Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Harjakt

Featured Replies

Publicerat
Dom toktrycker så hårt nu dom små liven, både på legan och på dreven är det många trycktappter. Någon riktig jakt tycks det aldrig bli. Dålig hund  ::)

Nej skämt åsido, något tryck på hardreven var det länge sedan jag hörde  :-

Så är det nog här också för harjägarna...har hört ett x-antal harhundar som jagat den senaste tiden och det är mest tappt...det går en stund och sen tappt. :- Dåliga hundar  ???...eller dåligt väder  ;)...svårt att säga eller avgöra. ;)
  • Svar 289
  • Visningar 30,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag har inte jagat med min hund på 3 veckor nu,(löpt) men nu är det dags igen :D så nu får vi se om det är dåliga hundar eller väder ;D

Fast det klart jag har inga helvita :'(

Publicerat
Helt klart har dom det inte lätt nu dom vita....en kompis till mig fick upp en vitskogshare med sin hund i helgen som duvhöken tog framför näsan på hunden. >:(

Så hände det för en kompis här också. När haren kom ut på vägen kom en duvhök och vips var haren borta.  :-

Duvhökar har ju, tycker jag i allmänhet, en tendens att följa drivande hundar... säkert för att haren syns så bra ovanifrån när den ständigt är på benen. Och det är ofta den tar haren då vid något lämpligt tillfälle. Har hört det otaliga gånger när någon berättat att duvhöken tog haren. Och speciellt nu när det är barmark med vita harar.

Att dreven inte går fullt så bra stämmer, men att det bara är tappter vet jag då inte. Fast jag har sett flera gånger iår när haren har börjat trycka fast det är fullt drev.  :- Så de är nog säkert medvetna om faran att röra sig när man syns så bra.

Publicerat
Så är det nog här också för harjägarna...har hört ett x-antal harhundar som jagat den senaste tiden och det är mest tappt...det går en stund och sen tappt. :- Dåliga hundar  ???...eller dåligt väder  ;)...svårt att säga eller avgöra. ;)

Man får släppa på räv vid åteln istället  8) ;D ;)

Publicerat
Så hände det för en kompis här också. När haren kom ut på vägen kom en duvhök och vips var haren borta.  :-

Duvhökar har ju, tycker jag i allmänhet, en tendens att följa drivande hundar... säkert för att haren syns så bra ovanifrån när den ständigt är på benen. Och det är ofta den tar haren då vid något lämpligt tillfälle. Har hört det otaliga gånger när någon berättat att duvhöken tog haren. Och speciellt nu när det är barmark med vita harar.

Att dreven inte går fullt så bra stämmer, men att det bara är tappter vet jag då inte. Fast jag har sett flera gånger iår när haren har börjat trycka fast det är fullt drev.  :- Så de är nog säkert medvetna om faran att röra sig när man syns så bra.

det är nog sant det ni skriver.. har ni inge snö längre ner ? eller bara is ? om isen har frusit på sjöar och bäckar så kan det ju ofta bli totaltappt eller knackiga drev.

Publicerat
det är nog sant det ni skriver.. har ni inge snö längre ner ? eller bara is ? om isen har frusit på sjöar och bäckar så kan det ju ofta bli totaltappt eller knackiga drev.

Längre ner? på andra sidan viken ska det vara  ;)  :D jo.. isföre och lite snö ställer nog till det. Och det kan bli totaltappt eller knackigt... med betoning på KAN  :) en bra harhund håller nog igång dreven... iaf här omkring är det sällan en bra harhund får totaltappt  ??? vad det beror på då vet jag inte, men oftast slutar dreven med att vi kopplar eller skjuter haren. Oavsett hur föret är  :)

Publicerat

haha :P inte för en erfaren hund ska det göra nån skillnad om det är snö, men is ställer ofta till det t.o.m för dom.. du skrev ju att dreven har varit knackiga så då tänkte att is på bäckar och sjöar kan ha med det att göra, men inte att dom söker lega under drevet, det gör dom alltid när det är barmark och vita harar, och det är som du säger tror jag med att dom är medvetna om faran :) men att dreven ska gå knackigt pågrund av det, det tror jag inte på :)

Publicerat
haha :P inte för en erfaren hund ska det göra nån skillnad om det är snö, men is ställer ofta till det t.o.m för dom.. du skrev ju att dreven har varit knackiga så då tänkte att is på bäckar och sjöar kan ha med det att göra, men inte att dom söker lega under drevet, det gör dom alltid när det är barmark och vita harar, och det är som du säger tror jag med att dom är medvetna om faran :) men att dreven ska gå knackigt pågrund av det, det tror jag inte på :)

Jag har valpar, så det går väl lite knackigt oavsett före än sålänge  :D men när jag har jagat med kompisar som har erfarna stövare så måste jag säga att is inte spelar någon stor roll... vi har ju skärgård här... så jag är väl bekant med isföre  :D iofs så har jag aldrig jagat i något före då det bara varit is... det finns nog alltid lite snö. Vägar däremot är ett jävelskap för mina unghundar! när det går ut på väg blir det ofta stopp  :-

Publicerat

Vägar är alltid elände,som jag ser det kan man välja på två saker..

1. Låta hunden lära sej driva på vägar med risken att den blir överkörd..

2. Plocka bort hunden från vägen, som i sin tur gör att hunden aldrig lär sej driva på vägar..

Så ser det ut i alla fall i Södermanland och Stockholms län. Och har en bil passerat över harlöpan med sina avgaser så verkar det kört i vart fall som helst 8)

Publicerat

Angående vägar !

Har man för avsikt att i dagens läge gå prov med hunden så bör den kunna driva väg. Finns så tusan av dem o haren tar ju gärna vägen. Så klarar hunden inte att driva väg så för att få till ett bra resultat så bör man ha en jävlades tur om inte drevdjuret söker sig till väg.

Publicerat
Angående vägar !

Har man för avsikt att i dagens läge gå prov med hunden så bör den kunna driva väg. Finns så tusan av dem o haren tar ju gärna vägen. Så klarar hunden inte att driva väg så för att få till ett bra resultat så bör man ha en jävlades tur om inte drevdjuret söker sig till väg.

Instämmer,det är därför jag bara jagar med mina hundar,ja inte direkt därför men tävlandet har längre ingen betydelse för mej.

Jag anser att där jag jagar så är chanserna att hunden blir överkörd så pass stora så jag inte längre tycker det är spec.kul.

Vet att det finns folk som nonchalerar riskerna,det slutar alltid på samma sätt tyvärr.....

Var med på ett taxprov en gång,hunden hade drivit till en etta,men det saknades ett par ynka få minuter till första priset i fråga om tid,så provet fortsatte..... ett par minuter senare var taxen stendöd,då den blev överkörd av en bil. Föraren till bilen stannade inte ens,kul typ......... rip.gif

Publicerat
Angående vägar !

Jo, så tror jag också... och vi har mycket skogsbilvägar här, som haren gärna springer på. Så jag skulle säga att det är mer regel än undantag att haren springer på vägen. Det blir nog nästan vid varenda harjakt som haren förr eller senare ska ut på vägen. Vi passar alltid på vägar också.  :) Det är mycket sällan som vi passar i skogen. Har man jagat på samma område några gånger förr så vet man var på vägen haren kommer och då är det lätt..  :)

Men... att driva haren på vägen tycker jag mina hundar inte har något problem med... men sen när haren gör ett 3-4 meters jätteskutt över diket och in i skogen... då blir det problem  :- fast som sagt, de är ju bara valpar ännu.

Publicerat

Ni får bara inte missförstå mej,mina hundar jagar på vägar också,men när det kommer en bil varannan minut är det inte kul längre, eller till och med ännu oftare... :'(  speciellt om det är en 70 eller 90 väg.....

Har man vägar där det kommer en bil i kvarten,låter jag hunden driva på....

Publicerat
Ni får bara inte missförstå mej,mina hundar jagar på vägar också,men när det kommer en bil varannan minut är det inte kul längre, eller till och med ännu oftare... :'(  speciellt om det är en 70 eller 90 väg.....

Har man vägar där det kommer en bil i kvarten,låter jag hunden driva på....

Nä om det är tät trafik skulle jag låta bli att släppa också. Eller välja en annan mark.  :)

Publicerat

självklart att man passar sig för "storvägar". men skogsbilvägar är det ju överallt, man kommer aldrig undan det. för mig spelar det ingenroll på skogsbilvägar :) men däremot så jagar jag aldrig i närheten av större vägar där det finns risk att hunden blir överkörd, då kan jag likaväl skita i ett färskt harspår och fara in till skogen och bara sitta om det är ödet, man har väl förmodligen ohaft 10 år tillsammans så.. :)

det är nog få som passar på hare i skogen, dom flesta ställer nog sig på ett generalpass som i flesta fall är på en väg  ;D och

bara för att få det sagt, min hund har problem även i skogen :P konstigt va ? hehe! 5:öringen har just börjat trilla ner i huvet så nästa år får jag nog mitt första härliga drev :) 40 min rekord hitills och det var nog härligt från en 8 mån gammal rackare! nöjd  ;)

blir det nå jakt för er i helgen då ?

