Publicerat Februari 25, 200719 yr Idag började dagen i moll men slutade i dur Idag den sista harjaktsdagen för min del,började inte bra,vi skulla jaga skogshare på min mark. Det hade snöat hela natten så att en "svensk" skulle rört sej verkade ej troligt. De som vet litet om harjakt på skogsharar vet att den "sitter" när det snöar. Så var det också,inte ett harspår fanns på skogen,bara gamla översnöade knappt synliga spår. Idag visade tiken sin goda sida,dvs.hon sökte upp mej i skogen via mina slag gång på gång för att kolla upp var jag befann mej. (Oftast gör hon det inte) ;D Jag pysslade med saker som att plocka in mårdfällor,skära upp lite mera ensilagebalar till hjortdjuren och sånt där. Tiken sökte på,men det fanns fan inga spår..Kanske därför hon sökte upp mej hela tiden. Nåja,man får vara glad för det lilla Vi var idag en tapper skara på 3 personer,jag Uffe,och Jocke. Vid en fika sa vi att vi skulle kolla av vägen som går genom marken och försöka att se nåt spår att släppa på,annars skulle vi som sista chans kolla av ett område där dom averkat skog,det brukar ju åka med lite Asp då oxå ;D Iväg med bilarna jo visst fanns där ett spår efter en Tysk,nere vid sommarstugeområdet,men det bar emot att släppa stövare mitt i ett sånt område,så vi tog vår sista chans,nämligen skogsaverkningen. YES ;D ;D :D Där fanns ett spår som såg lovande ut i alla fall...stövaren tog an spåret och det dröjde bara 5 minuter innan det var drev Klockan var nu elva få förmiddagen och jag sa över radion att haren kommer följa vägen dit o dit,så skjut bara så fort du har chansen ;D Nu var inte denna hare en vägkutare som dom andar brukar vara,japp..vi talar skogshare,svenskarna hos mej fattar inte normalt att dom är just skogsharar utan brukar bete sej som fältharar. (Dom för övrigt brukar bete sej som skogsharar) Konstigt det där ??? ;D Vad som nu hände var att haren buktade :D Haren sprang aldrig längs vägen utan bara korsade den en 4-5 ggr. Satan i gatan vilket drev det var,tiken höll god fart och blev aldrig efter,det var precis som man vill att harjakt skall vara Som vanligt orkade jag inte stå i pass,utan skuttade runt i skogen för att alltid vara i händelsens centrum. Jo,jag stod faktist still på ett pass i över en halvtimme,men sen orkade jag inte stå kvar längre ;D Jag lovar er..detta var mycket spännande,haren buktade fin-fint Jocke hade sjukt barn hemma så han sa adjö och åkte hem,tyckte jag hörde lite osande svordomar då han var tvungen att sätta sej i bilen ;D Ja...sen sköt Uffe en nästan helvit hare efter 2,5 timmars tapptfritt drev på MITT PASS !!!!! Där jag häckat i över en halvtimme.. :- Så klart att jag visade mitt missnöje mot honom att han snor pass...he he... Nejdå,lyckan var fullständig :D Grattis Uffe,och grattis min hund Jenta..idag var du duktig Ett mycket bra avslut på denna säsong Nu skall jag bunkra kråkammo och spöa Hipshot i kråkskytte
Publicerat Februari 25, 200719 yr Skoj! Min ena beagle håller ofta kontakt med mig också.. om han inte har något jätteintressant på gång och om han inte hittar mig så kommer han oftast ylande i mina fotspår Kul att ni fick skjuta en vit hare som avslutning! Här är det så mycket snö så min harsäsong är nog över... fast fram till 10:e mars får man ju ha ut hundarna.. blir då att släppa på räv bara
Publicerat Februari 25, 200719 yr Grattis till fin jakt Telgetok Du får ta och starta stövarn på jaktprov nu...och kanske Sm nästa
Publicerat Februari 25, 200719 yr Snyggt !! Speciellt roligt då det var sista dagen o det blev en god smak inför nästa säsong !!
