Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Harjakt

Featured Replies

Publicerat

Har åkt moppe med stövarn ikväll igen,jag gör det så ofta jag kan och anser att jag inte sliter på hunden !!! Jag åker runt på marken där jag har lov att jaga hare,kanske jag ser över 400-600 hektar där jag far fram. Egentligen är det inte så svårt då marken är platt som en pannkaka med lite skogspartier här och där..

Nu till det som bekymrar mej...

Det finns inga harar !!!!!

rant.gif

• Svar 289
  • Visningar 31,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Lider av samma dillemma här.

Jag har sett ett par på marken i våras och i vintras.

Men inte det antalet som för ett par år sedan. :-[

Publicerat
Har åkt moppe med stövarn ikväll igen,jag gör det så ofta jag kan och anser att jag inte sliter på hunden !!! Jag åker runt på marken där jag har lov att jaga hare,kanske jag ser över 400-600 hektar där jag far fram. Egentligen är det inte så svårt då marken är platt som en pannkaka med lite skogspartier här och där..

Nu till det som bekymrar mej...

Det finns inga harar !!!!!

rant.gif

Jag har varit ute och kollat på kvällarna oxå och här kryllar det av hare nu...både skogs och fälthare,senast i gårkväll såg jag sex st på vägen.. då jag åkte ca 5 km efter en byaväg. ;)  Men det jag egentligen ville se på mina spaningar (rävar)...dom lyser ännu med sin frånvaro.  :(
Publicerat

hmm...rävar sej jag tyvärr censur) !! Men så många tror jag inte att dom är så att dom kunnat rensa så mycket bland hararna !!! Tror mera att det är nån sjukdom :-

Härom kvällen drev faktist Jenta räv i koppel.... bg)

Publicerat

Här ser det också lovande ut till hösten!  :) oj vad vi ska jaga...  ;D både hare och kanske räv  ;) har 3 räv/mårdhundsfällor som jag matar in.. och maten försvinner ur alla 3 ;) så gott som varje dag!

Publicerat

Har kanske upptäckt ett samband mellan lantbruket o hararna här i Skåne. I aug o sept sprutas många stubbåkrar med ett preparat som heter Round-Up. Efter att detta skett kan man hitta ett flertal döda harar på fälten. Vet inte om det har ett samband men vi är några som gjort likadana reflektioner ang. detta. Någon som vet? Giftförsäljare kanske ;D

Publicerat

Jo nu är det så hära,att gården har nya arrendatorer...hört att dessa sprutar jorden med nåt nytt dom inte använt förut !!! Förmodligen skiter dom högaktningsfullt om några harpaltar inte trivs eller rent av dör..

Säjer inte att det är detta som gör det ,men rävarna kan omöjligen ta alla harar !! Antingen är dom sjuka eller också gillar dom inte gräset längre pga.yttre faktorer.

I mitt fall skit,hur som helst

Publicerat
Jo nu är det så hära,att gården har nya arrendatorer...hört att dessa sprutar jorden med nåt nytt dom inte använt förut !!! Förmodligen skiter dom högaktningsfullt om några harpaltar inte trivs eller rent av dör..

Säjer inte att det är detta som gör det ,men rävarna kan omöjligen ta alla harar !! Antingen är dom sjuka eller också gillar dom inte gräset längre pga.yttre faktorer.

I mitt fall skit,hur som helst

Ja , gifter är väl aldrig bra såvida detb inte handlar om alkohol ;D Dom harar vi hittat sitter i legan som om dom sov. Ingen synbar yttre påverkan. Borde nog skicka in en till SVA nästa gång jag hittar en dylik hare. Trist är det hur som >:(
Publicerat

Måste ta upp det här i denna tråd,många tycks tro att harjakt är att sitta på sin ryggsäck och vänta på att en hare skall skutta förbi..Många tycks också tro att bara för att man jagar hare så sitter man bara o fikar och grillar korv..

Vet inte hur det är i norrland med all snö och endast svensk (skogs) harar att jaga,men här i sörmland med våra tyskar mestadels så drar hararna långt...mycket långt ibland och då gäller det att hänga på..

