Publicerat Januari 3, 200818 yr på söndag ska jag på en riktig harjakt på slätten utan för trelleborg
Publicerat Januari 3, 200818 yr på söndag ska jag på en riktig harjakt på slätten utan för trelleborg Riktig har jakt ????? Klapp eller stövare ? 8)
Publicerat Januari 3, 200818 yr det får bli klapp :( :( Fast ändå..skulle vara skitkul att få uppleva nån gång.. ;D
Publicerat Januari 3, 200818 yr jag tycker haren har minskat mycket i år jag ska på en om två veckor och där är inte så mycket som det var får några år sen föra året sköt vi 82 st men i år så tror jag att vi inte skjuter hälften
Publicerat Januari 4, 200818 yr Okila sätt att jaga hare, jaha........ Jag har varit i Tyskland och jagat på leriga åkrar ett antal gånger. Tänk er en stor åkerlapp med halvvisset majs. Massa folk (skyttar) går längs långsidorna och hundförarna skickar sina hundar (av alla det slag) in i såten. Ut sprättar harar, rådjur, fasaner etc i massor. Med en jäkla fart. Jag vill inte vara otacksam mot jaktkompisarna i Bayern, MEN ensam med stövare i tyst vit skog är oslagbart, tycker jag. Imöra.....
Publicerat Januari 7, 200818 yr Ut redan i mörkret på Trettondagens morgon. Det hade kommit 2 cm snö, 1+ grad, allt helt perfekt för en trevlig tur. Hann bara 100 m in i skogen då tiken tog spår under snön och drog iväg. Jag skyndade mig till första bästa passet och satte mig där. När upptaget kom på berget intill satt jag kvar och var ganska säker på att haren skulle förbi mig ''där den alltid kommer''. Men nix, jag packade ihop och tog mig till högsten där det finns ett älgpass. Hund och harspår kors och tvärs. Nu gick drevet nedanför i risig ungskog, jag skyndade mig dit (börjar likna Telges jakter). Den haren visste vad den gjorde, buktade i snåret 1,5 timme. Jag såg den 2 gånger men kom inte åt. Dagens behållning blev att jag var på nästan rätt ställe. Märkvärdigt ändå med dessa harbon. År efter år finns det hare där fast jag har plockat bort dom. De springer på nästan exakt på samma stigar, som förfäderna för 10-12 år sedan. Idag ska jag fråga om att få vara ledig 1 dag/vecka under januari......och det blir inte för att städa hemma (vilket iofs skulle behövas).
Publicerat Januari 7, 200818 yr Ut redan i mörkret på Trettondagens morgon. Det hade kommit 2 cm snö, 1+ grad, allt helt perfekt för en trevlig tur. Hann bara 100 m in i skogen då tiken tog spår under snön och drog iväg.Jag skyndade mig till första bästa passet och satte mig där. När upptaget kom på berget intill satt jag kvar och var ganska säker på att haren skulle förbi mig ''där den alltid kommer''. Men nix, jag packade ihop och tog mig till högsten där det finns ett älgpass. Hund och harspår kors och tvärs. Nu gick drevet nedanför i risig ungskog, jag skyndade mig dit (börjar likna Telges jakter). Den haren visste vad den gjorde, buktade i snåret 1,5 timme. Jag såg den 2 gånger men kom inte åt. Dagens behållning blev att jag var på nästan rätt ställe. Märkvärdigt ändå med dessa harbon. År efter år finns det hare där fast jag har plockat bort dom. De springer på nästan exakt på samma stigar, som förfäderna för 10-12 år sedan. Hehe..ser dej framför mej när du far fram i skogen ala. Telge ;D ;D ;D Och visst är det som du säjer med harbon osv.
Publicerat Januari 7, 200818 yr Telge, du som är en ÄKTA stövarjägare..........(ta åt dig........gör det) Jag började jaga hare med stövare 1987, det tog nog 5 år innan man var ganska säker på harpassen. Att lära sig harskogen. Jag hade jagat rå med tax, men det här var liksom annat. Lite hjälp fick jag av en gammal man, en älgjaktkamrat,(salig i minne) som i sin ungdom hade jagat hare med stövare. Han följde med mig med valpen och talade om var hararna brukade komma. Tro't eller ej, ställena gäller än. Det fanns en annan stövarjägare i byn, byns original (också hädangången), han var pensionär och jagade mest varje dag. Inte hade han hört talas om någon jakttidtabell på hare. Yes, denna gubbe, han sprang efter drevena, han och hans hund hade olaten att leta upp mig och min hund, när min hund drev hare. Det var inte så roligt, men ofta tänker jag på Manfred, som han hette, och hur han i 75-års ålder fortfarande kutade skogen runt efter hardrevet. Oftast sitter jag stilla och väntar, för de kommer, både hare och hund så småningom, men någon gång flyger fan i mig och då gör jag en Telge. Fenomenet har fått ett namn. Inget att tacka för............var så god.
Publicerat Januari 7, 200818 yr ;D ;D ;D Man kan göra en Runar har jag hört.. Och nu en Telge... ;D :-*
Publicerat Januari 7, 200818 yr Telge lugnar nog ner sig efter fyllda 50 till våren..........eller inte Vad ska han med en hund till förresten..???
Publicerat Januari 19, 200818 yr är väll här jag får proppa detta inlägg;) första viltet sköts för min hund idag:D En hare blidde de:D! får se om poletten trillar ner nu ordentligt:D:D:D Han hade även ståndskall på grävling . i ett stenskrammel!! Mycket lycklig husse:D