Publicerat Februari 26, 200719 yr härliga tider brukar man säga här uppe en fråga bara. är det så ovanligt med skogshare där nere? låter helt sanslöst eftersom vi aldrig har skjutit eller sett en fälthare jag fick också upp en hare på benen idag trots samma förutsättningar, inga spår alls! man börjar bli bortskämd det är helt otroligt vad min har blivit säker på upptagen, tyvärr så är han fortfarande osäker när haren går i samma spår och kan inte behålla dom... kommer väl förhoippningsvis med rutinen jag får klara mig med 10-20 minuters drev än så länge jag måste berätta en lite rolig sak när jag och en kompis var ut med hans stövare! hans tik tog upp efter 1 timme ungefär (också en unghund), ganska långt ifrån oss. vi hörde henne inte men såga på skallindikatorn att hon skällde. jag var 100% säker på att haren skulle komma efter vägen där vi stod och passa men inte det. så efter ca 1½ timmes drev så gick vi mot drevet som klarnade upp och vi hörde henne bra! jag hittade (en) drevlöpa som jag ställde mig brevid, stod i 3-4 minuter och då kommer tiken drivande... -hmm, hur i hela h***vete kan jag ha missat haren ?? hon sprang förbi obrydd och skällande i drevlöpan. det var nåt som inte var rätt... så jag följde drevlöpan i ytterkant hela vägen till kompisen. nope, inget avhopp varken in eller ut som hon hade missat, träffade peder som stod på samma löpa bara en bit framför mig ca 100 meter. så jag följde drevlöpan 40-50 meter till mot där jag stått och där hade haren hoppat av när vi kom mest troligt. haren hade alltså gått i samma spår i 1½ timme bara runt och runt på kanske 2-4 hektar tills att den möjligtvis hört oss och hoppat av. Vi tog fast tiken och började gå mot utgångsläget där vi startade. jajjemän, då hade haren sprungit en lång bit efter vägen och hoppat av vid brasan. vissa dagar går allt som det ska! men inte den dagen så har alla jakter varit nu sen det har kommit mycket snö, inte riktigt lika extrem. men det är nästan så att haren har vägrat att byta spår.
Publicerat Februari 26, 200719 yr En sak är säker,man var aldrig vart haren har sin gång. Kul i alla falla att framstegen kommer mer o mer Det tråkiga är att när stövaren blir bra,så har man endast det ett par år,då den snart blir gammal :- Skogshare ja...här där jag bor jagar vi Fälthare till 80 %. Skogshare är lyx ;D Många säjer att skogshare är det enda rätta !! Dom kan torka sej nånnstans...alla harar är goda som så. Huvudsaken att man får bra drev ;D edit...Sättet en tysk eller svensk buktar brukar enligt hävd skilja sej.. Om detta kan man diskutera!!!! Noterbart är ändå att man söker dessa olika hararter i olika miljöer ;D Om detta kan vi diskutera mycket Måste sova nu...natti natt
Publicerat Februari 27, 200719 yr det är sant men jag har väl 9 år kvar med min om inte nåt drastiskt händer haha, så pass vilka drev går bäst då ? skogs eller fält ? eller ska man säga, vilken sort är lättare att hålla ?
Publicerat Februari 28, 200719 yr Är personligen av den åsikten att drev på fälthare går bättre och är betydligt lättare för hunden att driva. Detta såvitt haren inte tar vägar i kilometer tal. Tycker fältharen inte trixar alls på samma sätt som skogsharen o så har jag en tanke om att de har en starkare vittring än skogsharen. Men detta är ju bara vad jag själv tror. Jahapp, idag är det sista dagen denna säsong tillåtet att lufta strupen på stövaren ! Hela februari har gått åt helv..... ett fruktansvärt före med skarp skare mest hela tiden. Nu har det dock kommit lite nysnö som vi ska tillvara på o bege oss ut en sista gång.