Att förflytta sej uppåt 2-5 km för en passkytt på en dag är ingen ovanlighet,sen skall vi komma ihåg att man skall tillbaka till ruta 1 osså ;D

En normal jaktdag med stövare i sörmland kan för hundföraren kanske bli promenader långt över milen ibland kanske uppåt 2.... tyvärr händer det att det blir längre än så,tur att man  har en förstående fru som fattar att man ibland är trött när man kommer hem.

Dock skall vi komma ihåg att det också finns härliga dagar då haren buktar snävt och snällt,fast dom dagarna är lätträknade tyvärr, i alla fall inom ett jaktår räknat ;D

Ville bara skriva detta då vissa tycks tro att harjakt är för latmaskar....

Rävjägare i all ära,riktiga harhundar kräver lika hårda män som ni vill göra gällande..haha !!!

Kom igen nu mina kära stövarvänner,varit för lite jaktdiskusioner nu på den senaste tiden.... :-*

Publicerat

Harjakt i Skåne innebär att man bär skjutna harar i en sådan mängd kilo att man storknar, Man har dessutom skånsk lera på stövlarna till en mängd av ca 10 kilo per stövel. Man går dessutopm flera km per dag iaf som hundförare. Rekordet för mig som harskytt+hundförare är 102 fältharar på en dag. OBS jag sköt inte alla. fick dock vara med o ta ur alla ;D

Publicerat
Harjakt i Skåne innebär att man bär skjutna harar i en sådan mängd kilo att man storknar, Man har dessutom skånsk lera på stövlarna till en mängd av ca 10 kilo per stövel. Man går dessutopm flera km per dag iaf som hundförare. Rekordet för mig som harskytt+hundförare är 102 fältharar på en dag. OBS jag sköt inte alla. fick dock vara med o ta ur alla ;D

Vet.... ;D Skånsk harjakt är inte i närheten av stövarjakt,speciellt inte i harfattiga områden..

Här gillar vi jakten som hunden,haren,solen,regnet besitter inte antalet skjutna harar..

Harjakten kan vara mycket social,dock tror jag numera att det krävs likasinnade för att förstå denna jakt form. Är nog precis likadant med rävstövarjägarna,tror faktist att även jag skulle platsa hos dom..tyvärr har jag inte dessa marker,annars skulle jag förmodligen även ha en rävstövare.

Men till saken hör att är man en harjägare....nä tvärtom är det faktist då harjägare inte retas i onödan..

Rävjägarna retar harjägarna..i alla fall på detta forum så jag retas tillbaka bg)

Fan vad det regnar nu!!! och glad är jag över det :D

Publicerat

Vet Telge. Resultatet är inte det viktigaste när man är hundförare. Skulle bara retas lite med dig. Fan skicka ner lite regn hit. Börjar bli f-n så torrt här. Marita klagar på att blommorna behöver vattnas. Har ingen lust till det ;D

Publicerat
Måste ta upp det här i denna tråd,många tycks tro att harjakt är att sitta på sin ryggsäck och vänta på att en hare skall skutta förbi..Många tycks också tro att bara för att man jagar hare så sitter man bara o fikar och grillar korv..

Vet inte hur det är i norrland med all snö och endast svensk (skogs) harar att jaga,men här i sörmland med våra tyskar mestadels så drar hararna långt...mycket långt ibland och då gäller det att hänga på..

Att förflytta sej uppåt 2-5 km för en passkytt på en dag är ingen ovanlighet,sen skall vi komma ihåg att man skall tillbaka till ruta 1 osså ;D

En normal jaktdag med stövare i sörmland kan för hundföraren kanske bli promenader långt över milen ibland kanske uppåt 2.... tyvärr händer det att det blir längre än så,tur att man  har en förstående fru som fattar att man ibland är trött när man kommer hem.

Dock skall vi komma ihåg att det också finns härliga dagar då haren buktar snävt och snällt,fast dom dagarna är lätträknade tyvärr, i alla fall inom ett jaktår räknat ;D

Ville bara skriva detta då vissa tycks tro att harjakt är för latmaskar....

Rävjägare i all ära,riktiga harhundar kräver lika hårda män som ni vill göra gällande..haha !!!

