Publicerat Mars 6, 200719 yr Telgetok, det var en intressant beskrivning av skillnaderna mellan de olika arter av hare som vi har !Jag har ingen erfarenhet av fältharen men väl av skogsharen. Lite kompletterande erfarenheter av skogsharen. Generellt kan sägas att den alltid kommer tillbaka till upptagsplatsen (förr eller senare) om hunden orkar hålla den "på benen" den tid som krävs. Även att den gärna springer i samma löpor, detta gäller speciellt om det är snö. Detta är ju bra för den som skall passa (bara att ställa sig på en drevlöpa) men medför att det blir svårare för hunden att hålla isär gamla och färska spår. Jag tycker mig ha märkt att unga harar buktar snävt och trångt, de kan gärna hålla sig på några hektar och ofta söka daglega, för att ligga och trycka. Detta kan medföra att det blir hackiga drev och svårt för hunden med snabba påstick och tapp efter en kort tid. Äldre harar har ofta större revir och kan dra iväg flera kilometer så att hundens skall försvinner utom hörhåll, då är det bra med en pejl med skallindikator. Det är individuellt hur dessa gammelharar beter sig men vissa individer följer vägar eller skoterspår i långa sträckor. Om den har en spårsäker hund efter sig så kommer den dock alltid tillbaka till upptaget. Där jägaren kanske står kvar på passet. Mycket intressant Men jag tror ändå att just buktningen beror på hur stora reviren är..... Jag kan lova dej att hemma hos just mej där det finns ont om "svenskar" kutar dom "milen" och dom kommer aldrig tebax :-
Publicerat Mars 6, 200719 yr Till er alla jag svarat i ovan inlägg.... Jag sitter här nu lite senare på kvällen och är INTE lika stessad som jag var då jag svarade på era inlägg.. Jag tror att våra kära harar beslutar sej för att göra vad dom är vana vid. Jag tror också att det är skillnad om dom blivit jagade av hund innan,huruvida dom beter sej. VI vet att tyskar eller svenskar rent generellt beter sej olika,men säkra kort finns inte. Det brukar man märka när man jagat ett tag ;D Det här med harar som inte vet vad en hund är kan jag ge exempel på ;D Hemma hos mej drar hararna åt hel...te..så fort dom får en stövare efter sej. Dessa harar har jagats mycket!!! På min andra mark,som har skogshare,jagar jag inte så mycket...det var kanske därför i min berättelse om skogsharejakten gick så bra ,då haren vill bukta hela tiden. För ett tag sen,var jag och hälsade på hemma hos MKJ,ni vet han på forumet som skjuter grisar och har whiskey paviljong...(om denna paviljong har jag sett intet) Puss Magnus :-* ja ja...Nåja hur som helst...MKJ.s harar tror jag i alla fall,har aldrig upplevt en stövare i full fart. Jag tror faktist att dessa upplandsharar fick sej en chock,då dom vart jagade av Sörmlands harhund nummer 1 !!! Såklart att dessa harar kutade runt,runt...vart annars skulle dom göra ??? Ja ja,såklart vart dom skjutna ,MEN.....hade det varit flera stövare där innan mej och min hund,så är jag faktist rätt säker på att dom hade uppvisat ett helt annat beteende. VAD TROR NI ??????