Publicerat Februari 28, 200719 yr Kan tyvärr inte jaga,men jag får önska all lycka idag till dom som kan. Skitjakt på er
Publicerat Februari 28, 200719 yr jag kan tro att fältharen har en rakare gång än skogsharen. men ska ju inte säga nåt eftersom jakten på fält aldrig har förekommit
Publicerat Februari 28, 200719 yr Skall delge er mina ideer litet senare,rent av kanske redan ikväll,är lite stressad just nu
Publicerat Februari 28, 200719 yr Fälthare jagar man på klappjakt ;D och i Skåne. Då kan man skjuta 112 st på en dag, ibland inte alltid. Höra på en hund som skäller där blir inga harar. Ska man sen dessutom jaga fatt i hunden på kvällen så blir det ännu färre harar skjutna. Eller hur Telgetok ??? ;D ;D
Publicerat Februari 28, 200719 yr hördu, du var ingen jägare, utan en mördare haha! skoja bara! skjuter man för köttet så är det ju rätt onödigt att jaga hare, måste man ha ihjäl 112 st så är det ju hemskt, då är det ju lättare att skjuta en älg
Publicerat Mars 1, 200719 yr Var ju inte riktigt ensam om det. Det var en osannolik klappjakt den dagen. Jag har inte varit med om ngt liknande. Är en del år sedan nu och harstammen är absolut inte av den standarden idag, tyvärr.
Publicerat Mars 1, 200719 yr Först vill jag knäppa min forumvän amakulu på näsan,det som han beskriver är jakt enligt Skånsk sed,dvs.klappjakt på fälthare på marker där ingen stövare skulle funka,har ingenting med harjakt att göra. Det man sysslar med i Skåne vid klappjakterna,är just bara det. Dvs.klappjakt..... Har jakt med stövare handlar inte om att skjuta mängder av byten,det handlar snarare om en jaktform där jägare och dennes hund verkar i ett symbios för en naturlig upplevelse utöver det vanliga. Precis som fågelhundsägarna i fjällen eller ståndhundarna på fälten handlar detta inte om kött...utan mera om en specifik jaktlig upplevelse End of this and that ;D Skogshare eller "svensk" bor i skogen,den bor också på ett noga utvalt område som den stannar på kanske livet ut. Man kallar detta revir..den försvarar också sitt revir. Man brukar tala om att en skogshare bor på ett visst ställe. Ofta när man hittat en skogshare kan man släppa stövaren på samma ställe gång på gång..(dock ej FÖR ofta) då den i annat fall flyttar,men ett par till kanske 5 ggr brukar funka,speciellt om det är en hona. Det heter att skogsharen buktar på sitt hemområde,jo kanske den gör det,men är det ont om skogshare brukar detta hemområde i själva verket bli upp mot tusen hektar i alla fall där jag bor. (Södertälje) Det heter också att en skogshare aldrig kutar längs vägar ..bullshit säjer jag,dessa harar är värre än värst,har varit med om skogsharar som endast kutar vägar km. efter km. på vägar,så denna teori håller inte. Dock har skogsharen ett sätt att bukta som inte den andra har,nämligen om att OM den vill stanna kvar i sitt hemområde så kan den gärna ta sina egna löpor,båda fram och tillbaks. Att leta skogshare...ofta sitter den i björksly eller mossar,man lär sej se i skogen vart den sitter,ofta avslöjar också harskitarna vart den bor. Hittar man harskit i skogen vet man att det sitter en skogshare i närheten.. Lite svårt att förklara bara så här,men man ser lixom på naturen vart skogsharen brukar sitta. Att för hunden driva en skogshare brukar oftast vara lättare än sin kusin Tysk,varför jag anser det kommer jag på in senare. Men läs att skogsharen oftast vill vara i skogen..... Fälthare eler Tysk, "bor" inte,den finns där maten finns och flyttar ofta,man ser med lätthet på en ny mark för dagen vart dom sitter... Dom sitter oftast 50-100 meter ifrån maten... Läs