författare Är det bra hagel kan jag lätta din börda, börjar få ont om 6:or. [emoji57] C Skickat från min iPhone med Tapatalk[/quot My preshious !!!!! ;-) klart att det är bra hagel , Börda ? Njae möjligen om jag skulle lyfta dom . Tanken är att jag ska slippa köpa på överskådlig Framtid , så dessa blir en keeper och några ska till Norge För att stimulera våra relationer med vårt grannland ;-) /P