Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Harjakt

Featured Replies

Publicerat

Imorgon............imorgon...........klockan på ringning 5, slänger ihop lite kaffe i termos, hämtar hunden, kör ut i skogen.

Det verkar bli fint väder både imorgon och på söndag, högtryck,  och då har jag lite frost och kallt på morgonen, precis som det ska vara.

Det blir fort varmt, så det kan inte bli mer än några timmar. Dessutom ringer Telgetoks ord om mjölk i harjuver i öronen. Jag har inte brådis att skjuta haren,  det finns några kvar i frysen. Det kan vänta, huvudsaken att hunden OCH JAG kommer ut.

• Svar 289
  • Visningar 31,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Imorgon............imorgon...........klockan på ringning 5, slänger ihop lite kaffe i termos, hämtar hunden, kör ut i skogen.

Det verkar bli fint väder både imorgon och på söndag, högtryck,  och då har jag lite frost och kallt på morgonen, precis som det ska vara.

Det blir fort varmt, så det kan inte bli mer än några timmar. Dessutom ringer Telgetoks ord om mjölk i harjuver i öronen. Jag har inte brådis att skjuta haren,  det finns några kvar i frysen. Det kan vänta, huvudsaken att hunden OCH JAG kommer ut.

skit jakt på dej i morgon då!... hoppas du och hunden får en trevlig morgon!... ger mej troligen ut i natt osså!. för att vakan upp med djur å skog!...  :D

Mvh

Publicerat

Jajamensan,pejlen är nu lagad,även här skall det jagas ;D Kommer ta med mej vapen då man kanske ser en räv..hare väntar jag med att skjuta i två veckor till.

Skitjakt alla :D

Publicerat

Ja, det är nära nu  :) :) :)

Publicerat

Telge.....hello

Vadå pejl ?

Med risk att bli utfryst erkänner jag nu, att jag aldrig har haft pejl på stövaren (eller taxarna) och inte kommer jag att skaffa någon i framtiden heller. Folk tjatar på mig, familjen,

jaktkamraterna och andra förståsigpåare, ''skaffa en''. Nix. Behövs inte.

Jag vet på ett ungefär var hunden finns, det räcker. Hon kommer när hon kommer på min signal från en tomhylsa 30-06. När HON har jagat klart. Och när hon kommer, hörs det på långt håll, hon svarar på min signal, ylar och skriker tills matte är i synhåll.

Ha det bra på harjakten, killar.

Publicerat

Ai, fan ! Det där är så det ursprungligen var mellan hund o ägare. På nåt sätt ser jag upp mot sådana som dig som går liksom mot strömmen med diverse rackerier som skall hängas på hunden. Med pejlar tror jag att många använder sig av dem fel. Egenskaper som egentligen borde finnas försvinner o då de verkligen behövs (tex pejlen sönder) så är man i blåsten ....

Har en bekant som endast på senare år av stövarens liv lånade pejl. Men största delen av den hundens liv o alla andra hundars liv han haft gick han utan pejl. Så gott som aldrig problem, han visste oftast var hunden befann sig och hunden var så gott som alltid med hem då dagen avslutades.

Publicerat
Telge.....hello

Vadå pejl ?

Med risk att bli utfryst erkänner jag nu, att jag aldrig har haft pejl på stövaren (eller taxarna) och inte kommer jag att skaffa någon i framtiden heller. Folk tjatar på mig, familjen,

jaktkamraterna och andra förståsigpåare, ''skaffa en''. Nix. Behövs inte.

Jag vet på ett ungefär var hunden finns, det räcker. Hon kommer när hon kommer på min signal från en tomhylsa 30-06. När HON har jagat klart. Och när hon kommer, hörs det på långt håll, hon svarar på min signal, ylar och skriker tills matte är i synhåll.

Ha det bra på harjakten, killar.

ORD!

Publicerat

Ellie,min förra stövare hade ingen pejl på sej,hundarna som fanns i familjen innan hade heller inga pejlar.