gröngärde. Gärna det godaste,smakligaste det bara finns på marken. Ofta kan det sitta flera tyskar på ett mycket litet område,då det mera är maten som styr i stället för reviren. Tysken är inte heller så väderkänslig som svensken är,tysken verkar oftast vara uppe och knalla även om det är skitväder,fast även den har sina begränsningar,dock ej lika stora som svensken. Tex. Har det varit regn eller snö,söker jag inte svensk,utan jag söker tysk som är lättare att få upp ;D Drevet... Tysken buktar sällan i samma spår,man kan nog säja att den nästan aldrig gör det,i och med detta är den svårare att passa. Det går lixom inte att lista ut vart den kommer nästa gång som man kan göra med en svensk. Mycket ofta,men inte alltid,tar denna vägar,gärna då trafikerade bland bilar och annat skit som försvårar drevarbetet för hunden. Ofta blir det också mycket långa flyktvägar dessa gör,flera km. är ingen ovanlighet. Tror bestämt att det är så att jagar man tysk,måste man vara beredd att flytta sej betydligt mera i botaniken än när man jagar svensk. Visst..vägpass på tysk är givet,men kommer den här eller 5km längre bort ??? ??? Givetvis finns lokala avikelser där den ena beter sej som den andre eller vice verca.detta var mer generellt Personligen ser jag ingen av dessa arter mer eller bättre än nån annan,det är helt enkelt helt två olika arter som beter sej olika. Dom smakar precis lika om nån undrar... ;D
Publicerat Mars 2, 200719 yr Hej Harjägaren i Tälje ! ''Mina'' harar, bara skogsvarianten, bär sig åt hur som helst. Men varje individ brukar ha sina gångar. Jag har en som jag vet alltid springer till landsvägen, det gäller att inte jaga där på vardagar, då skolbussar och posten är i farten. En annan gömmer sig jämt i slutet i en stenskravel i bergssluttningen. Under stenen kanske ? slutdrivet för den gången är det i alla fall. Jag jagar på stora marker men har ändå bra koll på hararna, normal säsong brukar jag valla 15-20 olika individer. Och precis som du säger, sitter dom ofta inom en radie på ett par hundra meter, i värsta fall 50x50 meters ruta. Sövaren, nu när hon har blivit lite äldre har stenkoll på att hon har varit där förr, och letar haren där den bor. Just det här är jätteroligt, att VETA. Bästa Hälsningar i väntan på 1 september 2007
Publicerat Mars 4, 200719 yr Telgetok, det var en intressant beskrivning av skillnaderna mellan de olika arter av hare som vi har ! Jag har ingen erfarenhet av fältharen men väl av skogsharen. Lite kompletterande erfarenheter av skogsharen. Generellt kan sägas att den alltid kommer tillbaka till upptagsplatsen (förr eller senare) om hunden orkar hålla den "på benen" den tid som krävs. Även att den gärna springer i samma löpor, detta gäller speciellt om det är snö. Detta är ju bra för den som skall passa (bara att ställa sig på en drevlöpa) men medför att det blir svårare för hunden att hålla isär gamla och färska spår. Jag tycker mig ha märkt att unga harar buktar snävt och trångt, de kan gärna hålla sig på några hektar och ofta söka daglega, för att ligga och trycka. Detta kan medföra att det blir hackiga drev och svårt för hunden med snabba påstick och tapp efter en kort tid. Äldre harar har ofta större revir och kan dra iväg flera kilometer så att hundens skall försvinner utom hörhåll, då är det bra med en pejl med skallindikator. Det är individuellt hur dessa gammelharar beter sig men vissa individer följer vägar eller skoterspår i långa sträckor. Om den har en spårsäker hund efter sig så kommer den dock alltid tillbaka till upptaget. Där jägaren kanske står kvar på passet.
