Publicerat November 18, 200619 yr Nu startar jag en ny tråd om harjakten. Förnärvarande har jag tyvärr ingen hund själv pga min arbetssituation men det skulle vara kul att höra om några färska jakter. Hur har höstens jakter har gått? hur är tillgången på hare? hur är det med harpesten?
Publicerat November 19, 200619 yr Jo tack det går hyggligt,fast ena trampdynan på en framtass vill gå sönder hela tiden,det läker o pajar igen > Tiken har även detta år åt helvete för bråttom,så förspringningarna är ett faktum,men förmågan att hitta hare kan inte vara bättre. Tycker faktist att kontakten med mej nu även i år blivit betydligt bättre än förut. Fast inte är det nån stjärna jag har inte,men idag vart det i alla fall hare nummer 12 efter ca.1.5 timmes drev. Första halvtimmen var skitdålig,men den senare delen var riktigt bra,dock for drevet ut mot landsvägen så jag blev lite nervös,men som tur var vände haren och sprang rakt på mej 8)
Publicerat November 19, 200619 yr Jammen vad kul, grattis! Var det blött i skogen idag? Föresten, hur gammal är tiken?
Publicerat November 19, 200619 yr Tiken är född 2000 i Norge efter den tik som vann norska mästerskapet året innan 8) Idag var det äntligen sol igen,men fortfarande är det 10 grader varmt :-
Publicerat November 20, 200619 yr Här är det fullt med hare! och inlärningen tycker jag går relativt bra den ena beaglen jagar hare riktigt bra! Jävligt bra skall har han också! inget "beagle-ylande" här inte! ;D och den andra hunden går det lite trögare för, söket skulle kunna vara bättre men när han väl har hare på benen går det som smort Har inte skjutit någon hare ännu för hundarna men varit nära flera gånger... ska försöka få den ena hunden att ta an mårdhund nu också han spårar dem bra, men vi har inte hamnat i kontakt med någon ännu så jag vet inte hur han beter sig i närkontakt
Publicerat November 20, 200619 yr Här är det fullt med hare! och inlärningen tycker jag går relativt bra den ena beaglen jagar hare riktigt bra! Jävligt bra skall har han också! inget "beagle-ylande" här inte! ;D och den andra hunden går det lite trögare för, söket skulle kunna vara bättre men när han väl har hare på benen går det som smort Har inte skjutit någon hare ännu för hundarna men varit nära flera gånger... ska försöka få den ena hunden att ta an mårdhund nu också han spårar dem bra, men vi har inte hamnat i kontakt med någon ännu så jag vet inte hur han beter sig i närkontakt Första haren för hunden glömmer man aldrig,fan så kul det är då samt att minnas tebax Här är det skit dåligt med hare,fast jag jagar på flera marker,tror inte jag kommer upp i önskat antal i år,vet inte om det betyder något men lite hare vill man allt spara till nästa år.Normalt brukar det skjutas runt 30 harar per säsong,men som det ser ut nu där jag jagar så vete fan...Men och andra sidan brukar det komma in mer hare när snön lagt sej,just nu är det ju barmark. Skogshararna är jag skiträdd om,brukar endast ha dom som träningsharar,fast en eller två kanske blir skjutna. Jagar mest tyskharar,nån här som tror att man kan skjuta rent,speciellt om det finns stora marker runt i kring som inte jagar hare nämnvärt? Själv har jag svårt att tro det,men vad tror ni? Tror mer på att predatorer håller ner stammen
Publicerat November 20, 200619 yr På lång sikt har nog jakten ingen betydelse eftersom det är som du säger att de inte jagas lika hårt på alla marker och det kommer in nya från grannmarkerna. Jag vet att stammen återhämtar sig väl även om man skjuter många varje höst om det inte finns predatorer. Om det finns stark rävstam kan dock stammen minska ganska dramatiskt om man jagar dem aktivt. Jag har ett exempel från ett jaktområde i norrland på ca 2500 ha. Vi som jagade småvilt där var ca 10 personer med stövare. I slutet av åttotalet och början av nittitalet var det gott om hare, det fanns nästan ingen räv. På höstarna blev det tävling om vem som kunde skjuta flest harar per höst. De unga, speciellt årsungarna, blev skjutna först. Vi gjorde vad vi kunde, helg efter helg, ju längre mot vintern vi kom destu svårare blev det att få med sig en hare hem. Dock fann man alltid harspår vid varje jakt, de som blev kvar var de som var duktiga på att lura hunden. P.g.a detta blev några individer alltid kvar till nästa år. Dock kunde man skönja en minskning av stammen för varja år. Efter att vi jagat på detta vis i 15 år var stammen mindre än då vi började. Det kan ju i och försig också bero på att rävstammen ökade. Jag har inte följt upp det eftersom jag flyttade söderut då.
Publicerat November 20, 200619 yr På lång sikt har nog jakten ingen betydelse eftersom det är som du säger att de inte jagas lika hårt på alla marker och det kommer in nya från grannmarkerna.Jag vet att stammen återhämtar sig väl även om man skjuter många varje höst om det inte finns predatorer. Om det finns stark rävstam kan dock stammen minska ganska dramatiskt om man jagar dem aktivt. Jag har ett exempel från ett jaktområde i norrland på ca 2500 ha. Vi som jagade småvilt där var ca 10 personer med stövare. I slutet av åttotalet och början av nittitalet var det gott om hare, det fanns nästan ingen räv. På höstarna blev det tävling om vem som kunde skjuta flest harar per höst. De unga, speciellt årsungarna, blev skjutna först. Vi gjorde vad vi kunde, helg efter helg, ju längre mot vintern vi kom destu svårare blev det att få med sig en hare hem. Dock fann man alltid harspår vid varje jakt, de som blev kvar var de som var duktiga på att lura hunden. P.g.a detta blev några individer alltid kvar till nästa år. Dock kunde man skönja en minskning av stammen för varja år. Efter att vi jagat på detta vis i 15 år var stammen mindre än då vi började. Det kan ju i och försig också bero på att rävstammen ökade. Jag har inte följt upp det eftersom jag flyttade söderut då. Ja man blir inte riktigt klok på det där,läser man reproduktionstalet (heter det så) på harar så är det enormt stort,skulle inte harar stå på andras matsedel så skulle det finnas massor av dom enligt dessa tabeller. En kul sak hände just nu precis,när jag satt och läste ditt inlägg ringde en jaktkompis,(vi har varit ute och lyst med lampa efter gris) att sedan han släppt av mej hemma åkte han förbi en viltåker..däromkring satt 18 harar samt att han såg 5 rådjur. Jag har turen att bo vid mycket öppna ytor så vi ser långt ;D Kanske ändå hararna börjar komma hit,skall det snöa imorgon månntro ??? 8)
Publicerat November 21, 200619 yr Första haren för hunden glömmer man aldrig,fan så kul det är då samt att minnas tebax Här är det skit dåligt med hare,fast jag jagar på flera marker,tror inte jag kommer upp i önskat antal i år,vet inte om det betyder något men lite hare vill man allt spara till nästa år.Normalt brukar det skjutas runt 30 harar per säsong,men som det ser ut nu där jag jagar så vete fan...Men och andra sidan brukar det komma in mer hare när snön lagt sej,just nu är det ju barmark. Skogshararna är jag skiträdd om,brukar endast ha dom som träningsharar,fast en eller två kanske blir skjutna. Jagar mest tyskharar,nån här som tror att man kan skjuta rent,speciellt om det finns stora marker runt i kring som inte jagar hare nämnvärt?Själv har jag svårt att tro det,men vad tror ni? Tror mer på att predatorer håller ner stammen Nä det är nog en speciell känsla! Här runt oss brukar det skjutas ett tiotal harar årligen, och då är det inget hårt jakttryck. Och på den andra marken brukar det bli ett 30-40 st fördelat på några jägare Så harar finns det nog! Största delen är skogshare, men det finns också "rysshare" som vi kallar dem
Publicerat Januari 7, 200719 yr Hej! tillgången på hare på mina marker verkar rätt så bra, det såg dåligt ut i början av jakten men dom har börjat att tina fram nu som tur är höstens och vinterns jakt har inte varit så mkt jakt, utan mest lek och skogsvana! man har åtskilliga timmar med han i skogen han började driva för dryga 2 veckor sen 7 mån 14 dagar gammal tror jag att han ska vara ungefär, så jag har hört 4 st "drev" två av dom värdiga att kallas drev, ett utav dom kom idag då han drev i 40 minuter och klarade av sina första tappt jag har tagit en finskstövare av norriskogens emma och en hane som heter cello. Emma har 2 elitettor och kvalade till nordiska mästerskapen nu i höst, men tassarna gick sönder innan sista kvalet. En syster till henne vann alltihopa, hon heter norriskogen anja som är en riktigt duktig tik. Även Emma! båda tikarna ägs av Håkan Strandberg Cello är nordjch, vet inte så mkt om han faktiskt. tror han har gått sm också men är inte säker Scott heter min och ska förhoppningsvis ha samma meritlista som dom 3 nämda ;D Det är så jäkla kul att vara ute i skogen med han och se att det ger resultat, inte för att ett drev på första året gör någon större skillnad i längden, men när han väl har börjat att se att han blir mer och mer envis, stannar på tappten och tillslut lyckas klara dom och drevtiden blir längre helt jävla underbart
Publicerat Januari 7, 200719 yr Fan va kul Du,det är ju den tiden som faktist är den roligaste,när hunden börjar göra framsteg. Tycker jag i alla fall Vart jagar du?
Publicerat Januari 7, 200719 yr Fin hund ;D ...och bra början på hunden har du fått också.Hoppas det fortsätter i samma goda stil.
Publicerat Januari 7, 200719 yr Tack så mkt jag tror det kommer att ta sig sakta men säkert ;D jag tycker det har varit kul och är kul, men man får offra mkt andra roliga saker för det förhoppningsvis så ska det väl löna sig med en duktig drivare! vi får se, dom är ju individer dom också.. ska börja ta det lugnare med skogen nu när han har börjat driva så man inte är för ofta som valp, ska vara roligt varenda gång dom far ut (vilket han verkar tycka) står kvar vid dörren en kvart och ylar om man far utan han, mindre poulärt hos dom som sover konstigt nog? har ni nån drivare? isf vilken ras och har du några bra tips angående matvanor? jag jagar på sca marker i holmträsk-backträsk och kring arnemark. sen har jag även mark i sikfors som jag sällan jaktar på, sämre med hare där men det finns! ca 5500 hektar
Publicerat Januari 7, 200719 yr Tack så mkt jag tror det kommer att ta sig sakta men säkert ;D jag tycker det har varit kul och är kul, men man får offra mkt andra roliga saker för det förhoppningsvis så ska det väl löna sig med en duktig drivare! vi får se, dom är ju individer dom också.. ska börja ta det lugnare med skogen nu när han har börjat driva så man inte är för ofta som valp, ska vara roligt varenda gång dom far ut (vilket han verkar tycka) står kvar vid dörren en kvart och ylar om man far utan han, mindre poulärt hos dom som sover konstigt nog? har ni nån drivare? isf vilken ras och har du några bra tips angående matvanor?jag jagar på sca marker i holmträsk-backträsk och kring arnemark. sen har jag även mark i sikfors som jag sällan jaktar på, sämre med hare där men det finns! ca 5500 hektar Jag har en finnstövartik 2 år och 4 mån...men hon används som rävdrivare(rävsläkten)...men har jagat hare förut med mina finnstövare så jag har en del erfarenhet av harjakt.
Publicerat Januari 7, 200719 yr jasså! jag har faktiskt aldrig jagat räv med drivare, eller överhuvutaget aldrig jagat räv! dom säger att det är en speciell jakt, vissa påstår t.o.m att den är roligare än harjakten men jag tror ju självklart inte på det ;D vi hade en rävdrivare som jag aldrig hann vara med om som dom säger var rätt duktig men annars är det bara harjakt jag har kört på, varit med om den jakten sen jag var 3-4 år och med 2 hundar före den som är nu, det har satt sig men nu är det första hunden jag har själv tillsammans med farsan så man har mkt olärt! just nu verkar han klara sig bra själv där ute i skogen och man får koncentrera sig på elden ist för att försöka vida ut söket du hör, en 18 åring som håller på med "gammelgubbarnas jakt"
Publicerat Januari 7, 200719 yr jasså! jag har faktiskt aldrig jagat räv med drivare, eller överhuvutaget aldrig jagat räv! dom säger att det är en speciell jakt, vissa påstår t.o.m att den är roligare än harjakten men jag tror ju självklart inte på det ;D vi hade en rävdrivare som jag aldrig hann vara med om som dom säger var rätt duktig men annars är det bara harjakt jag har kört på, varit med om den jakten sen jag var 3-4 år och med 2 hundar före den som är nu, det har satt sig men nu är det första hunden jag har själv tillsammans med farsan så man har mkt olärt! just nu verkar han klara sig bra själv där ute i skogen och man får koncentrera sig på elden ist för att försöka vida ut söket du hör, en 18 åring som håller på med "gammelgubbarnas jakt" Det är bra med nya stövarjägare(ägare) ;D...köpte själv min första finnstövare då jag var 18 år (OOOOO... VA LÄNGE SEN ) så jag har skjutit x-antal hundra harar för mina hundar....men numera är det rävjakt som gäller för hela slanten.
Publicerat Januari 7, 200719 yr Jag har min andra Hamiltontik som nu är 7 år i vår,det skjuts mycket hare för henne men hon har alltid haft för bråtom på dreven. Funderar på att skaffa mej en Schiller nästa gång,bara för att bryta mot släktens sed att alltid använda Hamilton som stövare. Bor en rebell i mej ;D Tror dock att jag alltid kommer ha en stövare,oavsett ras Rävjakten lockar,men sanningen i vitögat så tror jag att jag har för små marker,sen finns det åt helvetes för mycket vägar här också,o vägar betyder bilar..i massor :'(
Publicerat Januari 8, 200719 yr Tejenare på er stövar entusiaster. Vad tror ni kommer hända med skogshararna nu när det varit dåligt med snö? Bor själv i västmanland och har inge snö men vita harar. De har ju inge vidare camoflage direkt. Med en hård ökning av rovfågel kan det gå hårt åt de. Vad tor ni? Kommer det vara mestadels vägrännare till nästa år?
