Publicerat Januari 31, 20179 yr Författare 1 hour ago J.E.Hagen sa: Jo,det kan jeg gjøre! Kan være derfor Gianni stenger døm på 57,8mm?lurer på om det ikke er den hakapiken har test skutt ... har prøveskutt 1,75 36g og syns ikke dem slengde ut no kruttrester... heller ikke 1,83 37g den er blitt min favoritt på andra skuddet! Eller i begge skudda på kalde dager! Har skutt 4 tjädertupper med den i høst! Syns generelt rekylen med 800x er ganske snill på alle ladninger jeg har prøvd! 57,8 kan åxå göra susen /P
Publicerat Januari 31, 20179 yr Författare 22 minutes ago Hakapiken sa: Joda, har prøvd 1,7x36 med 800x med z2m21, sg22 og sg19. Stenger på 58mm. Ser ut for meg som om 800x nesten alltid legger igjen litt aske i løpet. Men effekten er god. Har prøvd 1,85x37 også men husker ikke hvordan løpet så ut da.... J.A. Dubbelbas lägger alltid lite aska, men det kan vara mer eller mindre så jag tror 1,70x36 z2m-21 stängd på 58,8-57,9 kan vara nåt /P
Publicerat April 21, 20179 yr Författare Detta är en populär post. Fru-fritt på Sågskär ! Bara jag å hunn så mao bestämmer jag helt själv vad jag gör äter och dricker Så efter ha laddat vedspisen pillade jag i ordning lite " förrätt " italienskt vin , sedan 2 skivor chiabatta bröd ( Ica maxi ) och på det en röra av finhackad körsbärstomat lite god olivolja En 1/4 dels elefanvitlök pressad och nymalen tallacherry svartpeppar + flingsalt = perverst gott med det italienska vinet, sen lite mascarpone/gorgonzola ost och Kalamata oliver, under intaget har det slagit om till mer eller mindre storm så just nu är jag jäääävligt glad över att sitta i stugan och höra vedspisen spraka, en liten 5 meters HT-båt ska inte va ute i detta väder. Så nu har jag ett I-lands problem dvs välja middag när förrätten lagt sig ... betänkt nu att jag är man och solo , så antingen så blir det en kunga middag med Heinz vita bönor och falukorv + fräst lök och vitlök alt. Dansk styckad fläskkotlett och PEKA rotfruktsgratäng ( No:1) och självklart mer av det italienska vinet .... Så vad säger panelen ??? Sen hur detta hör ihop med mina hagel grubbleriet det kan ni ju fundera på . /P
Publicerat April 22, 20179 yr Författare Detta är en populär post. Strålande vårsol på kobben och Klass 1 varning 14-17 ms och sjöfågeln fixar runt med att kråma sig för att få ligga ,om dom nu inte redan fått till årets skjut förstås.. Just nu ser jag en ensam kniphona vid grynnan, förra helgen så hade hon sällskap med en biffig hanne så troligen släppte hon till och han drog väl vidare den sol och våraren Finns det förresten nån skräpfågel man får skjuta nu ? Jag har ett problem med 2 gamla fågelskådare ,som så fort jag drar av en hagelsmäll på kobben står å glor på mig med kikare tvärs över viken, jävligt enerverande är det och jag har funderat på att ställa mig näck i endast stövlar på bryggan och dra av ett gäng skott för att sedan när han kommer å glor göra helikoptern ala Gert Fylking ..... /P
Publicerat April 22, 20179 yr Sätt en strumpa på slangen så slipper du bli anmäld för ofredande, annars är det en fin idé. C
Publicerat April 22, 20179 yr 1 hour ago culot sa: Strålande vårsol på kobben och Klass 1 varning 14-17 ms och sjöfågeln fixar runt med att kråma sig för att få ligga ,om dom nu inte redan fått till årets skjut förstås.. Just nu ser jag en ensam kniphona vid grynnan, förra helgen så hade hon sällskap med en biffig hanne så troligen släppte hon till och han drog väl vidare den sol och våraren Finns det förresten nån skräpfågel man får skjuta nu ? Jag har ett problem med 2 gamla fågelskådare ,som så fort jag drar av en hagelsmäll på kobben står å glor på mig med kikare tvärs över viken, jävligt enerverande är det och jag har funderat på att ställa mig näck i endast stövlar på bryggan och dra av ett gäng skott för att sedan när han kommer å glor göra helikoptern ala Gert Fylking ..... /P Mink kanske duger som stand in för fågel.