Kom igen nu mina kära stövarvänner,varit för lite jaktdiskusioner nu på den senaste tiden.... :-*

Så rätt så rätt... att skjuta en hare anses inte som någon stor bedrift av många... och det där med att bara grilla korv och kolla på klockan vet jag inte var det kommer ifrån  ??? jag känner då ingen som bara vill lyssna på ett drev... ibland kan man höra riktig nervärderande åsikter om harjakten... tur att man har ganska lång stubin, annars kunde man märka "idioterna" med ett blåöga eller näsbensbrott  ;D jag brukar tänka att det bara handlar om avundsjuka :) hur som helst.. själv så kommer jag jyst hem från ett hardrev  ;D hundarna smet ur hagen, en kom tillbaka på inkallning, men den andra var spårlöst försvunnen. Så jag tog den ena hunden i koppel och satte den i spåret efter den som var försvunnen  :) efter 10 minuters spårning så kom ett skall... och sen blev det fullt drev...  ;D bara att haka på, och snart blev det också fullt drev i kopplet... jag sprang allt vad jag orkade.. kvistar i ansiktet, dyngvått och myggor.. men jag kom ikapp  :D så nog fanns det kvar i minnet för båda hundarna hur man ska jaga  :D

Publicerat
Så rätt så rätt... att skjuta en hare anses inte som någon stor bedrift av många... och det där med att bara grilla korv och kolla på klockan vet jag inte var det kommer ifrån  ??? jag känner då ingen som bara vill lyssna på ett drev... ibland kan man höra riktig nervärderande åsikter om harjakten... tur att man har ganska lång stubin, annars kunde man märka "idioterna" med ett blåöga eller näsbensbrott  ;D jag brukar tänka att det bara handlar om avundsjuka :) hur som helst.. själv så kommer jag jyst hem från ett hardrev  ;D hundarna smet ur hagen, en kom tillbaka på inkallning, men den andra var spårlöst försvunnen. Så jag tog den ena hunden i koppel och satte den i spåret efter den som var försvunnen  :) efter 10 minuters spårning så kom ett skall... och sen blev det fullt drev...  ;D bara att haka på, och snart blev det också fullt drev i kopplet... jag sprang allt vad jag orkade.. kvistar i ansiktet, dyngvått och myggor.. men jag kom ikapp  :D så nog fanns det kvar i minnet för båda hundarna hur man ska jaga  :D

Kul...vad är det ? 2,5 månader kvar innan vi öppnar denna tråd på allvar bg)

Publicerat
Kul...vad är det ? 2,5 månader kvar innan vi öppnar denna tråd på allvar bg)

Hoppas att det är kortare  :) men tiden går fort... så man får nog lägga sig i startgropen snart  :D

Publicerat

Jag f?r f?rs?ka vattna blommor, st?da p? g?rden, st?da inne osv osv.....i v?ntan p? harjakten. Har pratat med chefen om att f? vara ledig onsdagar till h?sten. D? blir det iaf 3 harjaktdagar per vecka.

M?rkligt s? man kan l?ngta efter att f? vara i skogen med hunden.......men jag har sett, m? ni tro, att jag inte ?r ensam. V?ren ?r i alla fall v?ck, 21/8 n?rmar sig.

Publicerat
Jag f?r f?rs?ka vattna blommor, st?da p? g?rden, st?da inne osv osv.....i v?ntan p? harjakten. Har pratat med chefen om att f? vara ledig onsdagar till h?sten. D? blir det iaf 3 harjaktdagar per vecka.

M?rkligt s? man kan l?ngta efter att f? vara i skogen med hunden.......men jag har sett, m? ni tro, att jag inte ?r ensam. V?ren ?r i alla fall v?ck, 21/8 n?rmar sig.

Låter som du har abstinens banned)

Publicerat
Låter som du har abstinens banned)
Nästan lika obegripligt som det Foffe skrev härom natten ;D
Publicerat
Nästan lika obegripligt som det Foffe skrev härom natten ;D

Bara nästan  ;D

Publicerat

Jag had english på som language. Thats varfor det blev nearly unreadable.

Harjaktslängtan kvarstår dock, och abstinensen är svår. Ska döva den lite ikväll med något flytande gott. Ej flytande blått,  även om jag gillar porslin..........

• 2 months later...
Publicerat

Det var ju här vi skulle vara, harjägare. Nu så.

Jag har en hel kull hemma på berget, men jag gillar inte att jaga dom, så det får bli i ''storskogen'' jag släpper hunden nästa gång.