Publicerat Mars 7, 200719 yr Vad ni filosoferar om dessa harar Fast ni har nog alla rätt Jag ska berätta lite vad jag har upplevt och tycker allmänt... Här hos mig... finns det nästan bara skogshare, och markerna är ganska små, mycket skogsbilvägar. Markerna kan nästan indelas i shackrutor men på min andra mark finns det det också fälthare, eller "rysshare" som vi kallar dem.. det är kanske vad ni kallar "tyskar" ??? Hur som helst... vi har stora harbestånd och små områden... Telgetoks senaste inlägg var bra (de andra också för den delen) men i detta inlägg skriver han att det är skillnad om hararna har blivit jagade förr... så är det, eller så har jag också upplevt det! Hararna buktar otroligt bra när det kommer en rutinerad hund! Det är vid sådana här tillfällen jag har varit med om när vi skjutit några harar på en dag ojagade marker med en bra hund är alltså formeln för att få till en bra jakt det är också ett skäl till att inte jaga på samma område hela tiden Om man som jag har små marker men bra med hare... så tar det ett tag att lära sig passen... Det är ungefär som med räv.. någon sa att har man jagat räven 2 ggr så får man den den 3:e gången Så är det med harar också... man lär sig var de buktar. Men har man mycket hare så är det stor risk att man rastar olika harar varje gång, och då kanske det inte är så lätt att veta var man ska passa... för alla springer ju inte på samma ställe ibland kan det bli så att man känner haren, man har jagat den en par gånger och vet hur den beter sig jag hade en jäkel som drog iväg långt varenda gång någon av hundarna tog upp den > slog aldrig fel, en bukt sen ut ur marken... sen är det här med buktningen också en fråga om åldern på haren... unga harar trillar mest omkring gamla rutinerade harar kan bukta bra, men kan också dra iväg... Jag vet att det finns generalpass... men likväl varje år så är det någon eller flera harar som inte alls bryr sig i att i springa i generalpassen Det finns mycket att skriva men det mesta har redan skrivits här i tråden så jag ska fatta mig kort angående fälthararna Fältharen anser jag buktar sämre, de gånger vi har jagat dem så har de dragit iväg ganska långt... bland bebyggelse och vägar Jajaa.. det får räcka nu.. skulle jag skriv allt jag vet, tycker och tänker så skulle det bli långt som sagt, det mesta har redan blivit nämnt förr.
Publicerat Mars 7, 200719 yr Jepp, är också klart av den åsikten att ojagade områden och ojagade harar beter sig annorlunda, (bättre) framför en drivande hund. Och att marker som hyser en bra stam av hare så går hararna också bättre undan för en drivande hund än på marker med dålig stam. Säger en som jagat så gott som enbart på marker med usel harstam :-
Publicerat Mars 7, 200719 yr Vad ni filosoferar om dessa harar Ha ha..Vad kan man annars göra då jakten nu tagit en paus
Publicerat Mars 7, 200719 yr Ha ha..Vad kan man annars göra då jakten nu tagit en paus Man kan sätta åt predatorerna så harföryngringen går bra! ska bli intressant att se till hösten hur hundarna fungerar efter en lång paus det blir en ny upplevelse.. förra hunden han jag ju bara en säsong med...
Publicerat Mars 7, 200719 yr Japp,själv skall jag ligga hårt på kråkorna ;DJag tänker också satsa på kråkorna nu...någon måste ju utnyttja licenserna som vi har fått på kråkorna.
Publicerat Mars 7, 200719 yr Sen är det tid för att snickra ihop en sån där skatfälla som du har Foxkiller...
Publicerat Mars 7, 200719 yr Sen är det tid för att snickra ihop en sån där skatfälla som du har Foxkiller... ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ....det hade jag glömt :- Skulle ju gå att börja åtla in den för kråkorna nu på våren.
Publicerat Mars 7, 200719 yr När jag vittjar näten slänger jag skräpfisken på isen.. så vid näten är det ofta kråkor.. nackdelen är att man kan bara skjuta en åt gången :- så jag ska lägga dit en fälla istället
Publicerat Mars 7, 200719 yr Kom att tänka på en sak... ni skriver alla om hur det är att jaga hare.. men ingen av er har skrivit om vad ni gör med haren efter att den blivit skjuten eller hur ni tillreder den för den delen... Själv så använder jag så mycket av köttet som möjligt, allt övrigt smått ( köttet kring revbenen och andra slamsor) går till hundarna köttet tycker jag blir bäst i gryta efter att ha puttrat några timmar inälvor och sånt går till fällorna.... Från i höstas: Jag hade nyss skjutit en hare när det kom en man promenerande på vägen där jag stod.. han pratade bara finska dessutom :- men vi diskuterade en stund och han frågade vad jag gör med haren... käkar upp den svarade jag... och sen frågade han en sak som jag inte förstod konversationen slutade där och han önskade mig lycka till i fortsatta jakter slog upp ordet när jag kom hem och kom fram till att han hade frågat om jag binder flugor av harhår men det gör jag ju inte... gör ni det?
Publicerat Mars 7, 200719 yr Var ute och skulle skjuta kråkor i morse. Dom flög dock för högt idag. Men en Tysk hoppade upp max tio meter ifrån mig. Jag har kollat spåren på markerna hemma och det verkar vara gott om hare här. det till trots att jag sett väldigt mycket räv-spår också. Vi har otroligt mycket sork i åkrarna nu så det mättar väl mer. Nåja, kul även om man inte fick skjuta.
