Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Harjakt

Featured Replies

Publicerat

Hellre tuggad hare än skammad hare :- Hon verkar i form Telge, vi har nog haft 3-4 stötharar på fötterna idag så det verkar lovande för kommande eskapader ;)

MVH

• Svar 289
  • Visningar 30,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Min förra stövare tog harar på löpande band,antigen att dom var skammade eller att hon jagat dom så pass hårt att dom inte orkade springa  längre. Om detta kan tyckas många saker,men så var det. Gränsen till djurplågeri,visst var det, det.

Mest var det nog skammade harar,förr jagade jag mycket på marker som sålde kortjakter för intressenter,många ggr var nog inte dessa skyttar så värst vana vid sina vapen så det blev ibland kaos med skjutandet. Tur då att jag hade en hund som städade bättre än en dammsugare.

Idag hjälper jag inte till längre vid liknande  jakter,då jag nu hellre jagar med kompisar.

Dock hade denna hund oxå benägenheten att gömma harar,det hände flera ggr faktist,så det gällde för mej att hänga på när den sortens jakt inträffade

Publicerat
Hellre tuggad hare än skammad hare :- Hon verkar i form Telge, vi har nog haft 3-4 stötharar på fötterna idag så det verkar lovande för kommande eskapader ;)

MVH

Härligt MKJ,det ser jag fram emot. Som jag sa på telefonen,nu är det ont om hare här hemma hos mej.

Publicerat
Min förra beagle, hans 2:a hare var en ganska kul upplevelse. Haren kom, jag sköt men det var lite snårigt så haren for vidare. Hunden kom och jag hörde hur haren skrek  :- hunden tog den alltså  :) men det var jäkligt tät ungskog... inget man gärna går i... dessutom ingen snö så det var inga spår att följa. Men det som var kul var att hunden kom till mig och sen visade han mig till haren. Då var nog hunden stolt när jag kom fram!  :D fast jag var nog stoltast...

Fan vad ballt :D Har hört talas om sådana jyckar....

Publicerat
Fan vad ballt :D Har hört talas om sådana jyckar....

Det var nog jäkligt skoj! Dessutom var man ju nybörjare då, så haren var ju viktig... man måste ju ha något att visa upp när man kommer hem :D men som det brukar sägas, bra hundar lever ett kortare liv än dåliga hundar  :- det blev bara 3 harar innan han drunknade...

Publicerat

Aj,det var tråkigt att höra,bra hundar vill man skall leva för alltid.... 8)

Publicerat
Aj,det var tråkigt att höra,bra hundar vill man skall leva för alltid.... 8)

Så är det.. och att man dessutom ser att man har en bra hund pågång gör ju inte saken bättre  :-

Men nu har jag ju 2 nya beaglar som gör framsteg  :) En kamrat funderade om vi skulle anordna en enkom harjaktsdag... det skulle bli 4-6 hundar och runt 10 passkyttar  :) kan bli ganska kul om det blir något av det!

Publicerat
Så är det.. och att man dessutom ser att man har en bra hund pågång gör ju inte saken bättre  :-

Men nu har jag ju 2 nya beaglar som gör framsteg  :) En kamrat funderade om vi skulle anordna en enkom harjaktsdag... det skulle bli 4-6 hundar och runt 10 passkyttar  :) kan bli ganska kul om det blir något av det!

Inget att fundera på...bara köra :D

Publicerat
Inget att fundera på...bara köra :D

;D enda "problemet" är att jag har aldrig varit med mina hundar på markerna som det ska jagas på... och hundarna brukar vara lite försiktiga när det är nya marker att söka på  :) vilket iofs är ganska bra... men finns det ett harspår att följa så är nog försiktigheten som bortblåst  ;D men det vore ju mycket enklare om man hade pejl då, när man är på nya marker  :-

Fast när man blir inbjuden så kan man ju ställa lite krav och ta de enklaste områdena  :) Köpre vi en pejl så blir det antagligen GPS  :) farsan tyckte att han orkar inte hålla på med vanliga pejlar som ändå inte är helt exakta.. det ska vara GPS så ser man exakt!  ;D så kanske kanske blir det GPS  :D

