Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

Recommended Posts

Mad Mike

Vad var det för 308 du hade?

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
culot
1 hour ago andershermansson7 sa:

Precis lämnat licensansökan på en gti ... din med 81 pipor kommer för sent🤔

Du hade nog fått hjärtflimmer av min quick n' dirty reparation av kolvhalsen där det numera sitter en RF plåtskruv igenom :lol: dock påverkar det endast estetiken inte pipdöden ...

/P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
36 minutes ago Mad Mike sa:

Vad var det för 308 du hade?

/Mike

Browning BLR -77 , fast man blir ambivalent då den är en smutt pang för den som gillar Browning 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
2 hours ago culot sa:

Browning BLR -77 , fast man blir ambivalent då den är en smutt pang för den som gillar Browning 

Hade för mig det;)

Om du bestämmer dig för att avyttra så hör av dig, ingen brådska då jag har plats först om 3-4 månader.

/Mike

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
andershermansson7
4 hours ago culot sa:

En sådan var min andra kl1 bössa urläcker smidig o lättskjuten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
1 hour ago andershermansson7 sa:

En sådan var min andra kl1 bössa urläcker smidig o lättskjuten.

Jag hade vart utan Kl 1 länge, men då jag hjälpte grannen som är vänsterskytt att hitta en 308 finnbygel som jag provade och fann moderat i rekylen så bestämde jag mig för att leta reda på en , men jag har aldrig skjutit nåt vilt med den , men jag har heller inte ansträngt mig så mycket då hagelskytte är Nr:1 för mig 

/ P

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot

Imorrn blir det upp till hemmabanan för lite gubbsporting , och jag tycker den här mellantiden efter jakten och innan den allmänna öppettiden är den bästa .

Det är ett litet men glatt gäng bla med några mycket tappra och välskjutande seniorer vissa av dom med livets käftsmällar på ålderns höst men som kämpar på ändå .

Det gör en glad varje gång man ser dom, och dom tycker att skyttet och det sociala på banan betyder mycket för dom, och jag försöker trimma mina kamrater att hålla ett öga på dem så att ingen halkar å trillar illa  och det kostar inget att ta dem under ena armen när balansen tryter i förflyttningarna mellan fikapauserna och till nya skjutplatser för jag hoppas att nån gör det för mig när jag är äldre om jag så behöver . 

Evantuellt så vädrar jag min  Sweet Sixteen -64  imorron för det var ett tag sedan, men jag tar även med min A5 12:a  då jag brukar skjuta  sista serien m den efter 2-3 serier med 16 .  

Jag börjar efter övningsskyttet få en försvarlig mängd engångsskjutna hylsor i 16/67  som jag sparar  för att göra " duvpatroner "  och det är inga problem att få ner 28g 8-7:or i dem med gott resultat. 

/P

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot

Det är förvånansvärt vad två till synes identisk bössor kan upplevas olika och i detta fall en rejält mjukare rekyl, så jag ska plocka ner de båda för att se om det är nån skillnad i längd på fjädrarna  för det är väldig skillnad. 

Sweet:n  bromsade så mycket att den ibland inte slängde ut hylsan, och -69:an slänger ut 26g stål riktigt hårt, lite väl hårt faktiskt för att det ska kännas 100 .

/P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot

Jag hittade skillnaden vad som gjorde att Sweet -64:an kändes mjukare , det var spänsten i klämfjädern för friktionsringen i brons som gjorde det. 

Det och inte de sk " recoil & action spring " som defakto var kortare på -64:an, men det var väl mer eller mindre naturligt då -69:an är nyare och säkert liksom sweet -64:an har orginal grejer i sig med tanke på de bådas skick. 

Jag hade en gammal klämfjäder över ifrån min -53:a och den var kännbart starkare. 

/P

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jan-Erik1

Hej                                                                                                                                                                                                                                               

Här är en fråga till er som är kunniga inom handladdning. Hur noga är det med längden på hagelpatronerna när man laddar? culot säger att det skall vara  58 mm till sjärnstukat cal 12. Jag har mätt på en del olika patronfabrikat och hagelvikter  jag har liggandes alla med plasthylsor och cal 12, det har varierat mellan 57,7 mm till 60,0 mm mellan de olika sorterna. Är det viktigast att  partiet man laddar diffar så lite som möjligt så trycket på förladdningen blir så lika som möjligt patron till patron än att längden är  58 mm?

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
andershermansson7

Detta är en bra fråga hoppas vi får svar:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
15 hours ago Jan-Erik1 sa:

Hej                                                                                                                                                                                                                                               

Här är en fråga till er som är kunniga inom handladdning. Hur noga är det med längden på hagelpatronerna när man laddar? culot säger att det skall vara  58 mm till sjärnstukat cal 12. Jag har mätt på en del olika patronfabrikat och hagelvikter  jag har liggandes alla med plasthylsor och cal 12, det har varierat mellan 57,7 mm till 60,0 mm mellan de olika sorterna. Är det viktigast att  partiet man laddar diffar så lite som möjligt så trycket på förladdningen blir så lika som möjligt patron till patron än att längden är  58 mm?

Utgå alltid ifrån att 58 är standard för 12  speciellt då +/-  0,20mm ger 80 till 100 bar +/-   Vad en patronfabrikant laborerat fram

med tillgång till sin testutrustning kan du inte jämföra med dina hemladdningar.... Däremot att sätta en patron gjord m nya hylsor 

på 57,8 efter kör med crimper är inte dumt då stukningen alltid reser sig aningens aning. Sen kan djupet på stukningen inverka 

och i italien är 1,6mm mer eller mindre standard på de flesta crimpers.   Sedan spelar ytterkantens  utformning roll då en rejält 

invikt/rundad kant ger mer öppningsmotstånd är en med mer rak kant.... En crimper som är riktigt bra är OMV SP2-12 

Den är designad av Gianni paci för att ge raka kanter och platta nedläggningar = lågt öppningsmotstånd = lägre tryck=bättre svärm.