Publicerat Mars 4, 200719 yr okej, bra svar vem säger att "skogshare inte speringer på vägar" jag kan säga att det är oftare vägpass än skogspass här hemma. vi har nästan bara "standard pass" där haren kommer varenda gång, spelar ingen roll vilken individ det är, haren ska bara gå över där. Det är sagt förut, man vill ju ofta följa med drevet och sen efter det fråga sig själv varför i hela hellvete man inte stannade är man ute i grupp så är det ofta man tingar "standard passet" långt innan man far ut om det är bestämt jag har aldrig egentligen tänkt på det att dom har revir, men nu när ni säger det så är det ju så. man hittar hare på samma ställe år efter år, även om det är ett dåligt år så finns det alltid någon på dom "bra" ställena!
Publicerat Mars 5, 200719 yr Jag gillar jaga hare, och det gör min stövare också. :D Var är den idag ? Vilken av flyktvägarna tar den idag ? Barmark/snö olika beteenden. osv När jaktdagen är som bäst/värst står man där och vet inte om man ska stå kvar eller förflytta sig. När haren väl är på bena och drar i väg fort och långt står man där som våra förfäder en gång gjorde och försöker överlista djuret. Kanske den största tjusningen med harjakten. När det finns snö är det otroligt roligt att kolla vad haren gör. På ett vis känner jag mig som en utomstående betraktare, ''vad är det som pågår här ?'', en kontrollant. Den perfekta jaktformen, hör här: Lång jaktsäsong för hunden. Lång jaktsäsong, även för jägaren. Du kan börja när du är väldigt ung och hålla på med harjakten så länge du kan stå på bena och med kompisars hjälp även längre........ Fy f*****n vad jag längtar till skogen nu, perfekt före är det också idag. :-[
Publicerat Mars 6, 200719 yr Jag gillar jaga hare, och det gör min stövare också. :DVar är den idag ? Vilken av flyktvägarna tar den idag ? Barmark/snö olika beteenden. osv När jaktdagen är som bäst/värst står man där och vet inte om man ska stå kvar eller förflytta sig. När haren väl är på bena och drar i väg fort och långt står man där som våra förfäder en gång gjorde och försöker överlista djuret. Kanske den största tjusningen med harjakten. När det finns snö är det otroligt roligt att kolla vad haren gör. På ett vis känner jag mig som en utomstående betraktare, ''vad är det som pågår här ?'', en kontrollant. Den perfekta jaktformen, hör här: Lång jaktsäsong för hunden. Lång jaktsäsong, även för jägaren. Du kan börja när du är väldigt ung och hålla på med harjakten så länge du kan stå på bena och med kompisars hjälp även längre........ Fy f*****n vad jag längtar till skogen nu, perfekt före är det också idag. :-[ Japp ,,Har jakt är som shackspel,det är det som gör det roligt....
Publicerat Mars 6, 200719 yr okej, bra svar vem säger att "skogshare inte speringer på vägar" jag kan säga att det är oftare vägpass än skogspass här hemma. vi har nästan bara "standard pass" där haren kommer varenda gång, spelar ingen roll vilken individ det är, haren ska bara gå över där. Det är sagt förut, man vill ju ofta följa med drevet och sen efter det fråga sig själv varför i hela hellvete man inte stannade är man ute i grupp så är det ofta man tingar "standard passet" långt innan man far ut om det är bestämt jag har aldrig egentligen tänkt på det att dom har revir, men nu när ni säger det så är det ju så. man hittar hare på samma ställe år efter år, även om det är ett dåligt år så finns det alltid någon på dom "bra" ställena! Jag har fått för mej att ju fler harar,ju trängre revir= ju bättre buktar dom !!!!