Publicerat Januari 8, 200719 yr Det är bra med nya stövarjägare(ägare) ;D...köpte själv min första finnstövare då jag var 18 år (OOOOO... VA LÄNGE SEN ) så jag har skjutit x-antal hundra harar för mina hundar....men numera är det rävjakt som gäller för hela slanten. Okej, så kan det vara.. haha, är det så illa att du går emot ? jo, det är ju det med rävjakten att dom färdas väl rätt så mkt. men du kan ju få en duktig schiller som går på hare, vem vet ? sverige ställde ju upp med en schiller i mästerskapet som var.. vi har också ganska mycket vägar här omkring, men hararna verkar inte så sugna på att gå över dom som tur är.. men igår var det nära att haren for ut på storvägen, som tur var vände han och kom tillbaka, inget skott vart det men det gör inget. bara jag får behålla stövarn så är jag nöjd ni har inga statliga marker att få jaktkort på där nere ? men jag tror så här angående barmarken.. då är ju gnagarna också framme, och rävens och rovfåglarnas främsta föda är nog inte hare.. så jag tror faktiskt att det jämnar ut sig trots allt, fast det är ju sant.. dom byter ju päls för att vara camoflerade.. det kommer nog att vara samma och kanske sämre vintrar här framöver (mindre snö).. t.o.m här uppe har vi knappt haft snö föräns nu då det kom 2 dm för 3 dagar sen... men det är nog aldrig bra för haren endå
Publicerat Januari 8, 200719 yr Jag har min andra Hamiltontik som nu är 7 år i vår,det skjuts mycket hare för henne men hon har alltid haft för bråtom på dreven. Funderar på att skaffa mej en Schiller nästa gång,bara för att bryta mot släktens sed att alltid använda Hamilton som stövare.Bor en rebell i mej ;D Tror dock att jag alltid kommer ha en stövare,oavsett ras Rävjakten lockar,men sanningen i vitögat så tror jag att jag har för små marker,sen finns det åt helvetes för mycket vägar här också,o vägar betyder bilar..i massor :'( det var dina ord jag skulle svara på
Publicerat Januari 8, 200719 yr Jag har min andra Hamiltontik som nu är 7 år i vår,det skjuts mycket hare för henne men hon har alltid haft för bråtom på dreven. Funderar på att skaffa mej en Schiller nästa gång,bara för att bryta mot släktens sed att alltid använda Hamilton som stövare.Bor en rebell i mej ;D Tror dock att jag alltid kommer ha en stövare,oavsett ras Rävjakten lockar,men sanningen i vitögat så tror jag att jag har för små marker,sen finns det åt helvetes för mycket vägar här också,o vägar betyder bilar..i massor :'( Är det inte hamilton i ett nötskal....generellt sett? Jag ska dock erkänna att det bästa hardrev jag hört de senaste 3-4 år sedan var för några veckor sedan då en hamilton på grannmarken drev förjäkligt bra.Oerhört drevsäker hund och ett mkt bra skall...det var en fröjd att höra....även om det var hardrev...
Publicerat Januari 8, 200719 yr Är det inte hamilton i ett nötskal....generellt sett? Jag ska dock erkänna att det bästa hardrev jag hört de senaste 3-4 år sedan var för några veckor sedan då en hamilton på grannmarken drev förjäkligt bra.Oerhört drevsäker hund och ett mkt bra skall...det var en fröjd att höra....även om det var hardrev... Faktist kan du ha rätt,har även hört ordet Hamiltonsjukan då och då. Min tik tex,är född 2000,det kom en enkät från rådet eller klubben,kommer inte ihåg vilket,där man ville veta huruvida stövaren hade för bråttom eller inte !! Just detta året 00 skuille det göras en utvärdering av hundarna födda detta år,vet faktist inte hur det gick då jag aldrig deltog genom att inte fylla i formuläret
Publicerat Januari 8, 200719 yr Tejenare på er stövar entusiaster. Vad tror ni kommer hända med skogshararna nu när det varit dåligt med snö? Bor själv i västmanland och har inge snö men vita harar. De har ju inge vidare camoflage direkt. Med en hård ökning av rovfågel kan det gå hårt åt de. Vad tor ni? Kommer det vara mestadels vägrännare till nästa år? Helt klart har dom det inte lätt nu dom vita....en kompis till mig fick upp en vitskogshare med sin hund i helgen som duvhöken tog framför näsan på hunden. >
Publicerat Januari 8, 200719 yr Dom toktrycker så hårt nu dom små liven, både på legan och på dreven är det många trycktappter. Någon riktig jakt tycks det aldrig bli. Dålig hund : Nej skämt åsido, något tryck på hardreven var det länge sedan jag hörde :-