Världens i särklass sämsta ( fulaste) stukningar finner du inte helt oväntat  på Amerikanska patroner, och att se en fabriksladdad patron 

Med snurrat  centrum är inte alls ovanligt, speciellt inte  i de mindre kalibrarna.. att en större Engelsk eller  Italiensk tillverkare skulle

låta nåt sådan lämna fabriken tror jag är långt under deras värdighet.

/ P

• Like 1
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N

Gamebores maskiner, de nya är vackert racing orange och tillverkade i Italien. 

Hagelladdandets mecka. C

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
25 minutes ago Christian N sa:

Hagelladdandets mecka. C

När det gäller maskiner är italienarna grymma ,  tex det bästa i maskinväg i min branch är italienska .

Många gånger så svarvar patronfabrikerna egna profiler på crimp verktygen ( så även Gyttorp )  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
andershermansson7
2 hours ago Christian N sa:

Hagelladdandets mecka. C

Så det på Youtube

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jan-Erik1

Tack för svaren culot.  Gäller 58 mm  längd på papphylsor också? På dom fabriksladdningar jag mätt ligger nog medellängden drygt 1 mm längre än på plasthylsorna jag mätte förut,  dock är det bara rätt så gamla  70 mm patroner jag mätt på inga var nya nya

Mvh Jan-Erik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
10 hours ago Jan-Erik1 sa:

Tack för svaren culot.  Gäller 58 mm  längd på papphylsor också? På dom fabriksladdningar jag mätt ligger nog medellängden drygt 1 mm längre än på plasthylsorna jag mätte förut,  dock är det bara rätt så gamla  70 mm patroner jag mätt på inga var nya nya

Mvh Jan-Erik

Som sagt, vad patronfabrikanter med tillgång till provutrustning labbar fram skiljer ifrån vad som är standard för oss.

och om vi saxar data ifrån italien kan vi utgå ifrån att det är standard som gäller, jänkedata är dock en helt annan potatis... 

Då dom är nöjda med att endast kunna stänga patronen.. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot

Jag brukar ha rätt mycket poletter med mig på jakt, och ibland blir kartongerna lite saggiga i min cordura jaktväska .  Jag såg en kille på skjutbanan som hade en sån här 

https://www.xxl.se/plano-ms-field-locker-waterproof-ammo-can-std/p/1138254_1_style 

sketa smutt tänkte jag och började googla efter att hitta en i Sverige men gav upp. 

Men idag var jag på XXL och köpte icebugs dojjor och flyktade igenom deras minimala jakt avdelning och vart sketglad när jag såg skottlådan eminent på hyllan .... Sen såg jag priset :blink:  fan är det ingjutet heroin eller guld i plasten ???? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jan-Erik1
1 hour ago culot sa:

Jag brukar ha rätt mycket poletter med mig på jakt, och ibland blir kartongerna lite saggiga i min cordura jaktväska .  Jag såg en kille på skjutbanan som hade en sån här 

https://www.xxl.se/plano-ms-field-locker-waterproof-ammo-can-std/p/1138254_1_style 

sketa smutt tänkte jag och började googla efter att hitta en i Sverige men gav upp. 

Men idag var jag på XXL och köpte icebugs dojjor och flyktade igenom deras minimala jakt avdelning och vart sketglad när jag såg skottlådan eminent på hyllan .... Sen såg jag priset :blink:  fan är det ingjutet heroin eller guld i plasten ???? 

Racerback har MTM hagelskottslåda. den är lite mindre rymmer 100 skott, och kostar inte lika mycket heller 349 kr. Har inte provat den så jag kan inte uttala mig om kvaliteten, men deras 25 skotts askar har jag och dom har fungerat och hållt bra.

Mvh Jan-Erik

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
46 minutes ago Jan-Erik1 sa:

Racerback har MTM hagelskottslåda. den är lite mindre rymmer 100 skott, och kostar inte lika mycket heller 349 kr. Har inte provat den så jag kan inte uttala mig om kvaliteten, men deras 25 skotts askar har jag och dom har fungerat och hållt bra.

Mvh Jan-Erik

Den här är helt grym, dock till ett grymt pris :blink: Men man kan köpa den ifrån UK 

För 1140+ 227kr frakt  som fortfarande är dyrt för en plastlåda men billigare än 1900kr 

Jag ska kolla på Razorbacks låda ..

/P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jan-Erik1
12 hours ago culot sa:

Den här är helt grym, dock till ett grymt pris :blink: Men man kan köpa den ifrån UK 

För 1140+ 227kr frakt  som fortfarande är dyrt för en plastlåda men billigare än 1900kr 

Jag ska kolla på Razorbacks låda ..

/P

Vildsvinsbutiken har också lådor såg jag, lite olika storlekar.

11 hours ago Svenstorparn sa:

Den var snygg men den kostade lite också. 

Mvh Jan-Erik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jan-Erik1

Hej

Det finns en begagnad Doktorsväska på blocket för 250 kr

Mvh Jan-Erik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
sidelock

Jag kör med en gammal konduktörsväska. Rymmer en ask kulpatroner och två askar hagelplugg utan bråk.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget