Publicerat Oktober 29, 200718 yr Söndag morgon, en fantastisk harjakt. Bortsett från att det tog tid innan vi hittade en hare, så var förhållandena perfekta. Svag vind, +10 grader (den här årstiden) det hade regnat lite på sennatten. Upptaget kom bara 40 meter från mig, haren hade säkert full koll på att något olämpligt fanns där. Den drog i väg som en kanonkula, bort från mig och snart utom hörhåll. Borta drygt en halvtimme och sedan bar det iväg rakt mot mig, då är jakten som mest spännande, hujamig. Vinklade dock av inte långt från mig och efter ett tag såg jag hunden som korsade skotarspåret 60 meter från mitt pass. Sedan blev det långskjuts igen, utom hörhåll, länge. Åter mot mig och då började haren bukta upp och ner i sluttningarna mot byn. Dötappten kom i en tallplantering där haren hade gått otaliga gånger. Hos oss är de flesta hararna vita nu och då blir det den här typen av drev. De drar iväg som galningar, rakt fram i rena skräcken och man ser dom sällan. Förra året fick vi snö mitten av januari, så dessa grönskogsjakter med vit hare har jag i gott minne. Haren är ju kvar till nästa gång och jag har haft mycket nöje av att lyssna på hunden. Hunden älskar att jobba, en död hare för henne är slutet på det roliga. Vi har slaktat lamm och hunden har fått ''puts'' till middag. Hon var så på tårna igår och ville aldrig sluta jaga. Och det är bara oktober. Hur ska det bli om 2 månader ? Då får jag ställa in mig på heldagar + kvällar igen.
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Dagens HT. Vargdödad hund igen. Hittills iår i Hälsingland: 3 dödade i Ovanåker, 2 i Ljusdal, 1 dödad och en skadad i Bollnäs och 1 dödad i Hassela, 500 m från Hälsingegränsen. 7 av 17 vargdödade hundar i Sverige i mitt landskap !!!!!! Vad händer ? Så fort de har spridit sig. Frågade om det finns vargtelefon hos oss, men nix. Vargarna måste vara märkta och det finns inga pengar till sånt. Varje varg kostar 300.000 att märka. Vår rovdjursspårare visste att även hundar med pingla går åt, västarna kunde man prova. Vi pratade ganska mycket om pejlutrustning och han fick en ide om utlåning av pejlar. Får se. Han sa att vi får vänta på snö för att kunna spåra var vargarna håller till och hur många de är. Hund vill gå ut, jag vill gå ut, och vi går väl ut ändå. Känns lite som ''med livet som insats''. Inte kul. Fårena är iaf inlåsta i fårhuset, alltid något.
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Dagens HT.Vargdödad hund igen. Hittills iår i Hälsingland: 3 dödade i Ovanåker, 2 i Ljusdal, 1 dödad och en skadad i Bollnäs och 1 dödad i Hassela, 500 m från Hälsingegränsen. 7 av 17 vargdödade hundar i Sverige i mitt landskap !!!!!! Vad händer ? Så fort de har spridit sig. Frågade om det finns vargtelefon hos oss, men nix. Vargarna måste vara märkta och det finns inga pengar till sånt. Varje varg kostar 300.000 att märka. Vår rovdjursspårare visste att även hundar med pingla går åt, västarna kunde man prova. Vi pratade ganska mycket om pejlutrustning och han fick en ide om utlåning av pejlar. Får se. Han sa att vi får vänta på snö för att kunna spåra var vargarna håller till och hur många de är. Hund vill gå ut, jag vill gå ut, och vi går väl ut ändå. Känns lite som ''med livet som insats''. Inte kul. Fårena är iaf inlåsta i fårhuset, alltid något. Det är tragiskt med alla dessa vargdödade och skadade hundar. :'( Man står hjälplös i den siturationen om inte hunden kommer till husse/matte med vargen efter sig och kan avlossa ett varningsskott över/jämte vargen. Vi har ju en karta på lst norrbotten som visar var vargen finns. Se länken. http://www.bd.lst.se/falt/default.aspx?propID=10009534 Den har hållt sig där uppe i samma omr. Jag lider med Dig Ellie och Dina jaktkamrater när man inte vet var gråben finns och om man ska våga släppa hunden. Ta en diskussion med lst i Ditt län om en varglänk liknande våran.
Publicerat November 3, 200718 yr Hade mycket bra drev idag trots regn och slask. Tycker själv att stövaren börjar fatta vad det hela handlar om numera...Dock tog det över 7 år.... Absolut ingen stjärna ,men hygglig jakthund i vart fall..
Publicerat November 3, 200718 yr Hade mycket bra drev idag trots regn och slask. Tycker själv att stövaren börjar fatta vad det hela handlar om numera...Dock tog det över 7 år.... Absolut ingen stjärna ,men hygglig jakthund i vart fall..Bättre sent än aldrig Telge
Publicerat November 6, 200718 yr På söndagen gick jag tillbaka till haren på Flatmyren, inte var han hemma, eller så tryckte han av bara farten i nysnön. Traskade runt några myrar, kom på 2 älgar, massor av fågel, men inga harar. På morgonen hade jag sett ett harspår i snön på vägen, kändes isiga, så jag åkte vidare då. Nu återvände jag och släppte hunden. Hon jobbade på i en timme utan att hitta haren. Dagen blev en ren motionsrunda både för mig och hunden. Får i alla fall lägga till en hare till alla de andra som jag vet av. Alltid kul att tveka på morgonen om man ska dit eller kanske dit. I morgon, onsdag ska jag försöka vara ledig och gå ut med hunden. Det verkar bli några minusgrader och halvmulet, så inatt kanske hararna rör sig.
Publicerat November 6, 200718 yr Jag har blivit bjuden på en stor harjakt på ett gods i Skåne den 15 december. Något som man bör veta innan, om seder och bruk? Frun tar sin smäckra Husqvarna hagelbock i kaliber 20. ;D ;D Jag kommer jaga med Benellin, halvautomaten, och bara det är väl helt åt helvete. : :
Publicerat November 6, 200718 yr >orjant Skall man inte sticka ut för mkt så bör vara klädd i kronans m/59 byxor, motersågstövlar, orange HellyHansen och även kronans vintermössa med nedfällda flärpar alt reklamkeps från Odals! Lite snus i mungipan och ett tvådagars skäggstubb borde också göra susen Jo en sak till, du skall inte göra snöänglar om dom lägger upp allt fällt vilt på marken framför ett större hus, kallas gods söderöver! Lycka till
Publicerat November 6, 200718 yr Jag kommer jaga med Benellin, halvautomaten, och bara det är väl helt åt helvete. : : Japp !!! ;D
Publicerat November 11, 200718 yr Roggman med på jakt idag..Tyvärr var bara dagen sisådär,tiken gjorde ett bra drev på morgonen som hon sedan tappade. Tiken sökte på medan vi vandrade runt och kikade på spår i snön,alltid lika kul att läsa av naturen som en öppen bok i alla fall. Efter ett par timmars sök hittade tiken en ny hare som valde att gå ur marken,kopplade på tappt.! Man vill ju så gärna att dagen skall vara "topp" när man bjudit in gäster,men så är det ju med jakten,ibland faller alla bitar in och ibland inte 8)
Publicerat November 11, 200718 yr Ahhhh jag kan inte för allt i världen klaga på denna dag! ;D Klockrent drev kring oss nu på morgonen med gnistrande sol i snön, så jäkla härligt bara. Det blev några roliga sekvenser med kameran också ;D Jo sen mulnade det lite och vinden tilltog, Jentas sök likaså ;D Det var ju ändå spännandee att se henne driva på 4-500m fasen där hade man fått lobba in skottet. Tack Telgetok för ytterligare en trevlig dag!!!! //Roggman66
Publicerat November 11, 200718 yr Ahhhh jag kan inte för allt i världen klaga på denna dag! ;D Klockrent drev kring oss nu på morgonen med gnistrande sol i snön, så jäkla härligt bara.Det blev några roliga sekvenser med kameran också ;D Jo sen mulnade det lite och vinden tilltog, Jentas sök likaså ;D Det var ju ändå spännandee att se henne driva på 4-500m fasen där hade man fått lobba in skottet. Tack Telgetok för ytterligare en trevlig dag!!!! //Roggman66 Tack själv och välkommen tebax...hur vart filmen ???
Publicerat November 12, 200718 yr I lördags var det dags att tillfälligt bryta klövviltjakten med lite traditionell harjakt med stövare. Stövaren (finnstövare) vi använder oss av är en hejare på upptag varför vi inte behövde vänta länge innan morgonens tystnad bröts. Under morgonen utförde Rhina som stövaren heter tre klockrena drev varav alla avslutades på bästa tänkbara sätt. På fyra bössor blev resultatet alltså tre harar. Absolut roligast var att en nybliven jägare och vän fick skjuta sitt första vilt!
Publicerat November 12, 200718 yr Grattis nybörjaren Ja, han var rätt lycklig om vi säger så. Själv är jag ingen fanatisk harjägare men det är alltid kul med variation.
Publicerat November 17, 200718 yr Ojdå! Det har blivit några inlägg här sedan starten på denna tråd för ett år sedan (18 november 2007) 244 inlägg. Det tyder på att det finns intresse för harjakt. Jag bor i en mellansvensk stad nuförtiden men skall åka upp till norrland för lite traditionell harjakt nästa helg. Det skall bli kul. Jag återkommer med rapport om resultatet. Kul bild förresten denna "lindström och haren"!
Publicerat November 19, 200718 yr Blev en runda med taxen igår, +1 grader och det hade kommit ca 3 cm snö under natten, fanns inte ett enda harspår på den runda jag gick, ca 1 km (förutom 100 rävar som hade varit å vandrat i nysnön). Jag bestämde mig för att åka och passa på kompisens rävdrev så jag vände om och började gå mot bilen, när kom ut till en åker så gick jag över ett mycket gammalt harspår, syntes knappt alla tassavtrycken men jag visade hunden på spåret och till min förvåning så tog han det. Han följde det upp i en backe och så ylade han till efter ca 1 minut, haren kom som skjuten ur en kanon rakt ut på åkern 5 meter ifrån mig och fortsatte in i skogen på andra sidan. Drevet tog ett varv på andra sidan och jag lämnade på pass på samma åker och efter en stund så ser jag haren komma tillbaka....PANG.....så var jakten över. Tänkte att jag skjuter direkt så jag slipper på rävdrev också. En nöjd tax med hare
Publicerat November 19, 200718 yr hallåååå kapar tråden lite,,finns det någon som har en bra mark inte såå långt från älvsbyn som inte har så mycket snö ??? ??? jag har för mycket snö på min mark för hunden