Det ser ut och bli alldeles för varmt en vecka framåt, men någon träning går nog att klämma in sent

på kvällarna. Annars får jag väl nöja mig med råbockssittning och jakt på hindar och kalvar så länge.

Ja hör att en del skriker..........men harjakten är NR ETT........

Publicerat

Idag blev det första träningspasset efter hare för denna säsong!!

Jag jagar med en beagletik vid namn Bea som är 2 år nu. Har lyckats skjuta två harar för henne och jag hoppas på flera under denna säsong  :D

Idag gjorde jag premiärsläppet för denna säsong på min jaktmark belägen utanför Säter i Dalarna. Hartillgången verkar vara god denna säsong. Jag har lyckats sett lite hare på markerna under sommaren så jag är hoppfull så här inför harjakten..

Släppte alltså för första gången idag och man kunde inte ta miste på jaktlusten och glädjen som lyste i ögonen på Bea denna dag när kopplet ströks  :) 

Var ute i skogen tidigt, 05.30 närmare bestämt då det fortfarande var "kyligt" så där efter nattens dimmor.. Bea försvinner iväg in i en tallgallring och jag traskar iväg längs en skogsbilväg. Stannar och pejlar av och ser att hon fortfarande befinner sig inne i tallgallringen.. Efter några minuter kommer hon som en kanon för att kolla läget, men lika snabbt är hon borta igen  ;D

Jag beger mig in i en äldre granskog och sätter mig på säcken och njuter lite  ;D ;)

Efter några minuter hör jag att Bea börjar väcka inte allt för långt ifrån mig. Väckskallen och sedan upptaget som kommer efter några sekunder gör att det går ett rus genom kroppen.. Detta har man väntat länge på att höra  :)

Drevet går snabbt genom grovskogen och iväg söderut mot en myrhals, jag går upp på vägen igen och provar den nyinköpta pejlen. Den funkar som den ska och den gröna skallampan blinkar som aldrig förr  :);)

Efter en stund blir det en kortare tappt men sedan är Bea igång igen. Efter ca 10 minuters drev blir det tvärtyst och efter ca 10 minuters väntan kommer Bea tillbaka. Denna gång blev det dötappt nästan direkt men det var roligt att hon lyckades hitta på och resa en hare under "premiärsläppet"..

Jakten går vidare och hon har sökturer på 15-20 min.

Jag avslutar jakten innan solen hinner stiga alltför högt då denna gör det omöjligt att fortsätta då det blir alldeles för varmt längre fram på förmiddagarna..

Mvh

Publicerat

Trevligt, trevligt ;D

Publicerat

Tänkte berätta om dagens och gårdagens har jakt ;D

Eländet började igår kväll..bygger förråd så jag hinner inte släppa som jag vill !!!

Nåväl,igår kväll skulle jag släppa,fram mej pejlen ut lådan..funka inte !!! Helvete !! den som gick så bra när jag i vintras la den där..testade lite olika batterier..stendöd.. Frågade ungarna om dom rört,,ånej sa dom..till saken hör att dom aldrig skulle erkänna om dom tappat den i golvet,,antar att dom tror att det inte skulle märkas !!!

Åkte i alla fall ut på marken utan pejl, och dom som känner min hund vet att det är lika med rysk roulette,att ropa hem min jycke går oftast inte :-[

Efter en timme utan upptag men en hund som rullat sej i nåt illaluktande obegripligt blev det i alla fall lite lydnads dressyr i skogen..i form av gå fot utan koppel..ibland hjälper varmt väder till då jyckarna blir lite loja ;D

Jahapp ja,,åkte till en granne och lånade hans pelj nu i eftermiddag !! släppte vid 19.00 och det blev upptag direkt ;D

Tyckte bara att drevet buktade väl snävt och beslöt mej för att kolla in det ... Hundfan hade då träat grannens katt !!!!!! Och jag som precis innan ringt en kompis som nu jagar fågel i Ångermanland och låtit honom lyssna på drevet i telefonen !!! :-[

Ja ..sen tog hon upp en hare,men som vanligt denna tid på året så vart det inget att skryta om..dock kul att vara igång igen. Stövaren ligger och snarkar belåtet nu i vart fall ;D

Publicerat

Håller med att det är skönt att det är igång igen!!  :D