Publicerat

Ibland är det kul att åka bort och jaga,själv åker jag 20 mil nästa lördag och hälsar på med hunden hos en här på forumet :D

Publicerat
Ibland är det kul att åka bort och jaga,själv åker jag 20 mil nästa lördag och hälsar på med hunden hos en här på forumet :D

Att åka längre bort på jakt kan vara det roligaste som finns!  :D det är nya marker, och man åker ju oftast inte till en plats helt i onödan.. ofta så är det ju något som lockar, en stor tillgång på någon art  :D så jakterna brukar bli bra!  :) själv har jag aldrig åkt så långt på jakt.. det längsta är nog 30-40 km bort  :) och såna jakter blir det nog ett 5-10 tal av  :) resultaten brukar bli bra!  :D

Publicerat
Att åka längre bort på jakt kan vara det roligaste som finns!  :D det är nya marker, och man åker ju oftast inte till en plats helt i onödan.. ofta så är det ju något som lockar, en stor tillgång på någon art  :D så jakterna brukar bli bra!  :) själv har jag aldrig åkt så långt på jakt.. det längsta är nog 30-40 km bort  :) och såna jakter blir det nog ett 5-10 tal av  :) resultaten brukar bli bra!  :D

Åkte mycket förut på jakter långt bort,gör det mindre och mindre idag,men just denna person verkar vara genomtrevlig så jag ser faktist fram emot att träffa honom. För mej är inte alltid vilt tillgången det viktigaste numera,jag ser trevnad och likasinnade minst lika viktigt. Jag har varit på ställen där det kryllar av vilt,men jägarna på platsen är fullkommliga ärtnötter till idioter som inte vet ens hur man bär ett vapen säkert. Jag har till och med åkt hem mitt i jakt för att jag anser att dom är rent av livsfarliga med sina vapen.

Dit jag åker på lördag,så känner jag enbart positiva vibbar...

Väl mött säjer jag :D

Publicerat
Åkte mycket förut på jakter långt bort,gör det mindre och mindre idag,men just denna person verkar vara genomtrevlig så jag ser faktist fram emot att träffa honom. För mej är inte alltid vilt tillgången det viktigaste numera,jag ser trevnad och likasinnade minst lika viktigt. Jag har varit på ställen där det kryllar av vilt,men jägarna på platsen är fullkommliga ärtnötter till idioter som inte vet ens hur man bär ett vapen säkert. Jag har till och med åkt hem mitt i jakt för att jag anser att dom är rent av livsfarliga med sina vapen.

Dit jag åker på lördag,så känner jag enbart positiva vibbar...

Väl mött säjer jag :D

Jo det är som du säger! Trevnaden och jakt tillsammans med likasinnade är nog det bästa! Men jag har haft turen att ha en kombination av bästa tänkbara jaktkamrater och skaplig vilttillgång när jag varit på jakt längre bort  :D

Publicerat

Kille ÄR trevlig det korta mötet jag hade med honom  ;D Kändes säkert att va i skogen med bössor osv.

Grattis Andreas till priset!

Publicerat
Kille ÄR trevlig det korta mötet jag hade med honom  ;D Kändes säkert att va i skogen med bössor osv.

Aj fan,jag glömde gratta :-[

Grattis och vinn nästa år ;D

Publicerat

Roggman du har PM ;D

Publicerat
Aj fan,jag glömde gratta :-[

Grattis och vinn nästa år ;D

Tackar tackar!  :D han som vann hade väl 15 minkar och 2 mårdhundar... fågelantal okänt... så det blir att satsa mycket på mink- och mårdhundsfångst nästa säsong  :)

• 3 weeks later...
Publicerat

Idag hade jag en fantastisk har jakt..(Rogge idag skulle du varit med :D)

Ni vet en sån där jakt man bara läser om eller upplever själv vartannat år ;D

Till storyn ;D Eftersom jag stärkte mej med drycker igår kväll,så vart jag sen i skogen. Jag var bjuden att släppa på Ing 1 som är ett nerlagt militärt område utanför Södertälje. Nu gjorde det ingenting att jag kom sent då dom redan hade släppt en annan stövare på morgonen.

Jag kom ut och var på plats vid ca.klockan 10 ;) Tio minuter senare reser min stövare trots att det snöat över nattspåren en skogshare som buktar 1 och en halv timme på endast ett par hektar ??? ???

Jag var ensam på denna del av skogen då de andra sökte pass för den andra hundens drev,ha ha ;D

Vad gjorde det :D :D  Jag försökte tvinga mej att stå stilla på pass,men stört omöjligt var det då jag hörde att drevet gick på samma ställe gång på gång,så jag tassade dit så tyst som möjligt i hopp om att få skjuta. På denna plats såg man tydligt att hare och hund passerat otaliga ggr. :D

Väl där vågade jag knappt andas,då jag visste att det snart skulle komma en helvit svenskhare i pass (på denna mark har dom helvita) Efter jag stått där i 5 minuter gick drevet förbi 150 meter bort där jag tidigare stått :-  Skit... Sen ja gick det ett par turer till,innan haren bestämde sej för att dra på långskjuts,jag kopplade på tappt efter 2.5 timmars drev lite längre bort. Jag såg aldrig haren tyvärr...men tänk er en buktande hare i 1.5 timme på endast 5-10 hektar!!!!

Det var spännade kan jag lova :D

Publicerat

Jaa du det skulle jag inte haft nåt emot  ;D Det låter som du haft en gulddag i skogen. Nu blir jag lite avis  ;D  ;D Jag hänger gärna med en annan gång  ;D

Publicerat
Jaa du det skulle jag inte haft nåt emot  ;D Det låter som du haft en gulddag i skogen. Nu blir jag lite avis  ;D  ;D Jag hänger gärna med en annan gång  ;D

Kan säkert fixa nåt till nästa helg :D

Publicerat

Jag är i småland då  :( Fan jag fick blodad tand trots inet drev. Hmmm Roggman66 harjägare? tjaa varför inte  ;D

Publicerat

Såg 2 harar idag. Den ena hade motorstopp så den andre sköt på. ;D

Publicerat
Såg 2 harar idag. Den ena hade motorstopp så den andre sköt på. ;D

hahahahaahahahahaha hah ha.........ja så kan man utrycka sej!!!

Japp du har så rätt...våren är här ;D ;D

ps,hade hare nummer ett..högklackat ??? ;D

Publicerat
hahahahaahahahahaha hah ha.........ja så kan man utrycka sej!!!

Japp du har så rätt...våren är här ;D ;D

ps,hade hare nummer ett..högklackat ??? ;D

kort kort o nätstrumpor, svarta :o
Publicerat

tjenare! nu har jag den kanske fulaste jakthistorien någonsin :)

det hände idag när jag efter jobbet kom hem och tog in stövarn. han var som galen, hur mkt energi som helst så efter ett helt antal "pip" från hans mun så tog jag och for ut, klockan var då 2. jag kom ut i skogen kring kvart över 2 och efter ännu en kvart så hörde jag ett ylande upptag från skogen, drevetfor då bara 100 meter sen var det tappt, dötappt retaresagt.

det är en unghund jag har och haren for över en sjö och ut på en skoterled. han var kvar och sökte i en haltimme sen kom han tillbaka och jag gick dit med han som stöd då så han fick söka en stund till. men inte nåt mer skall från hans trut blev det!

så jag tänkte att nu far vi hem så jag lockade på han och gick mot bilen, då vi kommer till bilen vem fan sitter brevid bilen i en snöhög? haren stack i en jävla fart i grustaget och hunden bakom ylande, tog en, f runda i grustagetörbi mig och ut ur det! sen när haren fått försprång så vart det ett lite drev på 15 minuter ungefär och lite tapptsök, sen så tog jag fast han och det vart hemgång, då var klockan 16.55 :) det är det fulaste jag någonsin har varit med om :)