Publicerat

Japp,änligen har tiken löpt klart,så nu blir det jakt igen ;D

Men det finns nya faror som lurar...isarna..har hört att det skall bli minus i morgon+ snöglopp,det betyder 5 mm is med snö på skogssjöarna...

Det här med vägar,såklart att man försöker hålla sej från vägar,man är väl inte dum heller.. Men den stövaren jag har nu behöver minst 1000 ha att jaga och söka på,det är lite svårt att hitta lämpliga marker åt henne där jag bor.

Hemma marken är ca.1000 ha och den jag arrenderar är ca.800 ha,800 ha marken är ren skogsmark med marker runt ikring som kanske blir uppåt 5000 ha. Dessa marker har asfalterade vägar insprängda  i sej ,där det oftast är 70 vägar inom detta område.

Oftast kör inte bilarna i 70 utan betydligt fortare om väglaget tillåter,detta gör att om man som jag har en stövare som vill klara sej på egen hand lätt använder både den egna och grannarnas marker som lekruta ;D Jag vill helt enkelt inte att stövaren skall bli bra på vägar när man bor som jag,bättre att dom tappar på väg och söker vidare efter nya slag i skogen i stället.

I000 ha marken är egentigen precis det samma,egentligen är inte marken så stor men många gårdar jagar tillsammans så arealen blir det samma ändå ;D På ena sidan har vi motorvägen :'(,var och kollade härom dagen..fy satan vilka hål det är under viltstängslet.....När jag började jaga här så buktade hararna fin.fint,nu gör dom inte det längre :-. Då gick det precis som ni säjer runt i partier o sedan ut på småvägar där max en bil kom varannan timme !!!

Så är det inte längre,dom vill ut åt motorvägen numera eller en annan livsfarlig väg där bilar kommer vart 15 sekund !!! i 90 knyck !!!

Fan vet vad jag skall göra.. ???

Men det skall ni veta,jag är är turlig som har så pass stora marker som jag har där jag bor,det är få förunnat...

Oftast är marker i denna region endast 200-500 ha och då brukar det vara minst 2 farliga vägar + ett tåg som skär mitt i marken.

Stockholmsområdet är stöt och kortdrivares förlovande land,det kryllar av vilt men vägar är nära... Speciellt om man har en stövare som vill jaga...

Puss ,mina vänner

Publicerat

haha :) din tik verkar vara vid i söket om du behöver så stora marker :P du måste ofta ha hare på benen :) du verkar ju i övrigt ha fina marker på en del ställen och det är ju bra :)

det lär ju ruskit fint med 800 ha med bara skog, det tror jag inte ens vi har här uppe, knappt iaf :P det finns :) men upp mot arvidsjaur och så där är det så fina marker att man tror inte sina ögon! bara skogsland och otroligt mkt hare! det är ju ingen som jagar där uppe.. dom har ingen som helst tradition när det gäller harjakt med drivande hund  ??? jag har ju lite marker där som vi brukar jaga fågel på, det är helt underbart :)

lycka till med jakten då :) för min del blir det fågeljakt, det är för mkt skare ute och jag måste vara rädd om tassarna på grabben :)

Publicerat

Husse..kom nu då,vi skall jaga,skynda, skynda......

post-1038-1168690085_thumb.jpg

Publicerat

Hade mycket bra jakt idag på en blåhare,skulle en domare varit med idag tror jag i alla fall att det lätt skulle blivit ett första pris. Jag såg haren endast en gång,men jäklar vilket tryck det var på den  Tyvärr gick den ur hörhåll ett par ggr,men på skallindikatorn var det fullt ös även då 

Upptaget kom vid ca.10.00 och jag kopplade 14.15,stövaren var inte ens trött  även fast hon är lite överviktig nu. Tyvärr drunknade en jycke idag på en av mina marker,det var brandkåren som plockade upp hunden. Lider med ägaren.....Fan ,isarna är farliga nu här i Stockholm/Södertälje trakten

Publicerat

Shit Telgetok!  ;D Gläds med dig och din dag  ;D Men lider med hundägaren som blev av med hunden  :'( Var det en stövare också?

//Roggman66

Publicerat

Nä.det var en rådjurshund,jag var inte där,jag jagade på militärområdets Ing 1,s gamla marker idag

Publicerat

jag hade också drev idag :) riktigt nära att jag fick skjuta första haren från grabben men inte det :)

efter ett snabbt upptag, endast 20 min så började drevet lite knackit men hade sina toppar. han kom tillbaka efter ca 2 timmars arbete (inte drev under hela den tiden kan jag lova) :) men en nöjd ägare var det iaf som väntade på haren. imorron blir det nog att fara tillbaka till samma ställe och se hur det ska gå :)

Publicerat
Hade mycket bra jakt idag på en blåhare,skulle en domare varit med idag tror jag i alla fall att det lätt skulle blivit ett första pris. Jag såg haren endast en gång,men jäklar vilket tryck det var på den  Tyvärr gick den ur hörhåll ett par ggr,men på skallindikatorn var det fullt ös även då 

Upptaget kom vid ca.10.00 och jag kopplade 14.15,stövaren var inte ens trött  även fast hon är lite överviktig nu. Tyvärr drunknade en jycke idag på en av mina marker,det var brandkåren som plockade upp hunden. Lider med ägaren.....Fan ,isarna är farliga nu här i Stockholm/Södertälje trakten

Jag fattar inte hur man kan jaga en hare i över 6 timmar. Dessutom skjuter man den inte.Jäkligt trist med den hunden som drunknade. Isar är förrädiska. Åkte bort ifrån ett gods jag apporterade på pga. att jag inte skickade ut min hund på en is för att köra upp några stackars änder.
Publicerat

Hade bra jakt idag,även om drevet var hackigt stundtals,en lustig händelse blev slutet på denna jaktdag då tiken tog sin första hare. Polarn hade skammat drevharen på ett fält,så haren satte sej ner mitt på det..(stackars hare) Vi omringade fältet så gott det gick, (vi var inte så många) och väntade in hunden som var långt efter och hade tappt inne bland hästar i en hage.

Haren såg ut att inte må så bra,profilen på den stackaren blev lägre och lägre,nåja..hunden skallar fram till haren och denne reser sej upp ur legan endast 1 meter framför hunden,jäklar vad det gick!!!! Först tog haren mark sen knappade jycken in för att ta haren,tiken har aldrig tagit hare förut så det här var den första. Tydligen blev hon så upphetsad att hon inte ville lämna ifrån sej haren som ni ser på bilden. Tyvärr är hon helt klart orutinerad på detta så hon sargade haren onödigt mycket,,men shit happends..

post-1038-1169997585_thumb.jpg

post-50-1169997585_thumb.jpg

Publicerat
Hade bra jakt idag,även om drevet var hackigt stundtals,en lustig händelse blev slutet på denna jaktdag då tiken tog sin första hare. Polarn hade skammat drevharen på ett fält,så haren satte sej ner mitt på det..(stackars hare) Vi omringade fältet så gott det gick, (vi var inte så många) och väntade in hunden som var långt efter och hade tappt inne bland hästar i en hage.

Haren såg ut att inte må så bra,profilen på den stackaren blev lägre och lägre,nåja..hunden skallar fram till haren och denne reser sej upp ur legan endast 1 meter framför hunden,jäklar vad det gick!!!! Först tog haren mark sen knappade jycken in för att ta haren,tiken har aldrig tagit hare förut så det här var den första. Tydligen blev hon så upphetsad att hon inte ville lämna ifrån sej haren som ni ser på bilden. Tyvärr är hon helt klart orutinerad på detta så hon sargade haren onödigt mycket,,men shit happends..

Bra med hundar som tar haren ifall den är skadskjuten  :) sen finns det ju positivt och negativt med det också... har varit med om jakter när hunden har sprungit ikapp en skammad hare och sen gömt den  :- icke så kul... har också varit med när hunden har tagit haren och sen bara lämnat den  :- svår att hitta då... men huvudsaken är ju att haren är död och inte behöver lida.

Min förra beagle, hans 2:a hare var en ganska kul upplevelse. Haren kom, jag sköt men det var lite snårigt så haren for vidare. Hunden kom och jag hörde hur haren skrek  :- hunden tog den alltså  :) men det var jäkligt tät ungskog... inget man gärna går i... dessutom ingen snö så det var inga spår att följa. Men det som var kul var att hunden kom till mig och sen visade han mig till haren. Då var nog hunden stolt när jag kom fram!  :D fast jag var nog stoltast...