Den hund jag nu har går inte att släppa utan pejl,då hunden snarare drar iväg när jag blåser efter den :(

Jag har en sk.jaktidiot,du skall veta att jag struntat i hunden och knallat hem,detta har endast resulterat i att hunden fortsätter driva om nätterna. På grund av trafik och såna saker måste jag ha koll på var hunden driver...

Alla andra stövare i familjen har kunnat kallats hem via ett jakthorn som gått i arv i familjen,dvs.jag äger det nu ;D Som exempel kan jag nämna att den förra hunden jag hade kunde jag blåsa in på fullt drev,den här jag har nu snarare sticker iväg ännu längre bort från mej då jag kallar in den !! Därför tillämpar jag numera en annan metod...pejla in idioten för att sedan genskjuta.....Detta gör att jag får massor av motion,alltid nåt positivt ändå ;D

Har disskuterat detta med hunddressörer,jaktkompisar samt många fler,ingen har nåt bra recept att dela med sej då hunden är lite av en skenhelig typ som vet exakt hur många meter det är mellan oss i skogen.

Att för mej prova ropa på hundra meter när hunden jagat ett tag resulterar endast i att tokfan tokrusar så långt ifrån mej det bara går..även om hunden just då inte har hare i näsan.

Har jag däremot hunden på 20 meter vrålar jag in den !!!!!

Fenomenet uppkommer efter en viss tids jagande under dagen..har inga som helst problem med detta på morgonen innan upptag,då kan jag till och med styra hunden med visslingar och rop.

Hunden verkar arbeta upp en viss adrenalinnivå som tycks visa sej efter ett par timmars jakt

Ett annat problem är att hunden aldrig söker upp mej efter dötappt,kommer tappten långt bort söker hunden vidare där efter ny hare att jaga..Detta är tyvärr ett stort problem som jag inte kunnat rätta till :-

Allt funkar fin-fint tills första upptaget kommer sen blir jycken en idiot,har även låtit hunden jaga av sej ordentligt för att försöka få den trött..glöm det säjer jag..har aldrig sett hunden trött,förmodligen skulle den driva eller söka tills hjärtat stannade i ren protest,däremot kan hunden vara mycket trött efteråt av naturliga skäl 8)

Tyvärr måste jag ha pejl på denna hund,hade jag inte haft det så skulle hunden varit överkörd för länge sedan !!

Publicerat

Låter som om Telge har en skaplig jaktidiot. Se positivt på saken, du har inte en stövelblänkare    ;)

Publicerat
Låter som om Telge har en skaplig jaktidiot. Se positivt på saken, du har inte en stövelblänkare    ;)

Jora RR,det kan man minst säja..många ggr.har jag varit på gång att "ta" bort problemet,framsidan är dock att tiken jagar bra, om än lite för snabbt ibland. I övrigt är hunden rätt lydig och snäll. Som familjehund med barn tror jag faktist inte det finns bättre. Vet att ett människoliv endast rymmer en riktig jakthund,...verkar dock som jag redan haft min i den förra..

Annars så är det som det är..hunden jagar bra och dom som inte fattar bättre har ingen aning om dessa problem när man väl jagar,oftast är folk mer än nöjda när dom hör drevskall och får skjuta... ;D

Tiken är idag 7 år..snart dax att titta på ny valp,denna gång kommer den nog heta schiller...

Publicerat

Förstår dig fullt ut, min förra stvövare av märket Hamilton var en riktig jaktidiot.

Blev många gånger man fick vara i skogen långt in på nätterna, den betedde sig exakt som du beskriver din hund Telgetok.

Nä nästa hund blir det extremt mycket lydnad, och jakten får komma i andra hand från början,.

Men trots om hunden blir lydig och kommer på inkallning så blir det Gps pejl på den.

Publicerat

Idag är det ju första september, lördag och i morse var det svalt.  Bra förutsättningar med andra ord...