Publicerat Mars 7, 200719 yr Kom att tänka på en sak... ni skriver alla om hur det är att jaga hare.. men ingen av er har skrivit om vad ni gör med haren efter att den blivit skjuten eller hur ni tillreder den för den delen...Själv så använder jag så mycket av köttet som möjligt, allt övrigt smått ( köttet kring revbenen och andra slamsor) går till hundarna köttet tycker jag blir bäst i gryta efter att ha puttrat några timmar inälvor och sånt går till fällorna.... Från i höstas: Jag hade nyss skjutit en hare när det kom en man promenerande på vägen där jag stod.. han pratade bara finska dessutom :- men vi diskuterade en stund och han frågade vad jag gör med haren... käkar upp den svarade jag... och sen frågade han en sak som jag inte förstod konversationen slutade där och han önskade mig lycka till i fortsatta jakter slog upp ordet när jag kom hem och kom fram till att han hade frågat om jag binder flugor av harhår men det gör jag ju inte... gör ni det? Äntligen tog nån upp detta ämne Jag gör som så att jag flår haren efter 45-50 dygnsgrader,sen skär jag numera ut ytterfilerna + dom där små fjuttarna till innanfilerer till rena kött bitar. (gör för övrigt lika med rådjur idag) Sen karvar jag ner stekarna till fin-fina köttbitar som jag bryner i stekgryta tillsammans med fileer tills dom får en fin stekyta. Puttrar dom sedan i ca.45 minuter i grytan under locket,för att sedan fiska upp dom och reda skyn med lite mjöl. Efter att såsen är klar lägger jag tebax köttbitarna och funderar på vilken typ av potatis jag skall göra..Hasselback,eller rårivna eller bara kokt. Till detta är det alltid Lingonsylt med kantarellsås,finns mycket god sådan att köpa på ICA som pulver. Fast såklart riktiga kantareller är alltid godast. Framdelen med bogar mal jag ner till harburgare,brukar blanda harkött lite hursom helst med annat som frysen har att erbjuda Hemligheten med att tillaga hare.....som förövrigt är det godaste köttet jämte ringduva är att man måste på ett mycket nogrannt sätt skära bort alla hinnor som haren har. Det säjs att haren har 7 hinnor,jag vet inte då jag inte räknat. Med med en filekniv skär man lätt bort alla hinnor på köttet,man lixom lägger kniven under alla hinnor och skär bort dom!! Det brukar ta ca. 10 minuter i anspråk att skära bort dessa,men det är det väl värt. Gör detta innan ni bryner haren så kommer ni finna att hare är mums-mums
Publicerat Mars 7, 200719 yr Kom att tänka på en sak... ni skriver alla om hur det är att jaga hare.. men ingen av er har skrivit om vad ni gör med haren efter att den blivit skjuten eller hur ni tillreder den för den delen...Själv så använder jag så mycket av köttet som möjligt, allt övrigt smått ( köttet kring revbenen och andra slamsor) går till hundarna köttet tycker jag blir bäst i gryta efter att ha puttrat några timmar inälvor och sånt går till fällorna.... Från i höstas: Jag hade nyss skjutit en hare när det kom en man promenerande på vägen där jag stod.. han pratade bara finska dessutom :- men vi diskuterade en stund och han frågade vad jag gör med haren... käkar upp den svarade jag... och sen frågade han en sak som jag inte förstod konversationen slutade där och han önskade mig lycka till i fortsatta jakter slog upp ordet när jag kom hem och kom fram till att han hade frågat om jag binder flugor av harhår men det gör jag ju inte... gör ni det? Det finns en fluga som heter eller kallas Lumme,den består av olivgrön kropp av konstmatriel typ ull.. Sen binder man hacklet /framdelen) av just harhår...Denna fluga, eller nymph skall föreställa just nattsländan i ett tidigt utvecklingstadium. Japp...Telgetoken brukade flugfiska osså,fast inte så mycket numera tyvärr...ungarna tar för mycket tid 8)
Publicerat Mars 8, 200719 yr Telgetok... vi har samma kokkonst enda skillnaden är att jag inte gör harburgare av framdelen kanske jag borde testa Du har också rätt i att det är lika gott som duva... duva i stället brukar jag panera och steka Så det finns en fluga som görs av harhår.. skoj träffar ofta den där mannen när jag jagar i det där området så jag kanske skulle fråga om han vill ha harhår... det kan ju vara så att han e flugfiskare
Publicerat Mars 8, 200719 yr Telgetok... vi har samma kokkonst enda skillnaden är att jag inte gör harburgare av framdelen kanske jag borde testa Du har också rätt i att det är lika gott som duva... duva i stället brukar jag panera och steka Så det finns en fluga som görs av harhår.. skoj träffar ofta den där mannen när jag jagar i det där området så jag kanske skulle fråga om han vill ha harhår... det kan ju vara så att han e flugfiskare Gör det ,då blir han nog glad Man brukar använda mest torkade öron,och då bruna sådana skär av öronen och lägg dom i salt.....
Publicerat Mars 8, 200719 yr Telge du karvar ner BAKLÅREN ??? En i mina ögon logisk fråga blir då. Var sitter FRAMLÅREN på ett djur ??? ??? ??? ;D
Publicerat Mars 8, 200719 yr Telge du karvar ner BAKLÅREN ??? En i mina ögon logisk fråga blir då. Var sitter FRAMLÅREN på ett djur ??? ??? ??? ;D eeh.... En annan sak man kan göra med haren är som min jaktkompis Uffe gör. Han torkar skinnet och klipper ut innersulor som han lägger i sina stövlar. Iofs håller dom inte så länge säjer han,men dock sköna att trampa på så länge dom håller
Publicerat Mars 8, 200719 yr Riktigt kul att läsa det ni skriver... "sulor till stövlarna" det låter spännande, måste prova vid tillfälle. Tänkte på en sak vi brukar göra med tassarna...vi brukar hugga av och spara dem. Efter lufttorkning kan man antingen hänga upp dem som dekoration i jaktboden eller ge dem till hunden. Det brukar vara mycket uppskattat godis för stövaren.
Publicerat Mars 10, 200719 yr det är riktigt kul att läsa vad alla "gammla rävar" gör med grejjerna! eftersom det inte kokar med rutin från min sida däremot flår jag från mitten och ut mot huvudet och baken, går betydligt fortare än bak - fram! jag måste prova harburgare däremot! lät ruskit gott! jag har bara ätit hargryta, men nu kom det ju ett antal tips på saker däremot måste jag säga att godaste köttet jag har ätit är järpe, lite jobbigt att man måste skjuta ett jävla gäng för att få ihop till en middag 8)
Publicerat Mars 11, 200719 yr Så här brukar vi laga till haren, detta räcker till 4-5 personer. Vid styckning skärs slaksidor bort och kroppen delas upp i bitar (bogar, rygg samt lår). Låt benen vara kvar. Bryn delarna i stekpanna så att ytan får färg. Salta köttet något, det behövs inga kryddor, köttet är smakrikt i sig själv. Lägg köttet i en gryta med lock (eller stekpanna med lock) se till att allt kommer med. Det måste vara vätska med i grytan, slå på vatten om det behövs. Det skall vara just så mycket värme att kokpunkten uppnås. Det får inte torrkoka, då blir köttet förstört. Det skall brisera (efterkoka) i 20-30 minuter, eller tills köttet släpper från benen. Ta ut grytan och låt köttet svalna. Rensa därefter köttet från benen. Skär det i lämpliga skivor/bitar och lägg upp det snyggt på ett fat. Sila spadet från grytan genom ett durkslag och gör en sås genom att tillsätta smält smör, vetemjöl samt grädde. Späde det med den vätska som finns i grytan tills rätt konsistens uppnås. Slå sås över köttet i samma fat, om det är mycket sås sparas en del i separat skål Värm köttet i ugn strax innan middagen, i 10 min på 200 grader. Koka potatis samt servera sallad och vinbärsgele till. Detta blir jättegott…
Publicerat Mars 24, 200719 yr jag hade tänkt bygga några hargolv och jag undrar var dom ska byggas någonstans ( till fältharar ) ska jag bygga dom i skogskanten eller i skogen eller kan man bygga dom långt ute på en stor åker ???. sen kanske ni har mera tips till hargolven juste jag har wn ganka stora sten som ligger mitt ute på en åker, ska jag slänga runt en massa med ris där så dom får skydd eller bygga ett hargov, problemet är bara att en stor flock kor tycker om att gå där vid stenarna och trampa och om jag bygger ett hargolv så garanterar jag att dom trampar sönder dom, så ska jag lägga dit en stor rishög istället ??? Har ni nå mera tips på SKYDD ÅT fältharen så skriv gärna om den !!! mvh nisse kanske någon bild på ett hargolv