Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

culot:s hagelgrubblerier

Featured Replies

Publicerat

Jag tror jag har en gammal doktorsväska som ligger på vinden man kanske ska ta fram den och ha sina pryttlar i när ska till skjutbanan, så ser man ut som dynamit-harry....?

• Svar 950
  • Visningar 129,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag fick reda på att det vankades sträckjakt på änder nere i plattlandet, och då duger inte 7,5:or  Så det plockades fram fin-komponenter som jag hämtade på gyttorp fabriken 2003  komponenter som Är e

• Rapport fr inre delen av Stockholms ytterskärgård , igår hade vi tok inferno med fågel soffläge hela jäkla dagen Fick Int Enes tid att dricka kaffe och ta frukost , jag sköt mig tandlös ( har inte h

• Inget överdrivet flyga men jag inledde med ett praktskott på en Vigg som är ovanliga här Smurfblå näbb å fin , vi sköt  6 och var nöjda med årets sista knipjakt ... Gott slut & Gott nytt år 

Posted Images

Publicerat
3 hours ago culot sa:

Fet ! Men tiden m äkta mässingculoter är för alltid förbi så för mig funkar dom inte.

Har inte frugan någon chick handväska du kan låna... garanterat glädjande för andra på banan om du kommer med en Gucci av dammodell :yes:

Publicerat
8 hours ago Dahla sa:

Har inte frugan någon chick handväska du kan låna... garanterat glädjande för andra på banan om du kommer med en Gucci av dammodell :yes:

Snart kommer alla kärringar att göra sig av med sin Michael Kors för att alla andra har en likadan, fyndläge ?

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Min amerikanske polare Lou kommer fr Yuma Arizona nästa vecka för att jaga knipor m oss, han har köpt en Stor och en liten Plano väska åt mig, dock ej Armageddon modellen i länken utan två enklare som lär funka. ?  han skickade en bild fr mobilen alldeles nyss med en väder skärmdump ...65 F 

?

Redigerad med culot

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag har ju fått hem 2 st Auto 5 i kaliber 12 för ca 2 v sedan, och den ena som tillika är tillverkad av Miroku fabriken har rastats på sportingbanan och fått väl godkänt med sin för mig öppna IC pipa. Jag har ju skjutit enbart 16 både på bana och jakt i 2 sesånger men med dessa två tolvor är det tänkt att varva lite. Har ju med 16 insett att 32g :5  kommer man jäkligt långt, så till de nya funderar jag på att byta mina traditionella 36g mot 34g istället. Så jag ska gå tillbaka till min gamla 34g tråd och kolla hur jag laddade och för att se hur 18,3 resp 18,4 lopp står sig mot 18,7-18,8 lopp , 18,4 loppet har Fast IC från fabrik och 18,3 loppet som är 9/10 ( Full ) ska öppnas till 5/10 ( Mod)  så fort jag fått mina Styrningar till brotchen nersvarvade ?✌️   

/P

Publicerat
  • Författare

Nu jävlar ska det brotchas pipa?

6DB1ED83-B99A-4C65-B11B-77D76868FA15.jpeg

Publicerat

En god 34g når forbannet langt ut. En dårlig 36g e tung å skyte med og dreper ikke bedre på litt hold. Når det gjelder choker kommer jeg stadig tilbake til LM, Mod og av og til IM til normale og lange hold. Fullchokene blir liggende i kassen å ruste....

J.A.

Publicerat
  • Författare
21 hours ago culot sa:

Nu jävlar ska det brotchas pipa?

6DB1ED83-B99A-4C65-B11B-77D76868FA15.jpeg

Här vare halv choke ✌️?✌️

EA8D5588-6DC7-4C81-98EF-9045DC494202.jpeg

4B684486-5326-4A2A-8B1F-EA560740C3F3.jpeg

Publicerat
  • Författare

Kommer bli provskjutning med Nybrotchade pipan idag efter Sportingen.

Drömmen vore en orginal Mod /halv pipa för orginal poleringen är fantastisk 

Den här pipan var säkert aldrig skjuten för det var inte spår av nånting i den.

IC pipan kommer åxå provskjutas på 35m  och det blir 34g :5  med Vectan A1

Enl ett trofast recept  12/70 Evo 616 1,70x34 sg19 57,8 .

/P

Publicerat
  • Författare
På 7 februari 2019 at 12:25 Hakapiken sa:

En god 34g når forbannet langt ut. En dårlig 36g e tung å skyte med og dreper ikke bedre på litt hold. Når det gjelder choker kommer jeg stadig tilbake til LM, Mod og av og til IM til normale og lange hold. Fullchokene blir liggende i kassen å ruste....

J.A.

Jag har ju en -60 12:a med 30" choke pipa och den skjuter grymt med LM  så den har fått sitta kvar. 

/P

Publicerat

Hvordan gikk det med testen?

J.A.

Publicerat
  • Författare
13 hours ago Hakapiken sa:

Hvordan gikk det med testen?

J.A.

Riktigt lovande ser det ut faktiskt, däremot något som förvånade mig var att Japs-pipan sköt så helvetiskt fint..... Men så görs dom bästa samuraj svärden i Japan åxå.

jag provar medvetet och på inrådan av Maestro Gianni med 5:or för då vet jag att 6:or kommer att skjuta ännu vackrare, kanske jag till och med kan gå ner till 33g.

Gianni fick förresten en ide om att göra en snabb pytte laddning på 22-23 gram i bra fart, och min kompis Marre hakade på och resultatet var förbluffande med typ 75% + 

Han provade den på knipor och använde 6:or och det trillade som fan, 75% med halvchoke alltså !!!!! 

Ps: jag tror att IC pipan är åt det Stiffare hållet.

/P

Publicerat
  • Författare

Så här kan det se ut i det stora landet i Väster               https://www.rotometals.com/lead-shot/    Där dom fortfarande skjuter bly

på bana .. 

Publicerat
  • Författare

Min kompis Marre som är ifrån Ital är lite klurig och hakade på ett expriment som maestro Gianni sådd fröet till , superlätt laddning och dom började med 22g och då dom avser skjuta fågel i storlek " kolibri "  så kan 22g:10 uträtta mycket. Grundtanken var att hålla alla hagel i koppen ( dom skjuter PACI )  Men jag vill göra stjärna eller rullat för det kan jag förmedla vidare utan problem då PACI kräver special data.

Nu har jag provat  23g :6  på 35m  med 5/10 choke, och det som hade kommit in i den svärmen hade dött ( ska fylla i träffarna )   Sköt bara en av var förladdningstyp och jag använde Z2M-24 och SG 22 men då krävs det kork i botten. Jag tror att skulle man använda 26mm förladdare skulle det bli fan så smutt, och varför inte LB26 som man hittar i RC -4 28g  en patron som man inte  snackar bort.  För även med Z2M-24 behövs 2x2mm korkskivor i botten , kanske hade det klarat sig med 1.

jag använde C7SV krut   1,30x23:6 z2m-24  58mm stjärnstuk. Dock laddade den inte om i min A5 Superlight ens på light setting. Men i en gångjärnsbössa lär den funka löjligt bra. Jag TROR att man kan gå ner lite på krutet och köra grövre hagel och ändå få den skjuta tätt nog.  

/P

Publicerat

Låter spännande Peter! 

Kan den bli för lätt laddning för att skjuta duvor? 

Publicerat
  • Författare

Lite bilder på 23gx6 och en  24g:7 stål ifrån samma 5/10 pipan

SG22 & Z2M-24 användes plus korkskivor. Jag brukar alltid när jag  lägger in träffbilder på Ital och amerikanska forum få frågan " hur gick det med dörren ? "  Jo den mår bra och bilderna bevisar återigen hur svårt det är att skjuta mitt i ett papper på 35meter , men då jag idag inte räknar % så ser jag ändå vad bilden vill visa för lite snett är åxå rakt ... 

/Pimage.jpeg.97a42f64efad1fac03f927125b51f774.jpegimage.thumb.jpeg.743dbdcc8fc623db006873942d23be42.jpeg

image.jpeg

Publicerat
  • Författare
25 minutes ago Jr_Moberg sa:

Låter spännande Peter! 

Kan den bli för lätt laddning för att skjuta duvor? 

Mina 2 vänner som laddar 410 skjuter duva med 18-19g  så för lätt är  den inte , det här är :6 så tänk dig 7 elr 7,5 hagel .

jag tänker göra nåt liknande i kaliber 16 

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Mina 2 vänner som laddar 410 skjuter duva med 18-19g  så för lätt är  den inte , det här är :6 så tänk dig 7 elr 7,5 hagel .

jag tänker göra nåt liknande i kaliber 16 

Kul! 

Det här följer jag med intresse. Jag tänkte testa en lättare stålpuppa till lerduvorna i år. Såg att det fanns 21g gamebore. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Jr_Moberg sa:

Kul! 

Det här följer jag med intresse. Jag tänkte testa en lättare stålpuppa till lerduvorna i år. Såg att det fanns 21g gamebore. 

Om du inte fått problem med rekyl eller köpt nån gammal antik gångjärnsbössa fr England så ser jag inte nyttan, men dom funkar absolut på lerduvor och jag vet i vart fall en på min hemmabana och tillika forumist som skjuter dom i en Engels gångjärnsbössa  som tillika är försedd med en reservpipa till vänster om den högra..

Du lär dock inte få ut gas tillräckligt för att Din gasdrivna automat utan reservpipa ska orka gå runt i en omladdnings cykel.

/P

Publicerat

He-he! 

Jag skjuter mest med gångjärn nuförtiden. Orkar inte trassla med halvauto på banan (du vet varför). Halvauton följer med i gåsgömsle och vid ruskväder men annars är det en skåpvärmare. 

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago Jr_Moberg sa:

He-he! 

Jag skjuter mest med gångjärn nuförtiden. Orkar inte trassla med halvauto på banan (du vet varför). Halvauton följer med i gåsgömsle och vid ruskväder men annars är det en skåpvärmare. 

Du måste träna med den, och du har råd med 28 grammare ( Jag har  några 250 lådor över)  Står den och värmer skåp så kommer du skjuta bom när det gäller ,tro mig ,  för jag har vart där, ÄR där för den delen då jag har min långpipiga A5:a -60:a med choker som kinkar med 24g stål som mina nyförvärv klarar, så den får nog flytta på sig till förmån för nåt annat A5: mässigt  framöver.

/P

Publicerat

Det har du rätt i P. 

Jag hade en tanke om att man orkar hålla koncentrationen uppe lite längre om man skjuter lite snällare laddningar. Jag kan köpa nån låda 28grammare av dig och hjälpa till med repressentationen av halvauto på banorna härikring. ?