Publicerat

Hur gick premiärjakten på hare nudå?

Själv så rastade jag två olika harar... Första drevet gick fint och buktade riktigt snävt.. dötappt efter en timme. Andra drevet på en helt annan plats gick också bra i början, men det buktade på ett mycket större område.. fick en stänkhare i pass... efter ungefär en timme började det gå knagligt och så fortsatte det i en timme till... tappt efter tappt. Haren ville så gärna bukta i tätskogen och i strandkanten  :)

Har inte jagat på de där områdena förr, så att passa var inte helt lätt.. men nu vet jag på ett ungefär var haren har sin gång  :)

Publicerat

Min har börjat löpa !!!!! :- :- :- :-

Publicerat

Typiskt!

Det är ju en nackdel med tikar.

Publicerat
Ellie,min förra stövare hade ingen pejl på sej,hundarna som fanns i familjen innan hade heller inga pejlar.

Den hund jag nu har går inte att släppa utan pejl,då hunden snarare drar iväg när jag blåser efter den :(

Jag har en sk.jaktidiot,du skall veta att jag struntat i hunden och knallat hem,detta har endast resulterat i att hunden fortsätter driva om nätterna. På grund av trafik och såna saker måste jag ha koll på var hunden driver...

Alla andra stövare i familjen har kunnat kallats hem via ett jakthorn som gått i arv i familjen,dvs.jag äger det nu ;D Som exempel kan jag nämna att den förra hunden jag hade kunde jag blåsa in på fullt drev,den här jag har nu snarare sticker iväg ännu längre bort från mej då jag kallar in den !! Därför tillämpar jag numera en annan metod...pejla in idioten för att sedan genskjuta.....Detta gör att jag får massor av motion,alltid nåt positivt ändå ;D

Har disskuterat detta med hunddressörer,jaktkompisar samt många fler,ingen har nåt bra recept att dela med sej då hunden är lite av en skenhelig typ som vet exakt hur många meter det är mellan oss i skogen.

Att för mej prova ropa på hundra meter när hunden jagat ett tag resulterar endast i att tokfan tokrusar så långt ifrån mej det bara går..även om hunden just då inte har hare i näsan.

Har jag däremot hunden på 20 meter vrålar jag in den !!!!!

Fenomenet uppkommer efter en viss tids jagande under dagen..har inga som helst problem med detta på morgonen innan upptag,då kan jag till och med styra hunden med visslingar och rop.

Hunden verkar arbeta upp en viss adrenalinnivå som tycks visa sej efter ett par timmars jakt

Ett annat problem är att hunden aldrig söker upp mej efter dötappt,kommer tappten långt bort söker hunden vidare där efter ny hare att jaga..Detta är tyvärr ett stort problem som jag inte kunnat rätta till :-

Allt funkar fin-fint tills första upptaget kommer sen blir jycken en idiot,har även låtit hunden jaga av sej ordentligt för att försöka få den trött..glöm det säjer jag..har aldrig sett hunden trött,förmodligen skulle den driva eller söka tills hjärtat stannade i ren protest,däremot kan hunden vara mycket trött efteråt av naturliga skäl 8)

Tyvärr måste jag ha pejl på denna hund,hade jag inte haft det så skulle hunden varit överkörd för länge sedan !!

Om jag inte missminner mig så har vi haft en diskussion om rådjursrenhet...och om jag har rätt så hävdar du att det handlar om lydnad och dressyr.Rätta mig gärna om jag har fel.

Som jag oxå förstod dig så har du en rådjursren hund....som du absolut inte kan få fast.Hur var det här med lydnad?

Publicerat

Seså........

Jag skrev om pejlen på lite skoj också. Förstår absolut att vissa vill eller måste använda pejl. Det finns gånger när även jag har funderat på om en ''sån där'' pejl skulle ändå varit bra att ha.