Publicerat April 22, 20179 yr Författare 9 hours ago Christian N sa: Sätt en strumpa på slangen så slipper du bli anmäld för ofredande, annars är det en fin idé. C Finns det så små strumpor ??? Det är väl jag som ska anmäla honom som fluktar i kikaren eller ?
Publicerat April 22, 20179 yr Författare 8 hours ago sidelock sa: Mink kanske duger som stand in för fågel. Finns ingen mink längre att snacka om
Publicerat April 30, 20179 yr Författare Jänkare är ibland helt fantastiskt Blonda, dom har nyligen upptäckt att Vectan krut är riktigt bra grejer, och det efter dom haft torka på sina inhemska älskade dubbelbaskrut. Så nu är det 2 läger av dem som " upptäckt " Vectan och Patrioterna som hävdar att ett halvt gram extra i en polett är inget att yvas om så länge man kan köra " American brand" Ett inlägg på ett amerikanskt laddforum började så här ( Fritt översatt ) " Är Vectan kruten tillgängliga i Europa för vanliga Konsumenter ??? " Ööh ! Det tillverkas i Europa benhuve !!!!! Nej jag skrev inte det, för amerikaner kan vara hur jävla burdusa som helst på furum, men jävlar om det kommer en Europe och drygar sig lite välförtjänt. Då blir dom helt jävla rabiata ... BTW: jag skickade bilder på mitt nyförvärv till min A5 Guru " I have paid 1000$ easy " you stole it !!! this is a 3000$ - 6000$ gun over here , så var hans svar, fast det är en jävla tur att Jänkarna inte så lätt kan köpa bössor i Tyskland för då skulle det vara dammsuget på A5:or och priserna jävligt mycket högre . /P
Publicerat Maj 25, 20179 yr Författare Jag fick ett paket fr Italien i tisdags , det var fullt med godis fr OMV en dubbel krut -Hagel doserare i rostfritt till Jr_ Moberg en singel hageldoserare + tillbehör för att göra den dubbel med krut doseraren jag har sedan stjärnstukare och dito crimper 16 i rostfritt till mig . Sedan en SMART press i Kaliber 28 till en kamrat som köpt en Benelli kal 28 jag vet inte om han är reggad och har nåt nick här så jag nämner inga namn eller nick . /P Redigerad Maj 25, 20179 yr med culot
Publicerat Juni 6, 20178 yr Författare Jag måste ha igång en A5:a nu för min axel pallar inte RIO 28 i Fabarmen, dessa plugg är inte roliga i rekylen alls och i samma härad som Fiocchi 28g. Axeln kukade ur på allvar när jag snickrade vedskjul på kobben och har fortsatt så, och ett litet restlager av painkillers har gjort att man klarat jobbet. Det som hindrar att jag ska kunna få igång en A5:a är ett par styrningar till mina nya brotchar, och jag har vart och mätt upp mitt lopp till 16,82 så vi ska göra 2 st till 16,81, tyvärr är killen som ska göra det jävligt upptagen på jobbet så där står jag nu problemet har inte vart att få nån som svarvar utan som har riktiga grejer att mäta med, den här killen hade de sjukt fina Mitutoyo trepunktsmikrometerna med dito förlängare som jag skulle sälja ena njuren för, fan ! Jag måste bara ha ett sånt kit ... Då kan man mäta själv och sedan gå till vem fan som helst som kan hantera en svarv på riktigt. /P
Publicerat Augusti 9, 20178 yr Författare Jag kanske har skrivit om det i en annan tråd, men jag fick en sjukt duktig kille att svarva till mina " blanks " som var av amerikansk " finmek" typ Dom gjordes till 16.81 och det var sån jävla passning att var tvungen att dra rent loppen ifrån avlagringar från förladdningar för att få igenom. Själva brotchningen gick som en dans som det ska göra med i princip nya skär ( anv 1 gg ) och jag tog den till " MOD " dvs jag lämnade 5/10 ( 0,50mm ) kvar , jag har två 16 A5 på ingång och den ena är full och den andra 3/4 Den som är Full ska tas upp till LM ( 0,38-0,40mm )
Publicerat Augusti 9, 20178 yr Provskjutning först kanske? Innan Btw gässen far runt här nere i södern, jag hade känt mig oklädd utan att ha med i varje fall någon form av lite grövre laddning. C
Publicerat Augusti 10, 20178 yr Författare 20 hours ago Christian N sa: Provskjutning först kanske? Innan Btw gässen far runt här nere i södern, jag hade känt mig oklädd utan att ha med i varje fall någon form av lite grövre laddning. C Jag får nog ta med mig en 12:a som back up när jag ska till Aldo. ( hade ju vart grymt att hinna få hem min 12:a A5 men tiden rinner iväg :-(
Publicerat Augusti 30, 20178 yr Författare laddade de sista 16 pluggen inför helgens duvjakt i Skåne, men eftersom det även kan vankas änder och gäss så fick det bli lite 32g femmor och sexor med 800-X krut . tyvärr fick jag inte min leverans ifrån italien så jag saknar min favorit förladdning Aquila 16/18 Aquila 16/20 funkar för 28,4gr men då får man rullstuka , inte helt fel med lite extra spridning på duvammo ( 28g :7) /P
Publicerat Augusti 31, 20178 yr Författare 42 minutes ago MarkusR sa: Rullstukat är lite sexigt Ja det är ju det det är, ekonomiskt är det inte optimalt eftersom den lilla disken är förhållandevis dyr. Men det är fiffigt ibland att ta till om man har för höga förladdningar + att det är extremt lätt att få fina stukningar, mkt lättare än stjärnstukat. Så den som vill börja ladda hagel med lite utrustning är rullstuka the shit ! / P
Publicerat September 16, 20178 yr Författare På 2017-08-09 at 12:06 culot sa: Jag kanske har skrivit om det i en annan tråd, men jag fick en sjukt duktig kille att svarva till mina " blanks " som var av amerikansk " finmek" typ Dom gjordes till 16.81 och det var sån jävla passning att var tvungen att dra rent loppen ifrån avlagringar från förladdningar för att få igenom. Själva brotchningen gick som en dans som det ska göra med i princip nya skär ( anv 1 gg ) och jag tog den till " MOD " dvs jag lämnade 5/10 ( 0,50mm ) kvar , jag har två 16 A5 på ingång och den ena är full och den andra 3/4 Den som är Full ska tas upp till LM ( 0,38-0,40mm ) Jag tog upp min sweet 16 lite till så nu håller den 4/10 istället för 5/10
Publicerat September 17, 20178 yr 23 hours ago culot sa: Jag tog upp min sweet 16 lite till så nu håller den 4/10 istället för 5/10 Det er nok det optimale chokevalg på enløper hagler til fågeljakt!
Publicerat September 21, 20178 yr Författare Detta är en populär post. Jag nåddes av mycket trevliga nyheter att det ser ut att komma en stadig kran för Vectan krut med lokalitet i Skåne trakten , jag pratade nu på morgonen med Vd:n och det lät mycket lovande för oss som laddar hagel , jag har bett om en lista över vilka sorter som är på väg först och vad det kan tänkas kosta per kg. 2B continued /P
Publicerat September 26, 20178 yr Författare Som jag även nämnt i en annan trd så är deras marknadschef släkt med Rolf " Räffla " Nilsson den farbrorn pratade jag hagelladdning med redan på mitten nittiotalet bådar gott /P
Publicerat September 27, 20178 yr Författare På 2017-09-17 at 22:55 J.E.Hagen sa: Det er nok det optimale chokevalg på enløper hagler til fågeljakt! Det som är lite läskigt är när paralelldelen blir mkt lång så kan det spöka till det, och går man ifrån 10/10 till 4/10 så blir paralelldelen Lång , det är även svårt att mäta över skären på brotchen så man får ta det mkt vackert på slutet / P
Publicerat September 27, 20178 yr Skal det ikke være bra med en lång paralell del? Har du skjutit noen treffbilder med den nå? Du skulle nog hatt litt 700x krutt til den!
Publicerat September 27, 20178 yr Författare 2 hours ago J.E.Hagen sa: Skal det ikke være bra med en lång paralell del? Har du skjutit noen treffbilder med den nå? Du skulle nog hatt litt 700x krutt til den! Jag tror det finns gränser , men jag har inte läst några tester Den är väldigt förtjust i 800-X