Och kompisarna som har älghundar kan inte tänka sig liv utan pejl.

När hardrevet drar iväg och jag tar mig till närmaste berg för att lyssna och inget hörs.........på länge............och ännu mera tid går..........då är det ens otålighet som gör att man skulle vilja ha moderna redskap.

Så småningom hörs hon igen, har kanske hittat en ny hare på vägen tillbaka och så är det igång igen. Antingen får jag traska iväg och hämta henne eller så faller jag i dvala och väntar tills tiken känner sig klar för dagen, eller roar mig själv med skogmulleaktiviteter.

För det mesta blir det det senaste, då jag är, som alla numera vet, en naturfreak och kan roa mig i skogen hur länge som helst. Jag plockat bär (tranbär 1/9) svamp, kollar växter, mufflonspår .......oj..........älgko med kalv har gått här.........hindspår......fjädrar.........ni vet.....jag är inte ensam naturmupp här på sidan.

Det här sättet att jaga kräver naturligtvis tillgång till massor av tid, en förstående äkta hälft, som någon gång vid 18 tiden kan ringa och höra hur det går eller i värsta fall kommer och väntar tillsammans med mig vid 22.00 tiden.

1/9

Var ute i skogen kl 5 och vädret var perfekt, dimma och några plusgrader. Haren på Tranbärsmyren lever och den fick sällskap ca 3 kvart, sedan var det den vanliga visan, inne på grannmarken, 70 m, finns ett stenröse och där tar det alltid slut. Kan ses som en uppvärmningsronda på morgnarna.....eller så kommer haren en vacker dag åt fel håll.

Det finns ett till pålitligt ställe, ett uppvuxet hygge vid en skogstjärn, där det för länge sedan var en fäbodvall. Det finns alltid en kull där, och visst var de hemma, men när solen gick upp och det började blåsa, då blev det knackigt att följa. Tiken ville inte alls åka hem ännu, men ett prasslande i ryggsäcken var ganska intressant och då nöp jag henne och åkte hem.

Publicerat
Om jag inte missminner mig så har vi haft en diskussion om rådjursrenhet...och om jag har rätt så hävdar du att det handlar om lydnad och dressyr.Rätta mig gärna om jag har fel.

Som jag oxå förstod dig så har du en rådjursren hund....som du absolut inte kan få fast.Hur var det här med lydnad?

Lydnaden i skogen är kass det medges...hunden är totalt rådjursren dock..

Skulle hunden drivit rådjur och jag inte fått bort det,skulle hunden skjutits för länge sedan,föressten har jag inte ens behövt jobba på det då hunden föddes klövren  !!

Vill oxå minnas att vi snackade avel och SM tävlingar,att jag lixom inte hajade att man kom med hundar till SM som drev klöv..

Skall vi ta allt från början igen Kitty !!!

Har vissa mörka stunder tänkt mycket onda tankar i skogen när jag inte fått fast hunden !!!

Publicerat
Lydnaden i skogen är kass det medges...hunden är totalt rådjursren dock..

Skulle hunden drivit rådjur och jag inte fått bort det,skulle hunden skjutits för länge sedan,föressten har jag inte ens behövt jobba på det då hunden föddes klövren  !!

Vill oxå minnas att vi snackade avel och SM tävlingar,att jag lixom inte hajade att man kom med hundar till SM som drev klöv..

Skall vi ta allt från början igen Kitty !!!

Har vissa mörka stunder tänkt mycket onda tankar i skogen när jag inte fått fast hunden !!!

O nej, vi ska inte ta allt från början,ville bara kolla det här med lydnaden...jag följer dina visdomsord och argumenterar numera inte med vem som helst ;)

Publicerat

Hade bra harjakt idag...stövaren drev tills jag tog henne på löpan.. Mer om detta i Roggmans dagbok !!

Publicerat

Lördag morgon, klockan på ringning ½ 5, ösregn. Inte ens jag går ut på harjakt i regnet (om det är för mycket vill säga)

Men söndag morgon tog jag och for upp på berget hemma. Lillharen var hemma, den har jag sett 7 gånger nu på sensommaren. Oj oj, vad svårjagad den var. Tiken följde noga i spåret och några gånger var det nästan som ett upptag, sen gick det med en jäkla fart och tyst igen. Mycket tid över för matte att kolla omgivningen. Hade den lille kommit på vägen där jag passade, hade han fått passera.

Nya jakter snarast önskar Ellies Matte

Publicerat

Gick ut en sväng med ”ungtiken” på fredag kväll eftersom väderrapporten förutspådde regn för lördag. Tror hon fick tag på en räv för det drog iväg utom hörhåll direkt efter upptag. Hon kom tillbaka efter drygt 30 minuter.

Lördag var det ”kojväder” helt enligt väderleksrapporten.

Regnade natten till söndag men klarnade upp på morgonen. Följde farsgubben med ”ungtiken” då min hund precis kommit i löpen. Typiskt, mitt i säsongen…

Nåväl, fick upp en hare men det gick knackigt och hon fick inget tryck på den. Fick se haren när den passerade en myr, hunden dryga minuten efter men hade ändå problem med att hålla spåret.

Vi funderar starkt på en noskvalster-kur för alla hundarna nu. Hösten är på tok för kort och värdefull och det har gått ovanligt trögt och knackigt hittills.

Publicerat

Jag och jaktkompisen Nisse åkte till min skogsmark idag för att jaga skogshare.

Tiken söker bra och håller god kontakt när hon söker upp oss vart 15.e minut :D

Tyvärr kommer upptaget inne på fel sida av rågången och där blir det oxå kvar hela tiden :(

Vi hör inte heller tyvärr hela drevet utan får mest lyssna på skallindikatorn 8)

Drevet gick fint i alla fall..dock började det dra iväg.så efter en viss överläggning lämnar jag vapen och rygga till Nisse och beger mej in på främmande mark...Satan vad grisarna hade rotat i tätningarna!!

Känner att detta inte bådar gott..har lixom ingen lust att få även denna mark nerlusad med gris..

Tiken får tappt så jag skyndar i steget,nästan framme..går nu på pejlen och plötsligt hör jag tiken börjar väcka!!

Shit oxå..är nu rätt långt in på grannmarken samt ärligt så visste jag inte helt säkert vart jag var,fast och andra sidan gör det inte mycket att vara lite vilse i pannkakan ibland,speciellt inte om man har en kompass mej sej ;D

I alla fall har jag ingen lust att det skall bli drev igen för nu skulle jycken hem....

Knallar eller småspringer med pejlen i hand mot senaste väckskallet,ser också på pejlen att hunden är nära.. så kommer skallen !!!!..fast i mina slag.... :D Shit vad glad jag vart då. :D :D

Kopplar och berömmer,tar sedan tio steg så reser sej haren !!!!!  Hunden får tokspel och bara vrålar och jag försöker lugna..tyckte rätt synd om jycken där när jag släpade henne tebax..

Det är inte lätt att vara hund när man är sugen på att jaga 8)

Publicerat

Haft bra harjakt idag igen,åkte upp till skogsmarken ensam för att jaga skogshare,tog lång tid innan upptaget kom,har letat förtvivlat efter har skitar men det är mycket sparsamt tyvärr :(

Stövaren hade bra tryck i alla fall,fick haren i pass efter ca, 1 timme !! Kände inte för att skjuta då det är dåligt med hare så drevet gick vidare.. Tiken tappade efter ca.2 timmars drev..tycker ändå att 2 timmar nu i början på säsongen är mer än bra i vart fall....

Det mest roliga var att stövaren letade upp mej efter dötappt... Jippi !!!!!

Säsongen kan inte ha börjat bättre :D

Såg idag oxå en A-kråka på mycket,mycket nära håll ;)